Ja, detta är en av punkterna, där jag inte blir helt klok på detta nya lagförslag -- att det inte verkar koncentrera sig på den/de handlingar där den verkliga skadan ofta (oftast?) uppstår för den utsatte.
Om någon tar ett nakenfoto på dig i en dusch, så upplever den utsatte förmodligen detta som ofredande eller kanske till och med sexuellt ofredande. Och även om detta (så klart) är illa nog för den utsatte, så "stannar" ju problemet på denna nivå och blir så att säga inte värre än vad det redan är. Detta har vi dock lagar för, detta kan vi redan lagföra och straffa gärningsmannen för. Varför verkar det så förtvivlat viktigt med hur ofredandet "skapats", om du ändå kan bli hårt straffad för ofredandet i sig?
MEN, hade jag varit den utsatte, så hade min stora oro dock bestått i att gärningsmannen skulle publicera de kränkande bilderna, och då i synnerhet på Internet, där dessa bilder kan ses av hela världen och förmodligen aldrig försvinner. Här skulle man ju lagt fram skärpta lagar, höjda straff för redan befintliga lagar, eller vad man nu funnit lämpligt.