Vad är fotografering? Och att synda med tanken.
Nu kommer ett exempel från verkligheten. Personerna som råkade ut för händelsen var i 12-13 års åldern.
Jag lånar ut en kamera som för tillfället inte innehåller nån film till en tjej som går in i duschen på ett vandrarhem där några andra tjejer duchar och tar några "bilder" på dom.
Man kan ju tänka sig ett de duschande tjejerna kunde känna sig kränkta av detta, vad skulle gälla med den nya lagen?
För själva den akuta kränkningen måste det ju vara oväsentligt om det fins någon bild sparad, elelr om det ens är en kamera som används. Om jag sitter på en toalett och dörren slits upp och jag hör en klick elelr ser en blixt så antar jag ju att jag blivit fotograferad, även om det inte ens är en riktig kamera som används.
hur ska den fotogrferade kunna vet om det faktiskt finns en sparad bild? Och om det fanns en sparad bild som raderats, vad händer då?
Ska det bli som med olaglig-porr att om man råkat ladda ner en misstänkt bild eller film, och därför raderar den, ändå ska riskera att nån klåfingrig typ på stormarknadens dataverkstad, ska sitta och återskapa dina raderade filer så att du blir stämplad som snuskgubbe?
Personligen skulle jag aldrig lämna in en använd hårddiskt till en data-vekstad, inte för att jag tror att det varit nåt lagligt på den utan för att jag inte vill att dom ska sitta och läsa mina personliga dokument, särskilt inte sådana dokument som jag redan raderat. Det om något känns ju kränkande.
De här morallagarna börjar närma sig Guds-nivåer, i och med att det inte räknas vad som finns nu, utan vad som fanns, eller till och med sånt som bara fanns i sinnet.
För om lagen inte gäller om inte bilden sparas, då blir den ju verkningslös om man sätter upp en webkamera i duchen och tittar live via datorn utan att man sparar några bilder eller filmer.