Info kom inte från Canon, min kompis fick reda på alternativförklaringen i efterhand från annan källa. Ska fråga nästa gång jag träffar honom.
...
Själv har jag för dåliga kunskaper inom kemi och elektronik för att kunna ha en uppfattning om vad som kan vara rimlig orsak och tycker därför det vore intressant att höra vad kunniga inom området tror.
/Thomas
Jag kan bekräfta att det stämmer.
Nyare varianter av laddningsbara "batterier" (eller mer korrekt, celler) har lägre inre resistans än de äldre. Och överlag förmåga att leverera högre totaleffekt.
Vilket gör att om du sätter dem i en blixt, så laddar blixten upp sig fortare än med äldre typer av batterier.
Detta är orsaken till att jag personligen använder moderna laddningsbara "celler" i mina blixtar.
Men! Det gäller att vara lite försiktig så att man inte "överhettar" blixten eftersom det påverkar livslängden.
Vad det gäller just den lägre inre resistansen i mer moderna typer av celler/"batterier", (det är när man kopplar ihop flera celler som det blir ett "batteri" om man vill vara petig med defintionerna), så är det rent generellt en stor fördel när de sitter i kameran.
Den inre resistansen påverkas av både temperatur, belastning, och "slitage"/ålder.
Just detta är skälet till att batterierna laddas ur snabbare när du använder kameran i kyla.
Det är för övrigt inte helt ovanligt att problem med "kameran" egentligen är problem med dåliga batterier/celler. Orsakade av för hög intern resistans, som i sin tur leder till spänningsfall.
Vilket i sin tur orsakar funktionsfel i kameran.
För den som undrar, så är jag till utbildningen serviceingenjör, även om jag numera är fotograf till yrket.