Annons

Nikon vs Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hänger inte med i diskussionen, förstår inte vissa argument.

Varför ska man ha GPS, hela sökaren fylld med fokuspunkter, alla finesser?
Kan man inte idag fotografera utan all teknisk hjälp?

Verkar tyvärr som om "hantverket" inom fotografin är på väg att dö ut.

Ta med kameran du har och fotografera mycket, bli vän med den, så ska
du se att det blir mycket roligare ;-)

MVH Julle.

Du har nog missat innebörden av GPS, kan säga att GPS är ovärdeligt om man reser mkt och vill sortera efter plats.

Håller med om att hantverket börjar bli så fokuserat på teknik istället för själva bilden...
 
Jag stör mig på att Canon vägrar skaffa inbyggda AF-assist lampor till kamerahusen och att man bara kan över-/underexponera i +-2 steg.
Vägrar skaffa?
Du menar avskaffar.

Min första Canon EOS-kamera hade inbyggd AF-assistbelysning och exponeringskompensation (samt bracketing) +/- 5 steg. Den köpte jag nådens år 1991 och använde till 2000, då den dog drunkningsdöden. I läsk.
 
Jag skulle inte bli ledsen om jag fick tillgång till en GPS i min kamera. Jag reser en hel del och har då och då svårt att bestämma platsen i efterhand när jag taggar upp allt. Om jag vill betala för en sådan? Inte som lösningen ser ut för närvarande med en extern pryl att sätta i tillbehörsskon men om den vore inbyggd och kostade en femhundring så!!

Utan att verka for arrogant, men jag tror att jag reser betydligt mer an de flesta, hittills i ar har jag varit i 6 olika stater i USA, Jamaica, Barbados, Trinidad, El Salvador, Australien, Nya Zealand och Western Samoa, och ett litet tips for geotaggning ar helt enkelt att ta en bild pa flygplatsen, eller sa kan man ju alltid tomma kortet pa flyget till nasta stalle.

GPS och film ar tva funktioner jag verkligen inte vill betala for, och jag tycker att Nikon och Canon har likvardiga kamerahus, jag tycker att nikon ar starkare pa vidvinkel sidan och canon starkare pa tele sidan, men jag har Canon's 16 - 35 2.8, forsta generationen, och jag har absolut inget att klaga pa med det objektivet med en 5D, sa visst, Nikon's 14 - 24 ar grymt mycket battre, men grymt mycket battre an ett redan riktigt bra objektiv ger inte sa mycket, och vad ar den praktiska nyttan? Jag ar overtygad om att en duktig fotograf inte skulle kanna sig begransad med 16 - 35 over 14 - 24.
 
Utan att verka for arrogant, men jag tror att jag reser betydligt mer an de flesta, hittills i ar har jag varit i 6 olika stater i USA, Jamaica, Barbados, Trinidad, El Salvador, Australien, Nya Zealand och Western Samoa, och ett litet tips for geotaggning ar helt enkelt att ta en bild pa flygplatsen, eller sa kan man ju alltid tomma kortet pa flyget till nasta stalle.

.

Jo du har rest aningens mer än vad jag har gjort även om det är hårfint (nästan :)) men det tar inte bort mina behov av gps-taggning. Skulle gärna ta en sådan om lösningen fungerar på samma sätt som i min nya Nokia 6120C telefon. Inga övriga jämförelser såsom bildkvalitet etc. Däremot får funktionen gärna bli snabbare.

Behöver inte göra något manuellt överhuvud taget. Telefonen aktiverar gpsfunktionen automatiskt när kameran sätts på. Märker upp bilden direkt om den redan har kontakt med sateliterna. Annars läggs datat till i efterhand (inom en kort tidsperiod givetvis) när telefonen väl fått kontakt med se små tingesterna däruppe i skyn.

Hade kanske inga stora förväntningar på funktionen initialt men nu när jag haft den ett tag så inser i alla fall jag nyttan med den. Dessutom är det rätt kul att möjliggöra för användarna att genom ett enkelt klick på bilden få upp en karta över platsen där bilden är tagen. Skitkul i vissa lägen och som sagt: är den inte i vägen och kostar för myket så gärna för mig.

Men jag anser inte att dagens lösning med en extra pryl i tillbehörsskon är en bra lösning. Därfår avstår jag tillsvidare...

Jag är väldigt försiktig när det gäller att dömma ut nya finesser. Tämligen ofta har jag stött på något som först verkar knasigt för att sedan inse att det var ju riktigt bra. Dock måste det fungera smidigt och pålitligt. Annars avstår jag. Inga fler halvmesyrer som tex många av dagens smarta telefoner där hela livet består av omstarter, begränsnigar i möjligheterna mm....

ps. Jag har oftast inga problem med att minnas vilken stad jag har varit i eller vilket land. Därför finner jag ditt tips om en bild på flygplatsen lite "overkill". Det är de mindre platserna jag ibland har svårt att hitta tillbaka till. Kommer jag hem med +2000 bilder från en resa där jag kanske landat i en stad/land och rest via olika färdmedel till en annan stad/land så blir det genast svårare med bilderna som är tagna mellan de stora metropolerna. Tex i Australien där du själv just varit. Eller när jag paddlat runt i Donaus delta under en vecka och inte alltid vet om bilden är tagen i Rumänien eller Ukraina. Jo då det är fler som reser :)
 
Senast ändrad:
Och på vilket sätt skulle det underlätta?

Sa, nar du ar pa flyget fran Australien till Nya Zealand, tommer du kortet, sparar dina foton fran Australien i ett Australien projekt i Aperture, eller vad du nu anvander, sa har du fatt ordning och reda pa var du tog bilderna. Eller om du inte vill tomma kortet, ta en bild pa flygplatsen som sager New Zealand och da vet du nar du tommer kortet att alla bilder mellan flygplatsen i Australien och flygplatsen i Nya Zealand ar bilder fran Australien.
 
...då vet du nar du tommer kortet att alla bilder mellan flygplatsen i Australien och flygplatsen i Nya Zealand är bilder från Australien.
Enligt tonåriga ungar kan vi föräldrar ibland vara bland de dummaste djuren på jorden, men inte ens jag är så dum att jag inte begriper vilket land jag har varit i, även om det blir en flock olika länder innan jag kommer hem igen. Finessen med GPS är ju att den visar var du befann dig när bilden togs, inte bara i vilken världsdel. Tror du det räcker att hålla reda på flygplatserna har du inte alls förstått vitsen med geotagging.

Kostnaden för att bygga in en GPS i kameran är inte mycket högre än kostnaden för att bygga in en kontakt som man kan ansluta en extern GPS till, så att de inte stoppar in GPS-chip i parti och minut i allt utom de enklaste kamerorna är helt huvudlöst. Då tänker jag inte på priset för att få en anslutning till exempelvis en 40D, för där går det åt det fantasifullt prissatta WFT-E3 för att få funktionen. Såvida man inte taggar i efterhand, men då ska man göra ytterligare en manöver och ändå ha en separat GPS igång.
 
Efter att ha last tradskaparens redovisning av svagheter med kameran sa ser jag absolut ingen anledning att diskutera i denna trad langre:

"Fokuseringspunkter är för få och de sitter för nära center och har ingenting att göra med t ex den tredjedels regeln eller det gyllne snittet" Formodligen ar det valdigt svart komponera utan hela sokeren full med AF sensorer, jag kan inte alls forsta hur jag kan ta bilder.

"Saknar inbygd blixt i situationer då t ex upplättningsblixt behövs, då ska man alltid ha en extern blixt i väskan." Och detta visste du inte nar du kopte kameran? Jag ser detta som en fordel, eftersom jag har helt slutat anvanda inbyggda blixtar da bilderna blir mycket battre med en extern.

"Blixtsystem ger alltid -2/3 mörkare bilder, värdelös ETTL-II - "evaluate" om ngn reflekterande ytan finns med i bilden." Kan inte alls halla med har efter 30 000+ bilder med 5D, men om du nu ar medveten om detta, sa ar det ju inte speciellt svart att justera for att fixa detta problem.

"Plastig 3" skärm - lätt att få intryckningsskador (repor och sprickor) från andra föremål i fotoväskan." Japp, plastig, men till skillnad fran Nikons, sa repar inte kameran nagot. Har haft vanner dar Nikon kameran har tagit av objektivlock och repan framre linselementen, men jag sager till dig som jag sa till dem, om du kopte en riktigt kamera vaska och bemodade dig att packa pa ett riktigt satta sa skulle detta inte handa.

"Varken autofokus eller diafragma/ISO kontroller i videoläge. Otroligt dålig inbyggd mikrofon. Ingen möjlighet att lägga audiokommentarer till bilder." Ville du inte ha en D700? Var ar videolaget dar? Eller har D90 inbyggd microfon och hur bra ar den? Kanns som att du jamfor med en videokamera och inte Nikons DSLR som du ville byta till.

"Ingen inbyggd GPS modul för att platsmarkera bilder (tom billiga mobiltelefoner har det!)." Och vilken Nikon har detta? Inte D700 i alla fall.

"Bara en enda tillbehörsko ;-). Med Canons politik behövs det minst tre - Canon Speedlight Sändare ST-E2, GPS, extern mikrofon osv. ;-)" Sa, nar du vill anvanda ST-E2 maste du anvanda blixtskon, det ar riktigt, men for GPS gor du sa har: http://www.canon.co.jp/imaging/wft/wft-e2/manual/gps/index.html och for extern mikrofon anvander du uttaget som finns for detta i kameran.

Jag kan forsatta, men det ar helt klart att du antingen inte har en aning om vad en kamera sysslar med eller sa ar du en av dem som forvantar sig en 1mm - 55k mm f/0.5 IS som klarar 20 steg med varje kamera gratis och att kameran ska klara vad din PC, mobiltelefon, tv, bil, videokamera och lagenhet astakommer for dig idag.

Formodligen sa letade du efter en anledning att byta, och forsokt bygga argument som ar helt felaktiga for att motivera systembytet. Jag skulle bara vilja saga vax upp och sag som det ar, du vill byta och sa ar det med det, finns ingen anledning att hitta pa argument.
 
Enligt tonåriga ungar kan vi föräldrar ibland vara bland de dummaste djuren på jorden, men inte ens jag är så dum att jag inte begriper vilket land jag har varit i, även om det blir en flock olika länder innan jag kommer hem igen. Finessen med GPS är ju att den visar var du befann dig när bilden togs, inte bara i vilken världsdel. Tror du det räcker att hålla reda på flygplatserna har du inte alls förstått vitsen med geotagging.

Kostnaden för att bygga in en GPS i kameran är inte mycket högre än kostnaden för att bygga in en kontakt som man kan ansluta en extern GPS till, så att de inte stoppar in GPS-chip i parti och minut i allt utom de enklaste kamerorna är helt huvudlöst. Då tänker jag inte på priset för att få en anslutning till exempelvis en 40D, för där går det åt det fantasifullt prissatta WFT-E3 för att få funktionen. Såvida man inte taggar i efterhand, men då ska man göra ytterligare en manöver och ändå ha en separat GPS igång.

Nej, jag har inte forstatt vitsen, det ar helt klart, sa beratta for mig vad vitsen ar, gor det bilden battre pa nagot satt?
 
Eller om du inte vill tomma kortet, ta en bild pa flygplatsen som sager New Zealand och da vet du nar du tommer kortet att alla bilder mellan flygplatsen i Australien och flygplatsen i Nya Zealand ar bilder fran Australien.
Än så länge är min altzheimer inte så långt framskriden att jag inte kan hålla koll på vilka länder jag besöker. Däremot kan det t ex efter fyra veckor i Krugerparken ibland vara svårt att minnas var jag tog en viss bild på lejon.
 
Senast ändrad:
Än så länge är min altzheimer inte så långt framskriden att jag inte kan hålla koll på vilka länder jag besöker. Däremot kan det t ex efter fyra veckor i Krugerparken ibland vara svårt att minnas var jag tog en viss bild på lejon.

Pa vilket satt spelar det nagon som helst roll var i park du tog bilden? Ja, parken ar nastan 20 000 kvkm, men kan du forklara hur du sorterar bilder baserat pa var i parken du tog bilden, eller hur du anvander geotaggning.
 
Borde inte interna GPS´er dra en massa batterier?
Eller fungerar det likadant som minneskort, dvs, information bara sparas och därmed basta?
 
Borde inte interna GPS´er dra en massa batterier?
Eller fungerar det likadant som minneskort, dvs, information bara sparas och därmed basta?

Jo, det gor de. En GPS behover vara pa hela tiden, eller sa behover du ha nagra minuter pa dig innan den har hittat sateliterna sa att den kan ta redan pa var du ar.
 
Pa vilket satt spelar det nagon som helst roll var i park du tog bilden?
Det finns säkert folk som inte bryr sig alls om var en bild är tagen. Eller vad/vem den föreställer. Eller vilket håll som är upp respektive ner. Och det är förstås helt okej -- vi är alla olika. Jag tillhör dock inte den kategorin.
 
Jag är Canonist. Jag har plåtat ett fåtal gånger med nikon, men det är lite som när jag jobbar med mac i stället för PC. jag hittar inte knapparna och allt tar längre tid. men det är mitt fel och inte kamerans (eller datorns).

Jag är väldigt nöjd med Canon (har en 1d mk3 och en 5d, innan hade jag en 350d) men det finns alltid saker som man stör sig på.

- Kan inte synka med externa blixtar på andra ridån. (går med canons IR-lösningar, men de har rätt dassig räckvidd å andra sidan) Visserligen går det att fuska så det löser sig, men det är ingen vacker lösning.

- Nikon har ofta hjälpbelysning i huset vilket kan vara bra, så länge man inte har en modell som bländas. Men somsagt, en bra grej som jag gärna hade haft på canon

- Det är jobbigt med canons egna rawformat. Tvingar en att hålla jämna steg med adobeuppgraderingarna alternativt använda Canons egna sega programvara. Är kanske samma sak på nikon? kan vi inte få en rawstandard som de stora följer?

sen den här stressen mad fokuspunkter... jag använder mer än till 90% mittenpunkten. gör jag inte det så använder jag en punkt uppåt eller åt sidorna. såna punkter som finns på de billigaste systemkamerorna med. Annars dräller det ju av fokuspunkter på 1d mk3. (jag använder iofs ofta en fokuspunkt med förstärkning av de närmst omgivande punkterna för att få säkrare fokus vid ai- servo[följande fokus].

Jag hade iofs gärna haft GPS. men min rygg säger åt mig att det är nog lika bra att det inte är mer grejer i huset...

Annars är jag kalasnöjd med mina canoner, ser väl egentligen ingen anledning att byta just nu även om jag inte är nån märkestaliban...
/FLiP
 
Det finns säkert folk som inte bryr sig alls om var en bild är tagen. Eller vad/vem den föreställer. Eller vilket håll som är upp respektive ner. Och det är förstås helt okej -- vi är alla olika. Jag tillhör dock inte den kategorin.

Sa egentligen har du ingen aning om varfor du vill ha GPS eftersom du inte kan motivera varfor, du bara vill ha det. Den slanger vi papperskorgen med stampeln "USELESS" pa.
 
Sa egentligen har du ingen aning om varfor du vill ha GPS eftersom du inte kan motivera varfor, du bara vill ha det. Den slanger vi papperskorgen med stampeln "USELESS" pa.
Kan du motivera varför du tycker det är så jobbigt att det finns folk som har en annan uppfattning om saker och ting än du?

Jag har inget behov av att försöka övertyga dig (eller någon annan) om att det är intressant att veta var en viss bild är tagen. Du får tycka precis vad du vill om den saken. Utan att jag kallar dig eller dina åsikter "USELESS".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.