ANNONS
Annons

Objektiv till OM-D

Produkter
(logga in för att koppla)
Brännviddsteducerare har jag inte hört talas om tidigare

Mitt taffliga försök till översättning av "focal reducer" bara. Dvs en pryl som fungerar som en omvänd telekonverter. Den mest kända, och dyraste, heter Metabones Speed Booster, men det finns billigare varianter på ebay. Jag har en för FD-objektiv till mft. Ljusstyrkan ökar ett steg medan brännvidden förkortas med en faktor 0, 71. Om den är välkonstruerad kan skärpan faktiskt öka lite när bilden "trängs ihop" på sensorn.

"Ingen chansing direkt! M.Zuiko 40-150/4-5,6R är nog ett av de mest prisvärda objektiv man kan hitta alla kategorier. Skillnaden mellan den som är märkt "R" och den äldre lär vara rent kosmetisk. "

Jag har generationen innan R. (Märkt ED MSC.) Det är inte ofta jag har använt det eftersom jag inte har haft behovet. Tycker att det blir väldigt mjuka bilder jämfört med mina andra olympus objektiv.
Kanske inte så konstigt om man jämför med 12-20PRO, 25/1,8. Men även jämfört med kitzoomen 14-42 (som jag tycker är ganska O.K.) så är det dåligt.

Nu såg jag att R varianten såldes för väldigt lite pengar och funderade på ett sådant. Men är det bara
kosmetisk skillnad så.....

Nu kan det ju vara så att mitt exemplar inte är det bästa, eller att jag har för stora förväntningar.

Är det någon som säkert vet om det är samma optiska egenskaper?

Jag får ju som sagt antagligen min imorgon så om jag får tid och hinner med så ska jag försöka att slänga upp några bilder för beskådan.

"Ingen chansing direkt! M.Zuiko 40-150/4-5,6R är nog ett av de mest prisvärda objektiv man kan hitta alla kategorier. Skillnaden mellan den som är märkt "R" och den äldre lär vara rent kosmetisk. "

Jag har generationen innan R. (Märkt ED MSC.) Det är inte ofta jag har använt det eftersom jag inte har haft behovet. Tycker att det blir väldigt mjuka bilder jämfört med mina andra olympus objektiv.
Kanske inte så konstigt om man jämför med 12-20PRO, 25/1,8. Men även jämfört med kitzoomen 14-42 (som jag tycker är ganska O.K.) så är det dåligt.

Nu såg jag att R varianten såldes för väldigt lite pengar och funderade på ett sådant. Men är det bara
kosmetisk skillnad så.....

Nu kan det ju vara så att mitt exemplar inte är det bästa, eller att jag har för stora förväntningar.

Är det någon som säkert vet om det är samma optiska egenskaper?

Säkert och säkert, men frågan har ställts många gånger på olika forum och diskussionen har alltid utmynnat i att skillnaderna bara är kosmetiska. Någonstans har jag sett att R-varianten ska ha en annan coating men det är obekräftat. Det är ju ett billigt objektiv så det finns säkert kvalitetsvariationer. Du kanske har oturen att ha ett dåligt exemplar. Mitt är i alla fall väldigt skarpt. Men det är inte så ljusstarkt så det blir ofta långa tider eller högt ISO, det kan ju påverka resultatet. Man kan ju testa på stativ för att utesluta de problemen.

Metabones Adapter för att använda Canon EF objektiv på Mico 4/3. Med Speedboosterfunk

Mitt taffliga försök till översättning av "focal reducer" bara. Dvs en pryl som fungerar som en omvänd telekonverter. Den mest kända, och dyraste, heter Metabones Speed Booster, men det finns billigare varianter på ebay. Jag har en för FD-objektiv till mft. Ljusstyrkan ökar ett steg medan brännvidden förkortas med en faktor 0, 71. Om den är välkonstruerad kan skärpan faktiskt öka lite när bilden "trängs ihop" på sensorn.

Med tanke på att du omnämner Speed Booster för FD-objektiv, undrar jag om någon här på forumet har Metabones Adapter för att använda Canon EF objektiv på Mico 4/3. (Med Speedboosterfunktionen)

Är den kombinationen något att rekommendera?

Med tanke på att du omnämner Speed Booster för FD-objektiv, undrar jag om någon här på forumet har Metabones Adapter för att använda Canon EF objektiv på Mico 4/3. (Med Speedboosterfunktionen)

Är den kombinationen något att rekommendera?

Jag har använt en billig variant till mina FD-gluggar. Metabones Speed Booster är ett varumärke och de är betydligt dyrare än de "kloner" som finns på bl a eBay, men förmodligen bättre byggda och kanske bättre även optiskt. Den optiska prestandan skiftar nog mellan de olika billigare klonerna men den jag har är mycket bra i de avseendet, däremot klent byggd och den har tyvärr gått itu, troligen för att jag hade den till ett tungt Tamron-tele, som helt enkelt drog ur tre små skruvar ur sina hål. Så var det med det.

Fördelen med att använda FD-gluggar är att de har bländarring och adaptrar och focal reducers kan vara enkla och "dumma". EF-gluggar kräver en adapter, eller focal reducer om man vill ha den funktionen, som antingen har en bländare inbyggd eller någon form av elektrisk koppling till objektivets bländare. Metabones Speed Booster för EF har en sån koppling, så bländaren fungerar (även antiskak aktiveras vilket kan vara bra om man har en Panasonic-kamera men autofokus får man inte). Generellt tror jag därför att FD-objektiv (eller gluggar av andra fabrikat med bländarring) lämpar sig bättre än EF för såna här experiment, men råkar man ändå ha EF-gluggar som man vill använda så kommer ju saken i ett annat läge. En Metabones Speed Booster för EF till MFT kostar dock så mycket som 599 USD på Metabones hemsida och 5990:- kr i Sverige så det är inte helt billigt! En hyfsad "dum" klon för FD eller någon annan fattning kan man hitta på eBay för 100 USD ellr t o m mindre än så.

Mina erfarenheter med min enkla focal reducer är att den fungerade väldigt bra (så länge den höll ihop) med dels ett Tokina 80-200/4, dels en Tamron 80-210/3,8-4. Jag fick i princip 55-150/2,8 och det var trevligt i många lägen. Gluggarna är inga höjdare i sig men skärpan ökar faktiskt lite grann och blev ungefär i klass med Olympus 40-150/4-5,6 vilket måste sägas vara acceptabelt. Väldigt svårt att fokusera manuellt på fullt öppen glugg, skärpedjupet blev för kort. Det är nog större vits att använda lätta fasta gluggar, då håller nog grejerna bättre också. Själv funderade jag på att skaffa en 50/1,4 FD för att få en 35/1,0. Men eftersom min FR har pajat så blir det inget. Om jag skulle skaffa en ny skulle jag nog välja en annan fattning än FD som är lite för krånglig med sina ringar. Gamla OM-gluggar är små och fina, och Nikon finns ju många att välja på, även nyare Nikon kan ha bländarring.

Adapter för Ef-objektiv

Tack för INFO.
.jag har tre EF-gluggar (70-200 /4 IS, 17-40 /4 och 40 /2,8) och ett Canon 40d kamerahus, samt Olympus OM-D E-M1 med tre objektiv (Oly 12-40 /2,8 PRO, Oly 75 /1,8 och Pan 20/1,7).
Det är Canons Tele och Vidvinkeln jag skulle vilja ha till Mettan.

Tack för INFO.
.jag har tre EF-gluggar (70-200 /4 IS, 17-40 /4 och 40 /2,8) och ett Canon 40d kamerahus, samt Olympus OM-D E-M1 med tre objektiv (Oly 12-40 /2,8 PRO, Oly 75 /1,8 och Pan 20/1,7).
Det är Canons Tele och Vidvinkeln jag skulle vilja ha till Mettan.

70-200/4 L IS är ett bra objektiv och blir som ett 50-140/2,8. Men det blir stort och klumpigt och med bara manuell fokusering. IS har du ingen nytta av eftersom du har det i kameran. Frågan är om det är värt 6000:- (att jämföra då med mina experiment med en focal reducer för 800 på eBay och objektiv för 200 på Myrorna). Jag skulle spara lika mycket till och skaffa ett Oly 40-150/2,8 i stället!

17-40/4 är poänglöst att sätta på en E-M1 med speedbooster och få en manuell 12-28/2,8 när du har 12-40/2,8, som är ett bättre objektiv på alla sätt! Hade du inte haft detta hade det kunnat vara vettigt.

Din lilla 40 mm pannkaka blir ett 28/2 och det kan vara trevligt att ha. Men är det värt 6000 för speedbostern till ett objektiv som kostar hälften?

Mina spontana synpunkter bara, dina bevekelsegrunder kan förstås vara annorlunda.

Adapter för Ef-objektiv

Tack för INFO, igen....adaptern som jag tänkt på passar inte mina behov...det har du på ett bra sätt gjort klart för mig....jag kommer att uppgradera mitt kamerahus istället..blir väl Canon 6D.

Nu har jag snart laddat ner hela internet men har inte fattat en sak....

Har idag en E-510 med tre objektiv, dels kit-objektiven 14-42/3.5-5.6 ED + 40-150/4.0-5.6 ED samt ett 50/2.0 ED macro. Dags för uppgradering av huset.

Kitobjektiven jag har klarar förutom phase-AF även kontrast-AF på vissa FT-modeller (E-x20, E-30, E-5).

Men, om jag sätter ett av mina kit-objektv på en E-M5, använder kameran då kontrast-AF och fokuserar snabbt?

Att 50/2.0-an ger långsam AF på MFT kan jag leva med då det mest används till lite mer stilla objekt.

Nu har jag snart laddat ner hela internet men har inte fattat en sak....

Har idag en E-510 med tre objektiv, dels kit-objektiven 14-42/3.5-5.6 ED + 40-150/4.0-5.6 ED samt ett 50/2.0 ED macro. Dags för uppgradering av huset.

Kitobjektiven jag har klarar förutom phase-AF även kontrast-AF på vissa FT-modeller (E-x20, E-30, E-5).

Men, om jag sätter ett av mina kit-objektv på en E-M5, använder kameran då kontrast-AF och fokuserar snabbt?

Att 50/2.0-an ger långsam AF på MFT kan jag leva med då det mest används till lite mer stilla objekt.

Den använder kontrast-AF och fokuserar ganska långsamt, jämfört med kitzoomarna (och övriga objektiv) i micro4/3-systemet.

Den använder kontrast-AF och fokuserar ganska långsamt, jämfört med kitzoomarna (och övriga objektiv) i micro4/3-systemet.

Sådär, då har jag en E-M1'a med 12-40/2.8 på skrivbordet. Herrejösses vad rask AF'en är! :) Ingen direkt märkbar skillnad i AF med 50/2.0'an på m43 eller 43-kamera.

"Gamla" 4/3-objektiv till m4/3?

Jag har idag en E-5 med några, i mitt tycke, bra objektiv. Jag har inte lyckats hitta ngn info (i ärlighetens namn har jag inte letat intensivt!) som talar om för mig om jag (med adapter?) kan använda de objektiven till en, t.ex. , E-M5 mkII. Kan jag det?

Tack! Det borde jag ju ha räknat ut... men nu sitter jag iaf och väntar på en nyinköpt EM-5 mkII, väldigt spänd på att börja plåta med den och se resultatet jämfört med min E-5! Samma objektiv med adapter...

Jag har också en E-5 och diverse 4/3-objektiv, berätta gärna hur du upplever den nya kombinationen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar