Jag tror faktiskt att den trenden är på väg att vända ordentligt. Man märker att den närmast hysteriska pixeljakten har stagnerat. Däremot ställs andra krav som bättre DR, ergonomi mm.
Men saker som minskat brus, dynamiskt omfång etc förbättras inte enbart i kameran. Som regel vinner man mycket mer genom att lära sig den "äldre" kameran ordentligt och exponera noggrannare samt träna ordentligt på bildbehandling. Alltså när det gäller de rent tekniska aspekterna. Sedan tillkommer ju givetvis bildkomposition, motivkänsla och en massa faktorer som ingen kamera i världen kan fixa åt fotografen.
Personligen anser jag att det intressantaste sker på mjukvarufronten, såväl internt i kamerorna (där fabrikanterna borde vara generösare med firmwareuppgraderingar) som externt i rawkonverterare och bildbehandlingsprogram.
I själva verket tror jag att allt fler behåller sina kameror allt längre och hoppar över ett par "generationer" innan de skaffar en ny.
Så varje gång det kommer en ny kamera är det sannolikt många som intresserar sig för p g a att de kanske behållit sin gamla dslr som blivit 5 år gammal och fått skavanker samt en slutare som sjunger på sista versen. Men självklart finns det människor som byter vid varje tillfälle.
Och man må tycka vad man vill om det, men många anger att det är en hobby i hobbyn. Och det är ju deras pengar....så jag tycker inte det är så mycket att hänga upp sig på.
Kameramarknaden liksom andra branscher är självsanerande.