Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell 1Ds MkIII-tråd> EOS 1Ds Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Christaoffer100 skrev:
Vad jag kan se från den här länken
http://diglloyd.com/diglloyd/2007-12-blog.html#20071213Canon_vs_Nikon

så är det rätt så klar skillnad mellan Canon 1dsMKIII och D3:an i upplösning.
Mikael visade några exempel där han drog upp 5D:n till samma upplösning som MKIII:an men där såg man inte så stor skillnad tycker jag. Hur kan det komma sig?

skriver du ut samma bild/utsnitt i 300PPI,
så blir bilden från 12MP kameran ca 36x24 cm,
och bilden från 21 MP kameran blir ca 48x32 cm.
Det är det som är skillnaden.
 
cmyk skrev:
skriver du ut samma bild/utsnitt i 300PPI,
så blir bilden från 12MP kameran ca 36x24 cm,
och bilden från 21 MP kameran blir ca 48x32 cm.
Det är det som är skillnaden.
Självklart, och om man bortser från möjligheterna att beskära bilden, vid vilken utskriftsstorlek är en 1DsMk3 mer detaljerad än en interpolerad 5D?

Talar vi om A2 utskrifter och uppåt, så är det givet att fler megapixlar relativt sett ger bättre förutsättningar. Canons bästa objektiv verkar dessutom räcka för 21 MP. Sen får väl var och en avgöra om det är prisvärt.
 
Hej

Juza testar vidare sin 1Ds MarkIII

"the 1Ds3 at ISO 1600 has the same amount of noise of the 40D at ISO 800!"

"You might be surprised to see that in terms of high ISO capabilities the 5D is actually a little better than 1Ds3 - if you compare two 100% crops, the 5D is a little less noisy, and it shows about the same amount of detail of the 1Ds3 crop!
What does it happens if you resize a 1Ds3 photo o 12 megapixels, the same image size of the 5D? Here is th result:"

http://www.juzaphoto.com/eng/articles/canon_eos_1ds_mark3_review.htm

Mvh

Omar
 
Det enda jag har sett i skilnad mellan 5d och 1dsmk3 är att 5d under exakt samma exponering, tid,bländare behåller något mer information i toppen från vårt testmotiv i glödlampsljus och det som motsvarar 3200iso, i lågdager är det svårt att se någon som helst skilnad, 1dsmk3 bilden nerräknad till samma storlek som 5d.
Mikael
 
Under exakt samma ljusförhållande , lampljus, samma exponering/tid/iso 3200 verkar 5d kunna samla in något mer "ljus" än 1dsm3. 5d verkar därmed vara något känsligare. Inte illa med tanke på de mindre pixlarna i 1dsmk3.Mätning i LAB
 

Bilagor

  • samla-ljus.jpg
    samla-ljus.jpg
    16.3 KB · Visningar: 353
Vi testade 1600 och 3200. På 1600 är resultatet detsamma.
Du har troligen samma resultat neråt mot basiso men här ses inte ev skilnader lika tydligt eftersom förstärkningsgraden minskar, men det handlar om hur många fotoner som kan fångas in/tidsenhet och där verkar det som om 5d ett litet försprång trots förbättringar med microlinser, brusreducering etc i 1dsmk3.Jag har också försökt se efter om de skilnader som kan ses mellan exv d3 och 1dsm3 och information nere i skuggorna till d3 fördel skulle kunna ses mellan 1dsmk3 och 5d men här är skilnaden minimal.
Mikael
 
Senast ändrad:
Artificiell skrev:
Nu borde det väl förresten vara lönt att konvertera RAW-filerna i 16-bit i stället för 8-bit, eller?
Du menar att det skulle vara lönt att konvertera 1Ds MkIII RAW-filer till 16-bitars jpeg från Canons DPP RAW-konverterare? Eller direkt från kameran? Wow! Visste inte att det gick! Och med "lönt" menar du att det i så fall lönar sig att göra det, jmft med vanlig 16-bitars TIFF-konvertering? Det betyder ju att en konvertering till 16-bitars jpeg-filer kan betraktas som en ren investering? Wow! tänkte inte på det...

Hur som helst, ha en God Jul... ;-)
 
Lars, jag är inget tekniksnille utan undrar helt uppriktigt om det är lönt att öppna en RAW-fil i 16-bitars färgdjup. Med min 5D är det inte lönt. Vill gärna veta eftersom filerna blir dubbelt så stora när jag sparar dem i TIF.
 
Artificiell skrev:
Lars, jag är inget tekniksnille utan undrar helt uppriktigt om det är lönt att öppna en RAW-fil i 16-bitars färgdjup. Med min 5D är det inte lönt. Vill gärna veta eftersom filerna blir dubbelt så stora när jag sparar dem i TIF.

Hej

På vilket sätt är det inte lönt?

Jag har alltid öppnat mina bilder i 16 bitars för att få maximal kvalite och speciellt om man jobbar med dem så har man mer kvar sedan.

Sedan har jag faktiskt inte jämför mellan 8 bitar och 16 bitar, men histogarmmen ser rätt sönderhackade ut med 8 bitar, lite information.

Själv sparar jag mina bilder i RAW, förutom de jag säljer till böcker tidningar etc brukar vara i jpg.

Jag skulle personligen inte tumma på kvaliten.

http://www.photoshop-tutorials-plus.com/8-bit-and-16-bit.html

Mvh

Omar
 
Senast ändrad:
1ds3 lämplig för landskapsfotografering?

Vad händer om man kan utveckla en adapter till Canon för Nikons 12-24. (Se ex sighten 16-9.net. Novoflex kommer med en adapter tidigast 2009 enligt mejluppgift).Får vi då en mycket bra kombination för landskapsfotografering?

Jag är rädd för att diffraktionen då istället blir flaskhalsen.

I nedanstående länk hävdas att den bästa upplösningen på 1DS nås redan på f/5,6 och att ungefär F/8 är maximal nedbländning (jämfört med F/13 för 5d) för att inte nackdelar med diffraktionen skall överväga fördelen med ökat skärpedjup.

Innebär inte det att DS MKIII är mndre användbar vid landskapsfotografering eller andra områden där stort skärpedjup är nödvändigt om man har ambitionen att upplösning och kontrast skall ligga i toppklass i stort format?

http://www.diglloyd.com/diglloyd/free/Diffraction/example-1DsM3.html


Med vänlig hälsning

Björn Gustafsson
 
Re: Re: Re: 1ds3 lämplig för landskapsfotografering?

laan skrev:
och du tänkte blända ner hur? =)
Det är väl bara att blända ner via kamerans funktionsratt. Tyvärr tror jag att all mätning sker nedbländat vilket kanske gör adaptern mest lämplig för ljusstark optik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.