Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarpool regler

Produkter
(logga in för att koppla)

Efwa

Aktiv medlem
Jag var inne igår på nybörjarpoolen och tänkte ge lite kommentarer.

Av tio bilder jag tittade på var två inte upplagda av fotografen själv. Jag blev lite konfunderad och började leta efter reglerna om att man bara får lägga upp egentagna bilder.

Jag hittade inte det nånstans och tänker att det kanske ligger först när man ska ladda upp bilden.

Men kanske bör det vara lite tydligare. Man kan inte kräva att man som make eller fd pojkvän ska få veta hur bilden kunde göras bättre, beskäras eller dyl.
Jag kan tänka mig att det hela missuppfattats som en pool där man kan visa bilder, inte få kritik på vad som kunde varit bättre.

Kanske ett förtydligande? För allas skull.

Ja det måste vi förtydliga då - det är aldrig OK att ladda upp någon annans material (oavsett vilken pool eller album).

Vi har inte fått några av dessa bilder inrapporterade, hjälp oss gärna om ni ser något sådant.

Jag botaniserade bland bilderna i nybörjarpoolen och fann att någon av fotograferna hade bilder i kritikpoolen också.( vad är vitsen med att vara nybörjare med vissa bilder bara?)

Någon hade varit medlem hos Fs i flera år (nybörjare?).

Inte gör det väl mig något egentligen men jag blir lite konfunderad.

Hej,

eftersom jag faller in under dem Lasse beskriver tänkte jag skriva lite hur jag tänker.

Jag har lagt upp en av mina bilder i nyböjarpoolen. Jag har flera andra bilder i bildkritikpolen och nån bild i avancerad kritik-poolen. Jag har varit registrerad medlem på FS i över två år.

För det första så tycker jag att tiden som medlem på fs inte nödvändigtvis behöver ha något samband alls med hur aktiv som fotograf man varit under den tiden, eller hur mycket "nybörjare" man är. Vissa är nog nybörjare länge medan andra snabbt blir mer avancerade. Alla har vi olika mål, syften och ambitionsnivåer med vårt fotograferande.

Själv blev jag medlem på FS för att jag tycker fotografi är spännande och intressant, och hade länge varit sugen på att komma igång och fotografera mer ordentligt. Men det var inte förrän ett och ett halvt år senare, när jag gick en veckas fotokurs, som jag egentligen började fotografera lite mer istället för att bara "knäppa kort".

Och apropå att ha bilder i olika pooler så tycker jag att man kan väl vara på olika nivå inom olika områden? Eftersom det är inom naturfoto jag gått ett par kurser och det är mestadels det jag övat och försökt jobba med, har jag lagt de naturbilder jag lagt i poooler i bildkritikpoolen. Jag har också lagt en i avancerad kritik, för att testa, och för att jag där jag gärna ville ha kritik på både idé och estetik. Tanken med poolen är väl framförallt att kritiken skall vara lite mer "avancerad" (två betyg osv.), inte nödvändigtvis bilderna? Eller har jag missuppfattat?

Sen har jag en bild från Vasamuseet där jag känner att jag inte riktigt är nöjd eller ens kan bedöma bilden ordentligt, och att jag inte riktigt vet vad jag egentligen vill uppnå. Där känner jag mig alltså som nybörjare. Därav att jag lagt bilden i nybörjarpoolen. (Och lite för att testa olika pooler också. Men det ska väl vara ok?)

Visst är det så att det rent tekniska kamerahandhavendet är ju detsamma oavsett vilken typ av bilder jag tar, men det tycker jag på det hela taget är mindre intressant än själva bildskapandet med uttryck och innehåll.

Så tänkte jag :)

(Tro absolut inte att jag kände mig påhoppad av Lasses inlägg - jag tyckte bara det var en intressant fråga och tänkte att jag kunde förklara hur jag själv tänkte, sen tänker säkert andra på andra sätt.)

/Boel

bolly skrev:
Hej,

eftersom jag faller in under dem Lasse beskriver tänkte jag skriva lite hur jag tänker.

Jag har lagt upp en av mina bilder i nyböjarpoolen. Jag har flera andra bilder i bildkritikpolen och nån bild i avancerad kritik-poolen. Jag har varit registrerad medlem på FS i över två år.

För det första så tycker jag att tiden som medlem på fs inte nödvändigtvis behöver ha något samband alls med hur aktiv som fotograf man varit under den tiden, eller hur mycket "nybörjare" man är. Vissa är nog nybörjare länge medan andra snabbt blir mer avancerade. Alla har vi olika mål, syften och ambitionsnivåer med vårt fotograferande.

Själv blev jag medlem på FS för att jag tycker fotografi är spännande och intressant, och hade länge varit sugen på att komma igång och fotografera mer ordentligt. Men det var inte förrän ett och ett halvt år senare, när jag gick en veckas fotokurs, som jag egentligen började fotografera lite mer istället för att bara "knäppa kort".

Och apropå att ha bilder i olika pooler så tycker jag att man kan väl vara på olika nivå inom olika områden? Eftersom det är inom naturfoto jag gått ett par kurser och det är mestadels det jag övat och försökt jobba med, har jag lagt de naturbilder jag lagt i poooler i bildkritikpoolen. Jag har också lagt en i avancerad kritik, för att testa, och för att jag där jag gärna ville ha kritik på både idé och estetik. Tanken med poolen är väl framförallt att kritiken skall vara lite mer "avancerad" (två betyg osv.), inte nödvändigtvis bilderna? Eller har jag missuppfattat?

Sen har jag en bild från Vasamuseet där jag känner att jag inte riktigt är nöjd eller ens kan bedöma bilden ordentligt, och att jag inte riktigt vet vad jag egentligen vill uppnå. Där känner jag mig alltså som nybörjare. Därav att jag lagt bilden i nybörjarpoolen. (Och lite för att testa olika pooler också. Men det ska väl vara ok?)

Visst är det så att det rent tekniska kamerahandhavendet är ju detsamma oavsett vilken typ av bilder jag tar, men det tycker jag på det hela taget är mindre intressant än själva bildskapandet med uttryck och innehåll.

Så tänkte jag :)

(Tro absolut inte att jag kände mig påhoppad av Lasses inlägg - jag tyckte bara det var en intressant fråga och tänkte att jag kunde förklara hur jag själv tänkte, sen tänker säkert andra på andra sätt.)

/Boel

Tack Bolly, för ditt inlägg.

Det hjälper mig att förstå.

Och som du ju förstått så var ju mitt inlägg inte avsett som något påhopp utan bara lite funderingar i största allmänhet.

Boel har rätt tycker jag; man kan gott få använda nybörjarpoolen om man tex tar sina första stapplande steg inom studiofoto efter att ha fotat natur i tio år.

Men det underlättar för den som skall kommentera om man skriver detta också, i den extra beskrivning man kan skriva när man lägger den i poolen - så får man nog bättre kommentarer också, som utgår från ens erfarenhet inom foto generellt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar