Annons

Nya fräcka funktioner

Produkter
(logga in för att koppla)
Elin, det var ett friskt argument, men jag tycker inte att det håller. Hela fotosidan bygger på kritikbilderna, och inte en utställning över historian. Jag har svårt att se att ngn skulle titta igenom dina 75 bilder och sen efter det ha en annan syn på din senast uppladdade bild.

Vad är ditt förslag till lagom antal?

elmfeldt skrev:
Det är ju rätt tröttsamt om motiveringen till fler kritikbilder bygger på ngt underligt argument om att detta skulle vara en gräns som skall sprängas. Jag tänker inte ta det ett varv till men det finns inga planer att tillåta mer än 75 samtidiga bilder för kritik. Jag plåtar säkert 1000 rullar om året, men jag har abslout inget behov att få feedback på fler än 75 i taget. Dessutom med tanken att man kan ha en bild i 75 dgr innan de behöver raderas.

.......

Lugn David... Easy easy...

Det enda jag kan komma på med är att photo.net kontrar med 100 för gratismedlemmar och 200 för betalande och visst känns det då lite surt att sortera med 75 bilder, när det blir fullt så blir man rätt så oaktiv och det är ruggigt svårt att ta bort.

Visst kan man använda portfolion men 640*640 gillas inte av mej iallafall, det är för smått.

Visst blir jag inte bättre som fotograf men om vi skall lära oss något och inspireras så vill jag ju gärna att en del bilder stannar kvar på fotosidan med kommentarer och då pratar jag inte om mina...

Men men you r the boss !!! Det jag föreslår bygger på en annan metodik där du har en bildbas som kan kommenteras men du väljer ut vilka bilder som skall snurras runt i kritikerkön.

Skall vi dessutom som jag föreslagit kunna skriva artiklar med bilder i så vill det till att man får lägga upp ngn till.

Men men David, det verkar vara ett känsligt ämne och jag med flera skriver bara vad vi tycker och kommer med det som vi tror på. Om du inte fattat det innan så gör vi det ju för vi gillar denna sajt och spenderar ne hel del tid här. Visst gillar vi att synas och att visa upp våra bilder precis som vi gillar att titta på andras.

att du skriver "Det skulle vara trevligt med inlägg som driver tråden och fotosidan framåt och inte inlägg som inte ger någonting." så tycker jag detta forum om något åtminstone försöker med det...

Det är ju medlemmarnas ideer och kreativitet som nedtecknas här !!

/Kristian som funderar på om det var spränga 75 gränsen som var fel ordval eller...

Tjenare David!!

Hmmm, mitt förslag är:
Silver: 100
Guld: 125

Dels också baserat på att eftersom avgiften för medlemskapen är höjda vill man ju ha mer valuta för pengarna :)

Detta kan verka mycket, men om man då max får ladda upp en bild om dagen så kanske inte inflödet spårar ur? Och kanske, att funktionen kategorier kan sprida ut bilderna mer slumpartat som kommer upp? det är inte ofta 7 blommbilder fångar ett intresse om de ligger rakt på varandra, som det ibland slumpar sig.

Sen hade jag också en fråga, om det finns möjlighet för en funktion när man skall kolla på "- laddat upp 75 kritikbilder", att användaren som lagt upp dessa kan sortera dem? precis som när man ordnar i album. jag vet, det är kanske en pedantisk fråga, men när man kollar igenom alla bilderna användaren har lagt upp, kanske 74 svartvita och en knallgul, så vill man inte ha den knallgula i mitten, utan kanske i slutet? Alltså, jag menar helt enkelt att man kan sortera sidan som visar alla ens bilder samtidigt :)

http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?type=mb&authorID=12751 - exempel på sidan jag jiddrar om

Tjohey/ elin

Även om jag personligen inte har behov av att få kritik på mer än 75 bilder åt gången så skulle jag uppskatta om andra fotografer kunde ha sina bäste bilder med sina kommentarer kvar. Då kunde jag lära mig massor genom att läsa kommentarer på alla guldkorn som folk gör.

Ja, det är kanske det ultimata nivåerna. Svårt att veta. Klart vi kan jacka upp nivåerna, hoppas bara att det inte snarast startas en tråd om att det är för lite kommentarer på kritikbilderna. Men jag är långt ifrån övertygad.

Vadå höjda? Vi drog väl inte ner på antalet bilder för Silver och Guld?

Jag har ett förslag om hur man kan minska antalet "fejkade" medlemmar på FS.

Jag har visserligen redan mailat David om förslaget men det vore kul att höra andras reaktioner oxå.

Min tanke är att man måste fylla i sitt fullständiga personnummer när man registrerar sig som medlem på FS, även vi som redan är medlemmar måste göra det. Personnummret registreras vilket gör att det inte går att registrera fler användare med samma personnummer.

Exempel på siter som har detta system är www.lunarstorm.se och hotmail.com och det fungerar lysande där.

Vad tycker ni? Jag skulle inte ha några problem med att skriva ut mitt personnummer, detta antar jag ändå att det skulle hållas hemligt.

/Daniel

Dove skrev:
Jag har ett förslag om hur man kan minska antalet "fejkade" medlemmar på FS.

Jag har visserligen redan mailat David om förslaget men det vore kul att höra andras reaktioner oxå.

Min tanke är att man måste fylla i sitt fullständiga personnummer när man registrerar sig som medlem på FS, även vi som redan är medlemmar måste göra det. Personnummret registreras vilket gör att det inte går att registrera fler användare med samma personnummer.

Exempel på siter som har detta system är www.lunarstorm.se och hotmail.com och det fungerar lysande där.

Vad tycker ni? Jag skulle inte ha några problem med att skriva ut mitt personnummer, detta antar jag ändå att det skulle hållas hemligt.

/Daniel

Tycker detta igentligen är självklart...

arleklint skrev:
Även om jag personligen inte har behov av att få kritik på mer än 75 bilder åt gången så skulle jag uppskatta om andra fotografer kunde ha sina bäste bilder med sina kommentarer kvar. Då kunde jag lära mig massor genom att läsa kommentarer på alla guldkorn som folk gör.

Ja, fast då pratar vi väl inte längre om kritikalbum!? Det du beskriver låter som ett album i form av en Portfolio med syftet "spana in mina guldkorn". Som ngn form av Utställning med begränsat antal bilder. Det kanske skulle vara ngt. Det är en helt ny idé. Grunden till fotosidan är att få _kritik_ på bilder, inte ställa ut.

Hej David, du skrev "Vadå höjda? Vi drog väl inte ner på antalet bilder för Silver och Guld?", jag antar du menar mitt inlägg. Vad jag menar att numera så har ni höjt avgiften för melemskapen, alltså, summan vi betalar för att få vara silver, guld och allt det andra. Och då menade jag att jag skulle vilja få lägga upp mer bilder då också :)

elmfeldt skrev:
Ja, fast då pratar vi väl inte längre om kritikalbum!? Det du beskriver låter som ett album i form av en Portfolio med syftet "spana in mina guldkorn".

Kanske kan kallas portfolio eller whatever, men min poäng är att jag vill kunna läsa kommentarer på dessa guldkorn. Jag vill kunna läsa VARFÖR folk uppfattar bilderna som guldkorn.

Jag avser då inte mina bilder, jag vill kunna läsa kommentarer på andras guldkorn.

Senast ändrad:
Nipponpippon skrev:
Hej David, du skrev "Vadå höjda? Vi drog väl inte ner på antalet bilder för Silver och Guld?", jag antar du menar mitt inlägg. Vad jag menar att numera så har ni höjt avgiften för melemskapen, alltså, summan vi betalar för att få vara silver, guld och allt det andra. Och då menade jag att jag skulle vilja få lägga upp mer bilder då också :)

Aha, ja det där var en prishöjning.

För att återkomma till det där om annan kritikfunktion; vi har ju noterat att alla gillar att få kommentarer på alla bilder, men det är få man verkligen vill få hjälp med.

Kolla på photo.net; du kan ladda upp massa bilder till dina album - som alla kan kommenteras/betygsättas - men att det vid sidan av det finns en kritikkö. Jag tror de har en limit på att man bara kan anmäla en i taget/en om dan eller så. Man kan ha flera sökfunktioner; Senast uppladdade bilder och Nya kritikönskningar.

arleklint skrev:
Kanske kan kallas portfolio eller whatever, men min poäng är att jag vill kunna läsa kommentarer på dessa guldkorn. Jag vill kunna läsa VARFÖR folk uppfattar bilderna som guldkorn.

Aha, jamen är det inte bara i princip att skapa ett album som heter "Mina Guldkorn"? Fast vi skulle ju kunna skapa en ny albumtyp och tillhörande avdelning för dem. Frågan är ju dock hur det skulle bli, för hur skall jag som fotograf veta vilka bilder som du tycker är mina guldkorn?

Dove skrev:

/Daniel

Skojar du? Det bara dräller av fejkade konton på ovan ställen. Och just hotmail översvämmas av femtioelvatusen olika fejkade konton som det vräks ut spam ifrån, som exempel..

Så det 'fungerar' inte lysande där öht.

David skrev:
Aha, jamen är det inte bara i princip att skapa ett album som heter "Mina Guldkorn"? Fast vi skulle ju kunna skapa en ny albumtyp och tillhörande avdelning för dem. Frågan är ju dock hur det skulle bli, för hur skall jag som fotograf veta vilka bilder som du tycker är mina guldkorn?

För mig räcker det att kunna söka upp en fotografs mest kommenterade bilder med högst snittbetyg. Där finns guldkorn som jag kan lära mig av genom att titta och läsa kommentarerna.

Men då måste dom kunna ligga kvar och inte försvinna.

clindh skrev:

Kolla på photo.net; du kan ladda upp massa bilder till dina album - som alla kan kommenteras/betygsättas - men att det vid sidan av det finns en kritikkö. Jag tror de har en limit på att man bara kan anmäla en i taget/en om dan eller så. Man kan ha flera sökfunktioner; Senast uppladdade bilder och Nya kritikönskningar.

Jag tycker det verkar vara en mycket bra lösning.

elmfeldt skrev:
"Mina Guldkorn"? Fast vi skulle ju kunna skapa en ny albumtyp och tillhörande avdelning för dem.

Det tycker jag låter som ett trevligt förslag...men att man fortfarande kan kommentera de bilderna då..

müsli skrev:
Mina två öre:

Förslag: Möjlighet att publicera album anonymt.
Om medlem kan välja att publicera album anonymt tror jag fler skulle lägga upp bilder just för att få kritik. Idag tror jag många drar sig för att publicera bilder de är osäkra över, vilket är sjukt då det är just dessa bilder som man behöver hjälp med.
Dessutom skulle man slippa tjafset om att betygen är beroende av vem fotografen är.

Dessutom tror jag de flesta vill copyrightskydda sina bilder och det blir ju lite svårt om den är annonym ;)

David... Om man höjer gränsen så kan man ju efter att ha fått kritik lägga upp den som utställning (med ev kommentarer kvar) Då skulle man ju kunna ha 75 kritikerbilder och ex 50 uställning !? Nu om jag fattat galoppen rätt så är det ju 75 bilder som valfritt får vara kritik med/utan betyg eller uställning.

Terje plockar ett par poäng i att kategorierna behöver finjusteras en aning, ny har ju en del abstrakta verk kommit till fotosidan och de behöver ju en plats.

Vill dessutom kontra den digitala/analoga diskussionen med att jag är intresserad av om bilden är manipulerad eller ej, (speciellt när det gäller naturbilder). Jag hittade dessutom en kategori på usefilm
Alternative Process
All types of Alternative Processes welcome here. Platinum, Palladium, Cyanotype, Tintype, etc. Note: this is not a digital category

Den verkade spännande och inget jag varken är behörig till eller någonsin kommer att bemästra men troligtvis titta på och förundras och fashineras :)

Sedan tror jag man kan hitta en lösning på de som inte vill se naket genom att göra det till en egen kategori och att man som medlem kan välja att filtrera bort det... På så sätt slipper ex de unga fotograferna (minderåriga etc) exponeras för ngt de borde kunna avstå om så föräldrar vill. Samt att de som gillar att titta / fotografera naket också får sin plats här.

Humor är en kategori jag saknar och något jag vill se mera av... Nu är mina försök att driva utvecklingen frammåt avklarade för denna kvart !

Kan det inte varaa så att guldkornen bestämmer medlemmarna ??? 10 guldkorn hos andra fotografer som jag inte kan vara utan ...

Jag vill gärna kunna se om en bild är länkad för jag tycker att det är ohyfs att ta bort en bild någon bemödat sig med att lägga upp som favorit...

/Kristian

Senast ändrad:
arleklint skrev:
David skrev:

För mig räcker det att kunna söka upp en fotografs mest kommenterade bilder med högst snittbetyg. Där finns guldkorn som jag kan lära mig av genom att titta och läsa kommentarerna.

Men då måste dom kunna ligga kvar och inte försvinna.

Aha, jamen isåfall så är det ju redan klart. Det där är ju en dynamisk funktion som fungerar framöver. Men fortfarande så jag ingen aning om vilka _du_ tycker är mina guldkorn, så risken att jag raderar en bild, är lika stor oavsett om du söker fram den. Om du förstår vad jag menar.

elmfeldt skrev:
Aha, jamen isåfall så är det ju redan klart. Det där är ju en dynamisk funktion som fungerar framöver. Men fortfarande så jag ingen aning om vilka _du_ tycker är mina guldkorn, så risken att jag raderar en bild, är lika stor oavsett om du söker fram den. Om du förstår vad jag menar.

Jag förstår vad du menar, men du kan anta att dina guldkorn finns bland de som du fått flest kommentarer och högst betyg på. Det är en bra gissning. Och chansen ökar att dom får ligga kvar om du kan ha fler än 75 bilder uppe.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar