Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju alltid så att inte alla punkter används, vare sig det gäller displayer eller bildsensorer. I specifikationerna anges därför normalt såväl det totala antalet pixlar som det effektiva antalet. Inte ovanligt att det kan vara över 1 Mp som inte används för ren bildtagning resp. återgivning.

Om de kallar sökaren för XGA utgår jag från att det är 1024x768 som gäller, vare sig mer eller mindre.

[/quote]Jo, det blir det. Upplösningen är betydligt högre än för A33/A55, och de som har testat A77:an rapporterar också att dess EVF är skarpare, kontrastrikare, har klarare färger och nästan ingen eftersläpning alls jämfört med den första generationen SLT-kameror.[/QUOTE]

Om sökaren har 1024x768 pixlar och tidigare sökare har 800x600 och den nya sökarbilden är större lär upplösningen bli ungefär densamma om man räknar dpi eller vad som nu är lämpligt för sökarbilder. Det är kul att teorisera om kameror som ännu inte finns (men snart) :)
 
De har en del basinfo i undre kanten men jag tror säkert att du kan få ut massor med annan info på själva bildytan i form av overlayer, med liknande layout som på vanliga bakdisplayen. Det som är bra är att det inte alltid ligger info i bilden som på A55 (om jag inte missminner mig).
 
.................................Men nu har det ju äntligen kommit äkta bilder av dessa båda. Kollar man baksidorna så ser man att A77:ans fyrvägskontroller är "ren" medan A65:an har fått sin fyrvägskontroller "nerklottrad" med funktionsval för Drive, Display, WhiteBalance etc. för att spara in på knappar (något jag hjärtligt ogillar efter att under ett år ha kört med Canon 400D)................

Jag hade det på A55 och stördes inte alls av detta. Varför inte utnyttja en död fyrvägskontroll som tar massor med plats och bara är aktiv när man bläddrar i menyer eller kollar bilder. Jag har inget emot att den är aktiv i bildtagningsläge. Genom denna hade ju en kamera med betydligt färre knappar på utsidan som A55 inte speciellt mycket färre funktioner tillgängliga än A580 som är en större kamera.
 
Det där med XGA har Sony någ fått rejält om bakfoten. Det är en 2359k pixel oledskärm, (1881x1254 i 2:3 format räknade jag det till)

"Introduced in both the A77 and A65 is an OLED viewfinder of 2359k-dot resolution (referred to by Sony as XGA). The A77 provides a three-way adjustable 3.0-inch LCD with a 921k-dot resolution."
http://www.digitalcamerareview.com/default.asp?newsID=4813

Där hade jag fel! Det är 1024x768. Uppgiften om 2356k dots (uppfattade jag som pixlar) är om man lägger ihop röda+gröna+blå punkter (1024x768x3)
 
...och bättre auto-iso. Tack.
Varsågod!

"In addition to the ability to fine-adjust the AF tuning, Sony has added the ability to define the upper and lower extremes that the Auto ISO system will use - a step we suspect many users will welcome."

Ett klipp från DPReviews förhandstitt. Detta gäller dock enbart A77, inte A65, där det är som vanligt (snyft).
 
Komplett recension av a77 http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA77/AA77A.HTM

Äntligen har Sony en vettig AEB för oss som är intresserade av HDR-fotogratering. Men varför bara max 2/3 EV mellan exponeringarna i 5-bildsläget?. Hoppas detta gäller a65 också.

"Exposure compensation is available within a range of 5.0 EV on either side of the metered exposure, in 1/3 or 1/2 EV steps, a much wider range than the +/- 2.0 EV available on earlier models. Additionally, the SLT-A77 can perform three-frame bracketed exposures with a step size of 1/3, 1/2, 2/3, 2, or 3 EV between shots, and five-frame bracketed exposures with 1/2, 1/2, or 2/3 EV between shots."
 
Såg jag var lite sen med länken innan. Här kommer en a65 recention istället.
http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA65/AA65A.HTM

Tyvärr grusades mina förhoppningar om en vettig AEB på a65. Den är samma (lika dålig) som på alla andra Sonykameror (utom a700,900). I stort sett alla Canon, Nikon och Pentax DSLR oavsett prisklass klarar minst +/- 2 EV. Mycket dåligt av er Sony!
 
Komplett recension av a77 http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA77/AA77A.HTM

Äntligen har Sony en vettig AEB för oss som är intresserade av HDR-fotogratering. Men varför bara max 2/3 EV mellan exponeringarna i 5-bildsläget?. Hoppas detta gäller a65 också.

"Exposure compensation is available within a range of 5.0 EV on either side of the metered exposure, in 1/3 or 1/2 EV steps, a much wider range than the +/- 2.0 EV available on earlier models. Additionally, the SLT-A77 can perform three-frame bracketed exposures with a step size of 1/3, 1/2, 2/3, 2, or 3 EV between shots, and five-frame bracketed exposures with 1/2, 1/2, or 2/3 EV between shots."

Det är bra nyheter för de som vill experimentera med stark underexponering smidigt för max DR på lågt ISO och RAW.
 
Ny tråd - eftersom SLT-A77 och A65 officiellt lanseras idag

.
Anser att det är bättre att starta en helt ny tråd om dessa båda modeller, istället för att bara fortsätta på sidan 99... Anser att det skulle bli alltför mycket pre-launch info att vada igenom för ev. nytillkomna intressenter av någon av dessa kameror.

Den tidigare "pre-launch" 'Sony A77'-tråden kan ju vi gamla inbitna Sony-användare fortsätta att använda som en allmän chat-tråd ifall vi vill, medan denna nya tråd förhoppningsvis kommer att hålla sig mera On-Topic. Åtminstone under den första tiden... :)

Tråden finns här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=137035
 
Bra att SONY kom till insikt att om de vill ha bra ergonomi på sina kameror så ska de kopiera Canon XXD/7D/5D. +1 SONY i detta fall.
 
Bra att SONY kom till insikt att om de vill ha bra ergonomi på sina kameror så ska de kopiera Canon XXD/7D/5D. +1 SONY i detta fall.

Öhh va?? Sony A77 ergonomi är bara en naturlig utveckling av den redan bra ergonomin som dom hade sedan tidigare i kameramodellerna som tex Sonys A700,850 och 900...denna ergonomin ärvde Sony från Konika Minolta 7d(kom 2005) när dom köpte upp Konika Minolta o som sedan utvecklats till det vi ser idag.
 
Såg jag var lite sen med länken innan. Här kommer en a65 recention istället.
http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA65/AA65A.HTM

Tyvärr grusades mina förhoppningar om en vettig AEB på a65. Den är samma (lika dålig) som på alla andra Sonykameror (utom a700,900). I stort sett alla Canon, Nikon och Pentax DSLR oavsett prisklass klarar minst +/- 2 EV. Mycket dåligt av er Sony!

Kolla animationen av spegelkonstruktionen.
Otroligt!
 
Mitt huvudspår har hittills varit att jag inte skulle satsa på en A77 utan på en A65, så att jag snabbare skulle få tillgång till den senaste kameragenerationen (kortare tid för att spara ihop tillräckligt antal kulor) med snabbare och noggrannare AF och den nya tydligen väldigt fina 24 Mp-sensorn, som båda har.

Men nu har det ju äntligen kommit äkta bilder av dessa båda. Kollar man baksidorna så ser man att A77:ans fyrvägskontroller är "ren" medan A65:an har fått sin fyrvägskontroller "nerklottrad" med funktionsval för Drive, Display, WhiteBalance etc. för att spara in på knappar (något jag hjärtligt ogillar efter att under ett år ha kört med Canon 400D).

Dessutom väger A65:an bara 543 g medan A77:an väger 680 g (inklusive batteri). Föredrar en lättare kamera FÖR MIN DEL. A700:an väger f.ö. 768 g.

Övriga huvudsakliga skillnader mellan A77 / A65 är:

1) 19 + 8 / 19 + 3 - (totalt antal AF-sensorer / antal korssensorer)
2) 12 / 10 bilder per sek
3) 50-... / 100-... ISO
4) 1/8000 sek / 1/4000 sekund kortaste slutartid
5) 3-vägs / 2-vägs vinklingsbar skärm
6) Huvudskärm + liten extra topskärm / Enbart huvudskärm
7) Damm- och fuktskyddad / Ingen extra tätning
8) Magnesiumlegering / Polykarbonat-hus


För mig personligen gäller:

1) Klar fördel för A77.
2) Inte väsentligt.
3) Fördelaktigt emellanåt.
4) Oväsentligt.
5) Här föredrar jag 2-vägsvarianten som A65 (och min A550) har.
6) Jag tittar aldrig på en liten toppskärm när det finns en så stor och överskådlig skärm på baksidan som Sony-husen har.
7) Har fotat i över ett halvt århundrade med otätade kameror utan ett enda problem (fast vid ösregn har jag klippt hål i botten på en plastbärkasse och tejpat hålet runt motljusskyddet).
8) Med plast av rätt kvalitet (som Sony har) är detta betydelselöst.
.

Har inte A77 11 st korssensorer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.