Annons

Nikon Vs Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle välja Nikon av två anledningar:
(om jag nu skulle skaffa digital SLR, och var förbjuden att köpa Pentax :) )

1. Eftersom jag har kört Pentax i 25 år så är det en fördel att bländare och fokusering löper på samma håll på Nikon och Pentax.

2. Jag har en känsla i maggropen att de objektiv jag är intresserad av (fasta brännvidder, uvv - kort tele) är såväl mer tillgängliga, som av högre kvalitet än motsvarande Canongluggar. Jag har inte någon form av efterforskning i ryggen i det här uttalandet -- det är bara en känsla jag fått. Eventuella hatbrev från nöjda Canonister avbedes ;)

-- MW

Konicka Minolta, Pentax, Olympus, Nikon och Canon gör alla bra kameror.
Tekniska skillnader kan man läsa sig till.
Sen är det bra att känna på dom olika kamerorna, för att komma fram till den man gillar bäst.
En annan sak att ta hänsyn till är vad kompisar har för något. Har man samma märke så kan man ju låna grejer som pasar av varanndra.

Mvh Greger

Människan verkar ha behov av att identifiera sig med någonting. Antagligen beroende på att man har glömt sitt rätta ursprung. Eftersom man inte vet hur man ska återfå sitt rätta ursprung, vänder man sig till allsköns saker i ett desperat försök till identifikation. Dessa kan vara allt ifrån att identifiera sig med ett fotbollslag, rockgrupp, politisk ideologi och - faktiskt - till och med ett kameraföretag.

Finns en bok som beskriver jagets evolution, har inte läst den, men ska nog göra det. Måste vara intressant läsning.

fujicanon skrev:
En rimelig förklaring Andreas: Har fotograferat sedan 1970 (aktivt), er ny her på sidan, måsste få lite tid till att bygga upp portfolio. Bidrar ju med inlägg i denna debatt....... Detta är vel inget "påhopp". Kommer tilbaka till dig när jag har sett dina fotos.
mvh Erik

Ja då har vi 2 saker gemensamt... Ingenjörer och ganska nya på forumet! Påhopp kanske det inte var, men lite otrevligt. jag förstår Andreas för jag tänkte detsamma när jag gick in idag på forumet. Forumet heter VS. och då hoppas jag som ny att jag kan ställa mina frågor utan att tjata och få höra att jag inte kan få ut något ur vilken kamera som helst. Byt forum om du är så proffsig och vill disskutera enbart fototeknik! Eller?.... För övrigt så tackar jag för alla andra svar jag fått, för jag har nog bestämt mig nu tror jag... DVS jag fick ut vad jag ville av denna diskussion och det tackar jag för!

P.Elfquist skrev:
Ja då har vi 2 saker gemensamt... Ingenjörer och ganska nya på forumet! Påhopp kanske det inte var, men lite otrevligt. jag förstår Andreas för jag tänkte detsamma när jag gick in idag på forumet. Forumet heter VS. och då hoppas jag som ny att jag kan ställa mina frågor utan att tjata och få höra att jag inte kan få ut något ur vilken kamera som helst. Byt forum om du är så proffsig och vill disskutera enbart fototeknik! Eller?.... För övrigt så tackar jag för alla andra svar jag fått, för jag har nog bestämt mig nu tror jag... DVS jag fick ut vad jag ville av denna diskussion och det tackar jag för!
Hej Petter! Jeg beklager att du fikk detta lite smickrande intryck av mig, Märkesdiskusioner tar som oftast en enögd riktning, det så du vel i en del av innläggen. Og jag menar att alla nämde kamror är så goda att amatörfotografer har år av fototeknisk lärande för att klämma ur dom alla finesser og kvaliteter. (jag skiller på fototeknik och kamerateknik) Lycka till med ditt valg av kamera. Håppas vi kan kommunisera på fotosidan i framtiden, med ros och ris åt båda håll.
mvh Erik

fujicanon skrev:
Hej Petter! Jeg beklager att du fikk detta lite smickrande intryck av mig, Märkesdiskusioner tar som oftast en enögd riktning, det så du vel i en del av innläggen. Og jag menar att alla nämde kamror är så goda att amatörfotografer har år av fototeknisk lärande för att klämma ur dom alla finesser og kvaliteter. (jag skiller på fototeknik och kamerateknik) Lycka till med ditt valg av kamera. Håppas vi kan kommunisera på fotosidan i framtiden, med ros och ris åt båda håll.
mvh Erik

Hej Erik! Jag tror nog vi kan disskutera även i framtiden :) När du nu förklarar bättre kan jag förstå vad du menade... Teknik är givetvis viktigt, men i de flesta fall vill man utgå från kvaliteten på verktyget också. Man har ju sett skräckexempel på vissa recensioner av nyare kameror. Men när jag väl har en bra kamera kommer jag koncentrera mig mera på fototekniken också... för där har jag mycket att lära vet jag. Ska bli kul att se dina bilder då du har fotograferat länge.

Med vänlig hälsning Petter

Hej igän Petter! Ja, jag måsste nog passa min Svorsk, men bilder är lyckligvis internationella (tilogmed Danska karikatyrer) :)) Jag ska bevaka dina uploads och kommentera på rak arm.
Gissar forresten på at det blev nytt Nikon på dig; så da står vi på var vår sida teknisk........
God Kveld
Erik

Petter:
Får väl säga välkommen till dig med för det gjorde jag nog inte innan. Kanske hjälper fotosidan dig att utvecklas. Jag har funnit den mycket nyttig och den har bidragit till min utveckling. Mycket utvecklande att studera andras bilder och samtidigt själv få feedback.
Hoppas du kommer trivas med nya kameran. Grattis ;)

Erik:
Hehe det var nog just det som gjorde att jag misstolkade ditt inlägg + trötthet. Skäms lite för jag borde vara van vid andra varianter av "samma" språk då jag själv är halvdansk/nordtysk (skåning) :D

ha det fint!

kamervalet

det är inte vigtigt vad kameran heter det är fotografen som är vigtigare, digitalt eller analogt är oxå ovigtigt det är själva bilden som är det vigtigast tycker jag.

Andreas Th skrev:
Petter:
Får väl säga välkommen till dig med för det gjorde jag nog inte innan. Kanske hjälper fotosidan dig att utvecklas. Jag har funnit den mycket nyttig och den har bidragit till min utveckling. Mycket utvecklande att studera andras bilder och samtidigt själv få feedback.
Hoppas du kommer trivas med nya kameran. Grattis ;)

Erik:
Hehe det var nog just det som gjorde att jag misstolkade ditt inlägg + trötthet. Skäms lite för jag borde vara van vid andra varianter av "samma" språk då jag själv är halvdansk/nordtysk (skåning) :D

ha det fint!

Tack så mycket! Med denna resurs fotosidan har så kommer nog kreativiteten... /Petter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar