Annons

Nya fräcka funktioner

Produkter
(logga in för att koppla)
a) Den får vi återkomma till, det kräver isåfall en del omdesign. Men bildantalsgränserna kommer dock justeras uppåt, så mycket vet vi.

b) Ja, vi planerar redan att göra om allt det där och införa "köer", dit man kan anmäla önskade bilder (kanske max en per dag eller så). Det kan vara "Ge bildkritik", "Diskutera runt den här" och andra vinklingar vi kan komma på framöver.

Då blir det inga mer Kritikalbum, kritik är något man begär separat på bild - och ja man kan begära kritik på en bild man redan begärt kritik på tidigare.

Smidigare upplägg på kritikbildssidan?

Jag tycker upplägget på kritikbildssidorna är lite väl osmidigt.

I nio fall av tio är det enbart en bild man vill ha kritik på, ändå tvingas man gå omvägen via albumet för att nå bilden. Det kunde vara en bra ide att komplettera albumlänken med en direktlänk till bilden.

Lite mer info om bilden och dess status vore inte heller fel. Kategorierna och nuvarande snittbetyg kunde man gott ha i listan, att få en thumbnail av bilden kanske kunde vara en inställningssak? Antal kommentarer och visningar, kanske.

Jag är medveten om att ett par av de här förslagen gör att mindre populära bilder syns mindre, men idag tycker jag problemet är det motsatta - de bilderna som är riktigt bra kanske man aldrig hinner se eftersom de drunknar i mängden och man sällan har tid att sitta hur länge som helst. Jag tittar till exempel ofta under lediga stunder på jobbet.

Ifall jag har missat något och det redan går att få saker att fungera såhär ber jag om ursäkt. Någon får isåfall gärna tala om hur man gör. ;-)

Re: Smidigare upplägg på kritikbildssidan?

dl_4711 skrev:
Jag tycker upplägget på kritikbildssidorna är lite väl osmidigt.

I nio fall av tio är det enbart en bild man vill ha kritik på, ändå tvingas man gå omvägen via albumet för att nå bilden.

Hur menar du nu? jag går aldrig omvägen genom album..jag väljer att kolla på alla nyinkomna kritikbilder..bryr mig inte om albumen.

http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?days=1&sort=ptime+desc&type=mb

"I nio fall av tio är det enbart en bild man vill ha kritik på"

Det där förstår jag inte heller...vem lägger upp bilder de inte vill ha kritik på?

Senast ändrad:
Bra fråga..själv går jag aldrig in där och kollar...de e ju bara en trist lista på album, precis som du säger.

Ny bildinformation.

Eftersom så många verkar intresserade av bildernas teknik kanske man kunde lägga in några kryssrutor där ett heltäckande spektrum finns att välja på. Funktionen skulle vara obligatorisk så att bilden inte kan läggas ut utan att någon ruta kryssats. Förslag:

Digital kamera med grundredigering (skärpa-färgkorrigering-ljus-kontrast).

Digital kamera med utökad redigering (detaljer tagits bort eller lagts till, olika manipuleringar, etc).

Analog kamera, bild scannad till dator, grundredigering.

Analog kamera, bild scannad till dator, utökad redigering.

Analog kamera, negativ/dia scannat till dator, grundredigering.

Analog kamera, negativ/dia scannat till dator, utökad redigering.

Analog kamera, alternativ teknik.

Det finns säkert fler teknikkategorier men dessa tror jag täcker in huvuddelen.

Med detta system behövs inte någon märkning "manipulerad" som det diskuterats om finnas. De vanliga kategorierna kan också finnas kvar, kanske med viss revidering eftersom den endast bör innehålla motivkategorier som jag ser det. Uppdelningen färg-svartvitt kan också finnas kvar.

Ok. Genomtänkt förslag men manipulering är den gängse termen och betyder vissa saker och att den är olika färgad för olika människor är inte så konstigt, men det betyder inte att man inte kan använda den. Det finns ju inget annat bättre ord så jag tycker att vi använder det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar