Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikons framtida DSLR-uppsättning

Produkter
(logga in för att koppla)
U-Lund skrev:
Du får väl ringa nikon och önska dig en FX 300:a
Kanske dom helt sonika klämmer in en större sensor i en vanlig D300 över en fika åt dig.

Ja, det kommer 2015. Vi kan byta sensor på vår Nikon DSLR precis som minneskort och objektiv. På förmiddagen kör jag lite landskapsbilder med en FX-sensor med 29 MP. Efter lunch en DX-variant på 16 MP för fågelfoton och på kvällspasset byter jag återigen till en FX:are men denna gång på 14 MP för att få 12bps i sporthallen. Allt i samma kamerahus! Vänta ni bara!
 
Mankan G skrev:
Och hej på dig förresten. Vad trevliga och glada vi var idag då......god natt.

Nä men allvarligt talat.
Fabrikörerna lyssnar faktiskt på sina kunder.
En stor del av all den teknik som finns i och på en kamera kommer ifrån önskemål från fotografer.
Se på FM2:an som var på väg bort 1991. Det blev ett ramaskri från nikonälskare och den finns kvar även idag t.o.m. med automatik i form av FM3.

Så varför sitta med armarna i kors och vänta.
Då blir det ju inga hönor av ett ägg.
Låt drevet gå om önskemål, tillslut är rösterna många och kanske redan till nästa uppgradering så finns det en FF 300:a.
Om inga önskemål finns om förbättringar så tror inte jag att fabrikörerna bryr sig om att förverkliga dem.
 
U-Lund skrev:
Nä men allvarligt talat.
Fabrikörerna lyssnar faktiskt på sina kunder.
En stor del av all den teknik som finns i och på en kamera kommer ifrån önskemål från fotografer.
Se på FM2:an som var på väg bort 1991. Det blev ett ramaskri från nikonälskare och den finns kvar även idag t.o.m. med automatik i form av FM3.

Så varför sitta med armarna i kors och vänta.
Då blir det ju inga hönor av ett ägg.
Låt drevet gå om önskemål, tillslut är rösterna många och kanske redan till nästa uppgradering så finns det en FF 300:a.
Om inga önskemål finns om förbättringar så tror inte jag att fabrikörerna bryr sig om att förverkliga dem.

En FF 300:a motsvarar väl den kamera jag angivit som 4) i upptakten på den här tråden?
 
Teodorian skrev:
Ja, det kommer 2015. Vi kan byta sensor på vår Nikon DSLR precis som minneskort och objektiv. På förmiddagen kör jag lite landskapsbilder med en FX-sensor med 29 MP. Efter lunch en DX-variant på 16 MP för fågelfoton och på kvällspasset byter jag återigen till en FX:are men denna gång på 14 MP för att få 12bps i sporthallen. Allt i samma kamerahus! Vänta ni bara!

Eller varför inte byta ut sensorn mot en filmremsa i en filmtub så att vi får tillbaka kameramotorerna som jag saknar. Jag kan ännu höra det där klick swich ljudet. Filmrämsesensorn ska givetvis vara digital fattas bara annat.
 
U-Lund skrev:
Eller varför inte byta ut sensorn mot en filmremsa i en filmtub så att vi får tillbaka kameramotorerna som jag saknar. Jag kan ännu höra det där klick swich ljudet. Filmrämsesensorn ska givetvis vara digital fattas bara annat.

Det är bara två generationer dit. Precis som gamla, beprövade namn kommer tillbaka får vi (?) se tekniken återvända.
 
Teodorian skrev:
Det är bara två generationer dit. Precis som gamla, beprövade namn kommer tillbaka får vi (?) se tekniken återvända.

Fast det dröjer väl inte länge förrän enskilda kamerorna är borta helt och hållet. Det finns så många kameror efter vägar och i sammhällen och även snart hemma hos jemene man så det är bara att logga in på en av kamerorna med datorn och ta en bild. Jag har länge undrat hur grannkärringen...
 
U-Lund skrev:
Fast det dröjer väl inte länge förrän enskilda kamerorna är borta helt och hållet. Det finns så många kameror efter vägar och i sammhällen och även snart hemma hos jemene man så det är bara att logga in på en av kamerorna med datorn och ta en bild. Jag har länge undrat hur grannkärringen...

Titta på filmen The Truman Show (gick på TV för någon vecka sedan) och det du pratar om känns ruggigt nära.

Ok, nu har vi tappat fokus (!) igen in i den kreativa oskärpans land...Kameran av för i dag!
 
Mankan G skrev:
Denna diskution har faktiskt fått mig att avboka min planerade D300. Kommer att vänta så länge det bara går. Korsar fingrarna för att min D100 håller ihop ett tag till så att D300FX hinner lanseras....

Jag skulle utan tvekan såld iväg D2X'en och köpt en D300 istället om jag var i dina skor Magnus, D300'an är ju på papperet en bättre kamera, och jag tror att du fortfarande kan få rätt hyffsat betalt för din D2x idag, men när dom första testerna på D300'an kommer, och om resultatet från dom testerna visar att den nya DX kungen är D300, då är risken stor att priset på en begagnad D2X rasar rejält.

/kent
 
Jag drömmde i natt att nikon plockade bort slutaren framför sensorn och skippade spegeln. Framför sensorn skulle det sitta en transparent glasskiva vinklad snett uppåt, ungefär som en telepromter som sitter framför nyhetsvideokamerorna.
Bilden skulle tas genom att sensorn tändes och släcktes. På så vis kunde kameran komma upp i 100 b/s. Den skulle heta D4000 super.
Det var bara avgasrör och hjul som fattades så hade det varit en Ferarri. De ni. Det kallar jag framtid.
 
Drömde en liknande sjuk dröm om Olympus.. de satte en 36x48 mellanformatssensor på 22megapix i E-410-huset med ny bajonett (något överdimensionerad dock haha) och sålde den för runt 20.000.. Det tog över hela kameramarknaden över en natt och både Canon och Nikon gick i konkurs.. fanns självklart inga yrkesfotografer som ville betala flera hundra tusen för ett hasselbladssystem med massa onödiga funktioner när man kunde få samma sensor i ett litet smidigt hus.. det var såå cool dröm, ja helt enkelt en skithäftig dröm.. :)
 
Danlo skrev:
Drömde en liknande sjuk dröm om Olympus.. de satte en 36x48 mellanformatssensor på 22megapix i E-410-huset med ny bajonett (något överdimensionerad dock haha) och sålde den för runt 20.000.. Det tog över hela kameramarknaden över en natt och både Canon och Nikon gick i konkurs.. skithäftig dröm.. :)

Där ser man. Vilken tur att nikon tänker hoppa på det tåget så att inte märket går i graven.
 
U-Lund skrev:
Där ser man. Vilken tur att nikon tänker hoppa på det tåget så att inte märket går i graven.

Skämt år sido: Det här med modularitet är något som vissa talar sig varma för tex Thom Hogan tycks förespåka det. Vad denna modularitet skulle innebära i praktiken har jag ingen uppfattning om.
 
Danlo skrev:
Hur menar du då? Att nikon skulle börja med mellanformat?

De vet man aldrig. Eftersom canon tydligen inte kan slita sig från fler och fler pixlar så måste dom ju snart öka formatet. Då måste ju nikon följa med för att överleva.
 
U-Lund skrev:
Eller varför inte byta ut sensorn mot en filmremsa i en filmtub så att vi får tillbaka kameramotorerna som jag saknar. Jag kan ännu höra det där klick swich ljudet. Filmrämsesensorn ska givetvis vara digital fattas bara annat.

Själv så saknar jag doften från en nyöppnad filmburk, men det måste vara en Kodak. Fujin luktade aldrig lika gott......
 
Mankan G skrev:
Själv så saknar jag doften från en nyöppnad filmburk, men det måste vara en Kodak. Fujin luktade aldrig lika gott......

Jamen tänk dofterna från ett mörkrum. Man kan bli salig för mindre vid tillbakablickarna.

Tänk att få uppleva lukten från vätskeskålarna och gummipincetterna. Och det där mysiga ljuset.
 
U-Lund skrev:
Jamen tänk dofterna från ett mörkrum. Man kan bli salig för mindre vid tillbakablickarna.

Tänk att få uppleva lukten från vätskeskålarna och gummipincetterna. Och det där mysiga ljuset.

Var det inte framtiden vi skulle prata om...
(Jo, visst var det något speciellt att vara i ett mörkrum och få se kopian sakta framträda. Men dofterna?!)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.