Annons

Nikons nyheter i höst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl bättre att du är kvar, och vi talar om samma sak i fortsättningen-eller hur.
Dvs vilken sensor,storlek,etc, vilket rykte eller annat vi hänvisar till.
Jag ber om ursäkt Jörgen att jag ballade ur men jag tycker nog att jag hänvisade tydligt till sida och spekulation och speciellt den större sensorstorleken.

Mikael
 
Ok, finns det nu spekulationer om fyra olika tänkbara sensorstorlekar för Nikons DSLR framöver; APS DX (1.5 cropfaktor), APS-C (1.25 cropfaktor), ? (1.1 cropfaktor) och Fullframe (FF)?!

Omröstning? Hur många tror att Nikon kommer med åtminstone en kamera med något annat än DX-formatet på sensorn på torsdag? Hur många tror att D3X kommer först nästa år och inte är i DX-formatet? Jag tror båda.

En 1.25 cropfaktorssensor känns som en dålig kompromiss (trots det faktum att Canons 1.3 cropfaktorssensor säkert är en vinnare i 1D MkIII!) och är för mig, åtminstone på pappret, inte särskilt lockande. 1.1 i croptal eller FF upplever jag vara mer banbrytande om Nikon lyckas med att producera en sådan proffskamera. Då får vi den stora sökaren, det korta skärpedjupet, mindre risk för diffraktion och skakningsoskärpa och mindre brus (men förstås sämre kantskärpa och vinjettering) och om det finns ett DX-läge kan vi nyttja de DX-objektiv vi i dag använder på våra Nikon DSLR.
 
Ja imorgon får vi se vem som gissade rätt.
Tappar inte Nikon fler kunder inom "proffs segmentet" om dom väntar ännu längre med att släppa en uppföljare till D2x?
 
Var inte Canons nya ganska hemliga innan den 20aug? Kanske möjligen Nikon också har någonting i byxfickan.
 
thefinger skrev:
Tappar inte Nikon fler kunder inom "proffs segmentet" om dom väntar ännu längre med att släppa en uppföljare till D2x?
Jag tror inte det är så mycket i "D2X-segmentet" Nikon förlorat till Canon; D2X har ju sålt väldigt bra vad jag kan förstå? Problemet har väl snarast legat i "D2H-segmentet", dvs press, sport, journalistik, osv? Dessutom finns det väl skäl att tro att också en ev. D3H kommer att överglänsa nuvarande D2Xs ganska rejält?
 
Fast jämför man (som i länken du postade) med Hasselblad H3D-39 som kommer nog de flesta kameror att se "dåliga" ut. Även 1Ds Mark III...
 
AndersGbg skrev:
Fast jämför man (som i länken du postade) med Hasselblad H3D-39 som kommer nog de flesta kameror att se "dåliga" ut. Även 1Ds Mark III...

Ja, exakt, och vet du varför?

Dom ÄR kassa.. sorry, but that´s the truth.. hemskt, men sant.. *suck*

Och det kommer bli dyrt för mig när jag går ut skolan och det är dags för min kameraväska att fyllas med yrkesgrejer.. ;)
 
Danlo skrev:
Ja, exakt, och vet du varför?

Dom ÄR kassa.. sorry, but that´s the truth.. hemskt, men sant.. *suck*

Och det kommer bli dyrt för mig när jag går ut skolan och det är dags för min kameraväska att fyllas med yrkesgrejer.. ;)

Jag antar att du med "yrkesgrejer" menar digitala bakstycken? I så fall kan jag meddela att de flesta yrkesfotografer gladeligen plåtar med "amatörutrustning" som 1Ds Mark II och D2Xs. Och resultatet är inte kasst.
Jag vet, eftersom jag dagligen jobbar med fotografer som jobbar med både digital småbild och digitalt mellanformat. Visst, det är skillnad, men inte så otroligt stor.
 
thefinger skrev:
Tänkte inte så mycket på jämförelsen utan hur dålig D2x ser ut i 100% crop.

Fast D2Xs-bilden är ju uppskald för att matcha Hasselbladskamerans upplösning.
Sen jämför man ju faktiskt en kamera för 40 000 med en för 270 000. Det vore konstigt om det inte var stor skillnad.
En mer intressant jämförelse är ju mellan D2Xs och nya 1Ds Mark III tycker jag.
 
jag har provat att jobba med Phase One P25, 22 Mpix, och efter det, så älskar jag min Nikon uber alles.

Digitala mellan format är som en formell 1 bil, bäst i klassen, men användningsområdet är ju otroligt smalt och begränsat! (läs, endast under studiomässiga förhållande) och det är ju dessutom otroligt långsamma i framerate!!

Nikon ( och Canon,Pentax, olympys etc)) är ju riktiga alround maskiner som klara dåligt ljus och smutsig hantering otroligt mycket bättre.

Framerate på 3-7 bilder i sekunden kan ju dig. mellanformat bara drömma om!

Dessutom suger autofokusen på Contax, Mamiya 645IID och H1 jämfört med min Nikon D200.

Det enda de har är upplösning, och en fet prislapp.
 
Jag förstår inte riktigt varför Nikon skulle släppa en D300 redan nu? Vad skulle vara så revolutionerande att de kan motivera att den inte ska heta D200x istället? Vill Nikon verkligen göra om Canons tabbe när de släppte 30D som de flesta var ganska överens om att den borde heta 20D II?
Om nu inte D3x kommer förrän 2008 borde det vara mer logiskt att vänta med D300 tills dess.

För övrigt har jag inte slutat hoppas på en ny 50mm f1.4 med vettig coating och snabbare fokus. Den nuvarande modellen är väl hyfsatt gammal?
 
supermax_fred skrev:
När skulle Nikon släppa sina nyheter, dvs ha sin press konfereans?

Imorn, vilken tid vet jag ej.

Jag har jobbat med D2x nu i över två år och tycker allt utom bruset är i superklass. Så hellre att dom fixar det med bibehällen upplösningen än att dom kör på som Canon där inte ens optiken klarar 16mp.
 
Jag har också använt D2X i över två år och visst är det en fin kamera. Dock har jag funnit många faktorer som inte är av superklass förutom bruset: AF-systemet (inte så tillförlitligt), sökaren (borde vara större), LCD-skärmen (färgstick och borde vara större), det begränsade dynamiska omfånget (särskilt i högdagrarna), detaljnivå och färgmättnad vid högre ISO-tal (>ISO 800), vitbalansen (AutoWB, helst ställer jag manuellt in K), förvrängda färger i färglägena II och III (konstiga gröna färger, rött och gult klipper lätt), färgmättnaden går inte att ställa in separat, färgstick i skuggorna (ofta blått), byggkvaliteten (gummit lossnar på luckan till minneskortet), begränsad minnesbuffert (vid RAW) som töms ganska långsamt, svårigheter att snabbt växla mellan HSC och normalläge (då "fastnar" ofta kameran i bufferten) etc.

Jag tror inte att det är särskilt meningsfullt att bedöma bildkvaliteten från en kamera genom att titta på sin bildskärm i Photoshop i 100%-läge. Bildskärmen är ju en begränsande faktor och är upplösningen på den 1920x1200 är det ju bara motsvarande drygt 2MP på en stor yta. Bättre är väl att skriva ut en bild i tex A3-formatet (med en bra skrivare och på ett högkvalitetspapper) för att få en uppfattning om kamerans bildkvalitet.

Mitt tips inför i morgon är nog trots allt att vi "bara" får en D3H i DX-formatet och 10-12 MP och 10 bps. Därutöver några objektiv - förhoppningsvis några spännande med fast brännvidd. Själv skulle jag gärna också se en SB-1000 med bättre blixtstyrka, snabbare uppladdningstid och 360 graders rotationsmöjlighet.
 
Tänk så olika uppfattning man kan ha. Har arbetat med min D2X sedan den lanserades och jag är i det stora hela kalasnöjd. Visst finns det saker som kan bli bättre som bruset på höga ISO.

Nu utgår jag från min fotografering och inte din Mikael och de begränsningar/brister du räknar upp ser jag i princip inte alls av. AF funkar kalas för mig. I stort sätt aldrig en oskarp bild trots mörka och murriga ishallar med pilsnabba knattehockeyspelare. WB funkar kalas i naturligt ljus men tyvärr sämre i konstgjort sådant, nu är ju tyvärr inte D2X ensam om att ha svårt med konstgjort ljus men det gör ju inte att problemet försvinner. LCD skärmen är kass men det gör mig inget eftersom jag vet att vitbalansen blir rätt ändå men visst borde den visa mer rätt på en kamera för 45000 kr. Har inga beskymmer med förvrängda färger. Tvärtom så gillar jag fägerna som D2X genererar skarpt. För mig så är dom korrekta nog. Bufferten?? aldrig ett beskymmer, inte ens på en ishockymatch och fotografering i råformat. Sökaren är bra nog för mig och jag har aldrig haft ett enda bekymmer med att växla mellan HSC och normalläget.

För mig så MÅSTE Nikon fixa hög iso egenskaperna (även om det är sällan jag behöver gå upp över iso800 och upp dit så ger D2X bilder som är tillräckligt rena för mina kunder) och dom FÅR gärna fixa gummit på kameran och LCD'n men det är inte avgörande för mina bilder.
 
Senast ändrad:
Inga problem med AF efter firmware uppd. för mig iaf!
Gummit är dock ett problem som jag löste själv. Dock dåligt på en sån dyr kamera.
Ända jag kollar på lcd skärmen är om något är utfrätt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.