Annons

Byta ut min D700 mot D850 eller D780?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag satt och bläddrade lite bland äldre bilder igår kväll och stötte på en som jag nog använt i ett blogginlägg, fast i full upplösning, sparad i jpeg från vad jag skulle tro är via Camera Raw och PS CS4. Drog råfilen genom senaste Capture One, men jag har inte brytt mig om att klona reflexerna i objektivet som jag har gjort på originalet o dyl. Nu gick det nog att få bort mer brus än så här i CS4, men det kostade mycket på hur bilden såg ut i övrigt, modell smetigt och dödade färger.

De är inte exakt lika, men ställde den ändå i samma härad. Bilden är rätt elak eftersom vitbalansen måste stå väldigt långt åt höger och man ser även lite mönster från sensorn.

Gamla:
Visa bilaga 176851

Nya:
Visa bilaga 176852

D700, AF 70-210/4 @ 210/5,6, 1/180s, ISO 6400.

Det här är bara standardbrusreduceringen, som jag pillat något på inställda värden på, så kör man genom något mer avancerat så går det säkert att få det bättre utan att mosa detaljerna. C1 kan ta bort mer, men jag har hellre lite brus kvar än gör allt till ett skönhetsfilter ur någon app.
Den nya är ljusare och mindre brusig. D700/D3 det var där det stora klivet var gällande brusprestanda. Sedan har det gått med små steg. Nu går det dessutom lite bakåt eftersom hastighet prioriteras för tillfället. Z6 utan II och III är väl fortfarande herren på brustäppan.

Den nya är ljusare och mindre brusig. D700/D3 det var där det stora klivet var gällande brusprestanda. Sedan har det gått med små steg. Nu går det dessutom lite bakåt eftersom hastighet prioriteras för tillfället. Z6 utan II och III är väl fortfarande herren på brustäppan.
Jo, precis, den är inte exakt lika i ljushet utan något ljusare, vilket förstås innebär att den gamla hade sett ännu värre ut brusmässigt om den hade varit lika ljus...

Jo, precis, den är inte exakt lika i ljushet utan något ljusare, vilket förstås innebär att den gamla hade sett ännu värre ut brusmässigt om den hade varit lika ljus...

Det brukar bli en liten wow-effekt att öppna sina 15-17år gamla RAW-filer i ett modernt program. Speciellt om man använder sitt nya program fullt ut. Både hur bilden ser ut när man är klar, men också hur fort det går att behandla 12MP-bilder.

D700 med sin upplösning är också högst förlåtande till 70-210f4, det objektivet sitter fortfarande nästan hela tiden på min D700. Med 24MP+ kamera finns det inget förlåtande när man zoomar in i bilden.

Senast ändrad:
F2 och FM är en lite skev jämförelse i det här sammanhanget. På en kamera som D850 får man fokushjälp i sökaren av AF-systemet. Det är inte lika exakt som att förstora och finjustera, men det tar samtidigt lite tid. Man kan även använda skärmen med "focus peaking"/konturförstärkning på D850, förutom att förstora. Är detta den huvudsakliga metoden är dock en spegellös bättre eftersom det är lättare att se i solljus i sökaren etc och funktionen är väl något bättre också.

Vrid vänster/i fokus/vrid höger fungerar inte på Z-kamerorna med objektiv som saknar chip som skickar avståndsinformation (AF-D), vilket det dock gör på spegelreflexerna. Man blir hänvisad till de andra metoderna för att ställa fokus med Z, med andra ord. Det bästa hade förstås varit att alltihop fungerade på Z-kamerorna, men det är en fantasikamera som inte finns för närvarande.
Jag kom på att jag bör göra ett tillägg här. Nyare modeller kan visa "i fokus" med grön fokuspunkt (dvs själva punkten byter färg) med AF-objektiv utan D-chip, men man får fortfarande ingen indikation om åt vilket håll man ska vrida. Manuella utan chip fungerar det inte med. Utan att leta så tror jag att det gäller alla med Expeed 7, men inte helt säker. Ju mer man bländar ned eller ju sämre ljus det är, desto sämre fungerar det föga förvånande dock. Kom att tänka på det eftersom jag monterade på AF 70-210/4 med adapter. Det är det enda autofokusobjektivet jag har som inte är minst D. Inte särskilt praktiskt att fokusera manuellt heller då fokusringen sitter längst fram, är smal och dessutom rör sig ut och in när man fokuserar. 🙃

Det brukar bli en liten wow-effekt att öppna sina 15-17år gamla RAW-filer i ett modernt program. Speciellt om man använder sitt nya program fullt ut. Både hur bilden ser ut när man är klar, men också hur fort det går att behandla 12MP-bilder.

D700 med sin upplösning är också högst förlåtande till 70-210f4, det objektivet sitter fortfarande nästan hela tiden på min D700. Med 24MP+ kamera finns det inget förlåtande när man zoomar in i bilden.
Jag har alltid tyckt att det har lägre kontrast, så puttar man inte upp den lite mer än med bilder från modernare objektiv så ser det nog även värre ut än vad det är. Dock är det inte lysande vidöppet på 210 mm. På 135 mm och under är det bättre, men förstås inte i närheten av mitt AF-S 70-200/4G VR, som jag köpte när de som skulle allra först genom dörren hade köpt. Ser fånigt prisvärt ut begagnat nu dessutom, vilket förmodligen beror på att många som vill ha ett lättare till Z köper 70-180/2,8 istället för det 70-200/4 som inte finns. 70-180 är ju något lite lättare redan utan att man räknar med adaptern, och mindre när det står på 70 mm då det är externzoomande.

Min erfarenhet är också att man får se upp med autofokusen på de högupplösta kamerorna med AF 70-210/4. Med D700 så märks det inte på samma sätt då fokusförskjutning och andra spökerier döljs mer av den lägre upplösningen och lågpassfiltret. 1986 ihop med en fokuspunkt och film var nog problemet begränsat...

Jag köpte 80-200f2.8 med vridzoom otroligt tungt, men förmodligen den snabbaste skruv-AFen du kan få tag på.

Jag köpte 80-200f2.8 med vridzoom otroligt tungt, men förmodligen den snabbaste skruv-AFen du kan få tag på.
Det är ju faktiskt lättare, även om skillnaden inte är enorm och varierar, än alla Nikons 70-200/2,8 hittills (även det till Z). Jag var ganska nära att köpa ett nytt för många år sedan från utlandet. Det fanns inte i Sverige då det här nog var under eran med första 70-200/2,8G VR och det var vad som såldes här, men det gick fortfarande att beställa AF 80-200/2,8D nytt ganska billigt utomlands.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto