Hej Linus! Det där inlägget som startade tråden skrev jag för ett och ett halvt år sen. Sen dess har mycket vatten runnit under broarna och jag förstår att du inte orkat läsa hela denna långa tråd. Hur som helst har jag inga Canonobjektiv kvar längre. Strax efter att jag skrev inlägget köpte jag en E-M5 med 12-50 och sålde hela Canon-utrustningen.
Och nu har jag grävt djupt i plånboken och det ekonomiska samvetet och skaffat ett 12-40/2,8. Det är ett fantastiskt objektiv. Stort och tungt för att vara till m4/3 men ändå mycket mindre och lättare än motsvarigheterna till APS-C och FF och med minst samma eller bättre kvalitet. Jag roade mig med en liten sammanställning.
E-M5 med 12-40/2,8 väger 807 g
7D med EF-S 17-55/2,8 väger 1465 g
5DII med EF 24-70/2,8 L väger 1615 g
Jag är mycket imponerad av skärpan hos 12-40/2,8. Den är skarp ända ut i kanterna, även fullt öppen, mellan 12-30 mm sådär men lite sämre i kanterna vid 40 mm. "Gamla" 24-70/2,8 är mjukare i kanterna faktiskt, den nya kanske är bättre. Så kombinationen E-M5 och 12-40 kan mäta sig med 5DII och 24-70 utan att skämmas på något sätt och till och med överträffa den i vissa avseenden (t ex kantskärpa). Båda dessa kombinationer är vädertätade, men det gäller inte 7D med 17-55. Den senare kombinationen presterar optiskt sämre än E-M5 med 12-40 vågar jag dessutom påstå.
Kort skärpedjup då, det eviga trätoämnet. Jodå, det finns så det räcker. Jag tycker till och med att det kan vara lite knepigt att få tillräckligt mycket skärpedjup ibland när man kör med fullt öppen bländare, t ex vid landskapsfotografering. Men vill man ha suddiga bakgrunder är det inte svårt att åstadkomma. Fast 12-40 har inte den snyggaste bokeh jag har sett, det är ett litet minus. Ett annat litet minus är att objektivet tappar lite skärpa på 40 mm och är egentligen bara skarpt på bländare 4-5,6 då. Men i resten av zoomområdet är skärpan löjligt bra ända från bländare 2,8, och färger och kontrast återges fint.
12-40/2,8 kan rekommenderas varmt för den som vill ha en normalzoom i yppersta proffsklass och är beredd att punga ut med en del pengar, dock betydligt mindre än om man vill ha ett objektiv av motsvarande kvalitet för andra format.