Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu slänger jag min systemkamera...

Produkter
(logga in för att koppla)
Mattsen skrev:
Tycker ni är lite orättvisa. Det här objektivet kan man ju faktiskt få i två olika färger. Hur många av Canons o Nikons telegluggar kan vi välja färg på??

Nikons 70-200/2.8 VR t.ex. Finns i både grått och svart.
 
Sonnaren skrev:
Det var mycket gnöl över en pryl ingen tvingar er att köpa och som många inte har rätt mobiltelefon för.
Samtidigt är det ju bara så förbannat inne och skapande kreativt utan all måtta att fotografera med Holga eller Diana eller någon annan billig plastkamera för mellanformat som med kamera, film, framkallning och kopiering (mellanformat observera) kostar minst lika mycket som den här prytteln. Och resultatet är ju - frånsett - mindre vinjettering med mobiltillbehöret - i stort identiskt. Så sluta gnöla over detta.
Us


Glädjedödare!

/K
 
keckax skrev:
Glädjedödare!

/K
Javisst, gärna det. Är glädjen bara att spy galla över ett dåligt men billigt tillbehör till en 2mp telefonkamera var det ju just inte så mycket till glädje ändå......den var ju från början i det närmast avliden och byggdes väl kanske upp i förtjusningen att det trots ej fanns nägon sämre än de egna kitzoomarna....det hade man ju aldrig kunnat tro.....
Us
 
Sonnaren skrev:
Javisst, gärna det. Är glädjen bara att spy galla över ett dåligt men billigt tillbehör till en 2mp telefonkamera var det ju just inte så mycket till glädje ändå......den var ju från början i det närmast avliden och byggdes väl kanske upp i förtjusningen att det trots ej fanns nägon sämre än de egna kitzoomarna....det hade man ju aldrig kunnat tro.....
Us

Det är väl inte många som tycker kit-zommarna är speciellt dåliga antar jag. Tvärtom är de flesta mycket bra.

Vi är väl en del som förundras över den aldrig sinande ide-rikedomen när det gäller att snyta pengar av hoppfulla men naiva människor.

Vissa produkter/företag förtjänar verkligen att hånas av just den anledningen!!

/K
 
keckax skrev:
Vi är väl en del som förundras över den aldrig sinande ide-rikedomen när det gäller att snyta pengar av hoppfulla men naiva människor.

Vissa produkter/företag förtjänar verkligen att hånas av just den anledningen!!

/K
Inte bara hånas, dom BÖR motarbetas!
 
LOL!

Ligger väldigt mycket i det!

Vem är det som blir mest lurad, egentligen, och plockad på flest kulor - den okunnige som slänger ut 300 kr på skräp, eller den medvetne, noggranne, omsorgsfulle, krävande, kunnige, teststuderande, forumläsande, duktige fotograf som äntligen har funnit den "bästa" gluggen, och som därför till sist med stor tillfredsställelse gafflar iväg 20 papp eller mer, ibland mycket mer, till statusmärket för att komma i åtnjutande av deras vita, stora, härliga, pampiga teleobjektiv?

Slår vad om att det just nu, på den här planeten, på någon annan sajt, i något annat forum, så löper det en tråd för mobiltelezoom-köpare, vilka roar sig kungligt över hur många naiva och omedvetna prylgalningar det finns, som för enbart ett objektiv är villiga att gaffla iväg tillräckligt med pengar som man i stället skulle kunna få en alldeles utmärkt beggad bil för!

PS Dessutom upptäckte jag nyss att detta lilla telezoom går att få även i färgen Champagne. Vilket definitivt avgör saken för min del!
 
FlyerOne skrev:
LOL!

"Ligger väldigt mycket i det!

"Vem är det som blir mest lurad, egentligen, och plockad på flest kulor - den okunnige som slänger ut 300 kr på skräp, eller den medvetne, noggranne, omsorgsfulle, krävande, kunnige, teststuderande, forumläsande, duktige fotograf som äntligen har funnit den "bästa" gluggen, och som därför till sist med stor tillfredsställelse gafflar iväg 20 papp eller mer,"


Den okunnige naturligtvis!



"Slår vad om att det just nu, på den här planeten, på någon annan sajt, i något annat forum, så löper det en tråd för mobiltelezoom-köpare, vilka roar sig kungligt över hur många naiva och omedvetna prylgalningar det finns, som för enbart ett objektiv är villiga att gaffla iväg tillräckligt med pengar som man i stället skulle kunna få en alldeles utmärkt beggad bil för!"


Hellre köper jag fotriktiga skor för 1500 spänn än skräp för 150, då jag anser att det är 150kr i sjön!

/K
 
Intressant... För att använda objektivet monterar man en slags bajonettfattning. Snart kanske det sitter en bajonett på mobilen redan vid köp? Snart kanske mobilen är den nya systemkameran.....
 
Jag håller med Ulf Sjögren! Det finns många sådana här diskussioner här på Fotosidan. Det kan gälla prylar, fotoaffärer, fototidningar m.m. Det är roligt att gotta sig när andra gör bort sig. Lite mobbing. Skadeglädje. Det finns alltför många här som tror att de vet och kan allt.
 
ica skrev:
Jag håller med Ulf Sjögren! Det finns många sådana här diskussioner här på Fotosidan. Det kan gälla prylar, fotoaffärer, fototidningar m.m. Det är roligt att gotta sig när andra gör bort sig. Lite mobbing. Skadeglädje. Det finns alltför många här som tror att de vet och kan allt.
De kanske rent av känner sig hotade? Risken finns ju att någon kreativ förmåga (en tjej förmodligen) åstadkommer något mer mycket mer intressant med den här mojängen än de trista (sannolikt på fåglar) bilder de har gjort med sina tjugotusenkronors kanoner.
 
Hehe...

Om detta var värdens ende.......
Vad är alternativet för personen med bara Mobilkamra? Åka buss till andra sidan sta'n?
Sluta nu! Jag tycker faktisk man får mer för pengarna enn om man köper sockergodis på ICA!
 
tormig skrev:
De kanske rent av känner sig hotade? Risken finns ju att någon kreativ förmåga (en tjej förmodligen) åstadkommer något mer mycket mer intressant med den här mojängen än de trista (sannolikt på fåglar) bilder de har gjort med sina tjugotusenkronors kanoner.

Köp linsen då!

Vi andra kan försöka ta de kreativa bilder som någon förmodad tjej kan, utan att lägga ner 300kr. Räcker nog utmärkt med botten på en colaflaska utanpå kitgluggen för det ändamålet.

Jag tycker den här tråden handlar om att det är tillräckligt mycket junk som oseriösa människor försöker prångla ut för att tjäna pengar. Den här sk telefon -optiken råkar bara vara en grej i mängden av skit som nån intenet-månglare försöker sälja så länge det går.
Får mej att tänka på gamla tiders katalog från Hobbyförlaget där knappast 1 produkt levde upp till reklamen i katalogen.

Som jag tidigare skrev: "
Vissa produkter/företag förtjänar verkligen att hånas av just den anledningen"

/K
 
Skitsnack!

keckax skrev:
Köp linsen då!

Vi andra kan försöka ta de kreativa bilder som någon förmodad tjej kan, utan att lägga ner 300kr. Räcker nog utmärkt med botten på en colaflaska utanpå kitgluggen för det ändamålet.

Jag tycker den här tråden handlar om att det är tillräckligt mycket junk som oseriösa människor försöker prångla ut för att tjäna pengar. Den här sk telefon -optiken råkar bara vara en grej i mängden av skit som nån intenet-månglare försöker sälja så länge det går.
Får mej att tänka på gamla tiders katalog från Hobbyförlaget där knappast 1 produkt levde upp till reklamen i katalogen.

Som jag tidigare skrev: "
Vissa produkter/företag förtjänar verkligen att hånas av just den anledningen"

/K

Ursäkta "löpet".
Visst är det mängder av junk ute o går! Men, värden har vel aldi varit mer okritisk enn nu. T.o.m. jag är mer okritisk enn jag nänsinns har varit.
Varför? Vi/jag påvärkas. Fotosidan sejar att jag måsste ha en 300/4L IS, tidningarna är fulla av reklam för antirynkkräm, bröstförstorning och rödvin med "inne-boquet".

Inte skall vi tappa självkritiken, eller. Det är bristen på denna som öppnar marknaden för de kluriga.....
 
Jamen i all sin da´r, titta på bilderna som åstadkommes med tillsatsen. Man får en bra uppfattning av "Läppstiftet", dvs den rödvita hotellbyggnaden, man ser 30-talshusen ovanför Gårda. Det är litet suddigt och mycket flare....men än se´n då?
Det duger för att - just det- ge en ganska bra uppfattning av hur det ser ut.
Kom nu ihåg att bilderna från början är 2Mp, Man tittar på de här bilderna som man bläddrar i ett album snabb koll, nästa.
Inget i den aktuella utrustningen -vare sig mobiltelefonen - eller plastlinsen är gjort för de inkrökta navelskådare som sitter och granskar pixlar och har ändlösa diskussioner om detta. (Men deprimerande ofta inget i bildväg att visa)
Plastkitet är gjort för den som vill ha litet minnesbilder från en resa eller en händelse på hemmaplan. Jag är bergfast övertygad om att deras album - för lejonparten av landets befolkning - är avsevärt mera uppfriskande att titta igenom än att sitta och se 4380 bilder på en vitryggad hackspett eller hälften så många avlövade träd mot grå hösthimmel . Även om vitryggen är sällsynt......
Skärpa är inte en allena saliggörande kvalité hos fotografiet, även om alla nybörjare under en period tror det......
Skärpa åstadkommes fruktansvärt enkelt, det är bara att betala så är saken klar. Egna bra bilder kan aldrig köpas och utrustningen spelar väldigt liten roll. Det bara är så
Us
 
Senast ändrad:
Sonnaren skrev:
Jamen i all sin da´r, titta på bilderna som åstadkommes med tillsatsen. Man får en bra uppfattning av "Läppstiftet", dvs den rödvita hotellbyggnaden, man ser 30-talshusen ovanför Gårda. Det är litet suddigt och mycket flare....men än se´n då?

Us

Kanske därför vi garvar hellre än gråter över prylen:)

/K
 
Min personliga uppfattning om min fotoutrustning är väldigt okomplicerad, jag sköter det jag kan sköta själv (ganska mycket) . Om mera behövs skickar jag in till service. Jag sitter inte och pussar någon kamera i soffhörnet vid något enda tillfälle. Kort sagt, det skall funka, resten skiter jag i. När det gäller utrustning jag inte har eller kameramodeller jag inte ägen skiter jag något alldeles skrämmande totalt fullständigt i dem.
Egentligen kan jag överhuvudtaget inte förstå mig på dem som sitter och vrålar att XYZp37 är det bästa som finns för de´har ja´. Eller dömer ut andra prylar.
Helt och hållet på grund av tekniknörderieriet som brer ut sig få fotograferingens bekostnad här på fotosidan har jag tagit bort min fotoväska från sidan.
Det går väl för den som önskar och ids att få fram delar av min utrustning ur gamla kommentarer bilderna jag skickat in här men jag måste säga att det var välgörande skönt att slippa kameranörderiet (och avundsjuka i förekommande fall) nu när fotoväskan är väck.
Jag kan också redan nu säga till dig som till äventyrs läser detta: Jag bryr mig icke ett smack i vad för kamera du har. Tag det icke personligt"....:).
Us
 
Sonnaren skrev:
Jag kan också redan nu säga till dig som till äventyrs läser detta: Jag bryr mig icke ett smack i vad för kamera du har. Tag det icke personligt"....:).
Us

Haha, håller med till hundra. Jag kikar nästan alrig på vilken kamera som har använts till de bilder jag gillar här på FS. Och att ange innehållet i min kameraväska backade jag för redan när jag såg det första gången. Men men, vi medlemmar här på FS är av lite olika typer. Jag skrattar gott när jag får upp en sunkig bild helt utan teknik och känsla, och råkar se att den är tagen med en utrustning i xx xxxx kronorsklasdsen...
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.