Annons

Nya bildvisningen

Produkter
(logga in för att koppla)
Det exiftool gör är ju att tolka och göra något av EXIF-datat (ta fram det ur bilden är enkelt) så förvisso skulle man kunna tolka och spara genererad HTML vid uppladdning men vill man då göra en ändring av layout tex får man generera om för alla bilder etc. exiftool var bara ett experiment för att få till något snabbt - som jag hade tänkt byta ut, men det var väl några år sedan :)
 
Nja, jag tänkte ju inte att man skulle spara HTML-kod, utan mera rakt av som något slags text-format, och sedan generera den delen "on demand" vid en request för en bildsida. Jag förmodar att bildsidorna delvis har dynamiskt innehåll? Det borde lasta servern mindre än att oavsett kodverktyg öppna och parsa upp till 300 Kb stora bildfiler.

/Hälsningar

Björn
 
Jag gillar bildvisningen! Jag är helt ointresserad av EXIF, kamerainfo och andras kommentarer. Däremot tycker jag att man lika gärna kunde få se bilden i fullt format direkt, eftersom det nu inte är massa annat jox som tar plats. Det är ju ingen vits med att ha den förminskad längre.

Tillägg: I förstorat läge hamnar bilden högst upp på sidan, vilket inte är så snyggt. Den borde vara centrerad.
 
BjörnA skrev:
Nja, jag tänkte ju inte att man skulle spara HTML-kod, utan mera rakt av som något slags text-format
Sant, något sådant kunde man gjort och det är möjligt exiftool stödjer något dylikt format. Det som tog tid var inte parsning av filen i sig - utan att det krävde uppstart av en separat Perl-process - inget problem när vi hade det som en popup. Nå jag har aldrig gillat att behöva anropa det externa programmet, det finns ju liknande kod för PHP så vi skall leta upp något sådant.
 
Jag startade precis en tråd om bildvisningen för att klaga, men upptäckte direkt efteråt att denna fanns så raderade min :)

Gillar faktiskt inte att bildvisningen är uppdelad som den är nu. Givetvis ska bildinfo synas direkt när man går in och kollar, onödigt att man ska behöva trycka på en flik för det. Det som var så enkelt och behändigt förut har nu blivit onödigt jobbigare.

Sedan skulle kommentar-sidan eventuellt också vara det första som dyker upp när man klickar på bilden, då slipper man problemet med att se de andras kommentarer först. I såna fall så ska bildinfo synas på både fliken där man gör ett eget inlägg samt fliken där man läser andras inlägg.
 
jimh skrev:
Angående att man skall kunna välja bakgrund som besökare så diskuterade vi detta en hel del, men tyckte att det bör vara fotografens privilegium att välja montering - det är ju en inte föraktlig del av helhetsintrycket.

Tycker det är bra att fotografen kan välja färg som den visas med först, men man borde kunna ändra och testa de olika bakgrunderna ändå. Om man sitter med en glansig laptop-skärm när det är lite för ljust och bilden visas mot en vit bakgrund är det nästan ett måste att välja mörk bakgrund för att kunna se bilden ordentligt (iaf om bilden är ganska mörk)
 
Bästa vore om bilduppläggaren valde bakgrund, och är betraktaren inte nöjd så ska han kunna ändra till någon annan, kanske genom att hålla in en knapp, för att se om det blir bättre.
 
Själv så går jag mot strömmen och säger att jag gillar det. Det nya visningsläget sätter bilden i centrum - strunt i utrustning och kommentarer. Vill man ha reda på vad som använts och vad andra tyckte om bilden, får man klicka.
 
Johank82 skrev:
Bästa vore om bilduppläggaren valde bakgrund, och är betraktaren inte nöjd så ska han kunna ändra till någon annan, kanske genom att hålla in en knapp, för att se om det blir bättre.

Absolut! Detta kan ju också vara något att kommentera. T ex som en hjälp för att välja passepartout vid inramning.
 
Jag är förvånad över att inte fler påpekar det där med scrollandet. Jag tycker det är mycket irriterande att titta på en bild som inte till fullo ryms på skärmen direkt man klickar på den.
 
Bibi skrev:
Jag är förvånad över att inte fler påpekar det där med scrollandet. Jag tycker det är mycket irriterande att titta på en bild som inte till fullo ryms på skärmen direkt man klickar på den.
Det beror ju på vilken skärmupplösning man har.
 
Bibi skrev:
Jag är förvånad över att inte fler påpekar det där med scrollandet. Jag tycker det är mycket irriterande att titta på en bild som inte till fullo ryms på skärmen direkt man klickar på den.

Köp större skärm.
Nejdå, även med min 21" skärm händer det ibland att jag måste scrolla för att få in hela bilden i visningsfönstret, men bara vid stora bilder i stående format. Scrollningen är i sig inget större problem med en mus med scrollhjul.
Satt jag dock med en mindre skärm och utan scrollhjul på musen förstår jag att det blir lite bökigare att hela tiden tvingas ut i marginalen och dra i scrollen.

Ett annat tips! Kör du windows klicka F11 så visas webläsarfönstret i fullformat, utan huvudmenyerna och skärmens aktivitetsrad längst ner. Det blir lite större plats på skärmen för webbinnehållet.

/jer.
 
Jag har både stor skärm och ordentlig mus. Upplösningen är jag nöjd med i alla andra sammanhang och vill inte gärna ändra något som annars är till fullaste belåtenhet bara för att det skall passa en förändring till det sämre.
 
Bibi skrev:
Jag har både stor skärm och ordentlig mus. Upplösningen är jag nöjd med i alla andra sammanhang och vill inte gärna ändra något som annars är till fullaste belåtenhet bara för att det skall passa en förändring till det sämre.

Vad är stor skärm? Och har du testat F11? Det gör stor skillnad, jag lovar.
 
Om jag testat F11?
Ni killar tycks tro att vi damer är fullständigt bakom flötet.:) Jag är välbekant med F11.
 
Problemet är väl snarast att en del inte förstår att alla inte har lika stor skärm som de själva, och publicerar därför onödigt stora bilder. 1024 pixlar på höjden är det ju inte många som får plats med om man vill ha lite marginal också.
Jag ser ingen vits med att publicera bilder större än kanske 800 pixlars bredd eller höjd. Därför tycker jag också att det är helt onödigt att bilden kan förstoras. Minska maxmåtten och visa bilden i full storlek direkt istället, så slipper man alla fula sönderkomprimerade förminskningar. Eller byt förminskningsalgoritm åtminstone.
 
Bibi skrev:
Om jag testat F11?
Ni killar tycks tro att vi damer är fullständigt bakom flötet.:) Jag är välbekant med F11.

NEJ NU JÄVLAR BLIR JAG FÖRBANNAD! Här försöker man hjälpa till. Jag har själv nyss lärt mig funktionen med F11, och försöker föra vidare den kunskapen. Å DÅ GÖR DU DET TILL NÅN JÄVLA KÖNSFRÅGA.
Dra åt helvete.

(Jag ursäktar alla oberörda läsare det ovårdade språket. Men nu blir jag arg så jag skakar.)

/jer
 
Senast ändrad:
Såjasåja. Jag såg minsann en Smiley i Britas inlägg. Det tolkar jag som ett leende, och inte ett illvilligt leende.
 
Jag hade tänkt be om ursäkt för något som du tydligen uppfattat på fel sätt. Den intentionen har jag dock lämnat efter att ha läst hela det ohyfsade svaret.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.