Annons

Nya bildvisningen

Produkter
(logga in för att koppla)
Bibi skrev:
Jag hade tänkt be om ursäkt för något som du tydligen uppfattat på fel sätt. Den intentionen har jag dock lämnat efter att ha läst hela det ohyfsade svaret.

Mitt inlägg var menat som ohyfsat, för jag tyckte ditt svar var det. Såg smileyn i efterhand när David påpekade den. Såna ska man använda med försiktighet i skriftlig form, precis som ironi, för det är inte alltid läsaren uppfattar den.
Vet inte om jag fortfarande tycker det var ett OK svar från din sida, smiley eller ej. Men det är en förklaring till min ilska iallafall. Den har lagt sej nu.

/jer

Nu lämnar iallafall jag detta och återgår till trådens egentliga ämne. (Återigen ursäktar jag alla oberörda läsare av dessa senaste inlägg)
 
Makten skrev:
Det beror ju på vilken skärmupplösning man har.

Ja, jag har 1920X1200 (=Max på en DVI-kontakt) på en 26-tummare. Jag ser ändå inte hela bildkommentaren i Internet Explorer 7 på Vista utan att scrolla. Förvisso kan jag ju uppgradera till en 30-tummare på 2560X1600, men nog kunde man hitta en layoutlösning som inte drog fullt lika mycket utrymme i höjdled.
 
Har inte läst alla inläggen i tråden men vill ändå lägga in en liten fråga som kanske redan har blivit besvarad.

Jag gillar att man nu får välja bakgrund själv när man lägger in bilden, men kan ni inte göra det möjligt för varje man att välja bakgrund på bidler som innan?

Ha kvar det nya där fotografen bäljer standard bakgrund för bilden men aktivera även det gamla sättet som ett kompliment.

Mvh

Rasmus Mattsson
 
Jädrar vad vi tjatar på er sidvärdar. Men jag har nu efter lite ombesörjningar bland mina bilder upptäckt att det kanske inte vore så tokigt att man trots förvald färg även som förr med ett klick kan byta bakgrund temporärt.
Inte så mycket för besökarens skull utan mer för ens egen när man väljer vilken bakgrundsfärg man vill ha. Det är enklare att se vad som passar en bild bäst om man kan växla färg momentant, än att tvingas gå igenom hela "redigera bild"-proceduren för att testa hur det ser ut.
Alternativt kan man lägga denna funktion under verktygfliken som bara fotografen själv har tillgång till.

/jer
 
Ursnyggt!

Det mesta har blivit till det bättre och sidan har fått en snygg layout. Det ska ni ha heder för. :)

Dock finns det en detalj som jag stör mig lite på och som jag nog tror att några fler har påtalat.
Jag rekommenderar ofta den som tittar på mina bilder att förstora bilden samt använda sig av tangenten F11. Följer man den rekommendationen nu efter alla förändringar för bildvisning, ser det bara illa ut. Tidigare blev bilden snyggt centrerad, nu åker den högst upp i mitten på bildskärmen - inte tilltalande för fem öre.

Är det här något ni kommer korrigera eller ska jag radera den rekommendationen vid varje enskild bild för att undvika detta fenomen?
/Nonno
 
Jag lovar dig, du vill inte rekommendera F11 för någon som kör MacOS ;)

Det är snabbkommandot för att visa skrivbordet och då ser man inga bilder :D
 
dovearea skrev:
Jag lovar dig, du vill inte rekommendera F11 för någon som kör MacOS ;)

Det är snabbkommandot för att visa skrivbordet och då ser man inga bilder :D

Jag lovar att jag redan har rekommenderat F11 till nästan alla mina bilder. :)

Vad då, har inte alla PC?! ;))

/Nonno
 
Snyggt!

Gillar nya bildvisningen och de olika fälten för kommentarer/info!

Befriande att lätt kunna kommentera utan att först "råka" se andra kommentarer och färgas av dem. Men schysst att möjligheten ändå finns ifall man vill läsa andras åsikter först nå'n gång.

Även layout och möjligheten att själv sätta bakgrundsfärg uppskattas. Nu minskar kanske behovet av en massa egna "digitala ramar" runt bilderna.

:)
 
Japp, jag gillar förändringarna, jag slipper anpassa bilderna för vit bakgrund (har mörk bakgrund på min hemsida), det spar tid.

Fast jag undrar hur länger det dröjer innan någon får kommentaren "du skulle använt vit bakgrund" :D

Sam
 
Senast ändrad:
SEL skrev:
Japp, jag gillar förändringarna, jag slipper anpassa bilderna för vit bakgrund (har mörk bakgrund på min hemsida), det spar tid.

Fast jag undrar hur länger det dröjer innan någon får kommentaren "du skulle använt vit bakgrund" :D

Sam

Den typen av kommentarer finns redan sedan länge, fast då oftast att man tipsar fotografen typ "Har du sett hur magnifik din bild blir när man förstorar den mot svart bakgrund?!"
Det måste väl vara ok att skriva allt man tycker om en bild inklusive om bakgrund och ram, bara inte kommentaren stannar vid att innehålla bara det.
:)
/Nonno
 
elmfeldt skrev:
Nej, på en Mac så är F11 kopplat till en annan funktion.

Jo, jag har förstått det nu. ;))

Jag får väl omformulera vid varje bild så att det förslaget tydligt riktar sig till enbart PC-användare.

Men ursprungsfrågan kvarstår, kommer ni att ändra något avseende bildvisning (att vid användande av F11 hamnar bilden upptill i mitten - inte i centrum av skärmen)?

/Nonno
 
Jag tycker den nya bildvisningen är great! Bilden hamnar i centrum som någon sa tidigare. Jag blir inte påverkad av något innan jag får skaffa en egen uppfattning om bilden och eventuellt kommentera den.

Någon sade också att:

"Det blir en himla massa klickande på flikarna för att titta på bilderna ingående. Jag föredrar att få all information pang på i en sida.".

Varför måste man se vad alla andra tycker eller hur många som tittat på bilden tidigare för att kunna granska den? Detsamma gäller Exif tycker jag, det viktiga med en bild är väl hur den ser ut? Sen kan man ju gräva sig ner några tabbar för att få se hur bilden är tagen om man vill lära sig det. Orkar man inte det tror jag inte man orkar ut och öva på det man lärt sig från Exifen heller.

Angående designen tycker jag det käns lite offside med den vita mitten mot allt det mörka runtomkring, jag skulle föredra att det gjordes något åt innehållssidorna också. Annonsfältet ser också lite offside ut nu.

Överlag snyggt o bra tycker jag, de nya menyerna är snygga som fan

Cheers
// Richard
 
Jag kom att tänka på en annan sak: Om ni nu inte visar kommentarerna direkt när man kollar på bilden, varför väljer ni då att visa antalet kommentarer när man söker efter bilder.
Det krävs ju inget snille direkt för att förstå att en bild med många kommentarer ofta är värd att kolla närmare på. Det skulle kunna leda lite till en spiral där den bilden får mer och mer kommentarer pga fler uppmärksammar den. Jag är nog inte ensam om att tycka så.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.