Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon vs Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan du motivera varför du tycker det är så jobbigt att det finns folk som har en annan uppfattning om saker och ting än du?

Jag har inget behov av att försöka övertyga dig (eller någon annan) om att det är intressant att veta var en viss bild är tagen. Du får tycka precis vad du vill om den saken. Utan att jag kallar dig eller dina åsikter "USELESS".

Du sa dig kunna motivera varfor, men sen nar det kom till krita kunde du inte. Sa det ar ju vardelost. Sedan maste jag fraga, har du GPS nu?
 
Du sa dig kunna motivera varfor, men sen nar det kom till krita kunde du inte. Sa det ar ju vardelost. Sedan maste jag fraga, har du GPS nu?
Nu tror jag bestämt att du blandar ihop mig med någon annan skribent. Något sådant kan jag inte minnas att jag skulle ha skrivit i den här tråden.

Jag har, som sagt, inget behov av att motivera eller försöka övertyga nån annan om att det kan vara intressant att veta var en bild är tagen. Jag tycker det är intressant, och det räcker för mig. (Dessutom råkar jag veta att jag är långtifrån ensam.)

För att svara på din fråga (trots att jag inte riktigt förstår vad den har med saken att göra): Ja, jag har ett antal gps-apparater.
 
Nu tror jag bestämt att du blandar ihop mig med någon annan skribent. Något sådant kan jag inte minnas att jag skulle ha skrivit i den här tråden.

Jag har, som sagt, inget behov av att motivera eller försöka övertyga nån annan om att det kan vara intressant att veta var en bild är tagen. Jag tycker det är intressant, och det räcker för mig. (Dessutom råkar jag veta att jag är långtifrån ensam.)

För att svara på din fråga (trots att jag inte riktigt förstår vad den har med saken att göra): Ja, jag har ett antal gps-apparater.

Lustigkurre dar, har GPS for din kamera sa att du kan gora geotaggning som ar sa intressant for dig? Med tanke pa ditt svar, sa skulle jag tro att svaret ar nej, och i sa fall tror jag minsann att vardet av GPS for geotaggning for ar detsamma som for mig, lika med noll. Annars hade du ju gjort investeringen och skaffat GPS for geotaggning.
 
Hej nu är den här eviga frågan aktuell för mig med.

Jag har tröttnat på de långa väntetiderna för canon vad det gäller nya modeller + att det är lättare att laga en nikon här i sverige.


Men det enda som säger Canon är att jag inte kan köpa nikon på det ställe som jag brukar köpa min utrustning på. De säljer inte nikon helt enkelt. Vilket är osmidigt.


Vilket av dessa jämlika märken föredrar ni och varför? Står i valet och kvalet till att byta märke. Använder mig av Canon i nuläget.

Frågeställningen från början är lite märklig. Ska jag köpa en Volvo eller lastbil? Ja...det beror ju på vad jag ska använda grejerna till. Tror man får specificera sig lite ytterligare för att få en bra debatt och köpråd.
 
Fredrik, du får gärna skriva vad du själv tycker och tänker, men du ska nog vara lite försiktig med att tala om för andra vad de tycker, tänker och/eller gör.
 
Fredrik, du får gärna skriva vad du själv tycker och tänker, men du ska nog vara lite försiktig med att tala om för andra vad de tycker, tänker och/eller gör.

Du har ju sagt emot mig utan att egentligen tillfora nagot. Du undviker fragor som jag staller dig och den enda anledning till detta, som jag ser det, ar att du egentligen bara vill vara froken tvartemot utan anledning.

Jag resonerar i alla fall som sa att om nagot ar viktigt for mig, sa kommer jag gora investeringen och inforskaffa detta, men enligt vad du har sagt har, verkar det som att om nagot ar viktigt for dig, sa gar du omvagar for se till att du INTE astakommer/inforskaffar/uppfyller detta.
 
Fredrik, du måste verkligen anstränga dig för att inte förstå att det kan vara roligt att veta exakt var man tog en bild!

Just roligt dessutom, som alla de andra sakerna med att ta bilden, inte nödvändigt eller livsviktigt, det är sällan livsviktigt att ta en bild över huvud taget...

Dessutom har du en grymt dryg attityd....
 
Fredrik, du måste verkligen anstränga dig för att inte förstå att det kan vara roligt att veta exakt var man tog en bild!

Just roligt dessutom, som alla de andra sakerna med att ta bilden, inte nödvändigt eller livsviktigt, det är sällan livsviktigt att ta en bild över huvud taget...

Dessutom har du en grymt dryg attityd....

Jag har absolut inget behov av att veta exakt var jag tog en bild, jag kan inte forsta nyttan med detta, och nar jag fragade hur detta anvandes fanns det inget svar, sa jag har fortjanat ratten att vara dryg mot Froken Tvartemot. Jag har fragat flera ganger om hur detta skulle anvandas, vilken nytta detta tillfor arbetsflodet, osv. Dessutom sa ar det ratt uppenbart att Froken Tvartemot tycker att det ar viktigt, men har inte gjort investering i att ha detta, sa det var helt enkelt inte viktigt och argumenten vara bara dar for att saga emot.

Kan DU forklara hur du ska anvanda GEO taggning? Praktiskt? Vad tillfor det?
 
Förstår du inte vad de andra har skrivit om varför de vill veta var bilden togs, så är det bara att beklaga....

Och nej, du har inte rätt att vara dryg bara för att du inte förstår eller bryr dig om att förstå vad andra skrivit.
 
Jag vet fågel och djur fotografer som använder det för att man ska kunna se var bilden är tagen. Och för att lättare kunna hitta tillbaka till platsen
 
Till exempel det Lars nämner kan vara ett nyttigt område, men som jag sa, det är inte alltid nödvändigt, men det kan vara intressant!

Om man t.ex ska visa ett bildspel för någon och kan ha en karta som visar var man tog bilderna i ena hörnet, så man kan se dels resrutten och var man tog bilderna.

Om man som sagt varit borta ett tag, kommer tillbaka och kanske inte redigerar alla tusentals bilder man tagit så fort som man borde ha gjort utan några blir liggande så kan det vara kul att veta var de togs och slippa fundera på det.

GPS är ju dessutom såpass exakt att man inte bara kan se ungefär var man var, utan förmodligen inom 4-6 meters noggrannhet. Det kan jag tänka mig är värdefullt inne på ett större område med mycket sevärdheter, så kan man matcha bilderna mot en namngiven karta över området och sortera bilderna efter det istället för tid eller något.

Om det intresserar en!

Skulle man bara haft saker som var nödvändiga hade det inte funnits mycket roligt att titta på....
 
NIKON vs CANON

Jaahaa så har då ännu en fråga om detta kommit upp igen,,,

Det finns lika/olika många svar som medlemmar här:)

NIKON är NIKON!!!

CANON är CANON!!!

Att sedan SONY, PENTAX, OLYMPUS inte är i samma antal är att NIKON & CANON har blivit en kultur! Vad är kultur, joo det är när tillräckligt många gör samma sak, men är det alltid bättre(nopp titta på Inka folket) Det finns inga dåliga kameror idag, känns som man försöker säga det!!!

NIKON är BÄST
eller
CANON är BÄST

Nu lever ju visserligen NIKON & CANON än till skillnad mot Inka folket?!?!

Men jag köpte en 5,2:a för c:a 2månader sedan,,, nu c:a 5000 bilder senare är jag nöjd till det yttersta, till det jag skall den till?
bp, dop, studenter mm, mm.

För 1 år sedan köpte jag min första d-slr en 450:a, som gjorde sitt jobb med bravur, min första SLR var CANON´s första EOS 650:a anno 1987? men skall jag nu satsa på att åter ta upp min foto-gen, var jag tvungen(?) att byta, några pratar om budget, trodde inte att jag skulle köpa nytt. men ack vad jag bedrog mig,,,
Men visst köp hellre en som du växer med och ur.

Eller t.o.m. en storlek för liten och använd den till det yttersta av din förmåga. Än att köpa en för stor=DYR...

Men är man tillräckligt duktig klarar man av att betala vad en BRA kamera kostar(skall jag säga som blåste 60tkr hos cyberphoto på 20minuter) Om man vill jobba med det vill säga.
Att man sedan håller i en:

CANON
PENTAX
NIKON
OLYMPUS
SONY(KONICA/MINOLTA)

Spelar ingen roll om bilderna blir så bra som man vill att dom skall bli!!! Vilket dom blir.

Nästan det ENDA som ligger till grund för vad man har i handen är en inlärd kunskap om hur saker och ting skall vara(och för min egen del är den "skadad" alt "helad" av CANON)

Men visst(smygtittade jag på NIKON D90/700) men det blev alltså en 450:a förra året och den gjorde sitt jobb och jag växte ur den och det blev att uppgradera till en 5,2:a! Även om 50D låg närmare egentligen från 450:an sett.

En anledning till varför det blev CANON igen är som så många andra här, hade flera objektiv med EF-fattning!!!
Och att jag var litet feg(förlåt) och att allt är litet annorlunda med NIKON det går inte att bortse ifrån. Bara det tar litet längre tid att vänja sig vid, och den tiden vill jag helt enkelt inte lägga.


Hade jag varit ny/grön, tjaa kanske hade jag ägt en NIKON idag!

Ha de gött

M

P.S. Ett citat från min favorit bröllops-fotograf: Du tar inte bättre bilder med en stor dyr kamera, än med en kompakt! Men tar du rikigt bra bilder med en kompakt, ja då tar du dina bilder till en helt ny nivå med en stor och dyr kamera. D.S
 
Kan DU forklara hur du ska anvanda GEO taggning? Praktiskt? Vad tillfor det?

Du får väl använda din fantasi. Jag köpte en GPS år 2001 och började markera pålitliga kantarellställen runt vårt då nyinförskaffade sommartorp. Hade varit roligare ta bilder på dom också. Men för dyrt än så länge att skaffa till min Canon. Sen tillhör jag dom som har rest rätt mycket (förut). Och iaf jag är tillräckligt senil för att inte minnas i vilken spansk stad två rullar togs i 2002. Jag gissar Valencia, vad tror du? :)
 

Jovisst men om du läste lite mer noga före du tryckte på svara så insåg du att jag redan dissat dagens lösningar med en massa påhäng. Jag vill INTE ha en extra pryl till kameran som skall kopplas ihop via någon sladd. JAG VILL HA DEN HELT INTEGRERAD och då även inbyggd precis som i min Nokia 6220. Inget extra "batteripack" alltså. I Nokias lösning får den plats i den minimala telefonen tillsammans med batteri, skärm etc. Klarar inte kameratillverkarna detta så avstår jag.
 
Senast ändrad:
Det har kanske redan sagts, men varför bry sig om detta ”hårklyveri”?
Båda märkena är mer än bra nog.
Man jagar liksom bara spöken, bränner pengar till kråkorna och tar mindre bilder.

/Magnus
 
Här behövs snart en glad tjockhudad Sonyist som ni kan samsas om att bråka mot så slipper ni bråka med varandra ni Canikoner..

För med alla "brister" ni finner hos varandras system så inser man ju Sony är bäst helt enkelt... ;-)
 
Topicägaren har redan lessnat och loggat ur sig som medlem .. Så henne kan ni söka med GPS vet ja...
 
Hur orkar ni....

Ut o fotografera istället...

Fast det är klart att det är bättre att sitta inne o vänta på den där nästa kameran som kommer med ännu fler features...

Så att man kan ta ännu bättre än de bilder man ändå inte tar i dag...

ja det är bara att vänta...



Tänk vad dåliga de bilder som togs med gamla AE-1:eek:r eller FM2:eek:r måste vara....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.