Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon vs Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har också väntat på 5DMKII länge och trodde att det var min drömkamera. Men efter att jag hade haft den i en månad så lämnade jag den tillbaka.
Orsaker har jag delvis beskrivit i min recension:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=17763&reviewID=24533#24533

Kanske århundrets märkligaste kommentar och slutsat. En del av de saker du nämner som minus i din test ter ju sig tämligen märkligt att ta upp. GPS är ju en sådan sak. Visste du inte när du bestämde dig för att köpa kameran att den saknade GPS? Visste du inte att kameran har en bildhastighet om max 3,9 bilder/sek? Kände du inte till antalet fokuspunkter? Ärligt talat, ibland blir man ju mörkrädd. Varför fyllde du inte på listan med, saknar två kortplatser, har inte vridbar lcd-display, kan inte krympa andra människor med laserstråle....

Var för övrigt inne och kollade på några av dina bider, ser ju bra ut. Förstår att du behöver mängder av fokuspunkter och 20 000 bilder i milliesekunden.....
 
Argumentet att du inte kan handla där du brukar handla tycker jag känns lite som ett klent argument, detta då man har så många bra alternativ.
Läs bara tråden om cyberfoto.se som har ett underbart utbud & otroligt bra service.
Det enda jag hört/läst någon "klaga" på är vad dom fått med för bonus godis eller liknande i paketet.
sedan finns det många andra, varför fastna så för en handlare som har så klent utbud ?

Kän dig för på nikon. Tror att till stor del handlar det om känslan, på samma sätt som vissa trivs i boxeshort och andra i y-front kallingar.
Båda fyller syftet.

Sedan att vissa gnäller på att man inte ska byta till nyare kamera. lyssna inte. dessa fäller ofta sig själva. finns alltid folk som är rädda för förändring och glömmer att det dom använder en gång var nytt & häftigt.

Sedan finns det alltid någon som haft en kompis det har krånglat för Vad det än gäller för märke, tror inte någon kameratillverkare av modell större klarar att leverera alla kameror felfria.

Lycka till vad ditt väl än blir . har svårt att tro du blir missnöjd med nikon.
 
Jag stör mig på att Canon vägrar skaffa inbyggda AF-assist lampor till kamerahusen och att man bara kan över-/underexponera i +-2 steg.

Mjukvaru- och funktionsmässigt känns nikonhusen långt före, men som någon annan sagt är Canons utbud av gluggar bättre.
 
KUL att höra Sven! =)

Själv har jag en FT QL från tidigt 60 har jag för mig?, den köptes av min farfar som gav den till pappa som gav den till mig när jag föddes och jag fotar fortfarande med den! :) Den har aldrig varit inne på service för den har aldrig gått sönder. Tänker jag efter så är det min mest värdefulla kamera. Än i dag så kan jag sitta å bläddra genom farfars bilder och känna igen ärren som 50mm/1.8an lägger till på bilderna. Sen att pappa hade eller har? Canon kontakter och knatade runt med nyaste analoga husen ett par månader innan dom kom ut i butik har ju gjort sitt till också.

Jag bytte själv också till digitalt när 10D kom ut.
Pappa som själv är lite gammal å grå kör gärna analogt men lyser upp varje gång jag kommer hem till dom på middag och har något nytt hängandes över axeln när det står Canon på den.
Nu för tiden leker han med min gamla 10D och är nöjd och glad.
(När jag tänker efter så har faktiskt den gått sönder, blixt syncen la av. Då bytte Canon prismahuset och något kretskort på strax under en vecka.

Du har rätt med det analoga. Visst är det en viss charm med att plåta med film. När jag känner mig lite artistisk så är det analoga husen som får jobba. Sen är jag fortfarande lika faschinerad när min 1v hs drar iväg 10 bilder per sekund, känns som filmen ska gå av villken sekund som helst. :)

//Chris

Jag har kört Canon längre än de flesta av er har levt. !972 köpte jag en CANON F1 och en knippe gluggar. Bytte till digitalt när 10D kom ut och har aldrig haft ett enda fel med utrustningen! Vare sig med den gamla eller den nya. Så jag får nog behålla Canon och köra vidare med min 40D som är alldeles utmärkt. skulle möjligen önska att den hade bättre vädertätning. Som gammal analog fotograf längtan man lite till det "gamla" formatet. Varför vet jag egentligen inte. Det är väl nostalgi och inget sakligt.
 
Varför inte 100-400:an (långt bättre än nikonalternativet) eller 70-200/4 med (eller utan) IS? Canon har enligt min mening betydligt intresssantare objektivutbud och bättre priser dessutom.

Har du överhuvud taget testat 80-400? 100-400 långt bättre på vadå? En skjutzoom år 2009 med kortare omfång för samma peng. Skärpan är likvärdig enligt alla tester jag läst och dessutom bekräftat av mitt eget. Inte ens AF uplevde jag som så där speciellt mycket snabbare på Canonzoomen

70-200 f4 håller jag däremot med dig om....

Äh! Bägge systemen har sina godbitar och sina svagheter. Vidvikelsidan på Canon är rätt välkänd som bristfällig. Normalzoomarna för Nikon är avsevärt fler och ofta bättre. Inte alltid dock, speciellt Nikons sortiment av kitoptik är starkare än Canons. Bland mer proffsorienterad optik är det jämnare även om Canon har fler att välja mellan. På telesidan har Nikon länge släpat efter även om de kommit starkt på sistone så saknas en och annan godbit som CAnon har. Tex 70-200 f4. och 400 f5,6.
 
Nikon har inga intressanta objektiv (inte sony heller för den delen), så det blir allt att behålla Canon.


Ang. Sony, hur man kan tycka Zeiss 16-35 /2.8, 24-70/2.8, 85/1.4, 135/1.8 och Sony 135 STF ointressanta är för mig snudd på oförståeligt.

Klart, är man utfattig och har tunna armar så är det nog inte så intressant. (själv är jag bara utfattig)

Nikon har väl lite roliga tiltshift objektiv förutom alla de andra mer vanliga sakerna.
 
Zeissobjektiven finner jag helt ointressanta för att de enligt min mening inte är prisvärda, jag föredrar L-optik alla dagar i veckan. T/S har aldrig intresserat mig.
 
Alla mina klarar 3 steg ;)

Sen vet jag inte om jag håller med på mjukvaru och funktion. 1d"s" MkI/II absolut, MkIII har bra menyer, som är lättare att ratta än Nikons och knapparna sitter bra placerade (Självklart fortfarande i min värld)

//Chris

Jag stör mig på att Canon vägrar skaffa inbyggda AF-assist lampor till kamerahusen och att man bara kan över-/underexponera i +-2 steg.

Mjukvaru- och funktionsmässigt känns nikonhusen långt före, men som någon annan sagt är Canons utbud av gluggar bättre.
 
Du bor inte så långt bort, ska vi ses en dag så ska jag nog kunna övertyga dig om att min Zeiss Planar T* 50/1,4 ZE passar dig/din kamera som "Tång" på min köksvägg! :)

Gifve me! ;)


//Chris

Zeissobjektiven finner jag helt ointressanta för att de enligt min mening inte är prisvärda, jag föredrar L-optik alla dagar i veckan. T/S har aldrig intresserat mig.
 
Du är välkommen. Men ha inte för stora förhoppningar, jag använder inte fasta objektiv när det finns alternativ.
 
Kanske århundrets märkligaste kommentar och slutsat. En del av de saker du nämner som minus i din test ter ju sig tämligen märkligt att ta upp. GPS är ju en sådan sak. Visste du inte när du bestämde dig för att köpa kameran att den saknade GPS? Visste du inte att kameran har en bildhastighet om max 3,9 bilder/sek? Kände du inte till antalet fokuspunkter? Ärligt talat, ibland blir man ju mörkrädd. Varför fyllde du inte på listan med, saknar två kortplatser, har inte vridbar lcd-display, kan inte krympa andra människor med laserstråle....

Var för övrigt inne och kollade på några av dina bider, ser ju bra ut. Förstår att du behöver mängder av fokuspunkter och 20 000 bilder i milliesekunden.....
Tack, bilder är tagna med 40D.
Jag har förklarat i min tidigare inlägg (vg läs på sidan 1) att jag missar många bilder bl a pga placering av AF punkterna i 5DMKII när jag fotar objekt som rör sig.

Att man vill ha en GPS, aerokondition, ABS-bromsar i bilen det är väl ingen som tycker att det är märkligt nuförtiden, eller?
Varför är det märkligt när det gäller kameror?
Det är precis det att Nikon förser sina kameror med nya finesser och Canon säljer sina "bilar" utan ratt och växelspak med bara en enda plats (tillbehörsko) att fästa de på.
 
Gps är för mig helt onödigt däremot en filmfunktion kan vara till nytta. Just nu håller jag på och testar om jag ska köpa en D3x eller ej. Jämför samma motiv som är tagna med 5d mark 2/ D3X och ska jag dra några tidiga slutsatser så är bildkvaliten rätt likvärdig och det dynamiska omfånget rätt likvärdigt. Jag var så imponerad av det dynamiska omfånget på D700 så jag köpte en ny trots att jag sålt en tidigare pga jag hade svårt att vänja mig med att Nikon typ kör allt tvärtom gentemot canon.

Vad jag inte är positiv till D3x är
att den inte har sensor rengöring för mina sensor blir verkligen rejält skitig
vikten den är riktigt klumpig
vertikalgreppet är galet placerat

Vad som är bra med 5D mark 2 är
sensorrengöringen fungerar riktigt bra
vikten smidig lätt väcker ingen uppmärksamhet
bildkvaliten (verkar vara likvärdig med D3x)

Det lustiga är att jag ändå är sugen att köpa D3x (har förvisso fått ett grymt pris på den) trots att bildkvaliten är likvärdig och kameran är tyngre.
Vad jag inte är nöjd med från canon är optiken från vidvinkelsidan. Jag upplever Nikons 24-70 bättre än canons 24-70 trots att mtf mätningar visar att dom ska vara likvärdiga. Nu har jag kompletterat med zeiss en 50 och 85mm som är ruggigt skarpa och väntar på 21mm ska komma ut, (kommer tydligen efter sommaren).
Den optik som jag är nöjd med skärpemässigt från canon är 70-200 f4is den är riktigt bra och väger ingenting den kommer jag sakna om jag skulle göra ett totalbyte från canon till Nikon. Att bära på D3x med 70-200 blir en vikt på ca 3kg istället för 1,5 med canon det är skillnad som kommer kännas. Oavsett både Nikon /canon bygger bra kameror utan det är mer en smaksak vad man gillar men bägge behöver skärpa till sig i objektiv väg för där har dom många brister bla
hörnskärpa, flare egenskaper, distorion det är därför jag kompletterar med zeiss.
 
Sorry Alex, jag är brukar inte klanka ner på folk, men du har en ton och ett sätt som får mig att vrida mig i stolen.

För det första, om du påstår dig ha missat massa bilder pga AF så kanske det har något med fotografen att göra också? En kamera kan bara göra så mycket, det är fotografen bakom utrustningen som ska ha koll!

För det andra så tittar jag på dina bilder och undrar... Om det är sådana bilder du tar så hur kan du ha missat "många" bilder pga dålig AF?

Jag har rätt bra Canon-utrustning, men jag springer likväl runt med manuella gluggar lika mycket som jag springer runt med AF optik. Under sportfoto så som vissa hästsporter är jag helt beroende av AF då det finns 3 hästar på samma bana plus att jag har två hus som jag fotar med i olika lägen. Men bortsett från det så kan jag nästan alltid ta upp en manuell glugg och genomföra samma plåtning.

Du skriver på din profil att du har fotat sedan 1982! OM du har fotat så länge så borde du vara rätt mycket mer insatt i branchen och fotografering och vara VÄL medveten om villka funktioner fotografer faktiskt bryr sig om. Just nu är inte GPS en av dom sakerna som fotografer vill betala för. En person som geotaggar svampar etc har säkert en enorm nytta av det, men beståndet av sådana fotografer är rätt litet gissar jag på.

Att Canon levererar en kamera med en avtryckare och inget anant känns helt absurt, jag är väldigt nyfiken på att veta EXAKT vad det är Nikon leverar som inte Canon gör. Du påstår att det saknas massa funktioner, kan du vara vänlig att nämna dessa, tack!

För det tredje och sista som är värre än allt annat är att du har en (enligt mig) helt vedervärdig attityd!

När man kommenterar bilder och ska göra det kritiskt så är det god kotym att göra det konstruktivt. Inte som du, och nu tänker jag på en speciell bild som ligger på galleri FS där du säger något i stil med (Hemsk bild, jag skulle radera den direkt)

Du, Alex, kommenterar något som någon har skapat och är stolt över och vill visa upp. Agera där efter och visa respekt! Dina bilder som du har lagt upp här är som ett svart ark kontra den! Sluta vara så arrogant och tänk på dina medmänniskor!


Att jag ens sitter och lägger ner tid på det här är helt ofattbart...




Tack, bilder är tagna med 40D.
Jag har förklarat i min tidigare inlägg (vg läs på sidan 1) att jag missar många bilder bl a pga placering av AF punkterna i 5DMKII när jag fotar objekt som rör sig.

Att man vill ha en GPS, aerokondition, ABS-bromsar i bilen det är väl ingen som tycker att det är märkligt nuförtiden, eller?
Varför är det märkligt när det gäller kameror?
Det är precis det att Nikon förser sina kameror med nya finesser och Canon säljer sina "bilar" utan ratt och växelspak med bara en enda plats (tillbehörsko) att fästa de på.
 
Just nu är inte GPS en av dom sakerna som fotografer vill betala för. En person som geotaggar svampar etc har säkert en enorm nytta av det, men beståndet av sådana fotografer är rätt litet gissar jag på.

Jag skulle inte bli ledsen om jag fick tillgång till en GPS i min kamera. Jag reser en hel del och har då och då svårt att bestämma platsen i efterhand när jag taggar upp allt. Om jag vill betala för en sådan? Inte som lösningen ser ut för närvarande med en extern pryl att sätta i tillbehörsskon men om den vore inbyggd och kostade en femhundring så!!
 
Skall vi inte börja diskutera något enklare som om Kristendom eller Islam är bäst?

Denna tråden kommer iaf att utvecklas lika väl som en sådan... De flesta forum har förbud emot religonsdiskutioner och detta ÄR en religonsdiskution...
 
Religionsdiskussioner är tillåtna på FS, det är oxå vs-diskussioner. Däremot kanske denna diskussion bör hållas i forumet "vs" och religionsdikussioner i forumet "fritt forum", så som är brukligt.
 
Sorry Alex, jag är brukar inte klanka ner på folk, men du har en ton och ett sätt som får mig att vrida mig i stolen.

För det första, om du påstår dig ha missat massa bilder pga AF så kanske det har något med fotografen att göra också? En kamera kan bara göra så mycket, det är fotografen bakom utrustningen som ska ha koll!

För det andra så tittar jag på dina bilder och undrar... Om det är sådana bilder du tar så hur kan du ha missat "många" bilder pga dålig AF?

Jag har rätt bra Canon-utrustning, men jag springer likväl runt med manuella gluggar lika mycket som jag springer runt med AF optik. Under sportfoto så som vissa hästsporter är jag helt beroende av AF då det finns 3 hästar på samma bana plus att jag har två hus som jag fotar med i olika lägen. Men bortsett från det så kan jag nästan alltid ta upp en manuell glugg och genomföra samma plåtning.

Du skriver på din profil att du har fotat sedan 1982! OM du har fotat så länge så borde du vara rätt mycket mer insatt i branchen och fotografering och vara VÄL medveten om villka funktioner fotografer faktiskt bryr sig om. Just nu är inte GPS en av dom sakerna som fotografer vill betala för. En person som geotaggar svampar etc har säkert en enorm nytta av det, men beståndet av sådana fotografer är rätt litet gissar jag på.

Att Canon levererar en kamera med en avtryckare och inget anant känns helt absurt, jag är väldigt nyfiken på att veta EXAKT vad det är Nikon leverar som inte Canon gör. Du påstår att det saknas massa funktioner, kan du vara vänlig att nämna dessa, tack!

För det tredje och sista som är värre än allt annat är att du har en (enligt mig) helt vedervärdig attityd!

När man kommenterar bilder och ska göra det kritiskt så är det god kotym att göra det konstruktivt. Inte som du, och nu tänker jag på en speciell bild som ligger på galleri FS där du säger något i stil med (Hemsk bild, jag skulle radera den direkt)

Du, Alex, kommenterar något som någon har skapat och är stolt över och vill visa upp. Agera där efter och visa respekt! Dina bilder som du har lagt upp här är som ett svart ark kontra den! Sluta vara så arrogant och tänk på dina medmänniskor!


Att jag ens sitter och lägger ner tid på det här är helt ofattbart...
Jag kan inte hantera kameran lika proffsigt som du gör. Jag missar många bilder på mina barn som springer och leker p.g.a. att jag fokuserar mha central AF-punkt och sedan komponerar om bilden. Då har barnet oftast hunnit att ändra position och jag måste fokusera om bilden igen. I mina inlägg önskade jag bara att Canon skulle placera extra AF-punkterna enligt ”rule of thirds” för att underlätta för en amatör. Kompaktkameror t. ex. har stödlinjer enligt ”rule of thirds” och ”face detection”-AF över hela bilden osv och jag som är en glad amatör med med en DSLR önskar mig också några finesser som underlättar. En inbyggd GPS för att kunna sortera bilder efter plats skulle jag inte tacka nej till heller.

Den utrustning du visar i din kameraväskan inger respekt, du har bra kompositionskänsla och fina bilder.

De bilder som jag lagt ut här är min ensak. Tack för dina ovanligt konstruktiva kommentarer.
Mina andra bilder som ligger på andra hemsidor passar inte här. Självklart är de inte lika proffsiga som dina bilder trots att jag fotograferar sedan 1982. Men jag tycker om processen (att ta bilder) ändå.

I min recension gällande 5DMKII har jag skrivit att det är en bra kamera osv. Att jag skrivit också mina amatörs-önskemål som inte motsvarar dina proffsbehov och ditt arbetssätt hoppas jag att du kan ha överseendet med.

Att jag inte tyckte om komposition i bilden http://www.fotosidan.se/gallerifs/viewpic.htm?ID=505448 t ex att man klipper vid knäna och placerar huvudobjekts ansikte i mitten osv osv är en sak. Att jag aldrig skulle lägga ut på beskådningen en sådan bild på mitt barn - var en konstruktiv reflektion av min åsikt.

Jag är ledsen att du upplevde mina inlägg som ”helt vedervärdig attityd” och väckte så starka känslor hos dig. Det var inte meningen att ”får dig att vrida i stolen”.
MVH
Alex
 
Hej igen Alex

Först och främst så måste jag nog säga att jag tog i lite mycket. Jag blev grymt irriterad och borde ha tagit det lite lugnare, så förlåt för det.

Dock står jag fast vid det jag sa om din kommentar på den bilden.
Det är inte snällt, eller konstruktivt att säga så om ett verk som någon har skapat och, som jag sa, med all sannorlikhet är stolt över.

Jag kan såga en bild, och jag kan bli toksågad, men jag accepterar endast mig själv att såga någons bild om jag har väldigt bra konstruktiv kritik att ge. Samma sak om någon ska såga mig, konstruktiv kritik tar jag gärna, och hur mycket det än kan svida så är det något man lär sig av.

Som jag ser din kommentar så är den till för att såra, det är inte konstruktivt enligt min mening att säga värdelöst om någons verk.

Det är ett väl känt faktum att det är svårt för människor att överföra känslor man får från bilder, konst etc till ord, lika så för en vinkännare att sätta ord på smaken och upplevelserna dom får av ett vin, därav dom kanske tafatta orden som många använder för att beskriva sina upplevelser. Dock är inte det grund nog till att säga skit, eller värdelöst om någons verk.

Jag lovar att lägga band på mina irritation och hoppas att du förstår vad jag menar och tänker på det nästa gång du vill ge kritik till en bild här.

Tillbaka till ämnet. Gällande just kameran du har köpt, när det rör sig om så pass mycket pengar så misstänker jag att du har forskat en del i kameran och trots det tagit beslutet att köpa den.

5D MkII är en semi-pro kamera, mao byggd med tanke på avancerade amatörer (jag) eller proffs. Den ligger i något gränsland där, och allt över "vanliga" konsumentkameror har en annan inriktning på vad som värderas eller inte.

Att lägga in vissa funktioner som är mer riktade mot den gemene konsumenten kan ha flera nackdelar än fördelar.

Det kommer förlänga utvecklingstiden och då det pågår fullt världskrig mellan framför allt Canon och Nikon så har dom varken tid eller möjlighet att dröja med sina hus pga en funtion som inte är efterfrågad av den inriktade marknaden, men uppfyller en annan marknads drömmar. Sony verkar dock än så länge ha råd att labba lite mer då dom fortfarande är uppstickare i dom här segmenten och inte slåss på samma nivå, ÄN. Jag misstänker att Sony kommer vara ute och röja många konstiga små outtalade hinder i framtiden med sina DSLRer

Sen hur konstigt det än kan låta så säger jag det jag tror att många inte vill säga.
Att lägga in konsumentriktade funktioner och mer eller mindre trender som har kommit fram utifrån den gemene mans drömmar kan avskräcka, vi kallar dom/oss, "avancerade" användare från att köpa produkten, och rent utav göra folk sura.

Kontsigt, ja, men faktum är att vart enda hjälpmedel som läggs in extra i en kamera riktad mot en marknad med tyngre kunskaper tar bort status. Ju fler människor som kan hantera en produkt, ju mindre status får personerna som kan bemästra den.

Fotografer har länge varit statusbetingat, och speciellt en bit tillbaka i tiden när det faktiskt var riktigt knivigt att fota. I dag har det inte samma kling för att det är så många som fotar, och det är många som kallar sig proffs-fotografer fast dom kanske inte borde det.

Många amatörer är så sugna på att bli fotografer och etablera sitt namn så dom dumpar priserna på det dom gör och det påverkar hela marknaden, även för dom som verkligen är proffs och med säkerhet kan garantera kvalitén. Även här har proffs utrustning en stor fördel. Att plocka upp kameror som för svensson ser ut att kosta som 2 bilar hjälper verkligen till att sätta första intrycket hos kunden. "Har han det där så bara måste han vara riktigt bra!" kan nog vara en rättvis tolkning av många personers ansiktsuttryck.
Ta däremot upp en Eos 40D som kunden själv kanske har liggandes hemma på bordet så kommer du (utan ett välkänt rykte) att ha en liten uppförsbacke. Om man vänder på det och frågar om jag skulle klara mig med en 40D så är svaret absolut, utan problem i 85% av fallen.

Men i övriga 15%, som i helgen när jag står och plåtar på en sjö, i snöyran uppifrån + all snö som jag fick sprutande på mig från bilarna som for förbi i 100 knyck några meter från mig och fick vattnet att verkligen rinna av min kamera som en trasig kökskran så är jag väldigt nöjd över att jag har 1d* + L optik.

Det här och massor därtill kulminerar i att det alltid kommer finns minst ett segment där gemene mans önskemål aldrig kommer att tas hänsyn till och enligt mig ligger 5d2 fortfarande mer mot pro sidan.

Jag har själv fnyst åt funktioner jag har läst om som hjälper till att förenkla fotande för mycket. På senare år så har jag dock accepterat det och insett att det är rätt löjligt att se ned på det. Det är ju kul med likasinnade!

Och när 5d2 är på tal så var det sista gången jag ruskade på huvudet och trodde Canon hade halkat och slagit i huvudet när dom skulle ha filmfunktion i kameran. Men med tanke på all hype som som just det byggde upp var det ju ett medvetet bra val. I dag vet jag att jag ska köpa en, och jag kommer leka med filmfunktionen med julaftonsglimmer i ögonen, men jag rynkar fortfarande lite på näsan när mina vänner tycker att det är super duper med filmfunktion i kameran och vill ha minst två var pga det. Personligen skulle jag vilja se en sådan funktion med AF i 500?D i stället för 5D

(Det är här jag blir halshuggen) Se tillbaka en generation till eller två så är det inte lika accepterat längre. Många gamla fotorävar (förlåt) tycker att det är riktigt illa det som händer. (Quote från en fd yrkesfotograf) Svenska folkets kunskaper om fotografering har gått käpprätt ner till h****tet efter det digitala intåget och alla tror att dom kan göra mitt jobb.

Och det är här en stor del av pengarna finns, men även och kanske framför allt ryktet. Ju fler vita gluggar som syns i media ju nöjdare Canon :)

(Friskrivning: Mina uttalande är baserade på Min syn och på folk jag har eller har haft kontakt med, och jag är väl medveten om att det finns fruktansvärt många avancerade amatörer och proffs som inte delar ova åsikter och ser med glädje på utvecklingen av funktioner som underlättar deras jobb)

För övrigt, GRATTIS till dig som orkat traggla dig genom mina rundturer och tankar, och ja jag vet vad en blogg är! :)


//Chris

Jag kan inte hantera kameran lika proffsigt som du gör. Jag missar många bilder på mina barn som springer och leker p.g.a. att jag fokuserar mha central AF-punkt och sedan komponerar om bilden. Då har barnet oftast hunnit att ändra position och jag måste fokusera om bilden igen. I mina inlägg önskade jag bara att Canon skulle placera extra AF-punkterna enligt ”rule of thirds” för att underlätta för en amatör. Kompaktkameror t. ex. har stödlinjer enligt ”rule of thirds” och ”face detection”-AF över hela bilden osv och jag som är en glad amatör med med en DSLR önskar mig också några finesser som underlättar. En inbyggd GPS för att kunna sortera bilder efter plats skulle jag inte tacka nej till heller.

Den utrustning du visar i din kameraväskan inger respekt, du har bra kompositionskänsla och fina bilder.

De bilder som jag lagt ut här är min ensak. Tack för dina ovanligt konstruktiva kommentarer.
Mina andra bilder som ligger på andra hemsidor passar inte här. Självklart är de inte lika proffsiga som dina bilder trots att jag fotograferar sedan 1982. Men jag tycker om processen (att ta bilder) ändå.

I min recension gällande 5DMKII har jag skrivit att det är en bra kamera osv. Att jag skrivit också mina amatörs-önskemål som inte motsvarar dina proffsbehov och ditt arbetssätt hoppas jag att du kan ha överseendet med.

Att jag inte tyckte om komposition i bilden http://www.fotosidan.se/gallerifs/viewpic.htm?ID=505448 t ex att man klipper vid knäna och placerar huvudobjekts ansikte i mitten osv osv är en sak. Att jag aldrig skulle lägga ut på beskådningen en sådan bild på mitt barn - var en konstruktiv reflektion av min åsikt.

Jag är ledsen att du upplevde mina inlägg som ”helt vedervärdig attityd” och väckte så starka känslor hos dig. Det var inte meningen att ”får dig att vrida i stolen”.
MVH
Alex
 
Volvo saab saab volvo eller hur va de nu igen! Som nån sa här fota med de du har å lär känna din utrustning så bra som möljigt. Jag kommer då å köra med min d80 tills den är helt slut å lite till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.