Annons

Ny lag förbjuder kränkande fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Om en Gubbe/Kärring/Kille/Tjej skulle fotografera mitt nakna barn som huvudmotiv, och inte bara råkar få med det i bakgrunden, utan att fråga om lov först (som jag förmodligen skulle svara nej på) så är det mycket stor risk för handgemäng om de inte genast slutar vid uppmaning.
Ni behöver inte påpeka att vederbörande har lagen på sin sida (åtminstone nuvarande), jag vet det.
Du verkar vara en man med bestämda principer?
Kanske kan du ge ett förslag på en lösning? Annat än våld, alltså?

Hur ser din ideallösning ut?

Du verkar vara en man med bestämda principer?
Kanske kan du ge ett förslag på en lösning? Annat än våld, alltså?

Hur ser din ideallösning ut?

Det framgår väl av ursprungsinlägget:
"utan att fråga om lov först" och
"om de inte genast slutar vid uppmaning" är två steg som passeras innan "risk för handgemäng".

"Principer" vet jag inte men jag tror mig veta att föräldrars instinkt att försvara sina barn mot upplevda (verkliga eller befarade) faror inte hanteras av frontalloberna utan snarare reptilhjärnan.

Det framgår väl av ursprungsinlägget:
"utan att fråga om lov först" och
"om de inte genast slutar vid uppmaning" är två steg som passeras innan "risk för handgemäng".
Så, du vill ha en lag, där alla måste ha muntligt eller skriftligt tillstånd från föräldrar, innan man får fotografera på offentliga platser där barn/minderåriga befinner sig?

Har jag uppfatta dig rätt då (rätta mig gärna)?

Du ser, i så fall, inga komplikationer med en sådan lag?

"Principer" vet jag inte men jag tror mig veta att föräldrars instinkt att försvara sina barn mot upplevda (verkliga eller befarade) faror inte hanteras av frontalloberna utan snarare reptilhjärnan.
Du glömde ta med inbillade faror, uppenbarligen något som dessa lattemättade reptilhjärnor ser överallt.

Så, du vill ha en lag, där alla måste ha muntligt eller skriftligt tillstånd från föräldrar, innan man får fotografera på offentliga platser där barn/minderåriga befinner sig?

Har jag uppfatta dig rätt då (rätta mig gärna)?

Du ser, i så fall, inga komplikationer med en sådan lag?

Det verkar finnas många som hellre skriver nya inlägg än läser och försöker förstå (inte missförstå) andras inlägg.
Du har missuppfattat mig och jag ska ta mig tid att försöka förtydliga. Först ska jag nämna att oftast är mina barn inte nakna på en allmän strand utan hemma i trådgården eller nära våra filtar på en strand när de ska torkas.
Åter från min första post:
"fotografera mitt nakna barn som huvudmotiv". Det betyder att om mitt påklädda barn befinner sig där så är det inga problem. Om mitt nakna barn befinner sig där och fotografen inte går fram alternativt ser ut att använda storzoomen för att komponera fotot med mitt nakna barn som största komponent i bilden - inga problem. Om de fotograferar något i förgrunden och mitt nakna barn är i bakgrunden - inga problem.
Om de slutar när jag ber dem - inga problem.
Om de frågar och jag säger, jag tar på ett par badbrallor så får du gärna fota sedan - inga problem.

Jag vill ha en lag som kräver att fotografer inte beter sig som rövhål/pedofiler/fyll-i-eget-namn om det inte behövs för att avslöja en samhällelig orättvisa, ex.vis. politiker som tar muta etc.
Har svårt att se mitt nakna barn vid våra filtar uppfylla det kriteriet.

Om du fortfarande inte förstår vad jag menar beklagar jag det, men kommer inte att försöka förtydliga mer.

Om du fortfarande inte förstår vad jag menar beklagar jag det, men kommer inte att försöka förtydliga mer.
Jodå, jag tror de flesta inser det problem du beskriver -- svårigheten är bara att, på ett rättssäkert sätt omvandla allas olika önskemål, rättigheter och skyldigheter, till en fungerande och allmänt gällande lag. En lag som dessutom skall beakta alla avvägningar mellan personlig integritet och olika grundlagsfästa friheter, såsom yttrandefriheten.

Lagstiftning är ofta väldigt komplex, då den skall gälla för "allt och alla, alltid".

Om en Gubbe/Kärring/Kille/Tjej skulle fotografera mitt nakna barn som huvudmotiv, och inte bara råkar få med det i bakgrunden, utan att fråga om lov först (som jag förmodligen skulle svara nej på) så är det mycket stor risk för handgemäng om de inte genast slutar vid uppmaning.
Ni behöver inte påpeka att vederbörande har lagen på sin sida (åtminstone nuvarande), jag vet det.

Jag blir alltid lite nyfiken när någon uppvisar (till synes) irrationella beteenden, så jag undrar varför du skulle reagera på det viset?

Jag tror i och för sig att risken för att det skulle gå så långt är försvinnande liten. De allra flesta människor har folkvett och skulle följa din uppmaning.

Jag vill ha en lag som kräver att fotografer inte beter sig som rövhål/pedofiler/fyll-i-eget-namn om det inte behövs för att avslöja en samhällelig orättvisa, ex.vis. politiker som tar muta etc.

Det går inte att lagstifta fram trevligt bemötande eller artighet. Det är något som man måste få med sig i sin uppfostran. I första hand ska förstås föräldrar stå för uppfostran, men om det fallerar så ska skolan vara en slags backup och fånga upp de misslyckanden som uppstår pga slarviga/okunniga/ointresserade/vfsh föräldrar. Tyvärr tror jag inte att vi har en sådan skola i dagens läge, men det går väl att ändra på?

När man studerar det här lagförslaget lite närmare, så inser man att det kan bli STORA problem för alla som fotograferar seriöst med dokumentationer och gatufoto etc. När jag idag tog en promenad genom samhället för att dela ut inbjudningar till min kommande utställning, och frågade om jag fick ta några bilder på de som arbetar med det nya fjärrvärmenätet (jag har tidigare dokumenterat detta arbete i grannorten där jag jobbar och tyckte det kunde vara kul att ha några bilder även från hemorten), så möttes jag av svaret att "när den nya lagen kommer så får du inte fotografera oss så här". Och då inser man vilket elände Beatrice Ask redan har ställt till med.

När man studerar det här lagförslaget lite närmare, så inser man att det kan bli STORA problem för alla som fotograferar seriöst med dokumentationer och gatufoto etc. När jag idag tog en promenad genom samhället för att dela ut inbjudningar till min kommande utställning, och frågade om jag fick ta några bilder på de som arbetar med det nya fjärrvärmenätet (jag har tidigare dokumenterat detta arbete i grannorten där jag jobbar och tyckte det kunde vara kul att ha några bilder även från hemorten), så möttes jag av svaret att "när den nya lagen kommer så får du inte fotografera oss så här". Och då inser man vilket elände Beatrice Ask redan har ställt till med.
Var du på bastuklubben och fotograferade eller kände de inte till det nya lagförslaget? Beskriv gärna situationen.

När jag idag tog en promenad genom samhället för att dela ut inbjudningar till min kommande utställning, och frågade om jag fick ta några bilder på de som arbetar med det nya fjärrvärmenätet (jag har tidigare dokumenterat detta arbete i grannorten där jag jobbar och tyckte det kunde vara kul att ha några bilder även från hemorten), så möttes jag av svaret att "när den nya lagen kommer så får du inte fotografera oss så här". Och då inser man vilket elände Beatrice Ask redan har ställt till med.
Problemet lagförslaget ställer till med, är den tvekan det skapar och det underlag för dispyter som uppstår (precis som den situation du beskriver).

I sak har de förstås fel, men tro mig, som streetfoto-utövare riskerar man med det nya förslaget att hamna i ständig argumentation med folk som nu tror att de kan förbjuda fotografering på eget bevåg.

Var du på bastuklubben och fotograferade eller kände de inte till det nya lagförslaget? Beskriv gärna situationen.

Jo tydligen kände mannen som svarade mig till lagförslaget. Annars hade han ju inte svarat så när jag frågade. Fast han hade givetvis inte läst det eftersom han näppeligen skulle kunna känna sig kränkt av att ha blivit fotad i sitt arbete med att lägga ner rör. Eller kan det anses kränkande att bli fotad när man arbetar? Som skrives i annat inlägg så kommer detta ställa till problem, och man kommer att hamna i dispyter med folk som tror att det är förbjudet att fotografera allt utom blommor och tegelväggar.

Nej, jag tror inte alls det finns någon orsak att vara orolig om inte fotografens AVSIKT är att kränka någon eller i känsliga miljöer typ (eget hem, toalett, omklädningsrum).

Det har funnits och kommer alltid finnas personer som inte vill bli fotograferade oavsett lagar o regler. Men det innebär inte att man efter lagen går igenom riskerar att hamna i finkan helt plötsligt när du skulle ta en stadsbild.

Men som skrives i annat inlägg så kommer detta ställa till problem, och man kommer att hamna i dispyter med folk som tror att det är förbjudet att fotografera allt utom blommor och tegelväggar.
Och med tanke på att en försvarlig del av befolkningen tycks tro detta redan idag, så är det inte svårt att föreställa sig hur det kan bli...

Eller kan det anses kränkande att bli fotad när man arbetar? Som skrives i annat inlägg så kommer detta ställa till problem, och man kommer att hamna i dispyter med folk som tror att det är förbjudet att fotografera allt utom blommor och tegelväggar.
Den risken finns ju redan i dag. Men om någon hänvisar till att det är nya regler nu så kan man se om man verkligen läser lagförslaget, http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/15/95/70/696e74c9.pdf att den risken är minimal att man ska få något lagligt straff..

Nej, jag tror inte alls det finns någon orsak att vara orolig om inte fotografens AVSIKT är att kränka någon eller i känsliga miljöer typ (eget hem, toalett, omklädningsrum).

Det har funnits och kommer alltid finnas personer som inte vill bli fotograferade oavsett lagar o regler. Men det innebär inte att man efter lagen går igenom riskerar att hamna i finkan helt plötsligt när du skulle ta en stadsbild.

Detta var faktiskt bara tredje gången i mitt snart 40-åriga fotoliv som jag blivit ifrågasatt när jag fotat. De två första gångerna har varit i köpcenters entréer (där jag i förväg tagit reda på att det inte rådde fotoförbud). Detta är första gången på allmän plats. Jag uppträder helt öppet med kameran och då brukar de som inte vill bli fotade vika undan eller vända sig bort. Jag har aldrig förut blivit minsta ifrågasatt när jag fotat på gator och torg. Och då mannen hänvisade till det nya lagförslaget så inser man att det visst kan bli problem, eftersom många förmodligen kommer att tolka det precis som mannen, att det är allmänt förbud.

Den risken finns ju redan i dag. Men om någon hänvisar till att det är nya regler nu så kan man se om man verkligen läser lagförslaget, http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/15/95/70/696e74c9.pdf att den risken är minimal att man ska få något lagligt straff..

Helt rätt att risken för starffpåföljd är liten. Däremot kommer risken för konfrontationer, dispyter och anmälningar vara övehängande. Det inser jag när t.om en som arbetar på allmän plats tar upp lagförslaget till diskussion och då menar att det skulle förbjuda mig att ta bilderna som jag nu gjorde.

Detta var faktiskt bara tredje gången i mitt snart 40-åriga fotoliv som jag blivit ifrågasatt när jag fotat..
Det har hänt mig flera gånger. Det har tex varit i miljöer som du nämner i en butik, bland demonstrationer, mc gäng och supporters. La nyss upp en bild: http://www.fotosidan.se/pools/view/10/2246863.htm där stämningen var mycket hotfull. Fotografen bredvid hörde jag blev hotad "tar du fler bilder så ska du dö!". De hade ändå banderollen upp för att folk ska se den och de flesta var maskerade som håller i den. Dessutom så står de på offentlig plats så där hade jag inga moraliska tvivel att fotografera.
Anser annars att man bör respektera de som inte vill bli fotograferade. Speciellt i muslimska länder så bör man kolla av innan man plåtar om det är OK.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar