Annons

Nya Canon 60D här

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns det något ställe där man kan rösta för en mikrojustering som faktiskt hjälper utan att tillföra nya problem?

Det kan du hoppa upp och klappa dig i akterkastellet på att det inte finns! Såvida du inte själv vill öppna ett sådant ställe.

Risken är bara att få röster skulle komma in för både du och jag m fl som deltog i trådarna som behandlade denna funktions icke-funktionalitet blev nog så utmattade av alla jäkla streckkodstester att de flesta drabbades av mikrojusteringsallergi.

Men se ljust på det hela, broder! Skadeglädjen är den enda sanna glädjen sägs det ju. Så varför inte luta sig tillbaks och med frid i sinnet tänka på alla som frivilligt nu begär finessen " konsten att slita ut en slutare utan att få skärpan där man vill ha den".

Hoppas i övrigt att det är lugnt i södra länsdelen. Här är det realtivt okej//Lennart
 
Man blir lite tveksam om man ska köpa 60D.
Väldigt mycket pengar då jag ska ha stativ objektiv m.m.

Såg nu att dom flesta har höjt priset till 12000kr igen????

Komplett verkar få in 5st den 9sep men jag tror att den kommer samtidigt som kompaktkamerna levereras dvs 22sep lr senare
 
Om vi säger så här: 50d kostade också 12000 när den kom. två-tre månader senare såldes den för 9900kr.

Man blir lite tveksam om man ska köpa 60D.
Väldigt mycket pengar då jag ska ha stativ objektiv m.m.

Såg nu att dom flesta har höjt priset till 12000kr igen????

Komplett verkar få in 5st den 9sep men jag tror att den kommer samtidigt som kompaktkamerna levereras dvs 22sep lr senare
 
En sak jag tycker är märklig är att på FS anses mikrojustering av fokus vara helt värdelöst eftersom det bara gäller på ett visst avstånd under vissa förutsättningar. Men på vissa utländska forum är folk väldigt besvikna och upprörda över att funktionen är borttagen då den är så otroligt bra. Vad gäller?

Den suger svårt... Sorry, men det är inte lösningen på feljusterade objektiv eller hus.
 
Nej den är inte värd det, det går få 7D för 13200kr ny och det är en bättre kamera på de flesta punkterna. Men när priset minskat så.


Man blir lite tveksam om man ska köpa 60D.
Väldigt mycket pengar då jag ska ha stativ objektiv m.m.

Såg nu att dom flesta har höjt priset till 12000kr igen????

Komplett verkar få in 5st den 9sep men jag tror att den kommer samtidigt som kompaktkamerna levereras dvs 22sep lr senare
 
pixelrace

Är det inte helt otroligt att en ny kamera kan bidraga med så många synpunkter !

När man köpt en ny bra kamera så dröjer det inte länge innan det kommer ut en ny modell,det är helt sjukt att det finns tillräckligt med fotografer som vill uppgradera sig hela tiden.

Det är inte bara kameran som tar bra bilder.

Kameratillverkarna skulle inte komma med nya kameror så ofta om det inte fanns pengar och intresse att hela tiden försöka ligga på topp.

Jag tycker att det är konstigt med denna köphysteri,men det är ju vad jag tycker.

Håller med dig, sen har det gått för långt i pixelmania , en amatör behöver inte 18MP med jättestora filer
som kräver större minneskort och hårddisk för att spara bilderna. Har en Eos 30D med endast 8MP som duger utmärkt för mig, provade att interpolera en bild till 12MP som gjorde bilden större bara för skoj skull och de blev inte sämre för de. Man skulle kunna interpolera 8MP till 16MP om man behöver de, har en kompakt kamera som har 6MP men den kan om man vill låta den interpolera bilden till 12MP som har funkat utmärkt vid macrofotografering efter som den har dålig närgräns.
Så om de behövs då skulle de gå bra att interpolera bild från en DSLR med 10-12MP sensor till 20-24MP men hur ofta behöver man så stora bilder!
 
Håller med dig, sen har det gått för långt i pixelmania , en amatör behöver inte 18MP med jättestora filer som kräver större minneskort och hårddisk för att spara bilderna.

Håller inte riktigt med. Det finns tillfällen när fler pixlar skulle kunna vara till nytta:

- Delförstoringar. Händer iallafall mig titt som tätt att jag vill göra en utskrift av en del av bilden, och då är många pixlar inte fel.

- En systemkamera har ett filter framför sensorn som suddar till bilden (för att undvika moiré). Med tillräckligt många pixlar skulle man kunna ta bort filtret och få skarpare bilder. Den slutliga bildfilen behöver ändå inte bli större än 18MP på minneskortet om den i kameran interpoleras ner, men blir skarpare än idag tack vare det borttagna AA-filtret.

- Med högre upplösning skulle man kunna ha digitalzoom som verkligen fungerade. Ponera att man har en upplösning på 96MP (8000x12000), objektiven klarar upplösningen och man inte gör större förstoringar än 20x30cm i 250dpi.
Då skulle man kunna utnyttja tex ett 35/1.4 som ett zoomobjektiv med värdena 35-140/1.4
Eller tänk dig telezoom 85-340/1.2

Men om jag håller mig till ämnet.
Tror att 60D kommer att bli en perfekt uppgradering (när den sjunkit lite i pris) från XXXD serien, eftersom den är både mindre och lättare än föregångaren. Kan nog även vara många som inte gått över från kompakt än, som ser 60D med filmning, vikbar skärm mm som en perfekt övergång.

Sen är det väl alltid så att nyheterna mellan två närliggande modeller inte brukar vara så stora, men visst är skillnaderna mellan 50D och 60D större än tex 40D/50D, 30D/40D eller framför allt större än den minimala skillnaden mellan 20D/30D.
 
Senast ändrad:
Dert är sant att det kan bli stora bildfiler med en 18MP-kamera, spar man i rå-format kan den bli en bit över 30Mp, Men man behöver ju inte göra det i 7D och 60D finns ju både M-RAW och S-RAW som begränsar filstorleken i JPEG kan man gå så lågt som ca 3,5MP i 60D finns också beskärningslägen som vid kvadratformat som minst är på 2,3MP. Men själv använder jag nästan uteslutande RAW med full upplösning, man vet ju aldrig. För att sen visa i projektor behöver man konvertera till jpeg med lägre upplösning för att det inte ska bli så segt, projektorn tar ju i bästa fall full HD = ca 2 MP. Högre MP-tal ger ju större möjligheter till beskärning och vid större utskrifter på papper är det en klar fördel. Interpolering kan ju göras med lyckat resultat men kan inte tillföra mer detaljer .För 15x10 cm kort räcker det väl med 1MP. Minneskort är ganska billiga nu .Förslagsvis använd RAW, redigera och sortera sedan i datorn och spara så bilderna i den storlek det finns behov av.
 
Senast ändrad:
Bildfilernas storlek är inget problem ur lagringssynpunkt. Minne är billigt.

Däremot kan storleken vara ett problem ur beräkningssynpunkt. Den dator jag använder för bildbehandling är en snart 5 år gammal iMac G5. Den orkar med de filer som min nuvarande kamera spottar ur sig, men om jag ska uppgradera till en ny kamera så blir bildfilerna betydligt större och jag måste antagligen köpa en ny dator. Det kan alltså bli en dyr historia att byta kamera.

(Eller så börjar jag använda den moderna Windows-PC som mest bara står still här, men usch vilket nerbyte i så fall ... :)
 
Vaddå? Skulle man bara se till vad man egentligen på riktigt behöver för att skapa bilder av god kvalité så har gissningsvis 90% av fotosidans medlemmar köpt på sig helt fel grejjer.

De övriga 10% av medlemmarna är antingen för fattiga eller "riktiga" fotografer, ho ho
 
till vilken nytta har man då 18MP eller mer i DSLR kameror om de räcker med 8-12MP. lol
Kanske missförstår jag dig, men det låter som om du inte riktigt vet hur en kamera fungerar. Om du interpolerar t ex 12 mp till 24 mp innehåller bilden fortfarande exakt lika mycket information som den ursprungliga bilden på 12 mp. Det enda du gjort är en förstoring. En bild som från början är 24 mp däremot innehåller dubbelt så mycket information som en 12 mp-bild.
 
Kollar man så kommer oftast ut ett pris på 12500kr men sedan sänks det ganska snart till 11-11500kr inom ett par veckor.


Men en stor fråga finns det autofocus vid filmning?
Kopmmer att vara exakt, samma som i 7D och 550D, vilket betyder: dåligt kontrast AF och utan AI servo. Det går inte använda autofocus i praktiken vid video.
Det är inte märkvärdigt, hänger ihop med kontrast AF-tekniken Canon använder vid live-view, vilket är faktiskt inte mycket att hurra för.
Vill du ha snabb och följande autofokus vid filmning, så Sony NEX och Panasonic är valet, de har bra kontrast-AF.
Eller köp en riktig videokamera.
 
Kopmmer att vara exakt, samma som i 7D och 550D, vilket betyder: dåligt kontrast AF och utan AI servo. Det går inte använda autofocus i praktiken vid video.
Det är inte märkvärdigt, hänger ihop med kontrast AF-tekniken Canon använder vid live-view, vilket är faktiskt inte mycket att hurra för.
Vill du ha snabb och följande autofokus vid filmning, så Sony NEX och Panasonic är valet, de har bra kontrast-AF.
Eller köp en riktig videokamera.


Jo jag såg det senare tyvärr.
Sjukt trist att den inte har det.

60D har väll manuell justering av mikrofon vilket inte 7D har?

Sony NEX var intressant men måste ha något med mikingång då inbyggda är verkligen skit
och vill inte ha någon Zoom H4n att dra runt på.

En ren videokamera är inte heller av intresse då jag inte kan gå runt med systemkamera videokamera, mik, statvi m.m.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.