Annons

Nya Canon 60D här

Produkter
(logga in för att koppla)
Motsvarande för Sonys crop-kamera med fast spegel, där ca 30% försvinner för AF, blir alltså 70% av 39% kvar till sensorn, ~28%.
Visst är det så. Jag argumenterade bara mot att Erland anåg det vara oacceptabelt med en konstruktion som medvetet kastar bort 33% men samtidigt accepterande en annan konstruktion som kastar bort 61%.
 
Det är Sony som har det i några nya modeller. Huvudskälet är tydligen att det medför vissa fördelar när man filmar (!).

Det gör att man kan använda fasdetekterande autofokus vid "Live View", oavsett om man videofilmar eller tar stillbilder. Än så länge är fastdetekterande AF snabbare än kontrast-AF.
 
Visst, Bengt, det finns fördelar med en fast, genomskinlig spegel -- det har jag inte förnekat. Däremot anser jag att nackdelarna är väldigt mycket större.

Du förlorar ju inte bara ljus motsvarande ett bländarsteg, utan i praktiken två steg. Om man tänker sig att hälften av ljuset ska speglas upp till en optisk sökare blir ju sökaren ett bländarsteg mörkare (dvs nånstans i klass med de billigaste, sämsta pentamirrorsökarna) samtidigt som bara hälften av ljuset når sensorn.

0,5EV förlorar man i Sonys nya SLT kameror(A33/55) jämfört med en vanlig DSLR med motsvarande sensor.
 
Det gör att man kan använda fasdetekterande autofokus vid "Live View", oavsett om man videofilmar eller tar stillbilder. Än så länge är fastdetekterande AF snabbare än kontrast-AF.

Ja och dagens objektiv är inte konstruerade/lämpade för kontrast AF så för att kunna få den att fungera lika snabbt och bra som fasdetekterande AF krävs det nya objektiv som är anpassade/lämpade för det.
 
Behövs det stöd i kameran för att dessa ska fungera?
Nja, även utan stöd kan kortet skicka bilder till utvald mottagare. Men med 60D kommer man att kunna bestämma mer om hur och när detta ska gå till. Tidigare är (såvitt jag vet) Canon 550D den enda dslr där man via en meny ens kan bestämma om wifi ska vara på eller av. Exakt hur mycket större funktionalitet det finns i 60D vet jag inte.
 
Kanske en omöjlig fråga att svara på men jag behöver tankehjälp. Har en 30D och vill uppgradera till jul då jag skall på långresa. Viktigt att jag känner en radikal förbättring. Är oftast en glad amatör som mest fotar på lediga stunder och i synnerhet på semestern.Lägre vikt och vridbar skärm är inte direkt någon nackdel.
På Cyberphoto kostar i dag: (50D har de inte kvar i sortimentet).

550D hus 7000:-
60D 12000:-
7D 14000:-

(Skall jag jaga en 50D?)

Tacksam för tankehjälp.
 
Viktigt att jag känner en radikal förbättring. Är oftast en glad amatör som mest fotar på lediga stunder och i synnerhet på semestern.Lägre vikt och vridbar skärm är inte direkt någon nackdel.
Vill du ha vridbar skärm är det förstås 60D som gäller. Plåtar du mycket snabb sport eller t ex flygande fågel kan det vara vettigt att satsa på 7D. Vill du komma billigt undan men ändå få en bra kamera kan det vara idé att leta efter en 50D (Rajala verkar ha kvar). Men den kameran är ju ganska lik din gamla.

Köper du en 550D är jag rädd att du blir besviken. Den saknar en del av de reglage du vant dig vid på din 30D, t ex tumhjulet och C-lägena. Den har också en enklare, sämre sökare än de lite större kamerorna. En av få fördelar jämfört med 50D är att den kan filma. (Det kan även 60D och 7D.)
 
Kanske en omöjlig fråga att svara på men jag behöver tankehjälp. Har en 30D och vill uppgradera till jul då jag skall på långresa. Viktigt att jag känner en radikal förbättring. Är oftast en glad amatör som mest fotar på lediga stunder och i synnerhet på semestern.Lägre vikt och vridbar skärm är inte direkt någon nackdel.
På Cyberphoto kostar i dag: (50D har de inte kvar i sortimentet).

550D hus 7000:-
60D 12000:-
7D 14000:-

(Skall jag jaga en 50D?)

Tacksam för tankehjälp.

Tycker du ska jaga en 50D ,eller lugnt plocka en 60D när den kommer !
 
Spännande läsa kommande omdömen när den varit ute ett tag. Jag ser ett tydligt + och ett tydligt -

+ Vridbar skärm måste vara toppen när man inte har med sig stativ eller när man bara har med sig bordsstativet, inte kul att att kräla på marken och ibland inte möjligt om man ställer kameran på en sten i fjällbäcken.

- Vädertätning saknas, kan vara bra vid fjällbäcken när det skvätter.
 
Ja och dagens objektiv är inte konstruerade/lämpade för kontrast AF så för att kunna få den att fungera lika snabbt och bra som fasdetekterande AF krävs det nya objektiv som är anpassade/lämpade för det.
Och vad i objektiven skulle hjälpa upp den funktionen? Problemet med kontrast-AF är ju att kameran kan inte se varken hur mycket det är felinställt eller i vilken riktning, så den måste prova sig fram. Det gäller oavsett vilket objektiv du sätter på kameran.

Fasdetekterande AF ser direkt både grad av oskärpa och på vilket håll det är. Det är därför det är så mycket snabbare.

För övrigt så finns det visst Canonkameror i det så kallade semiproffssegmentet fortfarande. Det finns till och med två kameror där, nämligen 7D och 5D Mark II. I det översta lagret finns också två kameror, 1D Mark IV och 1Ds Mark III.
Därunder finns det en kamera i varje nivå, idag representerade av 60D, 550D och 1000D. En del vill bunta ihop de två enklaste, men det är inte riktigt rätt, för de är samma sorts kameror, men 1000D är bara enklare.
I de översta två lagren finns det istället två kameror, där dessa två löser olika behov.
 
Den har vädertätning, bättre än på 50D sägs det.

Spännande läsa kommande omdömen när den varit ute ett tag. Jag ser ett tydligt + och ett tydligt -

+ Vridbar skärm måste vara toppen när man inte har med sig stativ eller när man bara har med sig bordsstativet, inte kul att att kräla på marken och ibland inte möjligt om man ställer kameran på en sten i fjällbäcken.

- Vädertätning saknas, kan vara bra vid fjällbäcken när det skvätter.
 
Kanske det. Vet någon hur lösningarna ser ut idag och vilken som är bäst? Jag har ett par videkameror jag vrider displayerna på rätt mycket...

Tja, jo - jag har också en vdeokamera där skärmen är hel, men det beror nog till stor del att den också har EVF så att man inte behöver fälla ut skärmen och att den skyddas bra med bildsidan emot kamerahuset när den är infälld. Visst kan det hålla om man är försiktig - inte tal om annat, men visst är det är sårbar konstruktion - skaffa en trådlös höghastighetslänk istället där man kan visa bilden och styra kameran trådlöst på någon meters avstånd ifrån en separat enhet - det vore en bra idé!
 
Den har vädertätning, bättre än på 50D sägs det.

Från ovanstående länk:

"Canon did not detail just how many environmental seals that the EOS 60D has, but they did say that it is a "robust, densely packed compact body with dust and water resistance." As you can see in the two diagrams at right, the EOS 60D's sealing is fairly extensive."
 
...skaffa en trådlös höghastighetslänk istället där man kan visa bilden och styra kameran trådlöst på någon meters avstånd ifrån en separat enhet - det vore en bra idé!
Finns redan. WFT-E5, till exempel, för 7D. Finns till andra modeller också, inklusive 40D/50D, men det är nog en av grejorna de tagit bort på 60D. Eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.