Jag har också använt D2X i över två år och visst är det en fin kamera. Dock har jag funnit många faktorer som inte är av superklass förutom bruset: AF-systemet (inte så tillförlitligt), sökaren (borde vara större), LCD-skärmen (färgstick och borde vara större), det begränsade dynamiska omfånget (särskilt i högdagrarna), detaljnivå och färgmättnad vid högre ISO-tal (>ISO 800), vitbalansen (AutoWB, helst ställer jag manuellt in K), förvrängda färger i färglägena II och III (konstiga gröna färger, rött och gult klipper lätt), färgmättnaden går inte att ställa in separat, färgstick i skuggorna (ofta blått), byggkvaliteten (gummit lossnar på luckan till minneskortet), begränsad minnesbuffert (vid RAW) som töms ganska långsamt, svårigheter att snabbt växla mellan HSC och normalläge (då "fastnar" ofta kameran i bufferten) etc.
Jag tror inte att det är särskilt meningsfullt att bedöma bildkvaliteten från en kamera genom att titta på sin bildskärm i Photoshop i 100%-läge. Bildskärmen är ju en begränsande faktor och är upplösningen på den 1920x1200 är det ju bara motsvarande drygt 2MP på en stor yta. Bättre är väl att skriva ut en bild i tex A3-formatet (med en bra skrivare och på ett högkvalitetspapper) för att få en uppfattning om kamerans bildkvalitet.
Mitt tips inför i morgon är nog trots allt att vi "bara" får en D3H i DX-formatet och 10-12 MP och 10 bps. Därutöver några objektiv - förhoppningsvis några spännande med fast brännvidd. Själv skulle jag gärna också se en SB-1000 med bättre blixtstyrka, snabbare uppladdningstid och 360 graders rotationsmöjlighet.