Annons

Nya fräcka funktioner

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker det är viktigt att poängtera att vi som bidrar med synpunkter och idéer gör detta för att vi GILLAR fotosidan.se (vissa sätter t o m sina sociala liv på spel för fotosidan.se) och inte för att få en chans att gnälla och kritisera.
Personligen tycker jag redaktionen kunde välkomna våra idéer lite bättre, istället för att som ibland reagera som om man vaknat på fel sida av sängen, eller ännu värre - bara somna om.

fotosidan är ju trots allt en betal-site som inbringar en hel del pengar till de som ligger bakom. Blanda drinkarna rätt och spetsa med medlemmarnas eminenta idéer och lite jävlar anamma så går det säkert att leva gott på fotosidans inkomster i en snar framtid.

/bjanha

Men visst tar vi till oss era idéer? Att vi inte har tid att genomföra allt inom ens överskådlig framtid eller ens svara på alla förslag är bara att beklaga, vi har ju detta bara som extraknäck än så länge.

(Thomas har inget med Fotosidans verksamhet att göra. Däremot är han hejare på spamfilter och sådant och får väl tycka till som alla andra)

Jag vill att någon cookie sparar mina senaste inställningar.
Till exempel när jag tittar på "senaste bildkommentarer".
Då måste jag varje gång kryssa i "visa även bilden" och sedan klicka på visa.

FS håller ju reda på maxbilder per sida som jag har valt...

Men, det kanske redan finns en inställning som jag kan göra någonstans?

Steg två är att jag vill spara inställningen "inloggade medlemmar" där "senast inne"-visningen är ganska ointressant.
Där vill jag kunna spara efter "medlem".

h
Roben

Terje skrev:

Däremot har jag ett konkret förslag till hur man kan göra. Se i fotograferna gästbok - där finns ett svarsalternativ. Jag kan välja att besvara ett inlägg och detta lägger sig direkt under inlägget i fråga - och blir då inget nytt inlägg i gästboken. Varför inte göra på samma sätt vid bildkommentarer. Sedan är det upp till varje fotograf om man sedan vill gå in med ett svar till varje kommentar eller kanske inte svara alls. Upp till var och en. Dessutom kommer inte bilden upp på "Senaste kommentarer"... Så slipper "gnällspikarna" att reagera. Jag hittar bra bilder iallafall!

Bästa förslaget hittils tror jag! Genialiskt! :)

/Dove

Mina två öre:

Förslag: Möjlighet att publicera album anonymt.
Om medlem kan välja att publicera album anonymt tror jag fler skulle lägga upp bilder just för att få kritik. Idag tror jag många drar sig för att publicera bilder de är osäkra över, vilket är sjukt då det är just dessa bilder som man behöver hjälp med.
Dessutom skulle man slippa tjafset om att betygen är beroende av vem fotografen är.

müsli skrev:
Mina två öre:

Förslag: Möjlighet att publicera album anonymt.
Om medlem kan välja att publicera album anonymt tror jag fler skulle lägga upp bilder just för att få kritik. Idag tror jag många drar sig för att publicera bilder de är osäkra över, vilket är sjukt då det är just dessa bilder som man behöver hjälp med.
Dessutom skulle man slippa tjafset om att betygen är beroende av vem fotografen är.

Men varför gömma sig annonymt ? Det är ju då svårt att ge en kommentar om man inte vet vad medlemmen har gjort tidigare!? Om man vill publicera utan att få kommentarer är ju detta liksom fel sajt !? Man kan ju alltid lägga bilderna under utställning ifall man inte vill ha kommentarer

Jag håller dock på att man borde sudda ut gränsen mellan utställning och kritikerbilder. Alltså jag kan ladda upp bilder i lungnan ro för att sedan välja ut vilka jag vill ha kritik på. De som jag vill ha kritik på kommer att publiceras på kritikersidan medans de andra ligger för beskådning av de som hittar dit (givetvis går de att kommentera också). På så sätt kan man i lugn och ro publicera bilder utan att de hamnar på lista över senaste publicerade för att sedan välja att få kommentarer/kritik på dem.

Men att dölja sin identitet känns lite krystat.

Tjenis

/Kristian

Vi fundrar på den linjen också, att man - oavsett vilka album och bilder man har uppladdade och när de publicerades kan önska kritik på ett (fåtal) antal bilder eller utställningsalbum åt gången.
Kritikalbum blir då bara .. album, att begära kritik på något är en separat funktion.

Har för mig det fungerar så på photo.net

clindh skrev:
Vi fundrar på den linjen också, att man - oavsett vilka album och bilder man har uppladdade och när de publicerades kan önska kritik på ett (fåtal) antal bilder eller utställningsalbum åt gången.
Kritikalbum blir då bara .. album, att begära kritik på något är en separat funktion.

Har för mig det fungerar så på photo.net

Japp och jag tror det håller i längden...

Låter helskönt att ni är i de tankebanorna...

/Kristian

Kristian h skrev:
Men varför gömma sig annonymt ? Det är ju då svårt att ge en kommentar om man inte vet vad medlemmen har gjort tidigare!?
Det är ju detta som är precis det jag menar, kritiken ska bara gälla den bild eller det album man ger kritik för. Varför vill du väga in andra saker i kritiken? På vad sätt hjälper det fotografen?

Kristian h skrev:
Om man vill publicera utan att få kommentarer är ju detta liksom fel sajt !? Man kan ju alltid lägga bilderna under utställning ifall man inte vill ha kommentarer
Öööhh? vadå? "publicera utan att att få kommentarer"? "inte vill ha kommentarer"? Vad menar du?

Resten av ditt svar förstod jag inte vilken koppling det har till mitt inlägg. Förvirrad.

müsli skrev:
Det är ju detta som är precis det jag menar, kritiken ska bara gälla den bild eller det album man ger kritik för. Varför vill du väga in andra saker i kritiken? På vad sätt hjälper det fotografen?

Öööhh? vadå? "publicera utan att att få kommentarer"? "inte vill ha kommentarer"? Vad menar du?

Resten av ditt svar förstod jag inte vilken koppling det har till mitt inlägg. Förvirrad.

Skippa den delen du inte förstod för den var felriktad :)

Jovisst hjälper det mej om jag vet vem fotografen är, ex så gillar en del tekniska råd medans andra redan kan den biten, vet jag inte vem jag pratar med så blir det ju skitsvårt att vara konstruktiv tycker jag. Dessutom så framgår det ju ganska snabbt vem som är vem åtminstonde för mej som tar de flesta bilder i Vikingstad och då lyser det ju igenom vilka som är mina om vi nu inte skall dölja plats. Nae jag tror att iden på att vi skall kommentera med objektivitet och ej färgade av fotografens namn är bra men jag tror vi vinner i längden med att veta vem man pratar med. Så tror jag men du har helt rätt med att vi har svårt att hålla en ofärgad syn på fotografen och det har ventilerats både här och där.

/Kristian

Skulle man inte kunna införa nån sorts begränsning på citatens längd. Att dom behövs för att relatera till tidigare inlägg förstår jag, men inte varför dessa behöver vara så långa, ibland hela inlägg. För det mesta räcker det väl med nån sorts rubrik, eller hänvisning.

Gr.

clindh skrev:

Jag kanske är dum, men jag förstår inte riktigt detta.

Menar du att man inte ska kunna få kritik på alla bilder man laddat upp? Det skulle ju vara helknasigt, då jag trodde anledningen att man laddade upp bilder på FS var att man ville ha kritik på bilderna. Visa upp mina bilder för beskådning kan jag ju göra på min hemsida.

Skulle gärna höra en lite mer ingående beskrivning av detta.

Det menas väl att man kan lägga upp bilder som inte syns i "senast upplagda kritikbilder" men publiseras och kan kommenteras iaf? och att man av dessa sen kan välja ut några som man vill ha med i listan "senast upplagda kritikbilder".

Så uppfattar jag det iaf.

Förslag

Jag tycker att man som guldmedlem skall få lägga upp fler kritikbilder än 75, det där med portfolio tillför ju inget annat än en "hemsides funktion", som är visserligen bra för de som inte har hemsida. Jag skulle lätt bli guldis om man fick lägga upp fler bilder under kritik, för jag vill bli bättre på det jag gör och få råd och tips!!!

Sedan så tror jag inte att svaret är att strya flödet av bilder, utan att man kanske måste vänta längre med att få lägga upp sina?

Och slutligen, snälla snälla, kan man inte få kommentera och betygsätta album och slippa dessa utställningar?

Vänligen /elin

Kim10D skrev:
Det menas väl att man kan lägga upp bilder som inte syns i "senast upplagda kritikbilder" men publiseras och kan kommenteras iaf? och att man av dessa sen kan välja ut några som man vill ha med i listan "senast upplagda kritikbilder".

Japp exakt !!!

75 gränsen bör sprängas ;)

/Kristian

Det är ju rätt tröttsamt om motiveringen till fler kritikbilder bygger på ngt underligt argument om att detta skulle vara en gräns som skall sprängas. Jag tänker inte ta det ett varv till men det finns inga planer att tillåta mer än 75 samtidiga bilder för kritik. Jag plåtar säkert 1000 rullar om året, men jag har abslout inget behov att få feedback på fler än 75 i taget. Dessutom med tanken att man kan ha en bild i 75 dgr innan de behöver raderas.

Motivera gärna varför ni tror att ni behöver ha feedback på mer än 75 bilder i taget. Jag har hittills inte stött på ett enda argument som är i närheten av att kunna tas som ett seriöst argument varför fler än 75 samtidiga kritikbilder skulle göra er till bättre fotografer. Alla argument hittills pekar i riktning om att få visa upp sig, inte utvecklas personligen.

Det skulle vara trevligt med inlägg som driver tråden och fotosidan framåt och inte inlägg som inte ger någonting.

Kim10D skrev:

OK! Ja men då är det lugna puckar!

Mitt lilla argument :)

Hej David! Jag har ett bra exempel på varför 75 gränsen kanske bör sprängas, du vet, ofta får man kritik för att man inte utvecklas av ibland nya medlemmar på fs. Men om man tänker efter så tar man ju mer än gärna bort de gamla, fula tidigare bilderna mot nya fräsha, när man sitter där och svettas vid 75. Och vem kan då kunna se födseln, uppväxten och slutet av alla dessa fotografier i ett sammanhang? Det är ju bara de som varit medlem längre än mig, som vet hur mitt första fula ps fotomontage såg ut. Eller hur? Jag tycker minst att historia är lika viktig som nutid :)

Mvh/ Elin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar