Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikons framtida DSLR-uppsättning

Produkter
(logga in för att koppla)
Teodorian skrev:
Ursäkta att jag som trådskapare avbryter och föser tillbaka till ämnet: Vad tror ni om den framtida uppsättningen Nikon DSLR och deras finesser?!

Du ska få ett ärligt svar från mig.
Uppgraderingen från D3 kommer att heta D3X och ha runt 16-17 MP.
Därefter så kommer det inte att bli några fler pixlar från Nikon Utan de överlåter dom till de som gör mellanformatare. Däremot kommer tekniken att finjusteras vartefter det dyker upp ny kunskap, kanske får FX en avmaskningsram runt sensorn så att DX objektiv kan användas och iså fall tror jag att 3-siffriga nikon blir FX men inte annars.
När det gäller amatörkamerorna så tror jag att de som finns i dag kommer att finnas i morgon också fast med olika siffror förståss och uppgraderad mjukvara men med dagens pixelantal runt 10 MP i DX. 3-siffriga nikon kommer som jag sa stå kvar på DX med nuvarande MP om inte en avmaskningsram införs.

Ska man se många år fram i tiden så tror jag att alla nikonsystemare kommer att vara i FX då prisbilden på sensorer är något helt annat än i dag. Det var ju för prisbilden som DX infördes.

Kommer jag på någe mer så återkommer jag.
 
U-Lund skrev:
Du ska få ett ärligt svar från mig.
Uppgraderingen från D3 kommer att heta D3X och ha runt 16-17 MP.
Därefter så kommer det inte att bli några fler pixlar från Nikon Utan de överlåter dom till de som gör mellanformatare. Däremot kommer tekniken att finjusteras vartefter det dyker upp ny kunskap, kanske får FX en avmaskningsram runt sensorn så att DX objektiv kan användas och iså fall tror jag att 3-siffriga nikon blir FX men inte annars.
När det gäller amatörkamerorna så tror jag att de som finns i dag kommer att finnas i morgon också fast med olika siffror förståss och uppgraderad mjukvara men med dagens pixelantal runt 10 MP i DX. 3-siffriga nikon kommer som jag sa stå kvar på DX med nuvarande MP om inte en avmaskningsram införs.

Ska man se många år fram i tiden så tror jag att alla nikonsystemare kommer att vara i FX då prisbilden på sensorer är något helt annat än i dag. Det var ju för prisbilden som DX infördes.

Kommer jag på någe mer så återkommer jag.


OK, så om 4279 dagar produceras den sista DX-kameran, utkonkurrerad av Nikon D40FX på 10 MP som kostar 4595 Kr på Cyberphoto.
 
U-Lund skrev:
Folk till ditt förslag finns garanterat med tanke på alla sjukskrivna som inte får vara sjukskriven längre. Sedan när dessa jobbat ihjäl sig på bubbande av 600 telen så är det ju färre som behöver fös av staten och nya sjukskrivna kan ta dessa jobb. Heter det förresten fös?

Jag jobbar med rehabilitering så jag vet läget för många människor idag.
 
U-Lund skrev:
Magnus Garpedal

Polletten ramlade ner sent för mig. Du menar en ljusstarkare glugg i vid-norm. Men det är ju bara ett iso steg från 2,8-4 och bruset i en D300 tror jag är väldigt litet.
Vad gäller normgluggen och 17-55 är det visserligen 2 bl.steg som skiljer men det är nog inga problem när man ändå inte kan använda största bl.på flesta gluggar.

Nu hänger jag inte med... 2 stegs skillnad mellan 17-55 och vad ("normgluggen")? OK, du menar kanske ett 3.5-5.6-objektiv?
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Nikons framtida DSLR-uppsättning

Teodorian skrev:
Går utvecklingen så snabbt... Vad kommer då sedan - om 8 år?!

Och vad ska modellen heta då? För efter D9 så slutar ju ensiffriga namnen.Jag som trodde att Proffskamerorna alltid skulle vara ensiffriga som med Canon.
 
Re: Re: Re: Re: Nikons framtida DSLR-uppsättning

U-Lund skrev:
Och vad ska modellen heta då? För efter D9 så slutar ju ensiffriga namnen.Jag som trodde att Proffskamerorna alltid skulle vara ensiffriga som med Canon.

Det tar ju ett tag innan Nikon är uppe i D40 (först kommer D4-D39!) med proffsmodellerna, så vi lär inte uppleva konflikten...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Nikons framtida DSLR-uppsättning

Teodorian skrev:
Det tar ju ett tag innan Nikon är uppe i D40 (först kommer D4-D39!) med proffsmodellerna, så vi lär inte uppleva konflikten...

Jag vet inte vad du menar. Efter D9 så kan det ju inte bli ensiffrigt så vida inte nikon härmar canon.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nikons framtida DSLR-uppsättning

U-Lund skrev:
Jag undrar hur canon ska göra med sina romerska
siffror efter Mark. Det lär bli ganska plottrigt med tiden.

De får väl ta till C, D och M (100. 500 och 1000)! Undrar vilken upplösning Canon 1DsM får?!
 
Nikon har väll bara använt bokstäverna F och D för respektive analoga och digitala hus.

Då vi har kommit till D9 är det ju självklart att det är digitalt (eller?) så D:et behövs ju inte då.
Kanske blir det en N1:a då. N som i Nikon.
 
johanu skrev:
Nikon har väll bara använt bokstäverna F och D för respektive analoga och digitala hus.

Då vi har kommit till D9 är det ju självklart att det är digitalt (eller?) så D:et behövs ju inte då.
Kanske blir det en N1:a då. N som i Nikon.

Jamen bokstaven tas väl inte bort förrän en ny teknik träder ikraft. Och vad skulle komma efter D? Nanoteknisk pullveriserad flytande linselement eller. Eller kemiskt laddad sensor och vi skulle vara tillbaka på naturnivå som med filmen.
 
Senast ändrad:
U-Lund skrev:
Jamen bokstaven tas väl inte bort förrän en ny teknik träder ikraft. Och vad skulle komma efter D? Nanoteknisk pulleriserad flytande linselement eller. Eller kemiskt laddad sensor och vi skulle vara tillbaka på naturnivå som med filmen.

Det beror på vilket ko som ska slaktas. Bokstaven eller en endaste siffra.

Förresten står inte F:et for bajonettfattningen, som fortfarande är F-fattning?
 
johanu skrev:
Det beror på vilket ko som ska slaktas. Bokstaven eller en endaste siffra.

Förresten står inte F:et for bajonettfattningen, som fortfarande är F-fattning?

Nä. Det står för grundaren tror jag, som jag har glömmt namnet på. Började det på F eller.
 
U-Lund skrev:
Magnus Garpedal

Polletten ramlade ner sent för mig. Du menar en ljusstarkare glugg i vid-norm. Men det är ju bara ett iso steg från 2,8-4 och bruset i en D300 tror jag är väldigt litet.
Vad gäller normgluggen och 17-55 är det visserligen 2 bl.steg som skiljer men det är nog inga problem när man ändå inte kan använda största bl.på flesta gluggar.

Jo jag är helnöjd med min 12-24. Problemet är att jag lär behöva investera i ett nytt hus inom en överskådbar framtid då min D100 sjunger på sista versen. En D300 skulle funka finfint men det vore än mer mumma med en D300FX.

Saken är den att jag sitter på några riktigt ljusstarka och bra gluggar som idag inte helt riktigt kommer till sin rätt i och med DX formatet. Har tex en Nikon AF28mm f1,4 en Zeiss 50mm f1,4ZF och en AF-D85mm f1,4 och de skulle få en renesans på en FF/FX kamera. 85:an använder jag mycket redan nu men de andra är i princip oanvända.

Denna diskution har faktiskt fått mig att avboka min planerade D300. Kommer att vänta så länge det bara går. Korsar fingrarna för att min D100 håller ihop ett tag till så att D300FX hinner lanseras....
 
Mankan G skrev:
Jo jag är helnöjd med min 12-24. Problemet är att jag lär behöva investera i ett nytt hus inom en överskådbar framtid då min D100 sjunger på sista versen. En D300 skulle funka finfint men det vore än mer mumma med en D300FX.

Saken är den att jag sitter på några riktigt ljusstarka och bra gluggar som idag inte helt riktigt kommer till sin rätt i och med DX formatet. Har tex en Nikon AF28mm f1,4 en Zeiss 50mm f1,4ZF och en AF-D85mm f1,4 och de skulle få en renesans på en FF/FX kamera. 85:an använder jag mycket redan nu men de andra är i princip oanvända.

Denna diskution har faktiskt fått mig att avboka min planerade D300. Kommer att vänta så länge det bara går. Korsar fingrarna för att min D100 håller ihop ett tag till så att D300FX hinner lanseras....

Du får väl ringa nikon och önska dig en FX 300:a
Kanske dom helt sonika klämmer in en större sensor i en vanlig D300 över en fika åt dig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.