Kijana
Aktiv medlem
Du förvränger vad jag skrev. "Fjantsaken" i mitt fall gäller inte den nya lagen utan tex om jag tar en bild på dig när du står med skrynklig skjorta och du ska sedan polisanmäla mig för att du vill inte att någon tar kort på dig när du inte har en struken skjorta.. I ett sådant fall så kommer domstolen med all sannolikhet inte att fälla mig utan ogilla åtalet. (Det är i detta fallet en "fjantsak" att anmäla alltså).
Jodå, det är jag helt med på att det är en fjantsak att anmäla. Men det betyder inte att jag förvränger vad du säger. Vad jag menar är att lagen sänker ribban betydligt för vad som är fjanteri att anmäla. När domstolen har ärendet på sitt bord kommer den inte att reflektera över om ärendet är fjantigt eller ej, utan rätten kommer att försöka bringa klarhet i om ditt uppsåt med fotograferingen var att kränka eller inte.
Till saken hör också att åklagare i vissa situationer (kan inte skrivningen i detalj) är skyldiga att väcka åtal, sen spelar det ingen roll vad det kostar rättsapparaten.