Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikons framtida DSLR-uppsättning

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag undrar vad d40x får för uppföljare.. fast det intresserar mig bara om den bli FF såklart haha :)

Undrar ifall nikon kommer släppa någon "5D-dödare"..

Intressant det där med att de blir tvungna att gå upp i formaten.. kan det verkligen bli så?
 
Teodorian skrev:
Var det inte framtiden vi skulle prata om...
(Jo, visst var det något speciellt att vara i ett mörkrum och få se kopian sakta framträda. Men dofterna?!)

Vi väntar på att du ska uppdatera din inledning på tråden. Det börjar bli dags för det. Få höra, hur blir det efter din första framtidsetapp.
 
Danlo skrev:


Intressant det där med att de blir tvungna att gå upp i formaten.. kan det verkligen bli så?

Jag hoppas inte det ivarje fall. Jag är gammalmodig och vill ha kvar instamatik, småbild, mellanformat och storformat som det är. Annat vore ett rent helgerån mot fotografins grundvalar.
 
Danlo skrev:
Intressant det där med att de blir tvungna att gå upp i formaten.. kan det verkligen bli så?
Från DX möjligen, men sen blir nog objektiven alldeles för dyra för att det ska vara lönt.
Om inte DX-objektiven blir markant billigare än FX dito så lär DX dö. För att inte tala om att "vettiga" DX-objektiv fattas. Vem vill ha en mindre sensor när man inte tjänar på det? Sensorerna kommer nog att sjunka i pris så småningom, så att den faktorn inte är så intressant prismässigt.
Förr var det många som nöjde sig med ett normalobjektiv. Det finns inte ens till DX. Varför?
 
Makten skrev:
Från DX möjligen, men sen blir nog objektiven alldeles för dyra för att det ska vara lönt.
Om inte DX-objektiven blir markant billigare än FX dito så lär DX dö. För att inte tala om att "vettiga" DX-objektiv fattas. Vem vill ha en mindre sensor när man inte tjänar på det? Sensorerna kommer nog att sjunka i pris så småningom, så att den faktorn inte är så intressant prismässigt.
Förr var det många som nöjde sig med ett normalobjektiv. Det finns inte ens till DX. Varför?

Det är intressant de du tar upp. DX har funnits i så många år utan att det har exploderat med fler brännvidder i DX. Också det här med att nikon har kommit med nya supertelen nu för vanligt format. Nä, jag tror att DX kom för att rädda vidvinkelfotograferingen bara under tiden tills 24-36 kan inträda på marknaden igen. I alla fall innom proffssektorn. Semi/proffs har nog sett DX för sista gången i.o.m. från nästa nyhet. D300FX.
 
Är det någon som vet varför sökarna blev fasta efter F5?
Hur kunde behovet bara försvinna med att byta sökare?
Var det för att det såldes för dåligt?
-------------------------------------------------

Sen kan man ju tycka att nikon ska plocka bort alla låsvred runt avtryckare och ha en enda strömbrytare på bakstycket och att den där ratten som finns där returveven satt på "F" ska plockas bort och ersättas med knappar som med canon. ovankåpan får gärna slutta från sökarsidan och ner för det ger ett mer modernt utseende. Lätt att hålla ren från damm så man slipper sitta med topsar och pilla. Det är min vision av D3X.
 
U-Lund skrev:
Vi väntar på att du ska uppdatera din inledning på tråden. Det börjar bli dags för det. Få höra, hur blir det efter din första framtidsetapp.

Först kom DX, sedan FX, därefter HX och tänka sig sedan JX. Det senare är en sensor i formatet 24x36 cm men på ett finurligt sätt har Nikon sett till att den har 10 delytor i flera lager så D33 JX-kameran blir inte större än dagens D3 FX. Upplösningen är blygsamma 120 MP och kameran kan ta 18 bps i AF-C. Canon har köpts upp av Sony för länge sedan så...

Allvarligt talat: Hur stora kameror vill vi ha?!
 
Teodorian skrev:
Var det inte framtiden vi skulle prata om...
(Jo, visst var det något speciellt att vara i ett mörkrum och få se kopian sakta framträda. Men dofterna?!)

Det är min version av framtiden. Kan Citroen leverera en bil med valfri doftampull så kan väl Nikon göra samma sak....

Martin, Nikon har levererat massor av vettiga objektiv. Kanske inte för just dina behov men till de stora massorna som Nikon säljer merparten av sina kameror och objektiv till. I detta segment ligger Nikon snarast i framkanten av konkurrensen..........Folk vill ha monsterzoomar såsom 55-200VR, 18-135 och 18-200 för inte tala om dundersuccen 18-70
 
Mankan G skrev:
Martin, Nikon har levererat massor av vettiga objektiv. Kanske inte för just dina behov men till de stora massorna som Nikon säljer merparten av sina kameror och objektiv till. I detta segment ligger Nikon snarast i framkanten av konkurrensen..........Folk vill ha monsterzoomar såsom 55-200VR, 18-135 och 18-200 för inte tala om dundersuccen 18-70
Jag vill inte ha monsterzoomar. Jag vill inte ens ha en normalzoom längre. Fotograferandet blir tråkigare, och bilderna blir verkligen inte bättre. Dessutom vill jag inte betala flera tusen för ett objektiv av plast. Det gäller visserligen många av de fasta gluggarna också, men de är åtminstone små, så man tänker inte lika mycket på byggkvaliteten.

Jag får helt enkelt ge mig till tåls tills jag är såpass rik att jag kan köpa en FX-kamera (när de petat in en sån sensor i ett mindre hus), och sen rensa Ebay på manuella gluggar;-) Det värsta är att många av dem redan gått upp i pris för att folk fattat hur bra de är.
 
Nu ska ni få höra. Framtidens kamera. Ett par glasögon. Snacka om ögonstyrd autofokus. Autoirisen skulle fungera genom att glasen var fotocromatiska. Märket kommer att heta Nikon Armani. Inga andra märken skulle finnas kvar eftersom alla har tröttnat på konkurensen och att alla tog efter varann hela tiden.

Alla kommer att se ut som Men In Black på stan. Och vad fort minnet skulle bli fullt när man flucktar in alla snygga bruttor.

Minnet kommer att vara inopererat i en dosa i Torax tillsammans med en telefonenhet. Allt samlat på en plats. När man blir gammal och behöver pacemaker så är det bara att docka en sån till mediaenheten där förberedande mjukvara och kontakter redan finns.

Telefonenheten ska vara 2-kanalig med senaste 4:e generation GSIT där den ena kanalen sänder iväg EKG kurvor till doktorn och den andra kanalen bilder till herr redaktör på lokalpressen.
Telefonen ska även här vara utrustad med vibratorsignal och ska ses som en backup till pacemakern om den skulle falera. Behöver hjärtat assistanc så ser doktorn det och ringer bara upp patienten.

Fotoglasögonen skulle bli subventionerade av staten eftersom alla med tiden skulle få dålig syn av allt datorsittande. Och att dom kunde integreras med fler funktioner som jag redan nämnt.

Där har ni framtiden i ett nötskal.
 
Makten skrev:
Jag vill inte ha monsterzoomar. Jag vill inte ens ha en normalzoom längre. Fotograferandet blir tråkigare, och bilderna blir verkligen inte bättre. Dessutom vill jag inte betala flera tusen för ett objektiv av plast. Det gäller visserligen många av de fasta gluggarna också, men de är åtminstone små, så man tänker inte lika mycket på byggkvaliteten.

Jag får helt enkelt ge mig till tåls tills jag är såpass rik att jag kan köpa en FX-kamera (när de petat in en sån sensor i ett mindre hus), och sen rensa Ebay på manuella gluggar;-) Det värsta är att många av dem redan gått upp i pris för att folk fattat hur bra de är.

Håller med....Eller både och är nog mer korrekt. Jag använder min 18-200 då och då och gillar den till rätt tillfälle. Likaså består min normala utrustning av nästan iden zoomar: 12-24, 17-55 och 70-200 men en snabb fast glugg som komplement. Men när jag har tid att välja mer ambitiöst så blir det iden fasta gluggar. Älskar min Zeiss 50:a för att inte tala om 85:an f1,4. Tyvärr funkar inte den 28mm f1,4 som jag har i min ägo så speciellt bra med DX så den ligger bara på hyllan och väntar på en passande kamera
 
U-Lund skrev:
Nu ska ni få höra. Framtidens kamera. Ett par glasögon. Snacka om ögonstyrd autofokus. Autoirisen skulle fungera genom att glasen var fotocromatiska. Märket kommer att heta Nikon Armani. Inga andra märken skulle finnas kvar eftersom alla har tröttnat på konkurensen och att alla tog efter varann hela tiden.

Alla kommer att se ut som Men In Black på stan. Och vad fort minnet skulle bli fullt när man flucktar in alla snygga bruttor.

Minnet kommer att vara inopererat i en dosa i Torax tillsammans med en telefonenhet. Allt samlat på en plats. När man blir gammal och behöver pacemaker så är det bara att docka en sån till mediaenheten där förberedande mjukvara och kontakter redan finns.

Telefonenheten ska vara 2-kanalig med senaste 4:e generation GSIT där den ena kanalen sänder iväg EKG kurvor till doktorn och den andra kanalen bilder till herr redaktör på lokalpressen.
Telefonen ska även här vara utrustad med vibratorsignal och ska ses som en backup till pacemakern om den skulle falera. Behöver hjärtat assistanc så ser doktorn det och ringer bara upp patienten.

Fotoglasögonen skulle bli subventionerade av staten eftersom alla med tiden skulle få dålig syn av allt datorsittande. Och att dom kunde integreras med fler funktioner som jag redan nämnt.

Där har ni framtiden i ett nötskal.

Puh! Jag tror jag föredrar en D3!
 
Teodorian skrev:
Först kom DX, sedan FX, därefter HX och tänka sig sedan JX.

Allvarligt talat: Hur stora kameror vill vi ha?!


Jag skulle vilja ha en digital Linhof med 1000 MP instickssensor och trästativ.
Bra med uttagbar sensor så att det är bara att ta ur och hålla under vattenkranen när den blir för dammig.

Förresten, jag trodde JX stod för en klädkedja för tjockisar.
 
U-Lund skrev:
Jag skulle vilja ha en digital Linhof med 1000 MP instickssensor och trästativ.
Bra med uttagbar sensor så att det är bara att ta ur och hålla under vattenkranen när den blir för dammig.

Förresten, jag trodde JX stod för en klädkedja för tjockisar.

Blir skapliga bildfiler av den kameran...

Ja, benämningar tycks alltid kunna misstolkas och vara tvetydiga!
 
Nu har priserna kommit på nya nikon på Cyberphoto.
47995:- för D3
15695:- för D300

Någon som vill kommentera?
Själv tycker jag att D3 kunde varit lite billigare.
 
U-Lund skrev:
Nu har priserna kommit på nya nikon på Cyberphoto.
47995:- för D3
15695:- för D300

Någon som vill kommentera?
Själv tycker jag att D3 kunde varit lite billigare.

I princip samma pris som D2X när den kom och det är ju det priset vi får utgå ifrån inte 39.000 för dagens D2Xs. Inte illa för en helt ny teknologi och fantastiska specifikationer. Jämför med Canons 1Ds MkIII med mer pixlar förvisso men i övrigt inte så mycket nytt (?) och konkurrenskraftigt för 71.000. Vad skulle du välja?

En D3X med 20 MP (?), om den kommer till nästa sommar/höst, lär väl kosta lite mer säg 58.000 kr på Cyberphoto. Högre upplösning, lägre hastighet och lite sämre brusegenskaper mm för dem som vill ha det.
 
Teodorian skrev:
I princip samma pris som D2X när den kom och det är ju det priset vi får utgå ifrån inte 39.000 för dagens D2Xs. Inte illa för en helt ny teknologi och fantastiska specifikationer. Jämför med Canons 1Ds MkIII med mer pixlar förvisso men i övrigt inte så mycket nytt (?) och konkurrenskraftigt för 71.000. Vad skulle du välja?

En D3X med 20 MP (?), om den kommer till nästa sommar/höst, lär väl kosta lite mer säg 58.000 kr på Cyberphoto. Högre upplösning, lägre hastighet och lite sämre brusegenskaper mm för dem som vill ha det.

Nä, jag tror inte att priset för en D3X kommer att bli dyrare för då har ju världsmarknadspriserna sjunkit. Jag tror att pristaket är satt för nyheter och att gårdagens hamnar som idag. Vidare tror jag att det dröjer lite längre än till nästa år innan en ny kommer och då med realistiska 17MP.

Sen kan man nog inte jämföra en D3 med en 1Ds MK III. Canon kan man fota poster med vilket jag tvivlar man kan göra med nikon.
 
Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Jämför med Canons 1Ds MkIII med mer pixlar förvisso men i övrigt inte så mycket nytt (?) och konkurrenskraftigt för 71.000. Vad skulle du välja?
Det är väl ungefär lika mycket nytt i Canons 1Ds MkIII som i Nikons D3. Bägge har nya 14 bitars sensorer, ny autofokus, ny ljusmätning, ny processor, live view, autofokuskallibrering, parameterbaserad färginställning och tretums skärm. Sedan är Nikon onekligen mästare på att hypa sina egna lösningar med häftiga namn "Multi-CAM3500 AF", Canon kallar sin autofokus för rätt och slätt för "autofokus". Skillnaden är inte så stor 51 sensorer mot 45 (varav 15 korsformiga för bägge kamerorna), återstår att se om Nikons tillägg med färgkänslig AF ger något i praktiken.

Men visst är det imponerande kameror, men jag skulle inte vilja ha någon av dem (för stora och tunga).

/Daniel
 
dano skrev:
Det är väl ungefär lika mycket nytt i Canons 1Ds MkIII som i Nikons D3. Bägge har nya 14 bitars sensorer, ny autofokus, ny ljusmätning, ny processor, live view, autofokuskallibrering, parameterbaserad färginställning och tretums skärm. Sedan är Nikon onekligen mästare på att hypa sina egna lösningar med häftiga namn "Multi-CAM3500 AF", Canon kallar sin autofokus för rätt och slätt för "autofokus". Skillnaden är inte så stor 51 sensorer mot 45 (varav 15 korsformiga för bägge kamerorna), återstår att se om Nikons tillägg med färgkänslig AF ger något i praktiken.

Men visst är det imponerande kameror, men jag skulle inte vilja ha någon av dem (för stora och tunga).

/Daniel

Ok, sorry jag har inte kollat upp Canon 1Ds MkIII så noga. Den verkar ju också ha utvecklats mer än till bara upplösningen. Faktum kvarstår: D3 har samma finesser eller fler, lägre upplösning, betydligt vidare ISO-omfång och därmed sannolikt bättre brusegenskaper, betydligt högre seriebildtagningsförmåga, kan ta DX-objektiv (Canons kamera kan ju inte ta EF-S-objektiven) och kostar 23.000 kr mindre. Om man inte var systemberoende och inte behövde upplösningen verkar valet enkelt. Har man Canonprylar redan, ja då blir det en dyr affär att byta system!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.