Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till OM-D

Produkter
(logga in för att koppla)
Som för-vad-det-kan-vara-värtinlägg i diskussionen; har ett Panasonic 20mm/1,8, som jag skaffade för några år sedan till min dåvarande G3:a. Har hängt med sedan dess. Nu sitter det på min E-M5:a , en ganska behändig kombo, min ta-med-jämtkamera som (nästan) går ner i jackfickorna. Ett bra objektiv, väldigt skarpt och ljusstarkt när man väl får fokusen att sitta, det är lite långsamt i fokuseringen.
Sen skaffade jag nästan av en slump ett Panasonic Leica 25mm/1,4, som blivit mitt absoluta favoritobjektiv när det används som normalobjektiv. Oerhört skarpt, väldigt snabbt och responsivt, sätter fokus som en smäck. Lite större dock, och med ett märkligt motljusskydd som inte går att vända, liksom lite fyrkantigt ut från objektivet. På E-M1 är det en fantastisk partner i väldigt många sammanhang.
Av någon anledning föredrar jag också 25mm (50mm crop) som brännvidd jämfört med 20mm (40mm crop). Verkar som det passar bättre min naturliga synvinkel, känns mer naturligt för mitt sätt att se.
Har av och till följt tråden, som till stora delar handlat om Olympus nya 25:a. Det är säkert jättebra, men vill alltså peka på alternativet från Panasonic Leica. Ligger ju också bra till prismässigt, väldigt prisvärt.

Panaleica 25/1.4 kostar 5290:- hos Fotokungen medan Olympus 25/1.8 kostar 3590:-. Det är en ganska stor relativ skillnad (även om den absoluta skillnaden "bara" är 1700).

(Fotokungen har bland de lägsta priserna på de här objektiven enligt Prisjakt).

För en del kanske det extra halva bländarsteget är värt merkostnaden. För min del är jag tveksam i och med att Panaleicaobjektivet är ganska mycket större och tyngre, och jag har redan ett par ännu ljusstarkare objektiv som jag kan använda för extra tunt skärpedjup. Fast endast manuellt fokus då, förstås.

Vilka brännvidder (eller snarare bildvinklar) som passar bäst är högst individuellt. Det är intressant att göra lite EXIF-statistik på sina bilder och se vad man gillar bäst. :)

Olympus 25/1,8/Panasonic 20/1,7

Har nu haft mitt 25/1,8 och är helnöjd. Ett klart lyft från mitt Panasonic 20/1,7 som numera är sålt för en billig penning. Väntade faktiskt ett par veckor med att sälja Panasonic objektivet för att jag ville vara övertygad om att Olympusen skulle ersätta mitt gamla favorit objektiv. Var det värt 2000,- ?? Jag tycker faktiskt det!!

Det känns som att objektivet är minst lika skarpt och t.o.m. lite bättre.

Men viktigare är att jag kom med underfund (faktiskt mot förväntan) med att jag trivs bättre med brännvidden.

Upplever även att man känner igen karaktären (färger) från de andra Olympus objektiven.

Auofokusen är blixtsnabb jämfört Panasonic objektivet.

Sedan jag fick hem Olympus 25 mm 1,8 använder jag inte 14-150 särskilt mycket. Bara om jag behöver tele. Nu tar jag säkert 75% av bilderna med 25 mm 1,8.

Har nu haft mitt 25/1,8 och är helnöjd. Ett klart lyft från mitt Panasonic 20/1,7 som numera är sålt för en billig penning. Väntade faktiskt ett par veckor med att sälja Panasonic objektivet för att jag ville vara övertygad om att Olympusen skulle ersätta mitt gamla favorit objektiv. Var det värt 2000,- ?? Jag tycker faktiskt det!!
Är 2000 kr skillnaden mellan vad du betalade för Olympus 25/1.8 och vad du fick betalt för Panasonic 20/1.7?

Det känns som att objektivet är minst lika skarpt och t.o.m. lite bättre.

Men viktigare är att jag kom med underfund (faktiskt mot förväntan) med att jag trivs bättre med brännvidden.
Intressant iakttagelse. Jag har alltid tyckt om 50mm på småbild, så jag borde ju gilla 25mm på m4/3. Jag har haft ett Panasonic 20/1.7 sen i vintras och den senaste tiden har det var det objektiv som har suttit mest på min E-M5.

En E-M5 med extragreppet (HLD-6) men utan den nedre delen (vertikalgreppet) och en 20/1.7 är en supertrevlig kombination. Det känns som en förlängning av kroppen och är i användningskänsla inte helt olikt en Olympus OM-2 och OM 50/1.8 med en Winder. Jag har mycket sällan använt objektiv med 40mm brännvidd på småbild, så 20mm på m4/3 är en lite ny upplevelse.

Upplever även att man känner igen karaktären (färger) från de andra Olympus objektiven.

Auofokusen är blixtsnabb jämfört Panasonic objektivet.

AF på Panasonic 20/1.7 är inte direkt snabb, vilket kanske är dagens understatement. Det är det objektivets största nackdel. När jag nyligen hade skaffat det objektivet märkte jag inte av dess långsamma AF eftersom jag mest fotograferade stillastående motiv, men den senaste veckan har jag haft en liten hundvalp hemma, och då märks det att AF är slö.

Jag kanske måste köpa ett Olympus 25/1.8 ändå ...

Är 2000 kr skillnaden mellan vad du betalade för Olympus 25/1.8 och vad du fick betalt för Panasonic 20/1.7?

Intressant iakttagelse. Jag har alltid tyckt om 50mm på småbild, så jag borde ju gilla 25mm på m4/3. Jag har haft ett Panasonic 20/1.7 sen i vintras och den senaste tiden har det var det objektiv som har suttit mest på min E-M5.

En E-M5 med extragreppet (HLD-6) men utan den nedre delen (vertikalgreppet) och en 20/1.7 är en supertrevlig kombination. Det känns som en förlängning av kroppen och är i användningskänsla inte helt olikt en Olympus OM-2 och OM 50/1.8 med en Winder. Jag har mycket sällan använt objektiv med 40mm brännvidd på småbild, så 20mm på m4/3 är en lite ny upplevelse.

AF på Panasonic 20/1.7 är inte direkt snabb, vilket kanske är dagens understatement. Det är det objektivets största nackdel. När jag nyligen hade skaffat det objektivet märkte jag inte av dess långsamma AF eftersom jag mest fotograferade stillastående motiv, men den senaste veckan har jag haft en liten hundvalp hemma, och då märks det att AF är slö.

Jag kanske måste köpa ett Olympus 25/1.8 ändå ...

Du frågade om 2000 var mellanskillnaden, vilket jag kan bekräfta. Strax under 2000 verkar de gå för på Tradera. För någon som har en "tight" budget, så får man ett kanonobjektiv. Långsam AF är ju inte ett stort problem för de flesta!

25 mm känns som en bra kompromiss när jag jagar barnbarnet med kameran för en helbild eller porträtt.

45 var lite för långt och det blev aldrig några helbilder. 20 mm lite för kort och framför allt långsamt.

Tycker att 25 (50) passar utmärkt som walk around. Man brukar ju säga att 50 mm motsvarar vårt synfält. Börjar nästan tro att så är fallet. Har gått omkring och letat motiv och tänkt hur skulle Du vilja beskära bilden. Sedan lyft kameran och konstaterat att med 25 mm (50) är man ganska nära. Ett steg hit eller dit så sitter den.

Jag har ett Sigma 30/2,8
Det blir en hel del pengar emellan om jag ska byta till Oly 25/1,8. Är det värt det?
Jag är sugen men har precis köpt E-M10 så det blir inget mer just nu i alla fall men man måste ju få drömma.

Går och klurar med.. =)

Hej.

Sitter själv och klurar lite på vad min nästa glugg skola tänkas kunna bli... =)

Har i dagsläget den fantastiska 25mm 1.8 som jag nu haft ett bra tag. Den är underbar.
Utöver denna har jag enbart kitobjektivet och zoomobjektivet som jag fick med i kampanjen.

Har tidigare även haft 45 millimetaren, men den såldes då jag behövde stålar. Visste inte riktigt vad jag skulle ha den till heller...blev lite närbilder inomhus på saker, och något porträtt - och det i bra kvalitet, men nja... Kändes väldigt tajt.

Har tittat på något vidvinkligt. Visst, kitzoomen täcker in lite där..men jag tycker inte att den presterar speciellt bra, faktiskt. Särskilt inte när jag jämför bilder tagna med den och med min prime 25:a såklart! 17mm.... 12mm.. (stannar gärna med Olympus). Har ni köpt endera och vill berätta hur den kändes? Hur är den där vidvinkelzoomen som nämndes?

Har även kollat på bättre telezoom - men när jag inte SER skakstabiliseringen i EVF:en på min EPL-5 så känns det bara jobbigt när man väl kommit nära - även om jag vet att stabilisering kommer att ske. Villa ha någon live-verifiering på det, liksom (har andra Olympus så att man kan se stabiliseringen?)

Har varit sugen på proffsigare hus med, men jag vet inte om O-MD 10:an är et tillräckligt stort steg. Jag hade helst önskat vädertätning (men vilka gluggar har sen det?) och ett rejält uppsving när det kommer till iso-egenskaper. Kanske får bli 1:an istället? För gamla 5:an är väl bara rent hanteringsmässigt bätttre med samma sensor som E-PL5 etc? Jo, förresten...hur är det med S k "shuttershock" på de andra husen? Min kamera verkar lida av det...tyvärr.

Önskar eder alla en bra fotohelg!

=)

Har även kollat på bättre telezoom - men när jag inte SER skakstabiliseringen i EVF:en på min EPL-5 så känns det bara jobbigt när man väl kommit nära - även om jag vet att stabilisering kommer att ske. Villa ha någon live-verifiering på det, liksom (har andra Olympus så att man kan se stabiliseringen?)
E-M5 har stabiliserad sökarbild. Jag vet inte om det gäller alla OM-D, men E-M1 lär ju ha det eftersom det är en modell som kom efter E-M5 och som befinner sig "över" E-M5 i modellprogrammet. E-M10 tror jag inte har stabiliserad sökarbild. Den har ju inte samma bildstabiliseringssystem som E-M5 och E-M1.

Med ett Panasonicobjektiv som har OIS så får man stabiliserad sökarbild i alla m4/3-kameror.

Har varit sugen på proffsigare hus med, men jag vet inte om O-MD 10:an är et tillräckligt stort steg. Jag hade helst önskat vädertätning (men vilka gluggar har sen det?) och ett rejält uppsving när det kommer till iso-egenskaper. Kanske får bli 1:an istället? För gamla 5:an är väl bara rent hanteringsmässigt bätttre med samma sensor som E-PL5 etc? Jo, förresten...hur är det med S k "shuttershock" på de andra husen? Min kamera verkar lida av det...tyvärr.
E-M5 är vädertätad.

Det finns väl en handfull objektiv som är vädertätade. De flesta är rätt dyra (f/2.8-zoomarna, t.ex.) men "kitobjektivet" (M.Zuiko 12-50mm f/3.5-6.3) är faktiskt vädertätat. Det har också en ganska användbar "makro"-funktion. Objektivet är bättre än vad jag förväntade mig, och när jag köpte det fick man det ganska billigt om man köpte det i paket med en E-M5. Det är förvisso inget superobjektiv, och ljusstyrkan i teleänden är lite väl låg, men det är fullt användbart som allroundobjektiv.

E-M5 är vädertätad.

Det finns väl en handfull objektiv som är vädertätade. De flesta är rätt dyra (f/2.8-zoomarna, t.ex.) men "kitobjektivet" (M.Zuiko 12-50mm f/3.5-6.3) är faktiskt vädertätat. Det har också en ganska användbar "makro"-funktion. Objektivet är bättre än vad jag förväntade mig, och när jag köpte det fick man det ganska billigt om man köpte det i paket med en E-M5. Det är förvisso inget superobjektiv, och ljusstyrkan i teleänden är lite väl låg, men det är fullt användbart som allroundobjektiv.

Olympus 60mm/2,8 Macro är vädertätat, förutom f/2,8-zoomarna som du nämnde och 12-50/3,5-6,3

Som en gång skapare av denna tråd kan jag sammanfatta mina egna erfarenheter av objektiv till OM-D, nu efter drygt två år med min E-M5.

Kitobjektivet 12-50/3,5-6,3 följde med kameran. Det var rätt okej mellan 12 och 25 kanske, sen blev det väldigt oskarpt vid längre brännvidder, och dessutom ljussvagt. Man kan väl säga att det är ett bra objektiv för filmning i alla väder, eftersom det är så tyst, och då räcker skärpan. Och det duger till reseobjektiv om inte kraven är för höga. Men så fort man förstorar upp lite syns svagheterna. Makrofunktionen är inte heller någon höjdare enligt min mening. Jag sålde det med glatt hjärta när jag skaffade 12-40/2,8.

Sigma 19/2,8. Litet, lätt och smidigt. Hyfsat skarpt, men kanske inte kanonskärpa. Fina färger och kontrast. Absolut prisvärt, funkar bra som kort normalobjektiv eller modest vidvinkel för den som inte vill lägga ut för mycket pengar. Sålde det också eftersom jag inte trodde jag skulle använda det mer när jag hade 12-40/2,8.

Olympus 45/1,8. Ett mycket bra litet objektiv. Löjligt billigt för vad det presterar. Mycket skarpt i mitten, en aning mjukare åt kanterna men fortfarande skarpt där. En glugg jag verkligen gillade men jag sålde den ändå eftersom 45 mm inte är så mycket mer än 40 och jag behövde pengarna till köpet av 12-40/2,8.

Olympus 9-18/4-5,6. En mycket trevlig vidvinkelzoom som är skarpt i mitten men lite mjukare åt kanterna. Färger och kontrast är fina. Det duger bra för landskap och arkitektur om man inte har mycket höga krav. Det är ihopfällbart vilket många gillar, men jag var själv inte så förtjust i den funktionen, kändes lite leksaksaktig. I alla fall kan jag rekommendera det utan större förbehåll. Det var t ex klart bättre än det Sigma 10-20 som jag hade till min Canon 40D tidigare. Men jag sålde det för pengarnas skull när jag köpte 12-40, saknar det lite grann.

Olympus 40-150/4-5,6R. Ett mycket bra telezoomobjektiv till ett löjligt lågt pris. Mycket skarpt upp till 100 mm, sen blir det lite mjukare, men fortfarande skarpt, särskilt om man bländar ner till f/8. Det enda man skulle önska sig är lite bättre ljusstyrka. Plastigt och lätt, men känns ändå ganska rejält. Rekommenderas varmt.

Olympus 12-40/2,8. Ett extremt bra normalzoomobjektiv, fullt i klass med Canons och Nikons 24-70/2,8 proffsgluggar. Höjer min E-M5 till oanade prestationer. Mycket skarpt hela zoomområdet och över hela bilden. Kontrast och färger mycket fina. 20 cm närgräns gör det till ett bättre makroobjektiv än 12-50 med makroläge, tro mig, jag har testat. Det här objektivet är det bästa jag någonsin haft oberoende av kamerasystem. Dyrt kanske, men FF-motsvarigheterna är minst dubbelt så dyra. Absolut prisvärt!

Det var mina erfarenheter. Snart är det fotomässa, då ska jag kolla den nya 40-150/2,8, säkert ett toppenobjektiv, men frågan är om det är värt prisskillnaden till 40-150/4-5,6. Kanske har de den nya 7-14 också att titta på, det är jag mer intresserad av.

Olympus M.Zuiko Digital 40-150/2,8 ED PRO

Stor, tung och klumpig eller liten och smidig? :=
För att var ett m4/3-objektiv så är det ganska stort och klumpigt, men det är ganska litet och smidigt generellt.

Jag har ingen aning om hur det presterar optiskt (det finns väl tester på nätet vid det här laget), men det kändes riktigt gediget att hantera. Det är inte speciellt billigt. Jag kände och klämde på det på fotomässan för ett par veckor sen.

Annars tycker jag att Olympus M.Zuiko 300mm f/4 är ett definitivt dräggelobjekt. Priset lär dock inte blir särskilt lågt här heller, men förhoppningsvis värt det.

Någon som hunnit köpa den ännu? Första intryck?
Jomenvisst, köpte objektivet i tokyo den 29:e, någon timme efter att butiken fått sin första leverans. Välbalanserat, trevlig att hantera, markant lösare zoom-ring än på 12-40. Fokuseringen är lite långsam, men det borde åtgärdas när jag uppdaterar mjukvaran i kameran. Har ännu inte börjat lita på att motljusskyddet sitter där det ska, så kanske att man börjar leta efter alternativ.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar