Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya bildvisningen

Produkter
(logga in för att koppla)
Förtjänsten med 3st flikar

Känns betydligt mer stilrent, mindre text framme åt gången, man slipper skrolla hela tiden, och man ser oftast det man vill se samtidigt som bilden.
 
Vill verkligen ha flikarna som efter första stora "re-maken".

För dem som inte vill klicka, skulle det gå att göra så flikarna växlas bara man för muspekaren över dem, det vore väl kalas?
Eller tynger det ned prestandan på nå't sätt?


Ps. många viljor här, ni gör ett tappert jobb iaf. Ds.
 
Inte lätt att göra alla nöjda. ;)

Medmindre man kan lägga upp det som en personlig inställning. Alltså var och en ställer in hur man vill att det ska visas? Då skulle alla få som dom vill.

Nu är det bättre, - utom att man inte ser fotografens egen kommentar. Föredrar dock allt på en sida.
 
Nu verkar det som om kommentarer är den flik som visas först, Det är mycket bättre.

Jag tycker kommentarer ger ett mervärde på en sida som detta. De berättar vad bilden kommunicerar även till andra. Ur ett fotograferingsperspektiv är det lärorikt och intressant. Ibland t.o.m. mer intressant än bilden själv.

Det är viktigt att ta tillvara på de sociala aspekterna av ett community som detta.

När EXIF sedan trillar på plats hade det varit smidigt att få grunddatat (Kamera, bländare, slutartid, brännvidd, IS0) direkt vid bilden. Ett klick för ev. mer info än så.
 
Det blir lite grötigt om man skriver för långa kommentarer till den egna bilden.
 

Bilagor

  • bildv.jpg
    bildv.jpg
    39.1 KB · Visningar: 155
Fotografens beskrivning hör ihop med bilden och är i många fall en del av bilden...

Då känns det logiskt att den texten finns i anslutning till bilden utan att behöva ligga under en flik.

Håller dessutom med Daniel Knutsen om att långa beskrivningar inte hanteras speciellt bra i dagsläget (svårläst).

Fliken "Bildinfo" rensa upp i den

Fotograf - Finns redan under bilden där det står Copyright...alltså behövs inte den i denna flik

Beskrivning som sagt upp under bilden, så bort med den här.

Album - Står redan i breadcrumben så bort med den också.

Fliken "Kommentera" kan tas bort helt eftersom det fältet redan finns under fliken Kommentarer.

(Eller har ni fått fliksjukan grabbar :) )

Om så är fallet kan jag köpa att det dyker upp en helt ny flik med "Liknande bilder" som visar just bilder som liknar den jag just u tittar på - som andra fotografer tagit. Lite som www.matton.se har när du söker på de stockbilder de säljer.

EXIF-infon - vad hände med den?
Försvann den eller har jag missat något?
Slutartid, bländare och ISO skulle jag velat sett direkt när jag ser bilden. Det är en bra information att lära sig av.
Den kan ligga i samma höjd som flikarna alternativt till höger på breadcrumbnivån.
Finns ingen exponeringsinfo så visas det inte heller något.

Har man valt att visa bilden med en svart eller grå bakgrund skall hela sjoket som idag är vitt ändras till den färgen. Det hänger inte ihop annars...

Till sist - Fotosidan är för mig en plats för inspiration. Varför då envisas med att göra det svårt att i IE spara ned en bild? Med Firefox så är det svinlätt, i IE skall man fippla lite innan det går och den som är ute efter att stjäla en bild gör det ändå - om inte annat så via print screen.

Släng upp en funktion/knapp där jag kan ladda ned bilden som "inspirationsbild". Låt fotografen kunna se på sin medlemssida vem som laddat ned och vilka inspirationsbilder. Det skulle för mig vara minst lika mycket värt att se att många valt att ladda ned mina bilder som inspirationsbilder som att de givit en kommentar.

/N
 
clindh skrev:
Det är nog så att man är i ett av två lägen när man är på FS; antingen är man ute för att inspireras, se på bilder och lära sig av andras synpunkter och kanske även lägga en och annan kommentar - eller så är man mest ute för efter att kommentera
...
vad tror ni om att låta flikarna komma ihåg det läge man senast hade, till nästa bildvisning?
Jo, du har rätt i att det beror på vilket man känner för att göra. Och båda "lägena", kommentera-läget och titta-och-lära-läget, är ju viktiga. Så jag tror att det kan vara en bra ide att sidan minns hur man hade flikarna sist. Eller, som nån föreslog här ovan, att man kan välja själv! Det vore väl det bästa för att alla ska bli glada och nöjda, kanske.

Men den tekniska bildinfon tycker jag ska få stanna på en egen flik i alla fall! Det är bra att den inte kommer upp direkt.

Likaså tycker jag att det är skönt om allt är så enkelt och renskalat som möjligt, det blir snyggast så och bilden får ta hela uppmärksamheten.

Men bildtexten borde i vilket fall som helst vara överst på den flik som kommer upp först, men jag antar att detta snart är fixat :)

/Pia
 
Det har säkert kommit upp i tråden tidigare men jag stör mig på att bilder inte är centrerade i höjdled när man förstorar dem. Tycker det blir mycket snyggare om de är centrerade totalt.

Sen tycker jag att ni ska marknadsföra "visa som bildspel" lite mer också då det är ett riktigt snyggt sätt att visa bilder på. (Kan ni inte lägga in bildspelsfunktionen på portfolierna också?)
 
Fabian Fogelberg skrev:
Det har säkert kommit upp i tråden tidigare men jag stör mig på att bilder inte är centrerade i höjdled när man förstorar dem. Tycker det blir mycket snyggare om de är centrerade totalt.

Sen tycker jag att ni ska marknadsföra "visa som bildspel" lite mer också då det är ett riktigt snyggt sätt att visa bilder på. (Kan ni inte lägga in bildspelsfunktionen på portfolierna också?)

Håller med om att Bildspels syns dåligt. Skall fixa en snygg ikon för det.

Sen skall det in i Portfolion också.
 
Vi lyssnar på era synpunkter. Det verkar råda i stort sett enighet kring att det skall synas mer bildinformation i utgångsläget, så nu har vi stoppat dit det.

Fliken "Kommentarer" är utgångsläget, men om man hellre vill se enbart kommentarsfältet utan kommentarer så sparas det valet och gäller under resten av besöket.
 
Sådär nu börjar det bli finnemang ju :)

Funkar utmärkt med fliken att den sparas i det läge du hade senast. Gillar också att man ser bildinfon direkt om man vill det.

Stort tack till er på FS :)

Mvh

Rasmus
 
Nej, nu har jag faktiskt inte så mycket att anmärka på längre :D

Jag vill bara påminna om modereringsmöjligheterna för intressepoolerna ;D
 
jimh skrev:
Fliken "Kommentarer" är utgångsläget, men om man hellre vill se enbart kommentarsfältet utan kommentarer så sparas det valet och gäller under resten av besöket.
Bra! Kan man få den att komma ihåg om man valt att visa eller dölja bildinfo också? Det är jättebra att man kan välja det nu.
 
Jag funderar på om vi skall införa en regel som säger att för varje foruminlägg så måste man skriva en kritikkommentar. Vad tror ni om det? :)
 
Det lät ju faktiskt rätt bra måste jag säga David så länge det inte gör så att folk slutar lägga forum inlägg. Det kan vara risken nämligen. Verkar som det är svårt nog att få folk att skriva saker (såvida det inte är för att klaga :p )
 
Johank82 skrev:
fast då blir det ju precis som förut i princip... folk kommer alltid ha på bildinfo.
Jo, men nu är ju default att den är på. Jag ville kunna stänga av den permanent. Eller åtminstone så länge jag är inloggad, eller vad som nu är mest tekniskt praktiskt.

David: Smart förslag... :D
Men jag har faktiskt skrivit fler kommentarer än foruminlägg så jag får skriva några inlägg till! :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.