Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för ny Nikon firmware!

Produkter
(logga in för att koppla)
Självklart känner jag till batteriproblemen. Värst är ju nattbränderna, livsfarligt.
Tom Boings Dreamliner dras med batteriproblem. O det är inga billighetsbatterier.

Men om vi tänker efter varför ett batteri finns så finns det i mina ögon bara ett skäl till att stoppa tredjepartstillverkarna, pengar.
Jag gissar att batterierna kommer i princip från några få fabriker i låglöneländer.

Jo, jag räknade med att du kände till batteriproblemen. Men det var lite konstigt att du undvek att svara på den frågan med motiveringen att du inte köpt någon mobiltelefon (medvetet skrivet "köpt" för undvika att påstå att du inte har en mobiltelefon?).

Pengar, ja vilka pengar, RMA som är orsakade p.g.a. ett tredjepartsbatteri?

Om Nikon medvetet stoppat tredjepartsbatteri p.g.a. det. Retoriken blir samma som den i frågeställning som Rommel ställde. Om Apple kanske inte reparerar, accepterar en retur, en iPhones med ett tredjepartsbatteri är det konstigt om Nikon vill skydda sig mot dessa kostnader eller vad det kan vara för problem?

Det finns säkert bra och dåliga tredjepartsbatterier, hur skiljer man (eller Nikon) på dem?

Det har ju också nämnts indirekta själ, som att Nikon nu kan avläsa statusen på batteriet på ett tillförlitligare sätt och om det har kunnat påverka att tredjepartsbatterierna inte rapporterar sin status på rätt sätt.

En allmän fundering:

Det jag tycker är trist för oss konsumenter är att inte kamereatillverkarna (eller i alla fall de vanligaste av dem) kunnat enas om några batteristandarder. Jag testar ju många kameror och kan inte låta bli att notera att majoriten av alla batterier är av några ganska få storlekar (2-3 mycket vanliga, plus några lite mindre vanliga), och att batterier av samma storlek är påfallande lika mellan olika kameramärken.

Alltså, om man nu kan tänka sig att använda standardiserade minneskort (tack och lov för det i alla fall ...) borde man väl kunna använda standardiserade batterier? Tänk om de kunde komma överens om de 5-6 vanligaste storlekarna och gjort dessa till standardprodukter där laddare fungerar korsvis osv.

Tyvärr tror jag det är en utopi eftersom kameratillverkarna tjänar en del pengar på batterier, till skillnad från minneskort som de inte tjänar en spänn på. Men det vore förbaskat smidigt ...

En allmän fundering:

Det jag tycker är trist för oss konsumenter är att inte kamereatillverkarna (eller i alla fall de vanligaste av dem) kunnat enas om några batteristandarder. Jag testar ju många kameror och kan inte låta bli att notera att majoriten av alla batterier är av några ganska få storlekar (2-3 mycket vanliga, plus några lite mindre vanliga), och att batterier av samma storlek är påfallande lika mellan olika kameramärken.

Alltså, om man nu kan tänka sig att använda standardiserade minneskort (tack och lov för det i alla fall ...) borde man väl kunna använda standardiserade batterier? Tänk om de kunde komma överens om de 5-6 vanligaste storlekarna och gjort dessa till standardprodukter där laddare fungerar korsvis osv.

Tyvärr tror jag det är en utopi eftersom kameratillverkarna tjänar en del pengar på batterier, till skillnad från minneskort som de inte tjänar en spänn på. Men det vore förbaskat smidigt ...

+1
Det var det vettigaste som sagts här :)
SÅ vill jag med ha det...

På kompaktkamerasidan är det inte helt ovanligt att samma batteri används av flera tillverkare, men någon standard kan man förstås inte tala om tyvärr.

Det är nog som Martin skriver att marginalerna på batterier är för höga för att kameratillverkarna vill riskera att missa den intäkten, men det vore onekligen praktiskt.

En allmän fundering:

Minneskorten är det ju en standard på men de skiljer väl också kvalitetsmässigt?

Jag håller med om att det skulle vara bra om man hade en standard på batterier och att sådana saker skulle vara lika självklart som att jag kan köpa vilken glödlampa som helst till min taklampa bara den har E27 fattning.

Med en standard så blir det ju enkelt att använda samma laddare. Se t.ex. på mobiltelefoner där micro- eller om det är mini-usb är det mest vanliga och det bara känns jobbigt när en del tillverkare envisas med att ha sin egen speciella kontakt för kommunikation till telefon.

Jag håller ju med t.ex. Erik Shallin i den delen, om jag förstått rätt, att ett batteri ska leverera ström till kameran enkelt och kort.

Man kan se det positiva

Nyheten om denna firmware är spridd över hela världen - finns t ex på dpreviews hemsida. Vad händer nu - många laddar inte ner denna firmwareuppdatering förstås. Vill Nikon tjäna pengar på att tvinga kunder att köpa dyrare originalbatterier behöver de nu utveckla en fantastisk firmwareuppgradering som är så bra att kunderna accepterar att få batteribegränsningen på köpet då de laddar ner en ny firmware.

Och till blixtarna funkar det med standard AA-storlek oavsett kameramärke. Möjligen ett förbiseende från tillverkarna. Ibland får man glädjas åt det lilla i brist på annat :)

O omöjligt är det inte heller. Senaste exemplet är mobiltelefonerna.

En sak som jag tycker var lite lustig. Vi har ju en standard för batterier, t.ex. AA, AAA o.s.v.

Men med den nya tekniken, har vi blivit lurade att acceptera att tillverkare har sina speciella batterier bara för att t.ex. mobiltelefonen varit så spännande och nytt en gång tiden. Man har tillverkat prylar med laddningsbara batterier med den "suveräna" fördelen att vi slipper köpa en massa batterier i butik. Har man där medvetet lurat oss konsumenter att inte bli besvikna från början över att tillverkarna har sina speciellt utformade plastskal till sina batterier?

Nu så är batterierna något sånär unikt mellan olika tillverkare och tillverkarnas olika produkter. Jag klan väl förstå att man gått ifrån det runda lite skrymmande formatet från vanliga batterier, men att man inte enas (eller blivit tvingad att enas) om standard format på dessa platta batterier är egentligen faktiskt ganska konstigt tycker jag.

Och till blixtarna funkar det med standard AA-storlek oavsett kameramärke. Möjligen ett förbiseende från tillverkarna. Ibland får man glädjas åt det lilla i brist på annat :)

Som jag tänker i mitt senaste inlägg så måste det nog vara ett stort förbiseende från tillverkarna...

...
För din kommentar om varför jag har 3:e partsbatterier så är det rätt. Ekonomiska skäl. Jag har dock reservbatteri original också. Dessa stoppar jag endast i kamerahuset. De andra stoppar jag batterigreppet som är byggt för att kunna hantera andra typer av batterier som AA och uppladdningsbara R6-batterier. Själva kamerahuset är väl skyddad från eventualiter som orsakas av batterierna i greppet.

...
/Stefan

Det är inget skydd för att kameran vid urladdning stängs av på ett kontrollerat sätt att ha batteriet i greppet.

Jag har slutat med 3:e-partsbatterier av ekonomiska skäl.

Nu senast sprängde en kompis sin blixt så att modellen fick delar på sig.

Skydd mot sprängning så att huset skadas, skydd mot syraläckage. Skydd mot överspänning kan man aldrig skydda sig från. Man kan skydda åtminstone några saker.
Skydd mot stöld är den heller inte så bra mot oavsett batterimärke

Nu senast sprängde en kompis sin blixt så att modellen fick delar på sig.

Vad är mest sannolikt i ditt scenario? Batteriet gett så hög spänning till blixten att den fått den att sprängas eller att det varit någon defekt i blixtröret eller glaset som omger den. Fick din kompis detta utrett. Ifall det är bevisat blixten så bör ju tillverkaren ge honom en ny ifall den inte är för gammal. Är blixten för gammal så kan det också vara troligt att den levt sin livslängd.

/Stefan

Vad är mest sannolikt i ditt scenario? Batteriet gett så hög spänning till blixten att den fått den att sprängas eller att det varit någon defekt i blixtröret eller glaset som omger den. Fick din kompis detta utrett. Ifall det är bevisat blixten så bör ju tillverkaren ge honom en ny ifall den inte är för gammal. Är blixten för gammal så kan det också vara troligt att den levt sin livslängd.

/Stefan

Det var inget scenario, det hände i verkligheten.

Blixten var ny och Canon bjöd generöst på en gratis ny likadan trots att han använt icke godkända batterier och berättade också om det.

Nu i efterhand har vi förstått att batterierna blev överbelastade, de hade extra lågt inre motstånd så blixten skulle ladda snabbare. De blev för varma och avgav vätgas som sen antändes.

Det flesta batterier / laddare pajar dock under laddning. Jag slutade med tredjepart för att jag ville att kamerorna alltid skulle fungera som väntat och tyckte det var snålt att spara några hundralappar samtidigt som kamerahus kostat 20 000 eller mer. Det är i mina ögon rätt stor risk för liten besparing,

Det var inget scenario, det hände i verkligheten.

Blixten var ny och Canon bjöd generöst på en gratis ny likadan trots att han använt icke godkända batterier och berättade också om det.
Hej

Vad är godkända batterier i en blixt? Jag hade en Nikon SB-800 och i den hade man AA-batterier. Kan inte minnas att det fanns Nikon-batterier av den typen som Nikon ville man skulle använda.

/Thomas

Hej

Vad är godkända batterier i en blixt? Jag hade en Nikon SB-800 och i den hade man AA-batterier. Kan inte minnas att det fanns Nikon-batterier av den typen som Nikon ville man skulle använda.

/Thomas

I detta fallet var det batterier med lägre spänning (1.1-1.2V eller så) än specen men det viktigaste var det lägre motståndet, såna batterier var nya på marknaden då.

Vems som är felet kan man ju argumentera om men jag tycker nog batterierna borde hållit tätt även om det var hård användning i studio.

Canon är generösa. De tillåter även ML installerat utan att påverka garantin.

Tror inte garantin gällde detta så de var generösa ändå. (Är ML samma sak som AS?)

Leverantörer är ofta generösa om man är ärlig och berättar exakt vad som hänt.

Känner de sig tveksamma plockar de fram konsumentköplagen.

I detta fallet var det batterier med lägre spänning (1.1-1.2V eller så) än specen men det viktigaste var det lägre motståndet, såna batterier var nya på marknaden då.

Vems som är felet kan man ju argumentera om men jag tycker nog batterierna borde hållit tätt även om det var hård användning i studio.

Ok, typ uppladddningsbara NIMH eller NiCd?

Nu i efterhand har vi förstått att batterierna blev överbelastade, de hade extra lågt inre motstånd så blixten skulle ladda snabbare. De blev för varma och avgav vätgas som sen antändes.
,

Sa Canon det och isaf fick ni rimligheten i det verifierat av någon med kunskap på området? Eftersom han blev ersatt så spelar det ju kanske inte så stor roll men Canon kanske inte är att betrakta som opartisk i detta fall.

Själv har jag för dåliga kunskaper inom kemi och elektronik för att kunna ha en uppfattning om vad som kan vara rimlig orsak och tycker därför det vore intressant att höra vad kunniga inom området tror.

/Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar