Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikons nyheter i höst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mankan G skrev:
Tänk så olika uppfattning man kan ha. Har arbetat med min D2X sedan den lanserades och jag är i det stora hela kalasnöjd. Visst finns det saker som kan bli bättre som bruset på höga ISO.

Nu utgår jag från min fotografering och inte din Mikael och de begränsningar/brister du räknar upp ser jag i princip inte alls av. AF funkar kalas för mig. I stort sätt aldrig en oskarp bild trots mörka och murriga ishallar med pilsnabba knattehockeyspelare. WB funkar kalas i naturligt ljus men tyvärr sämre i konstgjort sådant, nu är ju tyvärr inte D2X ensam om att ha svårt med konstgjort ljus men det gör ju inte att problemet försvinner. LCD skärmen är kass men det gör mig inget eftersom jag vet att vitbalansen blir rätt ändå men visst borde den visa mer rätt på en kamera för 45000 kr. Har inga beskymmer med förvrängda färger. Tvärtom så gillar jag fägerna som D2X genererar skarpt. För mig så är dom korrekta nog. Bufferten?? aldrig ett beskymmer, inte ens på en ishockymatch och fotografering i råformat. Sökaren är bra nog för mig och jag har aldrig haft ett enda bekymmer med att växla mellan HSC och normalläget.

För mig så MÅSTE Nikon fixa hög iso egenskaperna (även om det är sällan jag behöver gå upp över iso800 och upp dit så ger D2X bilder som är tillräckligt rena för mina kunder) och dom FÅR gärna fixa gummit på kameran och LCD'n men det är inte avgörande för mina bilder.

Nikon kommer inte fixa bättre brusegenskaper, men däremot SONYs nya sensor.

Man kan ju anta att det är den annonserade sensorn ( se dpreview.com bla) som kommer sitta i SONYs nya AA kamera och även Nikons nya.

SONY framhäver ju dess lågbrus egenskaper , så det blir nog bra tillslut.
 
Jag försökte provocera lite... D2X är förstås kalas upp till ISO 800 om man bara aktar sig för att bränna ut högdagrarna. Att jag medvetet sökte efter fel kan ju också handla om att betalar man 47000 kronor för en kamera och sedan några år senare köper D40X för sisådär 40000 kr mindre och får samma eller bättre bildkvalitet (förutom något sämre upplösning) kan man ju bli lite sur... (utan all annan jämförelse kamerorna emellan!) Vikten och storleken på D2X är en annan diskussion...

Inför framtiden skulle jag faktiskt tycka att det vore en fördel om Nikon på D3-modellerna använder sig av den bakre LCD-skärmen precis som på D40X. Har man väl vant sig vid den känns den övre LCD-skärmen på D2X/D80/D70 osv liten och otydlig. Givetvis vill vi ha dedikerade knappar för ISO osv. Jag hoppas också att Nikon, precis som Canon med sina senaste proffsmodeller, ser till att minska på vikten på D3-serien med 200 g eller mer. Personligen skulle jag utan att blinka välja lägre vikt istället för "dubbelkommando" (avtryckare mm) i porträttläge. Jag saknar aldrig avtrycket i porträttläge på mina andra kameror även om jag använder det på min D2X.
 
Clouseau skrev:
Jag förstår inte riktigt varför Nikon skulle släppa en D300 redan nu? Vad skulle vara så revolutionerande att de kan motivera att den inte ska heta D200x istället? Vill Nikon verkligen göra om Canons tabbe när de släppte 30D som de flesta var ganska överens om att den borde heta 20D II?
Om nu inte D3x kommer förrän 2008 borde det vara mer logiskt att vänta med D300 tills dess.

För övrigt har jag inte slutat hoppas på en ny 50mm f1.4 med vettig coating och snabbare fokus. Den nuvarande modellen är väl hyfsatt gammal?

Det har väl varit lite av nikons signum att göra så. Först kom D100, vet inte exakt hur länge den funnits men inte så länge så kom en D70 som var så pass nära att den i praktiken dödade marknaden för D100. Sen kom D200 och inte långt efter en D80. Den verkar dock inte legat liga nära som föregångarna så där har marknaderna inte tagit ut varandra.

Huruvida en D300 kommer eller inte beror mer på vad som skiljer och vad det har kostat. Är det bara en vidareutvecklad D200 är antagligen inte kostnaderna så stora och för nikons del är det nog skitsamma om det är en D200 eller en D300 de säljer. Gissningsvis så ligger de inte på några jättelager av D200:eek:r och då spelar det ju ingen roll.

Mvh
Maverick
 
Teodorian skrev:
Jag hoppas också att Nikon, precis som Canon med sina senaste proffsmodeller, ser till att minska på vikten på D3-serien med 200 g eller mer.
Canon sänkte faktiskt inte vikten på själva kameran, inte med många gram, i alla fall. Det enda som egentligen hände, var att man började använda samma moderna Li-jon-batterier som Nikon redan använt i tre år (sägs t.o.m. vara samma tillverkare). Detta kapade vikten med runt 200 gram, jämfört med de gamla NiMH-cellerna. De är dock fortfarande lite tyngre än D2-kamerorna.
 
Frågan är vilka MP-nivåer Nikon kommer att lägga sig på i framtiden. Kommer 6MP DSLR att leva vidare? Kommer det tom en ännu enklare och billigare instegsmodell än D40? Behövs verkligen tre 10MP-modeller (D40X, D80 och D200) (eller fyra om D3H hamnar på 10MP)? Kommer efterträdaren till D200 (D300?) att "bara" förbättras på olika punkter eller blir det även en höjning av upplösningen till säg 12MP? Och D3X - blir det en DX-kamera eller i något annat format - och vad blir upplösningen (16, 18, 20 MP)?
 
jorgene skrev:
Canon sänkte faktiskt inte vikten på själva kameran, inte med många gram, i alla fall. Det enda som egentligen hände, var att man började använda samma moderna Li-jon-batterier som Nikon redan använt i tre år (sägs t.o.m. vara samma tillverkare). Detta kapade vikten med runt 200 gram, jämfört med de gamla NiMH-cellerna. De är dock fortfarande lite tyngre än D2-kamerorna.

OK, då blir det kanske svårt för Nikon att sänka vikten på D3-serien!
 
Det är väl kanske inte så troligt.. men visst skulle det vara kul om Nikon skulle släppa en superenkel systemkamera med FF (ca 12-16mp) runt 12-15000 eller åtminstone under 20.000.. FF till folket helt enkelt..
Vilken storslam i kameravärlden och sömnlösa nätter för Canon :D Visst vore det helt fantastiskt... *suck*

Varför gör inte någon tillverkare det bara.. och tar över hur många marknadsandelar från Canon som helst.. lustigt tycker jag..
 
Danlo skrev:
Det är väl kanske inte så troligt.. men visst skulle det vara kul om Nikon skulle släppa en superenkel systemkamera med FF (ca 12-16mp) runt 12-15000 eller åtminstone under 20.000.. FF till folket helt enkelt..
Vilken storslam i kameravärlden och sömnlösa nätter för Canon :D Visst vore det helt fantastiskt... *suck*

Varför gör inte någon tillverkare det bara.. och tar över hur många marknadsandelar från Canon som helst.. lustigt tycker jag..

Varför tex inte stoppa en FF sensor i D40? Och sälja den för runt 12000.. ? Det skulle definitivt inte vara svårt att sälja den iaf :) Ibland måste man gå lite back för att vinna i slutändan.. Och vinna skulle de göra, without a doubt..
Haha, och Canon skulle bli tvungna att stoppa upp sin 5D i arslet.. visst vore kul :D
 
ondjultomte skrev:
Kan stämma då SONy kommer med både en AA och deras s.k. flagship ~FF.


Alltså har SONY två sensorer på gång. Och Nikon borde nyttja dessa båda...

Det är ju inte säkert att Nikon kommer att använda sig av enbart Sonys sensorer i sina kommande modeller...
 
Danlo skrev:
Det är väl kanske inte så troligt.. men visst skulle det vara kul om Nikon skulle släppa en superenkel systemkamera med FF (ca 12-16mp) runt 12-15000 eller åtminstone under 20.000.. FF till folket helt enkelt..
Vilken storslam i kameravärlden och sömnlösa nätter för Canon :D Visst vore det helt fantastiskt... *suck*

Varför gör inte någon tillverkare det bara.. och tar över hur många marknadsandelar från Canon som helst.. lustigt tycker jag..

Det är mycket dyrare och svårare att tillverka FF DSLR. Canons 5D var ett genombrott prismässigt. Vi får se om Nikon kan matcha det framöver både ifråga om specifikationer, kvalitet och pris.
 
ondjultomte skrev:
Nikon kommer inte fixa bättre brusegenskaper, men däremot SONYs nya sensor.

Man kan ju anta att det är den annonserade sensorn ( se dpreview.com bla) som kommer sitta i SONYs nya AA kamera och även Nikons nya.

SONY framhäver ju dess lågbrus egenskaper , så det blir nog bra tillslut.

Fel, fel, fel.

I dag är jag på gott och ont låst till Nikon och därmed är jag kund till Nikon och inte Sony. På samtliga mina DSLR så står det Nikon och inte Sony. Som slutanvändare bryr jag mig inte om vad det är för komponenter inuti kameran. Det enda jag bryr mig om är att den uppfyller mina krav och det gör D2X i det stora hela. Således är det Nikon som måste fixa bruset och inte Sony, Canon, matsushita eller vad nu leverantören kan heta.
 
Mankan G skrev:
Fel, fel, fel.

I dag är jag på gott och ont låst till Nikon och därmed är jag kund till Nikon och inte Sony. På samtliga mina DSLR så står det Nikon och inte Sony. Som slutanvändare bryr jag mig inte om vad det är för komponenter inuti kameran. Det enda jag bryr mig om är att den uppfyller mina krav och det gör D2X i det stora hela. Således är det Nikon som måste fixa bruset och inte Sony, Canon, matsushita eller vad nu leverantören kan heta.

uh ? Jag tyckte att jag skrev att SONY gör sensorer som nikon sedan använder i sina hus. Där av beror bildkvaliten på SONY ...
om nu inte nikon förstör kvalite med extrem NR i kameran.

så vill du veta vad som kommer i nya nikon prylar håll ett öga på sony.
 
Jag tror att det kommer en D300 i morgon.
Jag har lagt en preliminär beställning hos min fotohandlare, vilken han tog emot utan att "blinka". Men naturligtvis ingen muntlig bekräftelse att det kommer någon D300.
Samtidigt rekomenderade han mig att följa amerikanska sidor på internet i natt.
Så vi får se, mitt tips en av kamerorna som släpps heter D300 och det jag önskar av den är bättre ISO egenskaper. Gärna användbara (brusfria) bilder vid 1600 ISO.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.