Annons

Nya Canon 60D här

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker att det verkar vara en väldigt intressant kamera, men känner mig nöjd med att ha en 550D på ingång, 60D kostar 5000:- mer med samma objektiv. Och det kan jag inte motivera ekonomiskt, men flipskärmen är något som jag verkligen skulle ha nytta utav.

Men undrar lite hur den ska kunna ligga så nära 7D i pris, det är ju lite trångt mellan 550D och 7D i prissegmentet.
 
Senast ändrad:
Ordningen är helt enkelt återställd. Det har sett lite konstigt ut i ett år med 50D som ligger en bit över 500D/550D men väldigt nära 7D. Det är uppenbart att Canon vill dela upp xxD-grenen och göra den mer tillgänglig för amatörer, medan entusiaster letar sig uppåt till 7D. Det är därför som 60D har fått plastkropp, svängbar skärm och andra funktioner som passar nyfikna amatörer snarare än avancerad autofokus.

Glöm inte heller att 7D kostade 18000-19000 kr när den kom och har sjunkit rejält sen dess. 60D lär sjunka till 50D:s pris för ett år sen direkt och snart är det jämna prissteg mellan 550D/60D/7D.
 
Antingen är det ett annat upplägg, eller så har dom tagit bort dom programmerbara lägena som finns på tex 40D och 7D...
Med alla krumelurläge och sånt som ska in finns det bara plats till ett sånt läge, märkt med C.

40D hade inte lika många andra lägen, och 7D har ännu färre, för där finns inga krumelurlägen alls. Alltså mer plats för Cx-lägen.
 
Vi kan nog glömma att EOS 60D kvalar in som ett matchande hus hos CPS.

Nu blir det nog endast XD från och med nu. Ev blir 40D/50D så länge som de kan tänkas användas.

DP Review kallar den för en Super Rebel och det är väl det den är. Jag misstänkte att detta skulle ske redan för ett år sedan. Nu när 7D är med i proffssegmenet xD så måste skillnaden neråt i leden (xxD) bli större, därav ingen magnesiumlegering etc.

Canon var tvunga att gå den här vägen för att inte krocka med 7D.

//Daniel
 
Känns väldigt bra att jag slog till på en 50d då jag gjorde det och inte gick och väntade ett år på en kamera som inte lever upp till XXD.
 
Med alla krumelurläge och sånt som ska in finns det bara plats till ett sånt läge, märkt med C.

40D hade inte lika många andra lägen, och 7D har ännu färre, för där finns inga krumelurlägen alls. Alltså mer plats för Cx-lägen.

Ja, c-lägen är ju så otroligt smidigt och färre än tre är ju trist, med tre så kan man ha två vanliga och ett man ställer in för en förväntat fotosituation i lugn och ro i förväg - det spar otroligt många misstag att kunna släpa med sig alla inställningarn. Ett c-läge är så meningslöst - det finns väl ändå ingen som använder krululurlägena på riktigt och vill man ha sådanna så kan man ju lägga in ett specialläge på ett c-läge istället och dessutom få friheten att justera detaljer i uppträdandet också
 
Storleken på 60D är nog perfekt för många som tycker att övriga xxD och 7D är lite för stora och den vinklingsbara skärmen är nog perfekt för alla makrofotografer. Specerna är ju inte dåliga heller, fullt i klass med 50D med några som fallit bort och några som kommit till. Tror kameran kommer att bli en perfekt kamera för alla som vill ta ett steg upp från xxxD-segmentet och inte ser någon nytta ned alla finesser i 7D eller dess storlek. 5 bps räcker ju väldigt långt och SD eller CF spelar nog ingen större heller. "DPP" inbakat i kameran t.o.m.
 
bättre med 550D som är ca 5000 kronor billigare med pengar över för objektiv eller bara några öl på puben hehe :)
 
Det står på DP Review att 60D är mindre än tidigare xxD hus...

Canon EOS 60D 145 x 106 x 79 mm / 755 g
Canon EOS 50D 145.5 x 108 x 73.5mm / 730 g
Canon EOS 40D 145.5 x 108 x 73.5mm / 740 g
Canon EOS 30D 144 x 105.5 x 73.5mm / 700 g
Canon EOS 20D 144 x 106 x 72mm / 685 g
Canon EOS 7D 148.2 x 110.7 x 73.5mm / 820 g

På vilket sätt är 60D mindre???
 
Canons x0D serie verkar ha egenheten att släppa en sämre kamera för varje uppdatering. Var det inte 40D som hade bättre brushantering än 50D? Och nu detta, en 550D med vinkelskärm? Nice
 
Den är ett perfekt komplement till min 5D2. Lättare, vridbar skärm, glasprisma. Just glasprismat ska man inte underskatta. Spegelprismorna i xxxD serien gör inte många glada.
Tyvärr är den alldeles för dyr ännu. 550D är otroligt mycket mer prisvärd.
 
550D är otroligt mycket mer prisvärd.
Det vet jag inte om jag håller med om. Som du själv så riktigt säger ska man inte underskatta värdet av en riktig sökare. Eller ett andra inmatningshjul, två displayer, fler knappar för justeringar, C-läge (visserligen bara ett...), ett bättre AF-system osv.
 
Det vet jag inte om jag håller med om. Som du själv så riktigt säger ska man inte underskatta värdet av en riktig sökare. Eller ett andra inmatningshjul, två displayer, fler knappar för justeringar, C-läge (visserligen bara ett...), ett bättre AF-system osv.
Hm, mjo du kanske har rätt. Det blir intressant vad priset hamnar på efter jul. Jag gissar på 8995 för huset. Då blir det kanske läge att köpa för min del.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.