Mesch
Aktiv medlem
Nikon med 51st AF-punkter hjälper det i verkligheten mot den här problematiken:
http://www.mhohner.de/recompose.php
Nej det gör det inte men det hjälper till när fokus ska följa ett rörligt mål.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nikon med 51st AF-punkter hjälper det i verkligheten mot den här problematiken:
http://www.mhohner.de/recompose.php
Jag hänger inte med i diskussionen, förstår inte vissa argument.
Varför ska man ha GPS, hela sökaren fylld med fokuspunkter, alla finesser?
Kan man inte idag fotografera utan all teknisk hjälp?
Verkar tyvärr som om "hantverket" inom fotografin är på väg att dö ut.
Ta med kameran du har och fotografera mycket, bli vän med den, så ska
du se att det blir mycket roligare ;-)
MVH Julle.
Vägrar skaffa?Jag stör mig på att Canon vägrar skaffa inbyggda AF-assist lampor till kamerahusen och att man bara kan över-/underexponera i +-2 steg.
Jag har också väntat på 5DMKII länge och trodde att det var min drömkamera. Men efter att jag hade haft den i en månad så lämnade jag den tillbaka.
Orsaker har jag delvis beskrivit i min recension:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=17763&reviewID=24533#24533
Jag skulle inte bli ledsen om jag fick tillgång till en GPS i min kamera. Jag reser en hel del och har då och då svårt att bestämma platsen i efterhand när jag taggar upp allt. Om jag vill betala för en sådan? Inte som lösningen ser ut för närvarande med en extern pryl att sätta i tillbehörsskon men om den vore inbyggd och kostade en femhundring så!!
Och på vilket sätt skulle det underlätta?... ett litet tips for geotaggning ar helt enkelt att ta en bild pa flygplatsen, eller sa kan man ju alltid tomma kortet pa flyget till nasta stalle.
Utan att verka for arrogant, men jag tror att jag reser betydligt mer an de flesta, hittills i ar har jag varit i 6 olika stater i USA, Jamaica, Barbados, Trinidad, El Salvador, Australien, Nya Zealand och Western Samoa, och ett litet tips for geotaggning ar helt enkelt att ta en bild pa flygplatsen, eller sa kan man ju alltid tomma kortet pa flyget till nasta stalle.
.
Och på vilket sätt skulle det underlätta?
Jo du har rest aningens mer än vad jag har gjort även om det är hårfint (nästan ) men det tar inte bort mina behov av gps-taggning. Skulle gärna ta en sådan om lösningen fungerar på samma sätt som i min nya Nokia 6120C telefon. Inga övriga jämförelser såsom bildkvalitet etc. Däremot får funktionen gärna bli snabbare.
Enligt tonåriga ungar kan vi föräldrar ibland vara bland de dummaste djuren på jorden, men inte ens jag är så dum att jag inte begriper vilket land jag har varit i, även om det blir en flock olika länder innan jag kommer hem igen. Finessen med GPS är ju att den visar var du befann dig när bilden togs, inte bara i vilken världsdel. Tror du det räcker att hålla reda på flygplatserna har du inte alls förstått vitsen med geotagging....då vet du nar du tommer kortet att alla bilder mellan flygplatsen i Australien och flygplatsen i Nya Zealand är bilder från Australien.
Enligt tonåriga ungar kan vi föräldrar ibland vara bland de dummaste djuren på jorden, men inte ens jag är så dum att jag inte begriper vilket land jag har varit i, även om det blir en flock olika länder innan jag kommer hem igen. Finessen med GPS är ju att den visar var du befann dig när bilden togs, inte bara i vilken världsdel. Tror du det räcker att hålla reda på flygplatserna har du inte alls förstått vitsen med geotagging.
Kostnaden för att bygga in en GPS i kameran är inte mycket högre än kostnaden för att bygga in en kontakt som man kan ansluta en extern GPS till, så att de inte stoppar in GPS-chip i parti och minut i allt utom de enklaste kamerorna är helt huvudlöst. Då tänker jag inte på priset för att få en anslutning till exempelvis en 40D, för där går det åt det fantasifullt prissatta WFT-E3 för att få funktionen. Såvida man inte taggar i efterhand, men då ska man göra ytterligare en manöver och ändå ha en separat GPS igång.
Än så länge är min altzheimer inte så långt framskriden att jag inte kan hålla koll på vilka länder jag besöker. Däremot kan det t ex efter fyra veckor i Krugerparken ibland vara svårt att minnas var jag tog en viss bild på lejon.Eller om du inte vill tomma kortet, ta en bild pa flygplatsen som sager New Zealand och da vet du nar du tommer kortet att alla bilder mellan flygplatsen i Australien och flygplatsen i Nya Zealand ar bilder fran Australien.
Än så länge är min altzheimer inte så långt framskriden att jag inte kan hålla koll på vilka länder jag besöker. Däremot kan det t ex efter fyra veckor i Krugerparken ibland vara svårt att minnas var jag tog en viss bild på lejon.
Borde inte interna GPS´er dra en massa batterier?
Eller fungerar det likadant som minneskort, dvs, information bara sparas och därmed basta?
Det finns säkert folk som inte bryr sig alls om var en bild är tagen. Eller vad/vem den föreställer. Eller vilket håll som är upp respektive ner. Och det är förstås helt okej -- vi är alla olika. Jag tillhör dock inte den kategorin.Pa vilket satt spelar det nagon som helst roll var i park du tog bilden?
Det finns säkert folk som inte bryr sig alls om var en bild är tagen. Eller vad/vem den föreställer. Eller vilket håll som är upp respektive ner. Och det är förstås helt okej -- vi är alla olika. Jag tillhör dock inte den kategorin.
Kan du motivera varför du tycker det är så jobbigt att det finns folk som har en annan uppfattning om saker och ting än du?Sa egentligen har du ingen aning om varfor du vill ha GPS eftersom du inte kan motivera varfor, du bara vill ha det. Den slanger vi papperskorgen med stampeln "USELESS" pa.