jelu1661
Aktiv medlem
Jesper, på vilka sätt är det kränkande? När kommer du få problem med detta?
Närhelst någon råkar känna sig kränkt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jesper, på vilka sätt är det kränkande? När kommer du få problem med detta?
Hur stor är chansen att man "råkar" få med ett kopulerande par inne i en byggnad om man tar en stadsbild där inte enbart fönstret är in-zomat och att paret i sin tur anmäler dig?Så, råkar du få med ett par exhibitionister, som fullt synligt kopulerar i ett fönster, så ingår det i framtiden fängelse i straffskalan för dig som fotograf (om paret i efterhand opponerar sig och anmäler dig). Långsökt exempel? Inte alls! Vid minst två tillfällen har jag haft möjlighet / kunnat råka att ta en sådan bild...
Man undrar stilla, om en sådan bild skulle "försvaras av konstnärliga hänsyn", som förslaget talar om?
Det innebär ju inte att du hamnar i finkan för det. Blir de kränkta och domstolen håller med om detta så har du ju gjort något dumt. Är det för en fjantsak så kan du nog vara lugn.Närhelst någon råkar känna sig kränkt.
Det är skönt att inte alla (inte heller förslagsställarna) har din lätttvindiga och raljanta syn på lagstiftning där svåra avvägningar om yttrandefrihet, kontra integritetsskydd, måste göras.Fattar inte att ni som är så kritiska till denna nya lagen vågar er ut överhuvudtaget. Ni kan ju bli påkörda av en bil eller få ett störtande flygplan i bakhuvudet. Det är farliga saker!
Självklar kan man inte få med allt i en lagtext men som någon nämnde att det var bättre förr då det enda man inte fick fotografera i princip var skyddsobjekt så är den nya lagen bättre. Enligt min mening så ska det inte vara fritt fram att ofreda någon med en kameran i känsliga miljöer.
Det är det inte heller. Vi har en lag som förbjuder ofredande. Det behövs inte en till (som dessutom riskerar att bli en gummiparagraf som kan användas för att stoppa annat fotograferande).
Ja, du kan dömas för ofredande om du står så nära och fotar någon på stan, att du hindrar dennes rörelsefrihet, etc. Utför du det "klassiska exemplet" och lyfter på en kvinnas kjol och fotar, så åker du förmodligen dit på sexuellt ofredande.Har vi det? Är det ofredande så länge bilden inte visas?
Det var dessutom ett rejält dåligt exempel. Du behöver väl inte hålla i en kamera i ena handen om du lyfter upp en kvinnas kjol med andra för att åka dit för ofredande?Ja, du kan dömas för ofredande om du står så nära och fotar någon på stan, att du hindrar dennes rörelsefrihet, etc. Utför du det "klassiska exemplet" och lyfter på en kvinnas kjol och fotar, så åker du förmodligen dit på sexuellt ofredande.
Absolut, och det tror jag som sagt ingen har något emot.Är det inte så att den nya lagen täpper till hålen?
Absolut, och det tror jag som sagt ingen har något emot.
Det är eventuella allvarliga sidoeffekter man måste tänka till om. Kan de negativa följderna bli större än det positiva man (i praktiken) uppnår? Även förslagsställarna nämner ju "de mycket komplexa avvägandena mellan yttrandefrihet och integritet".
Men om man stod utanför en villa och fotograferade in i grannens sovrum. Det var väl helt OK eller?
Är det inte så att den nya lagen täpper till hålen?
Men om man stod utanför en villa och fotograferade in i grannens sovrum. Det var väl helt OK eller?
Är det inte så att den nya lagen täpper till hålen?
Det var dessutom ett rejält dåligt exempel. Du behöver väl inte hålla i en kamera i ena handen om du lyfter upp en kvinnas kjol med andra för att åka dit för ofredande
Vad händer om man gör ett envarsingripande mot nån som är oskyldig?
Om jag skulle bli nerslagen av nån som tror att jag fotat honom olagligt?
Kan det inte räknas om ofredande redan med dagens lagstiftning att stå med kikare och titta på sina nakna grannar i sovrummet?
Det där är frågor som nog inte är så lätta att besvara. Risken för att felaktiga envarsgripanden kommer nog att öka en del.
Det är dock inte tillåtet att utan vidare slå ner någon när man gör ett envarsingripande. Problemet är väl att om du fotograferar någon helt lagligt men denne tror att du gör det olagligt och därför försöker gripa dig, så har du förstås rätt att ta till våld i nödvärn. Våldet kan då eskalera.
Envarsgripande är väl bara tillåtet om brottet kan ge fängelse. Jag är ytterst tveksam till att straffet för detta kommer vara fängelse.
/Karl