ANNONS
Annons

Nya Canon 60D här

Produkter
(logga in för att koppla)
Man behöver också en lagom liten PC som kan köra EOS Utilities (eller vad det där programmet heter som man använder för att se kamerans skärmbild). Helst en liten 3-4--tumsplatta utan tangenbord. Finns det?

Eller vänta nu! Man använder väl en web-browser tillsammans WiFi-greppet? I så fall duger ju nästan vilken modern telefon som helst.

Finns redan. WFT-E5, till exempel, för 7D. Finns till andra modeller också, inklusive 40D/50D, men det är nog en av grejorna de tagit bort på 60D. Eller?

Vet ärligt talat inte - men vore kul att ha de funktionerna i huset och med ett plasthus kunde de ju på ett vettigt sätt så en anständig antenn i 60D och det hade onekligen varit en USP med snabbt WLAN direkt i huset UTAN dyra tillbehör. Men men, jag väntar med att köpa till dess EOS 3D kommer.

Jösses, vad (nästan) alla är negativa. På 60D finns ju multiexponering! Äntligen har Canon insett att det finns ett behov för sånt. Det gör kameran helt klart intressant som komplementkamera, för min del.

Positiva hälsningar
Glenn

Eller vänta nu! Man använder väl en web-browser tillsammans WiFi-greppet? I så fall duger ju nästan vilken modern telefon som helst.
Det finns mer än ett sätt. Men det är riktigt att du kan köra med en telefon. Bäst blir det om den har stöd för Javascript. Det går utan, men du tappar en del funktioner då.

Jösses, vad (nästan) alla är negativa. På 60D finns ju multiexponering! Äntligen har Canon insett att det finns ett behov för sånt. Det gör kameran helt klart intressant som komplementkamera, för min del.

Positiva hälsningar
Glenn

Och till vad skulle man använda det om jag får fråga? Låter som en extremt onödig funktion...

40D kommer att hålla ställningarna länge

Nej, med en gammal kamera och nja, det är också en midend plastkamera så vissa likheter finns det ju. Får bli en 7D mkII när min 40D är uttjänt istället - eller varför inte en EOS 3D med APS-H sensor AF som 1D MkII eller bättre och kompakt hus så den är lika smidig som en 5D mkII eller motsvarande.

Viljan att köpa nytt o uppgradera tekniken finns väl hos dom flesta. Skaffade en 40D när 50an kom och blir det tekniskt taskiga bilder så inte är det kamerans fel.
Det är som att läsa biltidningar, tänk att ha en med 700 hästar o dubbla turbo, då skall ni få se vilken förare jag är......

Jag kommer att hålla kvar min 40D och när det blir dags att byta så kan jag nog få en 7D till bra pris för då skall den nog läggas ner....

En sak jag tycker är märklig är att på FS anses mikrojustering av fokus vara helt värdelöst eftersom det bara gäller på ett visst avstånd under vissa förutsättningar. Men på vissa utländska forum är folk väldigt besvikna och upprörda över att funktionen är borttagen då den är så otroligt bra. Vad gäller?

En sak jag tycker är märklig är att på FS anses mikrojustering av fokus vara helt värdelöst eftersom det bara gäller på ett visst avstånd under vissa förutsättningar. Men på vissa utländska forum är folk väldigt besvikna och upprörda över att funktionen är borttagen då den är så otroligt bra. Vad gäller?

För min del så uppskattar jag microjustering iaf. när kameran kan spara olika inställningar. För jag har inte tid och lust att skicka in allt varje gång man köpt nytt objektiv. Sen är ju frågan varför sånt ska behövas, för om precisionen var bättre hos tillverkarna så skulle sån här utrustning vara perfekt när den levereras till slutkund.

För min del så uppskattar jag microjustering iaf. när kameran kan spara olika inställningar. För jag har inte tid och lust att skicka in allt varje gång man köpt nytt objektiv. Sen är ju frågan varför sånt ska behövas, för om precisionen var bättre hos tillverkarna så skulle sån här utrustning vara perfekt när den levereras till slutkund.

Varför uppskatta något som egentligen inte fungerar? Mikrojustering fungerar BRA på EN brännvidd på ETT AVSTÅND. Att det går att spara för ett antal olika objektiv ändrar inte på faktum. Med microjustering aktiv på ett objektiv blir skärpeplanet slumpmässigt flyttat vid andra avstånd än det du ställt in det på.

Istället för AF Micro Adjustment borde det i menyn komma upp texten;" Fotografer som bor i Sverige och äger denna kamera serienummer xxxxxxxx bör vid felfokus skicka densamma plus objektiv till Intervison eller RCC"

Det är den mikrojustering som hjälper.

Mvh//Lennart

Om det är som du säger är det väl inte så konstigt att funktionen togs bort? :)

Varför uppskatta något som egentligen inte fungerar? Mikrojustering fungerar BRA på EN brännvidd på ETT AVSTÅND. Att det går att spara för ett antal olika objektiv ändrar inte på faktum. Med microjustering aktiv på ett objektiv blir skärpeplanet slumpmässigt flyttat vid andra avstånd än det du ställt in det på.

Istället för AF Micro Adjustment borde det i menyn komma upp texten;" Fotografer som bor i Sverige och äger denna kamera serienummer xxxxxxxx bör vid felfokus skicka densamma plus objektiv till Intervison eller RCC"

Mvh//Lennart

Burr sa Kasper när han såg en naken häst
Upptäcker nu vid ett jobb att min 70-200/2,8 mk2 bakfokuserar vid närområdet dvs porträtttagning runt 2-3 m med bl 2,8-4
Objektivet är annars svinskarpt, i samma jobb har jag bilder tagna från 5-6 meter och de sitter perfekt med full glugg
Att försöka microjustera detta objektiv är lönlöst .
Intervision får ytterliggare ett objektiv att ställa.

Ja du, Mikael. Long time-no see! Verkar som om en "ny generation" FS-medlemmar verkar vilja slå sina huvuden blodiga med finessen mikrojustering.

Tråkigt att höra om din 70-200. Men så är nu en gång livet. Tur att Intervision finns. Vad händer om du låter kontrassökande AF i LV-läge ställa skärpan i närområdet?

Har varit med om att det lyckas där vanlig AF bak/framfokuserar.

Är det inte helt otroligt att en ny kamera kan bidraga med så många synpunkter !

När man köpt en ny bra kamera så dröjer det inte länge innan det kommer ut en ny modell,det är helt sjukt att det finns tillräckligt med fotografer som vill uppgradera sig hela tiden.

Det är inte bara kameran som tar bra bilder.

Kameratillverkarna skulle inte komma med nya kameror så ofta om det inte fanns pengar och intresse att hela tiden försöka ligga på topp.

Jag tycker att det är konstigt med denna köphysteri,men det är ju vad jag tycker.

Är det inte helt otroligt att en ny kamera kan bidraga med så många synpunkter !

När man köpt en ny bra kamera så dröjer det inte länge innan det kommer ut en ny modell,det är helt sjukt att det finns tillräckligt med fotografer som vill uppgradera sig hela tiden.

Det är inte bara kameran som tar bra bilder.

Kameratillverkarna skulle inte komma med nya kameror så ofta om det inte fanns pengar och intresse att hela tiden försöka ligga på topp.

Jag tycker att det är konstigt med denna köphysteri,men det är ju vad jag tycker.

Jag tror faktiskt att den trenden är på väg att vända ordentligt. Man märker att den närmast hysteriska pixeljakten har stagnerat. Däremot ställs andra krav som bättre DR, ergonomi mm.

Men saker som minskat brus, dynamiskt omfång etc förbättras inte enbart i kameran. Som regel vinner man mycket mer genom att lära sig den "äldre" kameran ordentligt och exponera noggrannare samt träna ordentligt på bildbehandling. Alltså när det gäller de rent tekniska aspekterna. Sedan tillkommer ju givetvis bildkomposition, motivkänsla och en massa faktorer som ingen kamera i världen kan fixa åt fotografen.

Personligen anser jag att det intressantaste sker på mjukvarufronten, såväl internt i kamerorna (där fabrikanterna borde vara generösare med firmwareuppgraderingar) som externt i rawkonverterare och bildbehandlingsprogram.

I själva verket tror jag att allt fler behåller sina kameror allt längre och hoppar över ett par "generationer" innan de skaffar en ny.

Så varje gång det kommer en ny kamera är det sannolikt många som intresserar sig för p g a att de kanske behållit sin gamla dslr som blivit 5 år gammal och fått skavanker samt en slutare som sjunger på sista versen. Men självklart finns det människor som byter vid varje tillfälle.

Och man må tycka vad man vill om det, men många anger att det är en hobby i hobbyn. Och det är ju deras pengar....så jag tycker inte det är så mycket att hänga upp sig på.

Kameramarknaden liksom andra branscher är självsanerande.

Jag tycker också att många är onödigt negativa. Visst, 60D kommer kanske inte med något revolutionerande rent bildkvalitetsmässigt, men verkligheten som de allra flesta bör inse är att revolutionerande steg framåt händer bara en gång vart fjärde/femte år när ett stort framsteg i sensorframställningsteknik gjorts.

Sist detta hände var D3, 2007. Nästa stora enskilda kliv framåt kommer vara när Bayersensorns grundkrav på att minst 75% av allt ljus måste filtreras bort innan det träffar sensorn på något sätt har arbetats runt och decimerats. Detta kan dröja en stund till!

60D är en trevlig kamera, placerad i ett "hål" i Canons line-up på ett ställe där en väldig massa presumptiva köpare ligger - både i pris (om en månad eller tre, när ny-hysterin lagt sig) och i funktion.

Den är LIKA bra bildkvalitetsmässigt som en 7D, har mindre avancerad AF/AE, men i stället svängbar skärm och en del små "kul-funktioner" i stället för en ren proffs-inriktning - där man istället bör köpa ett verktyg, inte en "pryl". 60D är snarare menad att vara en "pryl" - vill man ha ett "verktyg" ska man köpa en 7D. Här håller jag faktiskt med Canon i deras produktplanering. De säljer mer kameror på detta sätt än om de gjort en 50D-kopia med 7D-sensor.

Håller trots allt med dig, Joakim. Även fast jag personligen inte riktigt gillar konceptet med 60D så kan jag förstå Canons strategi.

Måste erkänna att ogillandet kom med detsamma när jag noterade utgångspriset. Blev lite blockerad efter det och kanske bedömer kameran stymoderligt.

1999: Nikon D1
2002: Canon 1Ds
2004: Canon 1DMkII
2005: Canon 5D
2007: Nikon D3

Så ser min personliga lista ut över banbrytande kameror (dslr , MF utelämnade). Somliga för riktigt epokgörande saker, andra för rejäla förbättringar och någon för pris/prestanda vid den tidpunkten)

Jag tror faktiskt att den trenden är på väg att vända ordentligt. Man märker att den närmast hysteriska pixeljakten har stagnerat. Däremot ställs andra krav som bättre DR, ergonomi mm.

Men saker som minskat brus, dynamiskt omfång etc förbättras inte enbart i kameran. Som regel vinner man mycket mer genom att lära sig den "äldre" kameran ordentligt och exponera noggrannare samt träna ordentligt på bildbehandling. Alltså när det gäller de rent tekniska aspekterna. Sedan tillkommer ju givetvis bildkomposition, motivkänsla och en massa faktorer som ingen kamera i världen kan fixa åt fotografen.

Personligen anser jag att det intressantaste sker på mjukvarufronten, såväl internt i kamerorna (där fabrikanterna borde vara generösare med firmwareuppgraderingar) som externt i rawkonverterare och bildbehandlingsprogram.

I själva verket tror jag att allt fler behåller sina kameror allt längre och hoppar över ett par "generationer" innan de skaffar en ny.

Så varje gång det kommer en ny kamera är det sannolikt många som intresserar sig för p g a att de kanske behållit sin gamla dslr som blivit 5 år gammal och fått skavanker samt en slutare som sjunger på sista versen. Men självklart finns det människor som byter vid varje tillfälle.

Och man må tycka vad man vill om det, men många anger att det är en hobby i hobbyn. Och det är ju deras pengar....så jag tycker inte det är så mycket att hänga upp sig på.

Kameramarknaden liksom andra branscher är självsanerande.

Det är riktigt att det inte är så mycket att hänga upp sig på att folk har en trevlig hobby som foto, var och en bestämmer ju över sina val och pengar.

Det var mer en reflektion över vilken väg utrustningen har tagit det är som du säger bra att lära sig den utrustning man förmodligen har och som säkert räcker länge,.

Det är en trend i samhället att köpa nytt hela tiden och det kan så vara.

Jag önskar alla lycka till med sina nya inköp och hoppas att ni blir nöjda fotografer.

Bästa hälsningar !

Nu finns det t.om. en omröstning för att få MA på 60D.

Från Canonrumors:

"No Microadjustment in the 60D
I just learned today that there is no AF microadjustment in the pre-production 60D. There is a great thread on the forum about it.

http://www.canonrumors.com/forum/index.php/topic,127.msg1785/topicseen.html#new

I think it’s crazy for the camera not to have the feature. I know it’s a “super rebel”, but it will be a 2nd body for a lot of pros and the first “prosumer” body for a lot of people as well. This might be a camera I own myself.

Please contact Canon in your country asking for the feature. Most people assume it could just be a firmware update.

Canon has proven in the last 12-24 months that they are listening to customers"

http://www.canonrumors.com/2010/08/60d-needs-microadjustment-petition/

Mvh//Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar