Annons

Nya fräcka funktioner

Produkter
(logga in för att koppla)
arleklint skrev:
Jag förstår vad du menar, men du kan anta att dina guldkorn finns bland de som du fått flest kommentarer och högst betyg på. Det är en bra gissning. Och chansen ökar att dom får ligga kvar om du kan ha fler än 75 bilder uppe.

Här är ett bra exempel där bilden med äver 100kommentarer blir något att läsa igenom och lära sig hur folk reagerar ... Ett guldkorn som är 2 år gammalt http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=47

Kanske inte ett lysande exempel... Vet dock att Terje svarar på kommentarer men det kändes fjäskigt att nämna hans bilder här, igen... :)

/Kristian

Senast ändrad:
ja, det är ett bra exempel. Men hur många fotografer har bilder med så många kommentarer, och samtidigt inte plats för behålla dem och samtidigt radera sina dåliga bilder. Även om jag skulle ha, låt säga 10 riktiga guldklimpar, så har jag 65 bilder kvar att få kritik på (och radera och lägga till inom).

Jag tror dock att kolla på NYA bilder skulle utveckla er ännu mer.

Jag har 27 bilder med 20 kommentarer eller fler..(har raderat flera med mer än 20
kommentarer oxå) och jag har 55 med 10 kommentarer eller fler.
För övrigt så kollar jag på alla nya bilder som kommer in.

Senast ändrad:
stranden skrev:
Skojar du? Det bara dräller av fejkade konton på ovan ställen. Och just hotmail översvämmas av femtioelvatusen olika fejkade konton som det vräks ut spam ifrån, som exempel..

Så det 'fungerar' inte lysande där öht.

Vad jag vet är den funktionen ny på Lunarstorm. Antagligen lade de till personnummerregistreringen för att bli av med dessa fejkade medlemmar. Dessutom sa jag inte att alla fejkade medlemmar skulle upphöra, utan minska antalet fejkade.

David: Det finns sidor som känner av om personnummret är fejkat eller riktigt... Har dock inga av dem i minnet just nu, men den funktionen finns. Men visst kommer folk kunna "stjäla" personnummer om de verkligen måste skaffa en fejkanvändare.

Dove skrev:
....... en massa.......
Men visst kommer folk kunna "stjäla" personnummer om de verkligen måste skaffa en fejkanvändare.

Detta i kombination med att gratismedlemmar har en timeout på 48h innan man får kommentera blir om inte helbra åtminstone rätt ok då försvinner ju helgfyllekontona ;)

/Kristian

Det är jättelätt att räkna ut kontrollsiffran till ett påhittat personnummer så den som verkligen vill in och och jäklas fixar det ändå. Man skulle behöva beställa personuppgifter på alla för att verkligen kolla identitet, men näe det är väl att gå för långt... Tror vi börjar med att testa karantän.

Dubbelmedlemskap, dvs en riktig medlem som reggar ett konto till för att ha att jävlas med förekommer ju, men det spårar vi redan idag på annat sätt.

Kristian h skrev:
Dessutom tror jag de flesta vill copyrightskydda sina bilder och det blir ju lite svårt om den är annonym ;)
Menar du att skyddet för en bild upphör om namnet inte är angivet? Så om en tidning publicerar en bild utan upphovsrättshavarens namn så är det fritt fram att använda bilden som man vill? Låter konstigt.

müsli skrev:
Menar du att skyddet för en bild upphör om namnet inte är angivet? Så om en tidning publicerar en bild utan upphovsrättshavarens namn så är det fritt fram att använda bilden som man vill? Låter konstigt.

Den som söker fel hittar nog flera... Nu kan inte jag lagtexten och tolkningarna av den...

Finner fortfarande ingen anledning att gömma sig annonymt bakom en bild tycker jag och där skiljer vi oss....g

Det kommer inte bli tillåtet att vara helt anonym på Fotosidan. En fotograf måste kunna stå för sina bilder.

Däremot har det diskuterats att kritikbilder kanske skall ligga anonyma första veckan tex, för att komma ifrån "kändiseffekten", att man kommenterar en bild olika beroende på vem som tagit bilden.

clindh skrev:
Däremot har det diskuterats att kritikbilder kanske skall ligga anonyma första veckan tex, för att komma ifrån "kändiseffekten", att man kommenterar en bild olika beroende på vem som tagit bilden.
Exakt. Precis vad jag avsåg med mitt förslag om anonyma bilder. Tack.

Jag ser en klar fördel med en sådan anonymitet, men skulle möjligheten till bevakning av vissa personers nya bilder försvinna då? Eller skulle bevakningsmail dyka upp när fotografens namn offentliggörs?

clindh skrev:
Det kommer inte bli tillåtet att vara helt anonym på Fotosidan. En fotograf måste kunna stå för sina bilder.

Känns lite krystat... Jag som tackar för kommentarer skall jag skriva under med xxxx då, samt de som lägger upp en egen copytext...(jag letar kanske problem) :)

Hela principen på fotosidan bygger ju på att man motkommenterar, (det har jag fått som svar när jag försökt försvara tackandet att motkommentera istället för att tacka!)

Kommenterar man mycket så får man ju en hel del kommentarer tillbaka.

Men jag är på inget sätt trångsynt men tror inte effekten är fler kommentarer / bild vilket verkar vara viktigt om jag läser tidigare svar på fotosidan.

Jag tror dessutom det kan bli en del plumpar i kommentarerna om man inte vet vem man kommenterar, men som sagt en förändring är alltid välkommen även om jag inte ser denna funktion som den absolut viktigaste att jobba på just nu...

/Kristian

Vaddå..det är ju bara att vänta en vecka tills bilden inte är anonym längre..och kommentera den då istället..ser inte någon större poäng med det.

Kristian h skrev:
Känns lite krystat... Jag som tackar för kommentarer skall jag skriva under med xxxx då, samt de som lägger upp en egen copytext...(jag letar kanske problem) :)
Varför skulle kommentatorn vara anonym? Detta har ingen föreslagit vad jag kan se.
Det är upp till fotografen att välja om bildalbumet ska publiceras anonymt.
Och har man ovanan att lägga in copyrighttext i en bild som man lägger ut för kritik är man nog ute efter något annat.

Kristian h skrev:
Hela principen på fotosidan bygger ju på att man motkommenterar, <snip snip>
Gör den? Knepigt... ;)

Kristian h skrev:
Jag tror dessutom det kan bli en del plumpar i kommentarerna om man inte vet vem man kommenterar, <snippetisnip>
Vad menar du? Plumpar? För mycket bläck i musen då, eller? ;)

Här kommer lite olika åsikter och ideer i frågorna som står.

Antal Kritikbilder / Nivåer
Jag kan hålla med Elin om att 75 bilder kan vara lite lite ibland, men det är för att dessa disponeras över flera albumtyper. Utställning och kritik, på det viset tycker jag att photo.net har en bra del i att man har album och lägger in critique requests på enstaka bilder, samt att dessa ändå ligger kvar i ens vanliga album.
Då ingår kritik bilderna i totala quoten utan att du för dens skulle har hur många kritikbilder som helst uppe samtidigt.

Sen att man skulle kunna ha olika gränser typ
gratis utställning 20 kritik 10
brons utställning 50 kritik 10
silver utställning 100 kritik 25
guld utställning 150 kritik 50

Sedan att kunna flytta bilderna mellan albumen på ett relativt enkelt sätt med bibehållna kommentarer.

Jag vet inte hur många som använder portfolion, men många har ju egna hemsidor också, så kanske göra den den som ett option mot att ha lite fler bilder under utställning.

Kritik Vyn
Möjlighet att välja en inställning om man vill se namn och bildbeskrivning under kritikbilder i ens profil.

Möjlighet att svar läggs under en kommentar som i gästboken, eller kanske nästlad tråd.

Falska medlemmar
Jag kan tycka att en timeout på nåt dygn kan vara en bra sak för att förhindra spontana skitsaker, men man får inte göra det för svårt att bli medlem heller.

Ang, personnummer vet jag inte vad som krävs, men om man ska hålla register i någon form krävs väl tillstånd, men som sagt, jag vet inte var gränserna för detta går.

Full screen view

Ny funktion önskas. Möjlighet att titta på en bild i fullskärmsläge med helt svart bakgrund. Skillnaden är markant vad gäller hur bilden uppfattas. Bilden blir djupare i ton och färg, lättare att se mörka detaljer, inget störande runtomkring, som t ex reklam eller annat på skärmen.

Prova här:
Klicka på den lilla svarta fyrkanten ovanför bilden, längst till höger, på denna sidan.

Re: Full screen view

"Full screen view" kan ju aktiveras när man klickar på bilden, precis som man idag får upp "stor bild" om man klickar på bilden. Om ingen större version av bilden finns, får man samma storlek i "full screen view".

"Full screen view" skulle man kunna stänga genom att helt enkelt klicka på bilden igen. Man kan ju även ha en liten x-icon, som i exemplet ovan, för att stänga.

Senast ändrad:
Eftersom det diskuterats att det kanske är lite lite med 75 bilder eller vad det nu är som är max och att det är tråkigt att plocka bort en bra bild som fått många och kreativa förslag skulle man kanske kunna ha en "hall of fame" för sådana bilder. Och då inte bara såna bilder som har en massa "oj va vackert"-kommentarer utan såna där kommentarerna verkligen tillför något till bildskapande debatten. Då skulle bilddiskussioner som är intressanta kunna sparas utan att en enskild användare känner att den ligger och tar upp plats på dennes konto. Eller kanske ännu bättre att man skulle kunna få ett attribut på en bild som gör att den inte räknas in i antalet. Då skulle man inte behöva skapa någon separat "hall of fame".

En annan tanke. Ibland kanske man inte tycker att man fått den respons man ville ha på en bild. Då skulle det kanske vara en ide att man kunde lägga tillbaka den under senast inlagda med dom eventuella kommentarer som redan givits kvar under bilden. Detta kan ju då räknas som om man lagt upp en ny bild med dom begränsningar som det medför i det totala bildflödet så att detta inte ökar alltför mycket. Kanske att även en del andra begränsningar skulle kunna tillämpas. Tex att den inte får ha fått mer än 10 kommentarer eller något liknande.

Bara ett par tankar.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar