Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Canon 60D här

Produkter
(logga in för att koppla)
Kollar man så kommer oftast ut ett pris på 12500kr men sedan sänks det ganska snart till 11-11500kr inom ett par veckor.


Men en stor fråga finns det autofocus vid filmning?
 
Ni som tror att den är likvärdig eller sämre än 50D har missat att den har ljusmätningssystemet från 7D som är väldigt mycket bättre. Har den sedan samma ISO prestanda också så är det också rejält mycket bättre.
Jag förstår inte dom negativa reaktionerna på kameran alls.
Vänta på att se prislappen i butik när den blir tillgänglig, sjunker nog en bit redan innan den går att köpa.
 
Jag är enig med de som försvarar 60D. Den är inte avsedd att jämföras med t.ex. 7D utan är i en ny kategori. Det är lite olyckligt att den heter 60D för då leder det till att man tror att det är en uppgradering to 50D, när det väl egentligen var 7D som var den uppgraderingen. Canon håller kanske på att justera sina kameraklasser.

Men stämmer det att den väger 755g som det står ovan? I så fall tycker jag att de har gjort den för tung och stor. Den borde ha varit i storlek med Nikon D90. Eller väger D90 också så mycket? Har inte koll på Nikons grejer.
 
Det är väl egentligen inte själva prestandan i sig som många inklusive jag klagar på. Jag har för nuvarande en 40D och hoppades på att 60D skulle bli en fortsättning i samma klass då det ev. kunde bli en uppgradering. När Canon sen flyttar ner modellen en klass utanför semiproffs så blev jag väldigt besviken.

Anledningen till att jag valde en kamera ur xxD-serien var för det robustare huset, snabbare serietagningen mm.

Visst, priset på 7D kommer väl sjunka men den var ju betydligt dyrare redan vid lansering.
 
Förstår inte heller allt gnäll på 60D. Har man en 40D eller 50D och vill uppgradera sig så är väl 7D/5D eller 1D-serien ett naturligare uppgraderingssteg, eller?

Sedan så tycker jag att vissa småfeautures låter intressanta, t ex att kunna betygsätta bilder direkt i kameran, samt WIFI-stödet. Och vridbar skärm kommer nog tilltala många, skulle själv behövt en sådn senast igår!
 
Det är väl egentligen inte själva prestandan i sig som många inklusive jag klagar på. Jag har för nuvarande en 40D och hoppades på att 60D skulle bli en fortsättning i samma klass då det ev. kunde bli en uppgradering. När Canon sen flyttar ner modellen en klass utanför semiproffs så blev jag väldigt besviken.

Vad är det som är nedflyttat en klass?
Lär ju vara en rejält mycket bättre kamera än 40D och en rejäl uppgradering därifrån.
 
Vad är det som är nedflyttat en klass?
Lär ju vara en rejält mycket bättre kamera än 40D och en rejäl uppgradering därifrån.

60D tillhör inte semiproffs (som 40D) utan entusiast. Som jag skrev köpte jag en 40D pga det robustare huset och snabbare serietagningen. De sakerna är fortfarande 40D bättre på än 60D. 60D har ett plasthus (som dessutom är mindre) och långsammare serietagning, därför ingen uppgradering om det är sånt man är ute efter.

Jag undrar om du verkligen läste allt jag skrev för jag sa inte att 60D skulle prestera sämre. Självklart är en 60D rent bildmässigt en uppgradering men för mig saknar den vissa saker som tidigare modeller i xxD-serien har.
 
Varför gnälla så mycket 60D är ju en modell ur sortimentet,den har en del nyheter som andra dyrarare modeller inte har. Den är väl avsedd att tilltala en viss kundkategori, andra får väl välja andra modeller. Den här blir förmodligen Canons vapen mot Nikons D90 med efterföljare, dvs. en kamera för avancerade amatörer steget under 7D o D300. "Försämringen" mot 50D är väl endast lite långsammare serietagning och bara 1 C-läge." Krumelurl'ägena" som Anders kallar dem tar ju plats, tydligen vill många ha dem, själv har jag aldrigt använt dem och uppskattar fler C-lägen mer, så jag är nöjd med min 7D. Om så låset på programratten håller önskar jag mig ett sånt, även om problemet inte är lika stort på 7D sompå min andra kamera 400D, men ofrivillig omställning är aldrig roligt.
 
Men det är hur man än ser på det så är 60D en sämre kamera än en 40D. Det som man har förbättrat är inte saker som avgjorde att man valde xxD serien. Men men Canon gör som de vill, men 60D borde gott ha fått ett tresiffrigt nummer och 7D ett tvåsiffrigt och spara det ensiffraiga till hus med större sensorer.
 
Om jag inte hade någon Canon-dslr (vilket jag har ett par stycken) och bara skulle köpa EN skulle bland dagens sortiment och priser 60D varit den absolut första jag strykit från listan. Även efter en prissänkning är 7D så mycket mer kamera för pengarna än 60D.

Med ett pris på 12500:- är det inte ens ett stolpskott från Canons sida. Möjligen en rammiss fast jag ser det som ett perfekt anlagt målskott i egen bur.
 
Men det är hur man än ser på det så är 60D en sämre kamera än en 40D. Det som man har förbättrat är inte saker som avgjorde att man valde xxD serien. Men men Canon gör som de vill, men 60D borde gott ha fått ett tresiffrigt nummer och 7D ett tvåsiffrigt och spara det ensiffraiga till hus med större sensorer.
60D är sämre än 40D på två, möjligen tre, punkter: färre C-lägen och något långsammare seriebildstagning samt att man förvandlat "joysticken" till en fyrvägskontroll inuti tumhjulet (utan att ha provat kameran verkar det vara en försämring, men jag kan ha fel, kanske är det bara en vanesak). På alla andra punkter är den, såvitt jag kan bedöma, lika bra eller bättre.

Att den t ex har en rörlig skärm är i många situationer en avgörande fördel, vilket imho gör kameran till ett enormt mycket bättre komplement till t ex 7D än någon av föregångarna.

Men jag kan förstå att den som ska uppgradera från ett billigare/enklare hus tycker att prisskillnaden mellan 60D och 7D verkar orimligt liten. Å andra sidan vet vi ännu inte vad 60D verkligen kommer att kosta.
 
Canon har en rekommenderad prissättning. På Canons amerikanska sida kan man se vad de rekommenderar. Det är ju i dollar, förstås, men relationen är densamma.

550D: 900
50D: 1100
60D: 1100
7D: 1700
5D Mark II: 2500

Ser ni prissättningen så, blir Canons tanke (för det finns det förstås en, även om inte alla verkar vilja inse det) betydligt begripligare. 50D/60D ligger närmare 550D än 7D.
Att sen återförsäljarna är fria att sätta de priser och ha de marginaler de vill kan (och ska) Canon inte göra något åt.
 
Men det är hur man än ser på det så är 60D en sämre kamera än en 40D. Det som man har förbättrat är inte saker som avgjorde att man valde xxD serien. Men men Canon gör som de vill, men 60D borde gott ha fått ett tresiffrigt nummer och 7D ett tvåsiffrigt och spara det ensiffraiga till hus med större sensorer.
Den avgörande skillnaden mellan xxD och xxxD är storleken, vikten. Snabbheten, buffertminnets storlek.
Inte finesserna, antalet C-läge.
 
Om jag inte hade någon Canon-dslr (vilket jag har ett par stycken) och bara skulle köpa EN skulle bland dagens sortiment och priser 60D varit den absolut första jag strykit från listan. Även efter en prissänkning är 7D så mycket mer kamera för pengarna än 60D.

Med ett pris på 12500:- är det inte ens ett stolpskott från Canons sida. Möjligen en rammiss fast jag ser det som ett perfekt anlagt målskott i egen bur.

Hallå min vän i Smålands "ljusa" skogar!

(Hälsa Anders och Gishela! Av vad jag hört över djungeltrummorna ska dom visst vara ett lyckligt par nu.. ;-))

Jag tror du har en poäng här!

Skulle jag vara en ägare av en xxxD-kamera skulle jag tveklöst uppgradera till en 60D om jag inte hade pengar (ca 2000:) för en 7D. Skulle jag vara en makrofotgraf eller en diskret gatufotograf med kameran på magen skulle dock tveklöst välja 60D före 7D.

Om jag idag skulle äga en 40D eller 50D och inte var i behov av en 7D eller 5DII skulle jag oxå välja 60D som uppgradering! Skit enkelt beslut enligt min åskit!

/Leif

PS. Det luktar nästan lite ironi om ditt inlägg..DS
 
Hallå min vän i Smålands "ljusa" skogar!

(Hälsa Anders och Gishela! Av vad jag hört över djungeltrummorna ska dom visst vara ett lyckligt par nu.. ;-))

Jag tror du har en poäng här!

Skulle jag vara en ägare av en xxxD-kamera skulle jag tveklöst uppgradera till en 60D om jag inte hade pengar (ca 2000:) för en 7D. Skulle jag vara en makrofotgraf eller en diskret gatufotograf med kameran på magen skulle dock tveklöst välja 60D före 7D.

Om jag idag skulle äga en 40D eller 50D och inte var i behov av en 7D eller 5DII skulle jag oxå välja 60D som uppgradering! Skit enkelt beslut enligt min åskit!

/Leif

PS. Det luktar nästan lite ironi om ditt inlägg..DS

Mycket att svara på. Det har varit tyst från Markaryd/Trarydstrakten så jag misstänker att AP har händerna fulla i såväl bokstavlig som bildlig bemärkelse p g a din "export".

Även om jag ibland är ironisk på ett förhoppningsvis subtilt sätt så var det faktiskt ingen ironi i mitt inlägg. Jag anser kameran vara totalt onödig i sortimentet.

Men här kommer något jag kunde skrivit med ironisk vinkling. Dock gör jag det inte. Det finns ETT existensberättigande för D60 (efter en kraftig prissänkning) och det är den vinklingsbara displayen.
Ironin skulle kunnat passa om tar en annan tråd i beaktande; den om just dylik finess på en dslr. Det var många Canon-ägare som i princip tyckte att den idén var #¤%&/#%/,

Men nu har Sony kommit med ännu snabbare AF (fasdetekterande) än tidigare i sina nya 16MP med vinklingsbara skärmar och Full HD samt bra fungerande AF vid filmning. Jag har ingen faiblesse för filmning, men däremot har du en poäng här. D60 har genom denna vikbara display blivit ett bra redskap för makro- och gatufotografering.

Käre vän, jag sitter med 5DMKII och 7D (precis som du) och det var nog mest i kraft av detta plus mina goda erfarenheter från 20D och 40D som jag anser att 60D inte platsar i den serien. Jag ser fortfarande 7D som den naturliga fortsättningen på 10/20/30/40 och 50D.

60D vet jag inte var jag skulle kunna placera i för fack med det priset. Den känns otroligt sval för mig, helt enkelt.

Men liknelsen med självmål kvarstår. Canon har ju tendenser att fixa sådana ibland. Men då har det varit till fromma för oss konsumenter. När 5DMkII kom föll försäljningen av deras flaggskepp 1DSMKIII rejält.

60D verkar istället öka efterfrågan på 40D och 50D. Modeller som redan är utgångna. Vilket torde bevisa att konsumenterna hade väntat sig något annat.

Notera att jag inte skämtat mycket i detta inlägg. Jag ska bättra mig i det avseendet.

Ha det mycket bra//Lennart
 
ANNONS