ondjultomte
Aktiv medlem
Mankan G skrev:
Tänk så olika uppfattning man kan ha. Har arbetat med min D2X sedan den lanserades och jag är i det stora hela kalasnöjd. Visst finns det saker som kan bli bättre som bruset på höga ISO.
Nu utgår jag från min fotografering och inte din Mikael och de begränsningar/brister du räknar upp ser jag i princip inte alls av. AF funkar kalas för mig. I stort sätt aldrig en oskarp bild trots mörka och murriga ishallar med pilsnabba knattehockeyspelare. WB funkar kalas i naturligt ljus men tyvärr sämre i konstgjort sådant, nu är ju tyvärr inte D2X ensam om att ha svårt med konstgjort ljus men det gör ju inte att problemet försvinner. LCD skärmen är kass men det gör mig inget eftersom jag vet att vitbalansen blir rätt ändå men visst borde den visa mer rätt på en kamera för 45000 kr. Har inga beskymmer med förvrängda färger. Tvärtom så gillar jag fägerna som D2X genererar skarpt. För mig så är dom korrekta nog. Bufferten?? aldrig ett beskymmer, inte ens på en ishockymatch och fotografering i råformat. Sökaren är bra nog för mig och jag har aldrig haft ett enda bekymmer med att växla mellan HSC och normalläget.
För mig så MÅSTE Nikon fixa hög iso egenskaperna (även om det är sällan jag behöver gå upp över iso800 och upp dit så ger D2X bilder som är tillräckligt rena för mina kunder) och dom FÅR gärna fixa gummit på kameran och LCD'n men det är inte avgörande för mina bilder.
Nikon kommer inte fixa bättre brusegenskaper, men däremot SONYs nya sensor.
Man kan ju anta att det är den annonserade sensorn ( se dpreview.com bla) som kommer sitta i SONYs nya AA kamera och även Nikons nya.
SONY framhäver ju dess lågbrus egenskaper , så det blir nog bra tillslut.