Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya fräcka funktioner

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: njae

Kristian H skrev:
Bort med inaktiva konton !! Bort med konton utan egna bilder (för då funkar ju inte föreslagna motkommentarsprincipen) !!!!

Nä, det var riktigt dåliga förslag som INTE bifalles på något vis. Man kanske vill vara medlem och bara skriva i forumen, eller lägga en annons eller liknande.

Finns det inga bilder att motkommentera får du väl helt enkelt skippa det. Det är väl inget problem?

Tredje inlägget med samma ska från min sida !

Möjlighet för oss betalande medlemmar att flytta bilder mellan kritik till utställning till portfolio men för den skull inte tappa ev kommentarer !

Nu är det för varmt för att hålla trådarna på plats :) P.s Inga förslag är dåliga förslag borde inställningen vara :)

Av tekniska skäl vill vi separera Portfoliobilder och Kritikbilder.

Alla förslag är mer än välkomna är vår inställning, men om jag tycker att ett förslag är dåligt så måste jag få säga det. Allt annat vore hyckleri.

elmfeldt skrev:
Jag håller med om att en sådan uppdelning vore bra! Vi testade detta när vi lanserade fotosidan, men det funkade inte. Tror att det uppfattades som för komplicerat. Tyvärr.

Är det säkert att det inte berodde på att de två (eller fanns det ännu fler från riktiga "ur-början"?) som fanns var ganska luddiga.

Jag menar "Estetik" och "Originalitet" täcker ju t.o.m. färre aspekter än vad det generella betyget gör idag...

Erik, det är mycket möjligt. Vi får fundera. Nackdelen med dessa dimensioner kan ju vara att de blir luddiga och otydliga, och de förmodligen begränsar spontana sällan-kommenterare,

Eller?

En fördel med uppdelade betyg är att folk som har svårt att formulera en bra kommentar kan, lite på känsla sätta betyg på t.ex. ljussättning, komposition, allmän estetik, osv och på så sätt ändå ge fotografen meningsfull feedback.
Sen kan det mycket väl vara så att det lätt blir för krångligt och kanske slår fel på många bilder som inte passar den kodade bedömningsmallen.
Själv lutar jag nog åt att det bästa vore att behålla det som det är. Dock behöver något göras åt betygsinflationen och bristen på kritik på sämre bilder (de som verkligen behöver kritik).

Med risk för att repetera sig...

Här kommer mina favvoönskingsfunktioner...

- Kunna se på en bild om den är länkad till någon

Ex: Medelbetyg: 4.29 Antal röster: 7 Antal kommentarer: 11 <b>Favorit: 5</b>
------------------------------------------------
- Bevakningssida för mina favoritfotografer

Mats Axell (72 bilder ) (5 kommenterade) (senast inlaggd 2003-11-19)

Peter Karpestam (75 bilder) (5 kommenterade) (senast inlaggd 2003-11-14)

Magnus Wahlgren(75 bilder) (5 kommenterade) (senast inlaggd 2003-11-19)
------------------------------------------------
- Möjlighet att kunna tipsa bildmässigt ... kolla in detta jag gillar det :) http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=1777507

-------------------------------------------------
Skippa 75 bilders gränsen utsn hitta en lagom mängd bilder. Jag tycker att de borde flyta fritt mellan kritik och utställning, portfoliosidan kan vara kvar. Jag har fastnat för photo.nets idé där man lägger upp så mycket bilder man vill och sedan väljer ut vilken man vill ha kritik på, på så sätt kan man blanda kritik och utställning.

Möjlighet att kunna få ha en fotosidan mailadress som kan forwarderas till ens privata . I portfolion står nämligen den oficiella och det innebär spam...
- Gör någonting åt bildkomprimeringen så att trenden att lägga upp mindre bilder upphör... Det är stört omöjligt att bedömma en 500pixel bred bild på upplösning 1280*1024 eller 1600*1200
Något är lurt med den bilden som skapas av fotosidan om man har den så att det finns möjlighet att förstora...

- Möjlighet för medlemmar att kunna skriva artiklar eller presentationer. Ex om man vill skriva en artikel om macrofotografering eller om en viss händelse etc.

Sedan är ju alltid listor lika kul att beundra... Mest betittade de 24 senaste timmarna, 3 dygnen, veckan, månaden, året, alltid samma sak med antal röster, antal kommentarer osv.

Möjlighet att kunna lägga in tekniskt data (alltså ett par fält till) för ex bländare, slutartid, filter etc...
Skall vi behålla betygen så är det nog dags att förändra dem, ex Orginalitet och estetiskt det ger nog rättvisare betyg. Skala 1-5 gillar jag då den är bättre än
Möjlighet att kunna rösta fram bästa kommentar eller kommentatör så det blir en sporre att kommentera bra !

Säkert en massa mer men nu får jag skrivkramp och skall försöka göra lite nytta :)

Tack för att du finns fotosidan.se

/Kristian

Kristian h skrev:
Möjlighet att kunna få ha en fotosidan mailadress som kan forwarderas till ens privata . I portfolion står nämligen den oficiella och det innebär spam...

Ursäkta...men på vilket sätt skulle detta minska antalet SPAM ?

-Thomas

:
Ursäkta...men på vilket sätt skulle detta minska antalet SPAM ?

Idag är den synlig om man tänker sig att det endast syns då man är inloggad och att adressen fås efter en fördröjning (ex 5sekunder). Dessutom vill jag helre ha spam externa adresser då är det enklare att lägga filter, blir min privata eller jobbadressen smittad då är det betydligt mera administration och jobbigare.

De andra funkionerna gillade du ??

/Kristian

Själv tackar jag för kommentarer jag får och besvarar frågor/synpunkter i samma veva. Fast jag har fattat att många stör sig på detta, bland annat för att "Senaste kommentarer" fylls med dessa... Har inte störts själv, men andra gör det.

En bild att upptäcka är en bild att upptäcka, antingen man gör det genom en kommentar den får eller genom att fotografen i fråga tackar... Förstår inte alls varför kritiken finns överhuvudtaget...

Däremot har jag ett konkret förslag till hur man kan göra. Se i fotograferna gästbok - där finns ett svarsalternativ. Jag kan välja att besvara ett inlägg och detta lägger sig direkt under inlägget i fråga - och blir då inget nytt inlägg i gästboken. Varför inte göra på samma sätt vid bildkommentarer. Sedan är det upp till varje fotograf om man sedan vill gå in med ett svar till varje kommentar eller kanske inte svara alls. Upp till var och en. Dessutom kommer inte bilden upp på "Senaste kommentarer"... Så slipper "gnällspikarna" att reagera. Jag hittar bra bilder iallafall!

Tycker också det behövs flera rubriker att lägga upp bilder i när man lägger ut nya bilder på FS. Som nu tycker jag det är för begränsat för mig som naturfotograf. Förslag till nya rubriker: djur, landskap, abstrakt. Som nu finns det många bilder som enbart kan läggas under natur + övrigt. Dessutom hur rubriceras en kattbild?

Tycker att man vidare kan se över sökfunktionerna när man söker efter bilder. Kanske göra dessa lättare att söka på, dessutom kunna få möjligheten att söka på bilder utan att vara inloggad.

Tycker det är synd att möjligheten att ge kommentarer till album är borta. Nu heter det utställning och där kan man inte ge bildkommentarer. Vill kunde få möjligheten att kommentera både och!

Fotohälsningar
Terje

I god fotosidan-anda har jag betygsatt Kristian eminenta förslag.

Kristian h skrev:

Betyg: 4

Gör någonting åt bildkomprimeringen så att trenden att lägga upp mindre bilder upphör... Det är stört omöjligt att bedömma en 500pixel bred bild på upplösning 1280*1024 eller 1600*1200
Något är lurt med den bilden som skapas av fotosidan om man har den så att det finns möjlighet att förstora...

Betyg: 4,4

- Möjlighet för medlemmar att kunna skriva artiklar eller presentationer. Ex om man vill skriva en artikel om macrofotografering eller om en viss händelse etc.

Betyg: 5

Sedan är ju alltid listor lika kul att beundra... Mest betittade de 24 senaste timmarna, 3 dygnen, veckan, månaden, året, alltid samma sak med antal röster, antal kommentarer osv.

Betyg: 5+

Möjlighet att kunna lägga in tekniskt data (alltså ett par fält till) för ex bländare, slutartid, filter etc...

Skall vi behålla betygen så är det nog dags att förändra dem, ex Orginalitet och estetiskt det ger nog rättvisare betyg. Skala 1-5 gillar jag då den är bättre än

Betyg: 4,1

Möjlighet att kunna rösta fram bästa kommentar eller kommentatör så det blir en sporre att kommentera bra !

Säkert en massa mer men nu får jag skrivkramp och skall försöka göra lite nytta :)

Betyg: 3

Tack för att du finns fotosidan.se

Betyg: 3,8

Betyg: 3,5

..

Be-be-betyg

Betyg: 4 Betyg: 3 Betyg betyg betyg 3 5 1 2... 4
betyg betyg betyg

! stoppa mig, någon!! betyg

betyg: 2,1
..

/bjanha (betyg: 1)

Idag är den synlig om man tänker sig att det endast syns då man är inloggad och att adressen fås efter en fördröjning (ex 5sekunder).

Portfolion är ju tänkt att fungera som skyltfönster, då är det ju lite väl hårt att kräa att folk först reggar sig på Fotosidan. För att sen kunna kontakta dig.

Men det finns ju andra lösningar för att göra det svårt för verktygen som dammsuger Internet efter emailadresser att SPAM:a.

Dessutom vill jag helre ha spam externa adresser då är det enklare att lägga filter, blir min privata eller jobbadressen smittad då är det betydligt mera administration och jobbigare.

En stor mängd SPAM skickas med felaktig "To:"-adress så det går ändå inte att filtrera på "To:"-fältet.

De andra funkionerna gillade du ??

Dom andra haltade inte rent tekniskt på samma sätt som emailfunktionen. Jag ville bara förstå hur du resonerade...eftersom jag inte såg att det du från början föreslog löste något problem.

Dessutom skulle ditt förslag innebär en enorm ökning av antalet email till @fotosidan.se av just det skälet som du från början försöker lösa.

-Thomas

Terje skrev:
Däremot har jag ett konkret förslag till hur man kan göra. Se i fotograferna gästbok - där finns ett svarsalternativ. Jag kan välja att besvara ett inlägg och detta lägger sig direkt under inlägget i fråga - och blir då inget nytt inlägg i gästboken. Varför inte göra på samma sätt vid bildkommentarer. Sedan är det upp till varje fotograf om man sedan vill gå in med ett svar till varje kommentar eller kanske inte svara alls. Upp till var och en. Dessutom kommer inte bilden upp på "Senaste kommentarer"... Så slipper "gnällspikarna" att reagera. Jag hittar bra bilder iallafall!

Klockrent! Betyg: 5+

Tycker att man vidare kan se över sökfunktionerna när man söker efter bilder. Kanske göra dessa lättare att söka på, dessutom kunna få möjligheten att söka på bilder utan att vara inloggad.

Ja, möjligheterna vid sökning borde utvidgas. Varför kan man t ex inte ens sortera efter antal visningar en bild har?

Terje skrev:
"Däremot har jag ett konkret förslag till hur man kan göra. Se i fotograferna gästbok - där finns ett svarsalternativ. Jag kan välja att besvara ett inlägg och detta lägger sig direkt under inlägget i fråga - och blir då inget nytt inlägg i gästboken. Varför inte göra på samma sätt vid bildkommentarer. Sedan är det upp till varje fotograf om man sedan vill gå in med ett svar till varje kommentar eller kanske inte svara alls. Upp till var och en. Dessutom kommer inte bilden upp på "Senaste kommentarer"... Så slipper "gnällspikarna" att reagera. Jag hittar bra bilder iallafall!"

Det här borde ju vara intressant för osympatiske herr Althoff som tydligen fungerar som någon sorts teknikansvarig på företaget som host:ar fotosidan.
Förslaget avlastar ju läsning från databasen rejält eftersom kriteriet att se fotografens "svar" kan sättas redan i SQL-queryn.

Skönt att se att kreativiteten fick en kick :)

Håller med om att svara på kommentarer borde få en plats då även jag tackar för kommentarer (jag vet att det inte alltid gillas men jag gillar de som tackar för kommentarer för att då förstår man att de läst och tagit del).

Men det finns väl en finurlig lösning på detta antar jag :)

T A C K Björn för dina finfina betyg ;)

/Kristian (uppviglare och bildfångare)

talthoff skrev:
.......bortklippt.......

Dom andra haltade inte rent tekniskt på samma sätt som emailfunktionen. Jag ville bara förstå hur du resonerade...eftersom jag inte såg att det du från början föreslog löste något problem.

Dessutom skulle ditt förslag innebär en enorm ökning av antalet email till @fotosidan.se av just det skälet som du från början försöker lösa.

-Thomas [/B]

Tjenamittbena... fattade inte att du stod för utförandet... Då förstår jag.... Jovisst är det ett skyltfönster med portfolion, men borde det inte vara valfritt vilken adress som skall synas där ?? Jag har ju min jobbadress och det börjar bli mycket spam just nu på den :( Men men skippa den och fundera på de andra :)

/Kristian

Svarsvisning a'la Gästboken har vi på diskussionslistan för nästa utvecklingssväng.

SQL-frågor tar jag hand om, ingen annan... Det finns inga problem med SQL-frågan för bildkommentarer, där finns inget att spara. De riktigt kämpiga för databasen är de flexibla frågor som man kan dra igång via tex Sök bilder, kombinerat med databasens teknik att sätta tabellås under långa frågor...

Alternativ epostadress i Portfolio är vettigt, skriver upp det. Lite Javascript-tricks som gör det svårt för adressdamsugarna att hitta adressen torde räcka för att skydda sig lite mer från spam.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar