Annons

Nya Canon 60D här

Produkter
(logga in för att koppla)
Den borde väl snarare kallas 600D. En klar besvikelse och antagligen "the end of the line of xxd".
Det tror jag absolut inte att det är. Avståndet mellan xxxD och xD är på tok för stort för att vara ett "nästa steg" för många hobbyfotografer. xxD är gjord som nästa steg efter xxxD och ska nog inte ses som en proffskamera alls. Jag kommer köpa 60D hellre än 7D. Jag sparar pengar och får samma funktioner.
 
Varför klagar ni på att AF mikrojustering saknas?

Antingen behövs det inte, och då spelar det ju ingen roll att det inte finns, eller så behövs det, och då fungerar det ändå inte med mindre än att man låter kalibrera sin utrustning "på riktigt".

Antingen kan man ta bort funktionen, som på 60D, eller så skulle den behöva bli mer avancerad.

Jag tycker 60D verkar vara helt rätt placerad i Canons nuvarande program. De som gnäller över att den inte är en direkt fortsättning på den serie som lett till 50D glömmer att där är en ny spelare på plan: 7D.
 
flopp men bra display

Den borde väl snarare kallas 600D, sen är den för dyr. Konstigt att de inte har kommit med sån display på sina DSLR efter som de har havt de på sina kompakt kameror?
 
Jag tycker också att det verkar vara en vettig kamera.

Microjustering är som någon sade värdelöst, behöver man använda den visar det bara att det finns andra problem med utrustningen. Bildkvaliteten blir väl som 7D och det är mycket bra, ljusmätningen som 7D och det är överlägset dom tidigare XXD modellerna samt även 5D mkII.
Filmning som 7D, bästa hittills på en Canon DSLR, vridbar skärm för macro och annat som kräver konstig vinkel, underlättar att hålla upp kameran på raka armar med LV. AF blir väl minst samma som 50D och det är ett bra system.
Plastchassi är handen på hjärtat ingen nackdel i praktiken alls.

Perfekt kamera för den entusiastiske privatpersonen men prisgapet till 7D borde vara minst 30% för att den ska hitta sin plats, då blir den en överkomlig kamera med kanonprestanda.
 
det som känns lite sådär med 60D:n är att när Canon släppte 50D så skröt man om bättre kvalité på högre ISO. Nu visade det ju sig att den inte var bättre, t.o.m. sämre än föregångaren. Hur kommer det då vara med 60D som de inte ens nämner något om bättre kvalité på höga ISO?
 
Som vanligt! Inget som duger åt nördarna på fotosida.se! Men den kamerafabrikant som kan komma med något som de accepterar lär knappast finnas på den här sidan månen.
 
Som vanligt! Inget som duger åt nördarna på fotosida.se! Men den kamerafabrikant som kan komma med något som de accepterar lär knappast finnas på den här sidan månen.

Jag tror många här förstår att den kommer att sälja bra om de justerar priset vilket de lär göra. Sedan återstår att se vad konkurrenterna har på lager eftersom 60D inte är någon kioskvältare direkt (och inte 7D heller). Kanske Sony blir farliga om deras Liveview/film-AF är så bra som de säger. Nikon har ju också säkert några ess i ärmen med D100. Jag tror att förbättrade mjukvarufunktioner i kameran kan bli poppis som HDR, panorama och konstgjort kort skärpdjup då det reducerar behovet av dyra objektiv.
 
Jag tycker inte att det är så konstigt att den ser ut som den gör. Det som överraskar mig är D7000 om rykterna håller. Den är på ett helt annat plan på många punkter. Så en 60D är en stor besvikelse kan man tänka sig, men inte förvånande.
 
Jahapp.... då återstår bara att se om mängder av 50D-ägare byter upp sig och jag kan köpa en begagnad sådan. Alternativt att 50D utgår och de i affärerna kvarvarande exemplaren reas ut...
 
Mikrojustering av AF är bara plåster för ett problem.

Det som är synd är att den verkar bara klara av en blixtgrupp i trådlöst läge.
 
Jag blev mest besviken över att de har tagit bort ett Custom-läge till :(
Annars hade det nog blivit ett köp, gillar formatet - men det där var lite dumsnålt, och det var droppen.
Får se vad Nikons d90-ersättare blir för något (det ryktas om 100% sökare tex...)
 
Jo, någon sorts mellanting i plast, säkert bra, men knappast ett alternativ att ersätta 50d med, då är det 7d som gäller
Måste nog hålla med dig, men visst 60D är en nyare kamera. Jag går i tankarna att köpa ny kamera som även leder till byte från sony till Canon. Har kikat en hel del på 50D, men väntar att köpa tills 60D var släppt, ville se om det var något intressant. Men nu såhär så känner jag att jag kanske skulle slagit till på en 50D. Prioriterar den, om än bara lite snabbare serietagningen och kvalitetskänsla/stöt-tålighet/robusthet som 50Dn verkar ha. Skulle jag vilja ha filmnings möjlighet så finns 7D för ~13,500 hos Rajala Proshop dvs ~1000kr mer än Scandinavianphotos pris på 60D.

Min åsikt hittils är att canon har hoppat i galen tunna. Men sen kanske man kan se det som att Canon ville "bryta sig ur"/sänka nivån på xxD serien med 60D jämfört med 50D i robusthet/stöt-tålighet/?

Mottager gärna reflexioner på mitt inlägg.
 
Det ser ut som om Canon haft lite svårt att positionera 60D strax under 7D utan att slå ut 7D. Därför har man offrat metallhuset för ett i plast. Jag undrar varför man skall köpa 60D i st för 7D? Det börjar bli lite tjockt i entusiastegmentet.
 
Mumma!

Nu är jag så jäkla glad att köpte EOS 7D i januari och inte väntade på 60D.

Känns verkligen som ett rätt val jag gjort!
 
prisfall

Mumma!

Nu är jag så jäkla glad att köpte EOS 7D i januari och inte väntade på 60D.

Känns verkligen som ett rätt val jag gjort!

har inte 7d fallet i pris o kommer att falla mer nu ner 60d är här. Samma upplösning som 550d men nästan duppelt så dyr som 550d ??????????
 
Det låter som Canon lysstnat på sina köpare.
Mindre kropp som väger mindre, SD kort som de flesta använder, WiFi, vikbar skärm, sensor som 7D, LCD displ som 7D.

Undrar vad alla gnäller om. Dock är jag glad 7D ägare.
Men denna lockar säkert köpare, men inte för prylbögar som vill uppgradera sig varje år, dvs 20D->30D->40D->50D->.... ja det får bli 7D här ;)


/Stefan
 
Jag tycker att 60D lägger sig perfekt i ett segment där Nikon fått härja rätt fritt med D90.
Det är bara priset som ligger för nära 7D. Men det lär nog justeras med tiden.
En enkel rätt lätt kamera, med två inställningsjul. Jag kan tänka mig att ha en, som komplement till min 5D2.
 
Antingen är det ett annat upplägg, eller så har dom tagit bort dom programmerbara lägena som finns på tex 40D och 7D, grymt smidigt att ha allt klart för tex sportfoto eller macro med färdigt läge. Det enda som var intressant var ju skärmen, kan nog vara praktisk vid tex macro-foto, men frågan är ju hur hållbar den är i längden? Vädertätningen lär ju inte vara i 7D-klass.
 
ANNONS