ANNONS
Annons

Objektiv för storstadsbesök

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Jag kommer åka iväg till New york inom en snar framtid!

Vad rekommenderar ni för objektiv för att klara detta (dvs att jag inte vill bära runt på många olika objektiv).

Jag är ute efter ett objektiv som klarar ta kvällsbilder, stadsbilder, porträtt, närbilder och en viktig faktor är bra skärpa.

Jag har en Canon EOS 400D!

Tacksam för alla svar!

Om jag åkte till NY skulle jag nog ta med mig min vidvinkel Sigma 10-20 (med tanke på hur stora husen är) och kanske också normalzoomen 17-70 för att plåta folk och kanske 50/1,8 för inomhusbruk.

Om du inte har någon vidvinkel, köp den på plats.

Sista gångerna jag besökte stora städer (Rom och Hamburg) använde jag nästan bara vidvinkelobjektivet märkte jag.

Men det konstiga är att man kan klara sig med nästan vad som helst. Jag har plåtat jättemycket i NY med en 50mm normal på en gammal analog kamera (dvs FF, motsvarar väl 35 mm på en crop som 400D). Man får anstränga sig lite för att hitta motiven och använda fötterna mer, bara.

Jag har plåtat jättemycket i NY med en 50mm normal på en gammal analog kamera (dvs FF, motsvarar väl 35 mm på en crop som 400D). Man får anstränga sig lite för att hitta motiven och använda fötterna mer, bara.

Hihi! Första gången, mig veterligt, som jag ser en kommentar som översätter från FF till crop!

Just i fallet storstäder tycke jag inte att det räcker med fotzoom. Sist jag var i Prag, fick min Nikon 12-24 stanna hemma med D90, vilket jag bitter ångrar! Det ska inte hända igen.

Per.

Hihi! Första gången, mig veterligt, som jag ser en kommentar som översätter från FF till crop!

Just i fallet storstäder tycke jag inte att det räcker med fotzoom. Sist jag var i Prag, fick min Nikon 12-24 stanna hemma med D90, vilket jag bitter ångrar! Det ska inte hända igen.

Per.

Jo så blir det ju när man är uppfostrad på "FF", dvs gammal småbildskamera. Man tänker fortfarande småbild och översätter hela tiden brännvidderna fram och tillbaka. Jag håller i övrigt helt med dig, en rejäl vidvinkel är det som är kuligast i storstäder, men jag ville bara säga att man kan klara sig utan. På den tiden jag bodde i NY och sprang runt och plåtade låg en supervidvinkel utanför mina ekonomiska möjligheter, men det gicka att plåta ändå....Om jag skulle åka dit med bara en glugg i dag skulle det i alla fall bli min Sigma 10-20.

När jag var i NY hade jag med mig hela väskan men använde mest 28 2.8 och 50 1.8 på en crop-kamera. Hade 18mm som vidaste bränvidden men jag använde aldrig det objektivet.

Hej! Jag kommer åka iväg till New york inom en snar framtid!

Vad rekommenderar ni för objektiv för att klara detta (dvs att jag inte vill bära runt på många olika objektiv).

Jag är ute efter ett objektiv som klarar ta kvällsbilder, stadsbilder, porträtt, närbilder och en viktig faktor är bra skärpa.

Jag har en Canon EOS 400D!

Tacksam för alla svar!
Ja, jag rekommenderar också ett vidvinkel.
Vet dock inte så mycket om Canons objektiv.

Skulle vilja tillägga att det beror ju på vad man vill plåta. Är man (som jag) intresserad av husen och stadslandskapet krävs en rejäl vidvinkel. I alla fall i New York. Är det frågan om människor på gatan så är väl normalobjektiv eller något längre lämpligt om man inte vill krypa alldeles inpå. Och gäller det detaljer på hus eller hoptryckta gatuperspektiv, så vill man nog ha ett tele.

Jag använder nästan alltid 35 mm, det är perfekt både för att fotografera människor i sammanhang och miljöer. För porträtt eller utsnitt, så kan man kompetera med 50 eller 85.

Om man inte har fast optik så är det en bra ide att bestämma sig för en brännvidd och sedan lära sig den. Det går bra även om man har en zoom, det är bara att låta bli att zooma.

Sigmas 24/1.8 borde vara ett perfekt objektiv för dig. Motsvarar 35 mm FF, bra ljusstyrka och bra skärpa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar