Annons

Nya regler för uppladdning och bildkritik

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi har efter långa diskussioner nu beslutat om de nya uppladdningsreglerna. Tanken är att strypa inflödet för att bilder skall få lite längre tid i rampljuset, och därmed förhoppningsvis fler kommentarer.

De nya uppladdningsreglerna till DINA ALBUM är:

Guld: Obegränsat (oförändrat)
Silver: Obegränsat (oförändrat)
Brons: Obegränsat (oförändrat)
Ej betalande: Obegränsat (tidigare 2 bilder / vecka)

Kombinerat med detta så ökar vi utrymmet för antalet SAMTIDIGA BILDER:

Guld: 800 bilder (tidigare 400 bilder).
Silver: 400 bilder (tidigare 200 bilder)
Brons: 100 bilder (tidigare 50 bilder)
Ej betalande: 10 bilder (samma som tidigare)

Utöver detta är det nya regler för KRITIKPOOLERNA:

- Betalande kan lägga upp 2 bilder per vecka (Du kan alltså nu lägga 2 bilder samma dag eller sprida ut över veckan om du vill, men måste därefter vänta till nästa vecka).
- Ej betalande kan lägga upp 1 bild per vecka

Notera att de tre kritikpoolerna har en sammanslagen regel för hur ofta du kan lägga bilder i kritikpoolerna.

OBSOBS! Ny justering gjord 18 juni. Det är nu fri uppladdning till egna album för alla medlemskap och nu är det bara regler för poolerna som gäller.
 
Nej löpande, en period av 7 dygn - eller egentligen är det timmar. Förut var regeln 1 bild per 24 timmar, den nya regeln är 2 bilder per 168 timmar. (Men det är onekligen enklare att tänka på det som dagar...)
 
Jag hoppas det isf tillkommer någon slags visning av hur lång tid det är kvar tills man kan lägga en bild i poolen. Som det varit tidigare har man bara fått ett meddelande om att man inte får lägga in bilden i poolen, men ingenting om hur lång tid det är kvar.
 
Två bilder i veckan låter som en utmärkt idé.

Bara att hoppas att folk orkar kommentera och kritisera lite mer :)
 
Tycker det är bra regler som kommit upp. frågan är om det gör så att folk kommenterar mer? men nu kanske folk (inkl. mig själv såklart) tänker mer på vad man lägger upp.
 
Kommentarslängd

Gäller det fotografens egen kommentar så är det nästan ok, även om det inte räcker till många ord.
För bildens kommentatorer bör det finnas plats att breda ut sig i bildtolkningar och tips om vad som skulle kunna bättras. FS är ju lite av en fotoskola, särskilt för de som inte gått i någon. Kommentarerna har också ett stort allmänintresse då de ofta är mycket läsvärda!!
 
Ang kommentarslängd så är det en minimigräns alltså. Vi ökade den gränsen till 30 som experiment för ett tag sedan, men drar nu ned till 10 igen.
 
Det här tycker jag verkligen var en bra idé. Visst har man kanske ibland varit ute och tagit en massa bilder som man snabbt vill slänga upp och få kritik på. Men å andra sidan när man måste vänta en vecka för att lägga upp två nya bilder hinner nog dessa bilder mogna lite mer.

Förhoppningsvis ökar även kvalitén på bilderna också

/ Marcus
 
Det här var en ordentlig nerdragning. Jag har precis förlängt ett guldmedlemsskap och så ändrar de reglerna :-( Kan de verkligen göra så???

Att få kritik på bilderna är ju det viktigaste med fotosidan.

4 per två veckor hade varit bättre så att man kan ladda upp lite fler bilder när man varit borta (och fotat) ett tag, tex på semester.
 
men med tanke på att det ges ganska dålig med kritik på mycket av de som läggs upp kanske det är bättre att de läggs upp mindre å ges mer kommentarer? det är de jag hoppas på ska ske iaf, men om dom låter det vara såhär ett tag så får man se vart det leder till, går ju alltid ändra till nått annat om det inte funkar, även om jag förstår att du vill ägga upp fler bilder om du varit på fotoresa.
/S
 
iSolen.se skrev:
Det här var en ordentlig nerdragning. Jag har precis förlängt ett guldmedlemsskap och så ändrar de reglerna :-( Kan de verkligen göra så???

Att få kritik på bilderna är ju det viktigaste med fotosidan.

4 per två veckor hade varit bättre så att man kan ladda upp lite fler bilder när man varit borta (och fotat) ett tag, tex på semester.

Fast behöver man verkligen kritik så ofta?

Sen om man skulle få ladda upp 4 på två veckor skulle nog många ladda upp 4 på en gång och sen tycka att det är jättedåligt att man måste vänta två veckor tills nästa gång.

Det här förslaget är väl egentligen till för att det inte ska komma för många bilder, så varje bild hinner få de kommentarer den förtjänar?

/ Marcus
 
iSolen.se skrev:
Det här var en ordentlig nerdragning. Jag har precis förlängt ett guldmedlemsskap och så ändrar de reglerna :-( Kan de verkligen göra så???

Att få kritik på bilderna är ju det viktigaste med fotosidan.

4 per två veckor hade varit bättre så att man kan ladda upp lite fler bilder när man varit borta (och fotat) ett tag, tex på semester.

ja, vi har rätt att göra förändringar. Ibland kan det upplevas som negativt men alla förändringar är totalt sett för att det skall bli bättre för er medlemmar. Denna förändringar syftar till att fler av era bilder skall få fler kommentarer. Vi har dessutom dubblat antalet samtidiga bilder.
 
elmfeldt skrev:
ja, vi har rätt att göra förändringar. Ibland kan det upplevas som negativt men alla förändringar är totalt sett för att det skall bli bättre för er medlemmar. Denna förändringar syftar till att fler av era bilder skall få fler kommentarer. Vi har dessutom dubblat antalet samtidiga bilder.

Klart det känns negativt när man tagit det lugnt (=inte varit så aktiv) och nu när man äntligen har tid så dras antalet bilder ned till 2/7 av vad man kunde ladda upp förut.

Det verkar som om man får ungefär lika många kommentarer som man ger vilket väl är rätt naturligt, man laddar upp en bild, får en kommentar eller två och man väljer någon/några intressant/-a bild/-er från kommenterarna och kommenterar dem.

Får se om man får fler kommentarer på detta sättet, tror knappast det, tvärt om eftersom bildflödet strypts, men fler kommentarer per bild blir det nog.

För övrigt när jag förnyade stod det vad jag betalade för. Sånt ändrar man inte på hur som helst även om det görs i bästa välmening. Jämför med mobilabonnemang.
 
Menar ni verkligen 10 tecken och inte 10 ord? Tio tecken räcker ju inte ens till "jättesnyggt" eller "dålig skärpa"! :p
Förresten tycker jag att kommentarslängden inte bör begränsas, bara kommentaren håller sig till bilden. Om någon tar sig tid att skriva utförligt om en bild är det bara välkommet. Också när man läser kommentarer till någon annans bild.
 
Jag tycker det är en vettig begränsning, som nog kommer att fylla sitt syfte!

Sen efterlyser jag en begränsning av hur många bilder jag kan överföra till mina hårddiskar, där skulle det definitivt behövas en uppsträckning! :D

/Per
 
iSolen.se skrev:
Klart det känns negativt när man tagit det lugnt (=inte varit så aktiv) och nu när man äntligen har tid så dras antalet bilder ned till 2/7 av vad man kunde ladda upp förut.

Det verkar som om man får ungefär lika många kommentarer som man ger vilket väl är rätt naturligt, man laddar upp en bild, får en kommentar eller två och man väljer någon/några intressant/-a bild/-er från kommenterarna och kommenterar dem.

Får se om man får fler kommentarer på detta sättet, tror knappast det, tvärt om eftersom bildflödet strypts, men fler kommentarer per bild blir det nog.

För övrigt när jag förnyade stod det vad jag betalade för. Sånt ändrar man inte på hur som helst även om det görs i bästa välmening. Jämför med mobilabonnemang.

Ja, som sagt det kan upplevas som negativt, men syftet är som sagt gott.

Du kan ju ladda upp många bilder till dina album och sen sätta igång och kommentera, då kommer medlemmar att hitta även bilder utanför kritikpoolerna och ge dig kritik på dem. Det är mitt tips.

Sen följer vi e-handelslagen så är du inte nöjd så kan du få pengar tillbaka.
 
Mycket bra gjort, alltså bör man bara lägga upp välgenomtänkta bilder och inte "ah men denna bild jag kan ju lägga upp för att se vad folk ger för kommentarer"-bilder.

High five
 
elmfeldt skrev:
Ja, som sagt det kan upplevas som negativt, men syftet är som sagt gott.

Du kan ju ladda upp många bilder till dina album och sen sätta igång och kommentera, då kommer medlemmar att hitta även bilder utanför kritikpoolerna och ge dig kritik på dem. Det är mitt tips.

Sen följer vi e-handelslagen så är du inte nöjd så kan du få pengar tillbaka.

Det blir nog bra, hade lite otur med timingen bara.

Vore skoj att få se om någon vecka eller två hur förändringen påverkar antalet besökare, besökare per bild, kommentarer per bild etc.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.