ANNONS
Annons

Objektiv till OM-D

Produkter
(logga in för att koppla)
mkay! Det går med en GPX-fil då också antar jag? Har alltid en cykelgps när jag cyklar så många foton skulle kunna taggas om man matchade klockslag och koordinater.

GPX är nog mer eller mindre standard för sånt här.

Jag köpte en liten GPS-logger för cirka 8 år sen och använde ett tag. Den har minst 30 timmars batteritid vilket räcker och blir över. Den har ingen display vilket antagligen hjälper upp batteritiden.

Jag har inte använt den mycket på senare tid eftersom det är lite småbökigt att hålla på med den. Man måste komma ihåg att ta med den och sätta igång den och ladda den regelbundet. Dessutom är det ju krångligare att geotagga med en extern fil än att ha det direkt i kameran.

GPS i mobilen drar oerhört mycket batteri så för mig är det inget alternativ

Jag kunde köra GPS med MyTracks på inspelning hela dagen, när jag var i Italien senast. Det räckte att ladda telefonen på nätterna. Och ja, det är GPX-filer man använder för att importera i Lightroom.
Man måste vara noga att klockorna i kameran och telefonen är ordentligt synkade, annars blir det en förskjutning på positionen.

Vet inte riktigt var jag ska skriva ...

Hej,
(Jag har skrivit i en tråd innan... Skriver här också
Jag har köpt en Olympus E-M10
Nu ska jag ansluta den till min smartphone.
Men det står "Varning, profil inte signerad" typ.... När jag ska installera.
Är det någon som vet vad som innebär? Hur signerar jag? Eller vad är problemet. Det går inte
att fullfölja installationen, väldigt irriterande

/Robin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar