Bussmicke
Aktiv medlem
Som jämförelse: mitt Tamron 80-210/3,8-4 med brännviddsreducerare monterad (dvs 57-149/2,7-2,8) väger 767 g, t o m lite mer än 40-150/2,8.
Brännviddsteducerare har jag inte hört talas om tidigare
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Som jämförelse: mitt Tamron 80-210/3,8-4 med brännviddsreducerare monterad (dvs 57-149/2,7-2,8) väger 767 g, t o m lite mer än 40-150/2,8.
Brännviddsteducerare har jag inte hört talas om tidigare
"Ingen chansing direkt! M.Zuiko 40-150/4-5,6R är nog ett av de mest prisvärda objektiv man kan hitta alla kategorier. Skillnaden mellan den som är märkt "R" och den äldre lär vara rent kosmetisk. "
Jag har generationen innan R. (Märkt ED MSC.) Det är inte ofta jag har använt det eftersom jag inte har haft behovet. Tycker att det blir väldigt mjuka bilder jämfört med mina andra olympus objektiv.
Kanske inte så konstigt om man jämför med 12-20PRO, 25/1,8. Men även jämfört med kitzoomen 14-42 (som jag tycker är ganska O.K.) så är det dåligt.
Nu såg jag att R varianten såldes för väldigt lite pengar och funderade på ett sådant. Men är det bara
kosmetisk skillnad så.....
Nu kan det ju vara så att mitt exemplar inte är det bästa, eller att jag har för stora förväntningar.
Är det någon som säkert vet om det är samma optiska egenskaper?
"Ingen chansing direkt! M.Zuiko 40-150/4-5,6R är nog ett av de mest prisvärda objektiv man kan hitta alla kategorier. Skillnaden mellan den som är märkt "R" och den äldre lär vara rent kosmetisk. "
Jag har generationen innan R. (Märkt ED MSC.) Det är inte ofta jag har använt det eftersom jag inte har haft behovet. Tycker att det blir väldigt mjuka bilder jämfört med mina andra olympus objektiv.
Kanske inte så konstigt om man jämför med 12-20PRO, 25/1,8. Men även jämfört med kitzoomen 14-42 (som jag tycker är ganska O.K.) så är det dåligt.
Nu såg jag att R varianten såldes för väldigt lite pengar och funderade på ett sådant. Men är det bara
kosmetisk skillnad så.....
Nu kan det ju vara så att mitt exemplar inte är det bästa, eller att jag har för stora förväntningar.
Är det någon som säkert vet om det är samma optiska egenskaper?
Mitt taffliga försök till översättning av "focal reducer" bara. Dvs en pryl som fungerar som en omvänd telekonverter. Den mest kända, och dyraste, heter Metabones Speed Booster, men det finns billigare varianter på ebay. Jag har en för FD-objektiv till mft. Ljusstyrkan ökar ett steg medan brännvidden förkortas med en faktor 0, 71. Om den är välkonstruerad kan skärpan faktiskt öka lite när bilden "trängs ihop" på sensorn.
Med tanke på att du omnämner Speed Booster för FD-objektiv, undrar jag om någon här på forumet har Metabones Adapter för att använda Canon EF objektiv på Mico 4/3. (Med Speedboosterfunktionen)
Är den kombinationen något att rekommendera?
Tack för INFO.
.jag har tre EF-gluggar (70-200 /4 IS, 17-40 /4 och 40 /2,8) och ett Canon 40d kamerahus, samt Olympus OM-D E-M1 med tre objektiv (Oly 12-40 /2,8 PRO, Oly 75 /1,8 och Pan 20/1,7).
Det är Canons Tele och Vidvinkeln jag skulle vilja ha till Mettan.
Nu har jag snart laddat ner hela internet men har inte fattat en sak....
Har idag en E-510 med tre objektiv, dels kit-objektiven 14-42/3.5-5.6 ED + 40-150/4.0-5.6 ED samt ett 50/2.0 ED macro. Dags för uppgradering av huset.
Kitobjektiven jag har klarar förutom phase-AF även kontrast-AF på vissa FT-modeller (E-x20, E-30, E-5).
Men, om jag sätter ett av mina kit-objektv på en E-M5, använder kameran då kontrast-AF och fokuserar snabbt?
Att 50/2.0-an ger långsam AF på MFT kan jag leva med då det mest används till lite mer stilla objekt.
Den använder kontrast-AF och fokuserar ganska långsamt, jämfört med kitzoomarna (och övriga objektiv) i micro4/3-systemet.
Jag har idag en E-5 med några, i mitt tycke, bra objektiv. Jag har inte lyckats hitta ngn info (i ärlighetens namn har jag inte letat intensivt!) som talar om för mig om jag (med adapter?) kan använda de objektiven till en, t.ex. , E-M5 mkII. Kan jag det?
Ja, såhär ser utbudet ut:Tjatigt hur?
Tack! Det borde jag ju ha räknat ut... men nu sitter jag iaf och väntar på en nyinköpt EM-5 mkII, väldigt spänd på att börja plåta med den och se resultatet jämfört med min E-5! Samma objektiv med adapter...