Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Nikon kompakt med 18X zoom och ISO 6400!

Produkter
(logga in för att koppla)
ErlandH skrev:
Det avgörande på kameror av den här typen är, enligt min mening, hur bra evf de har. Vad jag förstår är Nikons nya varken bättre eller sämre än konkurrenterna.

Intressant...hur vet du det, hur vet vi något mer än specarna? "Bättre eller sämre"? När bilder tagits och jämförts vet vi om den är bättre eller sämre?

Synd på saknad blixtsko, men kul att det verkar satsas från nikon+s sida ändå, har själv använt P5100 som jag har uppskattat enormt, och kommer nog aldrig själv köpa P80, men det bådar gott då fokus från europeiska chefen enligt dpreview.com ligger på optisk kvalitet. Låter ju bra!

Aton_ skrev:
Åh, jag tänker bara på 18x zoomen samt ISO 6400. Innovativt för att vara Nikon...
Okej, då förstår jag hur du menar.

hpz skrev:
Intressant...hur vet du det, hur vet vi något mer än specarna? "Bättre eller sämre"? När bilder tagits och jämförts vet vi om den är bättre eller sämre?
Hur bra eller dålig en evf är påverkar inte bildresultatet, däremot är det avgörande för hur trevlig kameran är att använda. Och då Nikons evf har ungefär samma specar som konkurrenterna tror jag inte den är bättre på något avgörande vis.

Re: Re: Re: Re: Ny Nikon kompakt med 18X zoom och ISO 6400!

Aton_ skrev:
Åh, jag tänker bara på 18x zoomen samt ISO 6400.
Hur kan du veta att det är innovativt innan du sett resultatet? Är det här innovativt också? ISO 51200 med D200. Jätteanvändbart, verkligen. Man ser till och med taklampan.

Bilagor

• dsc_0632.jpg
    dsc_0632.jpg
    93.5 KB · Visningar: 274
Inovativt hade varit...

...en kamera som var vattentät och hade ett zoom-omfång från motsvarande ca 20-24mm och vidare upp till ca 100mm!

Om den dessutom Standard AA eller AAA batterier då skulle nog recensenterna gå i taket över användarvänligheten!

Själv tycker jag bara att AA-batterier är en belastning...
Tyvärr tycks det osedvanligt svårt eller dyrt att göra en kompakt med större vidvinkel än 28mm, eftersom ingen tillverkare överhuvudtaget försöker sig på det. Det är nog många användare som hellre såg en 3x zoom på motsvarande 20-60mm än trista 35-105mm.

Tyckaren skrev:
Mogen diskussion....

Ingen av er har testat kameran - ändå dissar ni kameran.

Adam
Ja, men det är ju helt i den anda som råder på fotosidan.se! Endast det absolut dyraste och mest exklusiva duger, om ens det! Och så finns det ett annat villkor för att det skall accepteras. Det skall stå CANON på fronten. :)

Torparfarsan skrev:
Ja, men det är ju helt i den anda som råder på fotosidan.se! Endast det absolut dyraste och mest exklusiva duger, om ens det! Och så finns det ett annat villkor för att det skall accepteras. Det skall stå CANON på fronten. :)

ööh?

Denna kamera försöker ju som alla andra vara dyrast och exklusivast. Helt sjukt vad folk reagerar på siffror.

oooooh! Äntligen nikon! ISO 6400! 18x zoooooom!
Min kompis har bara 14x zooom, jag måste köpa denna kamera, perfekt mellan system och kompakt, enda man offrar är bildkvaliten.

ESS skrev:
ööh?

Denna kamera försöker ju som alla andra vara dyrast och exklusivast. Helt sjukt vad folk reagerar på siffror.

Min kompis har bara 14x zooom, jag måste köpa denna kamera, perfekt mellan system och kompakt, enda man offrar är bildkvaliten.

Jo, jag håller allt med dig. Siffror imponerar på många. Det vore bättre med en kortare zoom med hög kvalitet, större sensor med lågt brus samt ett behändigt format.

Hade tidigare en så kallad superzoom som jag har gjort mig av med utan minsta saknad. Det var en riktig brusgenerator så fort det inte var solsken. Och inte var den behändigare än min dslr. Prismässigt så finns det ju alla chanser att köpa en instegsmodell om man bara lägger på en aning mer. Men denna lilla extra investering ger så mycket mer för pengarna att det i realiteten kan ses som ett billigare alternativ.

ESS skrev:
ööh?

Dyr och exklusiv? Snarare billig, enkel kvalitet och populär. Jag ser positivt på att tillverkarna flyttar fram gränserna inom budget-segmentet. Det går säkert att använda lägre ISO än 6400 för den som vill det.

Roligt med en till kamera av den här typen. De är lite som schweiziska universalknivar, de löser det mesta med hyfsat resultat. De är också små och lätta att ha med. Just därför är de också kanske med utan att inkräkta så mycket på andra aktiviteter. Jämför den kameraväska du får släpa på som dslr-fotograf jämfört med en enda långzomare!

Nej, föreslår att man kör på en instegskamer DSLR istället. Inte mkt större, lite dyrare, men ack såååå mkt bättre.

ESS skrev:
Varför? Den är lika stor som en systemkamera, kostar som en systemkamera men har en sensor stor som en ixus.

Det är lätt för oss som använder DSLR att döma ut den här typen av kameror. Uppenbarligen finns det emellertid någon form av efterfrågan på produkttypen annars skulle inte nya superzoomkompakter tas fram.

Teodorian skrev:
Det är lätt för oss som använder DSLR att döma ut den här typen av kameror. Uppenbarligen finns det emellertid någon form av efterfrågan på produkttypen annars skulle inte nya superzoomkompakter tas fram.
Efterfrågan lyder: "Jag vill ha mycket zoom!" och kommer från folk som ofta antagligen aldrig ägt en kamera, bortsett från den på mobilen då.
Jag undrar vad de använder alla dessa motsvarande 486 mm till. Helt obegripligt.

Makten skrev:
Jag undrar vad de använder alla dessa motsvarande 486 mm till. Helt obegripligt.
Obegripligt för några, självklart för många av oss andra. Själv gick jag efter några decennier av analoga systemkameror till en digital superzoom och trivdes utmärkt med det. Extremt smidigt och flexibelt, speciellt på resor. Att de -- som någon påstod -- är lika stora som motsvarande systemkamera är ju fullständig nonsens.

Aton_ skrev:
Själv tycker jag bara att AA-batterier är en belastning...
Tyvärr tycks det osedvanligt svårt eller dyrt att göra en kompakt med större vidvinkel än 28mm, eftersom ingen tillverkare överhuvudtaget försöker sig på det. Det är nog många användare som hellre såg en 3x zoom på motsvarande 20-60mm än trista 35-105mm.

Visst är det kanske inte det lättaste att konstruera, men erkänn att en kamera som var någorlunda vattentät och med ordentlig vidvinkel, med manuella inställningsmöjligheter och någorlunda OK spec (8-10mp, användbart iso1600, gadtagbar bidlkavlitet) skulle tas emot väldigt väl och skulle sälja som smör även om den blev "föråldrad" så (länge ingen ersättare med samma/motsvarande optik och skal kom ut dvs)!
Om den kostade 3000 eller 4000 skulle nog inte spela så stor råll för de seriösare fotografer som vill kunna få nått vettigt att ha som "ständig" följeslagare alla gånger de inte ids släpa system eller inte vågar pga yttre omständigheter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar