Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Vs Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

P.Elfquist

Medlem
Ja jag vet... frågan florerar överallt! MEN...
Jag måste bara få starta en liten diskussion då jag är i valet och kvalet.
Vad säger ni som är hemma på detta!
Vilken tillverkare och digitalkamera ska jag välja eller vad hade ni valt?
NIKON D50, D70, D70S
CANON 350D

Tacksam för svar!
/Petter

Canon eller Nikon. Det är en smaksak, de presterar likvärdigt under liknande omständigheter. Det finns inga blindtest någonstans som visar ett något märke är bättre än det andra. Det är som PC vs MAC, allt handlar om vad jag är van med, och är jag inte van, handlar det om smak. Allt annat är struntprat.

Ta den kamera som du tycker känns bäst, men det är vad jag tycker.. dom modellerna är väl ungefär lika bra/dåliga =P

Glömde bilden.. Inte många som sett modellen ännu.. Men som vi vet så har ju Pentax gått och blivit kompis med Samsung, Konica-Minolta heter numera Konica-Minolta-Sony ;) Så nu är det dags för Ninon..

Ett mer seriöst svar är, att det är bara att räkna svaren och jämföra antalet, så hittar du rätt kamera ;) eller inte..

EOS 350D är väldigt liten, men samtidigt väldigt mycket för pengarna. D70s är en större kamera, och ger trots sin storlek inte mer för pengarna ;)

Bilagor

• ninon.jpg
    ninon.jpg
    47 KB · Visningar: 585
Själv har jag en D70s som jag köpte för några månader sedan och är mycket nöjd med. När jag skulle bestämma mig för kamera så läste även jag på forumet och det finns oändligt med Canon vs Nikon diskussioner. Så det är hopplöst att fråga andra vad man ska köpa för kamera D70s, D70 eller EOS 350D presterar alla likvärdiga bilder, någon har kanske lite mindre brus, någon annan har finare brus, någon lite bättre färgåtergivning osv. Funktionerna är ungefär de samma och likaså prestandan. Vad som fick mig att välja Nikon framför Canon var att jag gick ner till min loka fotohandlare och kände på kamerorna, så gör du det samma och köp den som känns bäst så blir du alldeles säkert nöjd. Lycka Till!

Trevligt...

...många kunniga fotografer på detta forum ser man. Tack för alla svar! Jag såg nu också att det fanns ett forum som hette VS. Ska tänka på det till nästa gång! :)
Det känns som om Nikon verkar vara populär, och visst måste jag erkänna att det lutar åt det, men många tester visar på bra bildkvalitet med Canon. Eller beror det på hur olika testerna är? Som någon såg så har jag några Nikon objektiv, och man undrar hur dom klarar den nya digitala systemkameran i bildkvalitet? Snabbhet? mm...
D70 eller D70s verkar som en smaksak, men definitivt inte D50 känns det som efter att ha kollat runt...

Fler som har åsikt i detta trevliga forum?

Rent krasst så kan man säga att du kommer att få mycket svårt att skilja kamerorna åt om du kollar på utskrivna bilder i A4-format från de två. D70s är det som gäller. Glöm D70. D70s skall mer jämföras med 20D istället för 350D.

Ta den som smakar godast. Be dem tvätta av den innan du smakar dock så att du inte drabbas av någon smitta.
Nej men kläm på dem tycker jag. Den som känns rätt är förmodligen det också.

---- M ed
vänl I ga
häls N ingar
---- O ch
---- L ycka
---- T ill
---- A ndreas

;)

Påvens skægg!!

Sækert en diskusion som kan föras, men HAR NI INGET ANNAT ATT ANVÄNDA TIDEN TILL???? Alla som deltager i denna "tjat" kann antagligen inte få ut det optimala resultat av någon kamera, om det är 300D, D50, 350D. 5D, iSL,S5000, E500 eller,eller.
Kann ni inte konsentrera er på fototeknik????

Erik Johansen du behöver inte hjälpa honom ifall du inte vill. Är ditt inlägg vettigare än våra? Skulle inte tro det eftersom du inte bidrar med något alls.
Lade märke till att du inte lagt upp en enda bild men ändå tog dig tid att göra detta påhopp.

Men jag vill inte bråka. Hoppas du trivs med dina canons. Ser gärna lite bilder från en sjökapten snart :)
Ha det bra!

Senast ändrad:
Andreas Th skrev:
Erik Johansen du behöver inte hjälpa honom ifall du inte vill. Är ditt inlägg vettigare än våra? Skulle inte tro det eftersom du inte bidrar med något alls.
Lade märke till att du inte lagt upp en enda bild men ändå tog dig tid att göra detta påhopp.

Men jag vill inte bråka. Hoppas du trivs med dina canons.
Ha det bra!

En rimelig förklaring Andreas: Har fotograferat sedan 1970 (aktivt), er ny her på sidan, måsste få lite tid till att bygga upp portfolio. Bidrar ju med inlägg i denna debatt....... Detta är vel inget "påhopp". Kommer tilbaka till dig när jag har sett dina fotos.
mvh Erik

Ber om ursäkt då om jag var lite het på gröten. Är lite sliten och uppmärksammade inte att du var ny.
Välkommen :)
Ser fram emot att se lite bilder.
ha det fint!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar