Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till OM-D

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, såhär ser utbudet ut:
  • Panasonic 25/1.4
  • Panasonic 25/1.7
  • Olympus 25/1.8
  • Nokton 25/0.95
  • Kowa 25/1.8
  • Zhongyi 25/0.95
:)

jag hade velat ha någon mer pannkaka, lite mer vidvinklig också kanske. Såg fram emot 20/1.7 II men så hade de inte gjort mer än bara uppdaterat estetiskt :( men men, man kan ju inte få allt :)

Har för mig att jag läst nånstans att Olympus planerar en hel serie fasta gluggar med f/1,0 och autofokus i "pro"-serien, dvs vädertätade och välbyggda. Syftet är väl att matcha motsvarande ff-gluggar med f/1,8 och uppnå "ekvivalens" som det brukar heta.

Märkligt att det inte dyker upp vettiga zoomar. Antingen är det superzoom 14-150 eller så är det 14-40+40-150 som gäller. Inte som Canon och Nikon som har typ 18-135. 14-40 är väldigt begränsande och jobbigt att byta objektiv bara för att man vill ha lite mer zoom.

Olympus 12-50 finns ju. Lite längre än de vanliga 14-40, men förvisso inte så lång som du vill ha, gissar jag.

Men det objektivet är ju inte det skarpaste i teleänden.12-50 är lite lite. Vill upp till motsv. 120 eller 130 mm åtminståne.

Önskar det fanns lika bra och skarpa objektiv till m/43 som motsvarar Canon 18-135 i Zoomomfång och kvalitet.

Men det objektivet är ju inte det skarpaste i teleänden.12-50 är lite lite. Vill upp till motsv. 120 eller 130 mm åtminståne.

Önskar det fanns lika bra och skarpa objektiv till m/43 som motsvarar Canon 18-135 i Zoomomfång och kvalitet.
ja att de inte gjorde en m4/3-variant av 12-60'an var ju bra synd, den hade varit den ultimata gluggen

Precis. Behåller mina OM-D men har skaffat en Canon EOS 760D med 18-135 STM för att ha för en typ av fotografering där det inte fungerar med att byta objektiv stup i kvarten.

Canon igen..

Så du har återvänt till Canon bara för att ha tillgång till 18-135-gluggen? Är den verkligen så mycket bättre än vad som finns till mft? Om man ska tro på DxO:s poäng så ger de Panasonic 14-140 på E-M1 samma totalpoäng som EF-S 18-135 på 760D. Och kollar man mer noggrant på skärpan på olika brännvidder så är de rätt lika. Och med 14-140 får du större zoomomfång. Hur kul är en 760D att fota med? Den kanske är toppen, jag har inte provat.

Själv är jag skeptisk till långa zoomar, men det finns några som verkar anständiga. Och det är väl just Canons 18-135, och kanske Nikons motsvarighet, samt både Panasonic och Olympus 14-140/150. Olympus 14-150 i den nya versionen är dessutom vädertätad. Men inte testad av DxO. Andra tester (av den gamla versionen) verkar peka mot att den är inte fullt så bra som Panasonic 14-140.

Tycker inte 14-150 ger så bra bilder med inzoomat. Till Canon finns det en GPS-enhet man kan ha på kameran som geotaggar i realtid. Jag återvänder men stannar samtidigt kvar hos Olympus.

Ett 14-100 skulle antagligen vara lättare (billigare) att få bra än ett objektiv med längre brännviddspann, så det får vi väl ta och önska oss i julklapp av Olympus eller Panasonic.

Jag tycker dock att det går rätt bra att använda kombinationen 14-42 och 40-150. Inget av dem är speciellt stort, men man får förstås byta objektiv oftare.

1. Det tar plats i kamerahuset.
2. Det drar ur de små batterierna rätt fort. Jag har sett en del klagomål på Canon EOS 6D om att batteriet tar slut alldeles för fort om man har GPS:en på, och den kameran har dels ett batteri med större kapacitet och dels drar en ESR vanligtvis mindre ström i sig än en spegelfri kamera.

Min spekulation, förstås. Jag har inga kontakter hos Olympus.

Olympus borde dock fixa så att man kan hämta geografiska koordinatdata via WiFi från en telefon med inbyggd GPS. Fast jag vet inte om det blir strömsnålare.

Det går att lösa om man spelar in ett spår i MyTracks i telefonen och sedan importerar i Lightroom. Men smidigt är det inte och det gäller ju att komma ihåg att starta MyTracks när man ska fota.

Ett 14-100 skulle antagligen vara lättare (billigare) att få bra än ett objektiv med längre brännviddspann, så det får vi väl ta och önska oss i julklapp av Olympus eller Panasonic.

Jag tycker dock att det går rätt bra att använda kombinationen 14-42 och 40-150. Inget av dem är speciellt stort, men man får förstås byta objektiv oftare.

Jag har löst problemet med objektivbyte genom att inhandla en Lumix GM1 som jag har en litem vidvinkel på och en större glugg på den andra kameran. Lättare,snabbare, bättre och säkrare än andra lösningar jag har provat. När jag är ute efter minsta möjliga, men ändå bra, blir det GM1 + GM5, med vidvinkel och 45-175 eller 35-100 f/4-5,6.

Det går att lösa om man spelar in ett spår i MyTracks i telefonen och sedan importerar i Lightroom. Men smidigt är det inte och det gäller ju att komma ihåg att starta MyTracks när man ska fota.
mkay! Det går med en GPX-fil då också antar jag? Har alltid en cykelgps när jag cyklar så många foton skulle kunna taggas om man matchade klockslag och koordinater.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar