PMD
Aktiv medlem
Sedan så tycker jag att vissa småfeautures låter intressanta, t ex att kunna betygsätta bilder direkt i kameran, samt WIFI-stödet.
WiFi-stöd? Direkt i kameran utan ett speciellt vertikalgrepp?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sedan så tycker jag att vissa småfeautures låter intressanta, t ex att kunna betygsätta bilder direkt i kameran, samt WIFI-stödet.
Att slippa spegelns viftande (och allt negativt som hör därtill) uppskattade jag mycket.
Man kan givetvis ha olika uppfattningar. Själv tycker jag att det är otänkbart med en kamerakonstruktion där man medvetet kastar bort en tredjedel (Sonys variant) av det infallande ljuset.Jag tyckte att fördelarna övervägde. Den största nackdelen var ljusförlusten, men för de få tillfällen det spelade roll använde jag ett EOS-hus med vanlig spegel. Att sökarbilden blev lite mörkare var inget jag tänkte på. Sen var det slut på nackdelar.
Både 7D och 40D kastar medvetet bort 61% av det infallande ljuset. Varför är det ok?Själv tycker jag att det är otänkbart med en kamerakonstruktion där man medvetet kastar bort en tredjedel (Sonys variant) av det infallande ljuset.
Det finns ju konstruktioner helt utan spegel om man nu tycker att spegelns "viftande" är ett problem.
Vart tar det vägen?Både 7D och 40D kastar medvetet bort 61% av det infallande ljuset. Varför är det ok?
Det faller utanför den medvetet storleksreducerade sensorn. Arean av sensorn i en 7D eller 40D är bara 39% av vad den borde vara.Vart tar det vägen?
Ånej! Jag kompletterar gärna min 5D2 med en kamera, men den ska vara lättare och helst något mindre än min gamla 10D....Men här kommer något jag kunde skrivit med ironisk vinkling. Dock gör jag det inte. Det finns ETT existensberättigande för D60 (efter en kraftig prissänkning) och det är den vinklingsbara displayen.
Nu är du nog ute och cyklar. Vad storleken på sensorn "borde vara" kan du givetvis ha en personlig uppfattning om, men det innebär inte att det är någon allmän sanning. Andra kanske tycker att sensorn borde vara tio gånger större än den som sitter i t ex 7D.Både 7D och 40D kastar medvetet bort 61% av det infallande ljuset. Varför är det ok?
Jag tolkade det som att 60D stöder de sd-kort med inbyggd wifi som finns på marknaden sedan en tid.WiFi-stöd? Direkt i kameran utan ett speciellt vertikalgrepp?
Vet någon hur de löst signalöverföringen mellan display och hus? Är det kablage kommer de med 100% säkerhet att gå av efter ett antal vridningar, särskilt om plasten runt kablaget får några år på nacken. Den enda acceptabla lösningen är nog släpskor, med guldpläterade kontakter.
Hur ser lösningarna ut på övriga produkter? Inte minst videokameror borde ha problemet under kontroll sedan länge.
Nu är du nog ute och cyklar. Vad storleken på sensorn "borde vara" kan du givetvis ha en personlig uppfattning om, men det innebär inte att det är någon allmän sanning. Andra kanske tycker att sensorn borde vara tio gånger större än den som sitter i t ex 7D.
Jag tolkade det som att 60D stöder de sd-kort med inbyggd wifi som finns på marknaden sedan en tid.
Det faller utanför den medvetet storleksreducerade sensorn. Arean av sensorn i en 7D eller 40D är bara 39% av vad den borde vara.
Det är ju något helt annat. Lika mycket ljus träffar sensorn per ytenhet oavsett sensorstorlek. Det är inte fallet med fast spegel.Det faller utanför den medvetet storleksreducerade sensorn. Arean av sensorn i en 7D eller 40D är bara 39% av vad den borde vara.
Det förvånar mig lite att Sony var först med det. Om någon skulle göra det så hade jag väntat mig att Canon skulle vara först med en digital ESR med halvgenomskinlig orörlig spegel med tanke på alla ESRer som Canon har gjort med sådana speglar (minst fyra modeller genom åren).
Det faller utanför den medvetet storleksreducerade sensorn. Arean av sensorn i en 7D eller 40D är bara 39% av vad den borde vara.
Det är Sony som har det i några nya modeller. Huvudskälet är tydligen att det medför vissa fördelar när man filmar (!).Halvgenomskinlig orörlig spegel? Finns det någon som har det och varför? Det skulle ju "stjäla" ljus från sensorn också om spegeln är orörlig, väl?
Kanske det. Vet någon hur lösningarna ser ut idag och vilken som är bäst? Jag har ett par videkameror jag vrider displayerna på rätt mycket...Nej, de har inte löst problemet än - det blir glappt och går sönder där också....
Naturligtvis är det bra med en större sensor, men med ett hus stort som en 7D, en fattning kostruerad för 24x36 och objektiv konstruerade för 24x36 ska sensorstorleken naturligtvis vara 24x36.Nu är du nog ute och cyklar. Vad storleken på sensorn "borde vara" kan du givetvis ha en personlig uppfattning om, men det innebär inte att det är någon allmän sanning.