Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Objektiv till OM-D
- Trådstartare mapem
- Start datum
PMD
Aktiv medlem
Var hittar man svarta 25/1.8 som är billigare än silver?Väntar på att Fotokungen skall få hem den svarta som dessvärre var slut för stunden. De är billigast och min kamera är svart
F.ö. brukar man ju säga att "en bra häst har ingen färg".
PMD
Aktiv medlem
Varför var det irriterande att det inte gick att skilja från ett original?Jo, de tog väl till sig kritiken. Vägrade själv att köpa till ett original motljusskydd till min 75:a eftersom det kostade löjligt mycket (750 Blev istället en piratvariant som inte går att skilja från ett original via eBay. Grymt irriterande.
Pippo
Aktiv medlem
Var hittar man svarta 25/1.8 som är billigare än silver?
Undrar jag också - de kostar väl lika mycket vad jag kan se?
Pippo
Aktiv medlem
Varför var det irriterande att det inte gick att skilja från ett original?
Nu vet jag inte hur du läser, men det som var irriterande var priset på ett original dito. Kopian (JJC), även det i metall, ser ut och känns som originalet. Skillnaden är att det kostade en hundring. Klart som korvspad?
Pippo
Aktiv medlem
Ja, kanske, men jag inser ändå inte riktigt varför det var irriterande att "piratmotljusskyddet" (som inte går att skilja från ett original) var rejält billigare än originalet.
Men nu får du väl ändå ge dig? Ta ett djupt andetag, rätta till glasögonen om du bär sådana och läs långsamt första meningen i mitt svar igen så ska du se att det ger sig.
Pippo
Aktiv medlem
Jag inser helt enkelt inte varför priset på originaltillbehöret är irriterande när det finns billigare och likvärdiga alternativ. Upplys mig! Jag har säkert missförstått något.
För att ett sådant rimligtvis bör ingå när man köper ett så förhållandevis dyrt objektiv. Men visst, alternativ finns ju som sagt.
Daniel Cederberg
Aktiv medlem
Några testskott! Trevligt objektiv! Äntligen kan man fota vad som helst utan att störa sig på långsam AF
Oly 25 Test - Selfie by Zarako, on Flickr
Oly 25 Test - Selfie Ica-dome by Zarako, on Flickr
Oly 25 Test - Störtebecker by Zarako, on Flickr
Oly 25 Test - Pineapple by Zarako, on Flickr
PMD
Aktiv medlem
För att ett sådant rimligtvis bör ingå när man köper ett så förhållandevis dyrt objektiv. Men visst, alternativ finns ju som sagt.
Jo, det kan jag på sätt och vis hålla med om. Jag har inställningen att motljusskydd är ett obligatoriskt tillbehör, men jag inser å andra sidan att det finns folk som inte vill ha sådana, så vad som är bästa policy från tillverkaren kan man nog tvista om. Ett medskickat motljusskydd lär ju höja priset lite grann och därmed irritera folk som inte vill ha motljusskydd (eller åtminstone uppfattas på det viset av dessa).
Så länge det finns lågprisalternativ till de dyra originalmotljusskydden så är jag dock rätt nöjd. Åtminstone om lågprismotljusskydden är lika bra som originalen (vilket alla som jag har köpt verkar vara).
(Sen finns det tyvärr objektiv som det inte går att montera motljusskydd på utan att riskera att skada objektivet, t.ex Panasonic 20/1.7, och det kan vara lite irriterande. Lyckligtvis är just det nämnda Panasonicobjektivet väldigt okänsligt för motljus, men man kanske inte har sån tur alltid).
Pippo
Aktiv medlem
Några testskott! Trevligt objektiv! Äntligen kan man fota vad som helst utan att störa sig på långsam AF
Och nu blev jag inte mindre sugen.
Tack för bilderna.
PMD
Aktiv medlem
Har du, eller har haft, Panasonic 20/1.7? Kan du ge oss en jämförande bedömning i så fall?
(Kul bilder, f.ö.)
Pippo
Aktiv medlem
(Sen finns det tyvärr objektiv som det inte går att montera motljusskydd på utan att riskera att skada objektivet, t.ex Panasonic 20/1.7, och det kan vara lite irriterande. Lyckligtvis är just det nämnda Panasonicobjektivet väldigt okänsligt för motljus, men man kanske inte har sån tur alltid).
Jag kör själv varianten till vänster i bild (första bilden alltså) - fungerar hur bra som helst. Detta till en kostnad om några kronor.
http://m43photo.blogspot.se/2011/01/comparison-lumix-14mm-vs-lumix-20mm.html
PMD
Aktiv medlem
Jo, det är inte omöjligt, men man måste försäkra sig om att motljusskyddet (eller filterringen som man har byggt om till motljusskydd) inte tar i objektivet när man stänger av kameran. Den del av objektivet som har filtergängan dras nämligen in i objektivhuset när kameran stängs av, så det finns en viss risk att man skadar objektivet.
Pippo
Aktiv medlem
Jo, det är inte omöjligt, men man måste försäkra sig om att inte motljusskyddet (eller filterringen som man har byggt om till motljusskydd) inte tar i objektivet när man stänger av kameran. Den del av objektivet som har filtergängan dras nämligen in i objektivhuset när kameran stängs av, så det finns en viss risk att man skadar objektivet.
Tja, det har fungerat bra hittills iaf (> 1 år).
Bussmicke
Aktiv medlem
Var hittar man svarta 25/1.8 som är billigare än silver?
F.ö. brukar man ju säga att "en bra häst har ingen färg".
Ursäkta om jag var otydlig, menade att Fotokungen var billigast på 25/1,8.
De hade silver hemma7, den svarta tog slut för 2 veckor sedan. Jag väntar på att svara ska komma hem till Fotokungen. Min kamera är svart.
Daniel Cederberg
Aktiv medlem
Olympus 25/1.8 - Snabbomdöme
Storleken och vikten är ganska blygsamma, blir ju dock lite stor att stoppa i fickan om man inte har väldigt rymliga fickor, så det är ju enda nackdelen jämfört med dessa båda. Angående brännvidden som skiljer 5mm (motsv 10 då) så är det en märkbar men inte jättestor skillnad som jag säkert inte behöva säga något mer om. Personligen kompletterar jag med 14/2.5 (eller XZ-1 på motsv samma 28mm) så jag tycker bara det är bra att det nu är motsv 50mm
Bygget och prestandan känns som 45/1.8 så det är nog som de säger att de tagit det konceptet och ändrat brännvidden lite, ett vinnande koncept enligt mig. Passar som gjutet till detta system. Skulle själv aldrig någonsin få för mig att köpa en sådan Voigtländer hur bra de än må vara.
Med detta skrivet och med tanke på priset så tycker jag att detta är en riktig pärla i detta system och har man ingen normaloptik så överväg denna, tycker jag!
det var mitt första objektiv i detta system, har den fortfarande kvar. Den är ju fantastiskt fast ibland önskar man snabbare AF vilket denna nu ger. Har inte fotat så mycket med det än så jag har nåt att komma med angående de optiska egenskaperna, men enligt vad jag läst så ska ju båda obektiven prestera i toppklass. Skärpedjupet tycker jag verkar vara tillräckligt kort för att få en tydlig bakgrundsoskärpa när man vill det, utan att överdriva dåHar du, eller har haft, Panasonic 20/1.7? Kan du ge oss en jämförande bedömning i så fall?
Storleken och vikten är ganska blygsamma, blir ju dock lite stor att stoppa i fickan om man inte har väldigt rymliga fickor, så det är ju enda nackdelen jämfört med dessa båda. Angående brännvidden som skiljer 5mm (motsv 10 då) så är det en märkbar men inte jättestor skillnad som jag säkert inte behöva säga något mer om. Personligen kompletterar jag med 14/2.5 (eller XZ-1 på motsv samma 28mm) så jag tycker bara det är bra att det nu är motsv 50mm
Bygget och prestandan känns som 45/1.8 så det är nog som de säger att de tagit det konceptet och ändrat brännvidden lite, ett vinnande koncept enligt mig. Passar som gjutet till detta system. Skulle själv aldrig någonsin få för mig att köpa en sådan Voigtländer hur bra de än må vara.
Med detta skrivet och med tanke på priset så tycker jag att detta är en riktig pärla i detta system och har man ingen normaloptik så överväg denna, tycker jag!
Daniel Cederberg
Aktiv medlem
mja, både och när jag köpte 20'an fanns det ingen trevlig normaloptik till bra pris tyckte jag. Nu finns ju det men jag vill nog behålla 20'an ändå för den har sin poäng i och med att den är väldigt platt. Tillsammans med E-M5 som är ganska platt går den kombon ner i min jackfika.
Har just beställt ett grepp också som gör att det nu kan bli större och mer ergonomisk kombo för den en riktig fotoutflykt. Bra att man kan variera sig lite
Glömde tillägga, 25'an borde vara alldeles underbar och filma med också. Något jag inte gör speciellt ofta iofs men det händer och då är det trevligt med snabb AF också.
Har just beställt ett grepp också som gör att det nu kan bli större och mer ergonomisk kombo för den en riktig fotoutflykt. Bra att man kan variera sig lite
Glömde tillägga, 25'an borde vara alldeles underbar och filma med också. Något jag inte gör speciellt ofta iofs men det händer och då är det trevligt med snabb AF också.