Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikons nyheter i höst?

Produkter
(logga in för att koppla)
den har blue ray och du får tre olika adaprar på köpet så du kan växla mellan Canon,Nikon och zeiss optiken.
24Mpix och priset, överkommliga 13995:- + moms
Placera era beställningar och betala in handpenning 5000:- på 4889587-2
Gör det nu och du får ett par solglasögon, Tom Jones skiva och en elvisp på köpet
Mikael
 
macrobild skrev:
den har blue ray och du får tre olika adaprar på köpet så du kan växla mellan Canon,Nikon och zeiss optiken.
24Mpix och priset, överkommliga 13995:- + moms
Placera era beställningar och betala in handpenning 5000:- på 4889587-2
Gör det nu och du får ett par solglasögon och en elvisp på köpet
Mikael

Sjutton oxå! Jag köpte en ny kaffebryggare idag, kanske var en felprioritering...?
 
macrobild skrev:
den har blue ray och du får tre olika adaprar på köpet så du kan växla mellan Canon,Nikon och zeiss optiken.
24Mpix och priset, överkommliga 13995:- + moms
Placera era beställningar och betala in handpenning 5000:- på 4889587-2
Gör det nu och du får ett par solglasögon och en elvisp på köpet
Mikael
Helvete också, 350:- spänn över mitt maxpris.
 
Det ballaste vore ju om både den eventuella D300 och D3 gick att få med antingen DX- eller FF-sensor. Det känns lite dumt att man "måste" köpa ett jättehus bara för att man vill ha stor sensor. Det finns säkert många tele-nissar som hellre köper DX och lägger pengarna på gluggar istället för den delen också. För min del vore en D200 med FF-sensor den ultimata kameran. Fast om det kommer lite trevliga ljusstarka DX-objektiv så försvinner FF-behovet.
 
nytt objektiv system?

hur stor är sannolikheten att man byter objektiv fattning?

Är 24x36 formatet heligt? eller kan man tänka sig att nikon kommer med en 40x40mm sensor?

varför "bara" nå upp ill canon, varför inte bräcka och komma med en större sensor och ett nytt objektiv system, och nån adapter som gör att gamla objektiv ändå funkar?

Canon bytade ju från FD till EF på 80-talet.

Är det inte dags att komma med nåt som är gjort bara för digitala åldern, inte behöva ta hänsyn till "film fotare", de finns väl knappast inom proffs segmenten längre?

Kanske en fast spegel(genomskinlig) och kanske rund sensor och en gyro, så att alla horisonter blir raka? Automatisk maskning av mattskiva med ett gyro? listan kan göras lång med coola features man kan göra om man bara tänker digitalt!
 
Senast ändrad:
Vi har frågat Nikon på Photokina eftersom det har spekulerats om att bajonettens diameter och spegelhuset var för litet för en 24 x 36mm sensor.
En alldeles för stor och dyr omställning blev svaret samt de ihärdigt påpekade fördelarna med APS stor sensor..
Mikael
 
nytt objektiv system?

Jag tror att Nikon och canon lätt skulle kunna "döda" samtliga mellanformats tillverkare om de lanserade en mellanformatare som höll samma kvalitet som deras "små bilds kameror".

Lite större sensor och ny optik. thats All!

Jag tycker att det är lite väl konservativt att inte våga ändra på formatet, det är väl från typ 1929 eller nåt ( 24x36)

Nu är det ju nya tider, och det verkar ju finnas en stor marknad för digital fotografi.
 
Verkar som Popular Science kanske dabbade sig?
Länken låg ute en kort stund, sägs det.
Inledningen spårbar genom "Technorati":

Nikon’s Pro Camera Assault [D3_85_ambiance_i[image]] Just three days after Canon announced a pair of pro cameras, Nikon unleashed it’s own duo of high-end digitals: The ultra high-end D3 and the still really high ... , one of bigness. Nikon equipped the new camera with a 36x23.9-millimeter image sensor that’s nearly as large

http://www.technorati.com/search/nikon?from=http://popsci.typepad.com/popsci&sub=searchlet


Den som lever får väl se... :)
 
supermax_fred skrev:
Jag tror att Nikon och canon lätt skulle kunna "döda" samtliga mellanformats tillverkare om de lanserade en mellanformatare som höll samma kvalitet som deras "små bilds kameror".

Lite större sensor och ny optik. thats All!

Hehe.. ja, typ dubbelt så stor sensor dvs ;)
 
supermax_fred skrev:
hur stor är sannolikheten att man byter objektiv fattning?

Är 24x36 formatet heligt? eller kan man tänka sig att nikon kommer med en 40x40mm sensor?

varför "bara" nå upp ill canon, varför inte bräcka och komma med en större sensor och ett nytt objektiv system, och nån adapter som gör att gamla objektiv ändå funkar?

Canon bytade ju från FD till EF på 80-talet.

Är det inte dags att komma med nåt som är gjort bara för digitala åldern, inte behöva ta hänsyn till "film fotare", de finns väl knappast inom proffs segmenten längre?

Kanske en fast spegel(genomskinlig) och kanske rund sensor och en gyro, så att alla horisonter blir raka? Automatisk maskning av mattskiva med ett gyro? listan kan göras lång med coola features man kan göra om man bara tänker digitalt!
Jag tror att bajonetten kommer att stanna "för alltid". En alternativ bajonett för större sensorformat kan mycket väl komma när stora sensorer blivit tillräckligt billiga, men det dröjer nog minst 10 år eller mer.
En kvadratisk sensor om 36x36 skulle jag inte säga nej till! Det skulle givetvis funka utmärkt, och även där är det nog sensorkostnaden som är ivägen än så länge. Men sen, vem vet? Då slipper man ju vertikalgrepp och sån skit;-)
En annan aspekt när det gäller nya format är den förbannade spegeln. Den KOMMER att försvinna. När man kan göra tillräckligt bra elektroniska sökare så verkar det dumt med rörliga delar och stora avstånd mellan bajonett och filmplan. En kamera med M-bajonett kan ju använda vilka objektiv som helst nästan, om det finns adaptrar. Perfekt! Varför inte en kamera med spegelsökare OCH en elektronisk, med möjlighet att korta kamerahuset och fälla upp spegeln?

Tillägg: Såna här idéer vore kanske något för exempelvis Sigma att klura på. Jag tror att Nikon- och Canonkunder är lite för traditionsbundna.
Tänk ett hus utan spegel, med riktigt kort bajonettavstånd till filmplanet, där det finns adaptrar till alla vanliga SLR-objektiv och mätsökarkameraobjektiv:p
 
Tiden hade gått ut för att redigera mitt inlägg ovan, så...

Google fångade mer av PopSci's tabbe...


Nikon’s Pro Camera Assault
[D3_85_ambiance_i[image]]
Just three days after Canon announced a pair of pro cameras, Nikon unleashed it’s own duo of high-end digitals: The ultra high-end D3 and the still really high-end D300. It leads with the Deathstar of SLRs, the D3. The biggest change is, in fact, one of bigness. Nikon equipped the new camera with a 36x23.9-millimeter image sensor that’s nearly as large as an old 35-milimeter film frame. Previously only Canon made these “full-frame” sensors, which capture extreme wide-angle shots and have larger pixels to soak in more light.

A small step below the D3 is the new D300. Its 12.2-megapixel sensor is in the standard size of 24-by-16 millimeters, and sensitivity stops at a still-impressive ISO 3200 ... Otherwise, it’s virtually identical to the D3, and probably at a steep discount. The D200 it’s replacing currently costs about $1600.It will be going head-to-head with Canon’s other new camera, the 10.1-megapixel EOS 40D which sells for $1300. I spent a few happy weeks with the D200 last summer and fell in love with its easy controls and spot-on color accuracy. My only gripe was with the low-light performance—an area where Canon dominates. If Nikon’s new focus on light-sensitivity pays off, we’re in for a real clash of the camera titans. August 22, 2007 in Computers & Electronics
 
Senast ändrad:
Nej det var inte fel namn Mikael utan jag svarade bara på vad anser och som tydligen går stick i stäv med dina erfarenheter. Inget ont i det. Vi har förmodligen helt olika krav på vår utrustning.

Vi har tex vid ett antal tillfällen diskuterat D2X brusproblematik som du om jag nu minns rätt anser vara så pass problematisk så att du bytte märke. Jag har inte alls den erfarenheten utan är i det stora hela rätt nöjd. Förmodligen på att vi fotograferar helt olika saker och har därmed olika krav. Att du bytte är helt upp till dig och jag förstår dina argument och hade förmodligen gjort det samma om jag var i dina kläder men det är jag inte....
 
Sony IMX021 CMOS Image Sensor 12.47Mpix@DX (1.52x FOV) -> 24.7Mpix@FX (1.08x FOV)

Den CMOS sensor som Sony släpper nu är mycket intressant, framför allt arkitekturen med modern design för att kunna integrera så storskaligt. Sen tillkommer ju färgfiltrena och mikrolinserna för att selektera och samla in mer ljus. Undrar om vi dessutom får se någon implementation med Nikons patenterade "full-colour RGB sensor".

Den nya DX-sensorn på 12.47MP är ju lite större än sensorerna för Four Thirds, Sigma och Canon APS-C, i det här fallet ca 15.75 x 23.63 mm och med en diagonal på 28.4mm, vilket ger den för DX-formatet typiska FOV på 1.52.


Sonys arkitektur är förmodligen skalbar, så det är inte osannolikt att det kommer fram större sensorer än för DX-formatet också. Vi känner till nödvändigheten av near telecentric design för att erhålla bra prestanda för existerande vidvinkelobjektiv. Nikon har här en viss fördel med sitt långa avstånd (46.5mm) mellan bajonetten och sensorplanet.

För att samtidigt minska kraven på vidvinkeloptiken, samt möjliggöra för Sony med sensor-baserad anti-skak inom tillräcklig bildcirkel för större sensorstorlekar, så håller jag det inte för osannolikt att ett nytt format presenteras med sidbreddsförhållandet 4:3. En mer kvadratisk utformning på sensor-brickan är även att föredra ur både tillverknings- och termisk synpunkt. Sony vill nog få både ordentlig lönsamhet och storskalighet på tillverkningen, men om de även skulle få Canon som kund är väl svårt att sia om, utifall prestandan nu blir så god som förmodas.

Även om en stor sensor har ett sidbreddsförhållande på 4:3, så förmodar jag att flera beskärningsalternativ direkt vid fotograferingen blir möjlig: 1:1, 3:2, 4:3, 16:9

Eftersom det finns ett antal objektiv i sortimentet som är avmaskade vertikalt, så är det osannolikt att höjden på det nya sensorformatet blir större än 24mm. Med ett nytt format i 4:3 förhållande, så hamnar vi för det nya FX-formatet på en sensoryta 24x36mm, dvs. med en diagonal på 40mm, vilket motsvarar en FOV på 1.08x.

Om vi skalar upp 12.47MP för den lanserade sensorn (IMX021) upp till ett nytt FX-format, så skulle den nya FX-sensorn med samma delning landa på:
12.47Mpix*(40mm/28.4mm)^2=24.7Mpix.

4000*sqrt(2) x 3000*sqrt(2) = 24 megapixlar är ju ohemult mycket till det mesta, med olägenheter som hantering och lagring. I många fall vore ju hälften nog. Sony kan därför mycket väl lägga sig på runt 12Mpixel med den nya sensorn, och med i stället större enskilda mikrolinser/pixlar vinna väsentligt förbättrade egenskaper vid låga ljusnivåer, resulterande i att man kan komma att se betydligt högre värden målade på ISO-ratten än tidigare.


Optiskt sett så är t.ex. Zuiko Digital objektiven, speciellt HG och SHG-serien, designade och tillverkade för att vara bättre än de drygt 10 Megapixel som erhålles hos dagens Four-Thirds-kameror. 10Mpix på en Four-Thirds kamera motsvarar med samma pixel-delning hela 40Mpix på en 24x36mm sensor, så visst finns det fortfarande marginal till att nyttja gammal optik med en ny FX-sensor. Ett enkelt test är ju att montera en DX-glugg via en DX->FTS adapter på en 10Mpix kamera, för att se hur skarp den är, åtminstone inom den bildcirkeln som FourThirds kameran registrerar.

Ref:
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.