Palletheking
Aktiv medlem
Men var hamnar vi då i prishierarkin hamnar man då. Blir rätt snäva gränsdragningar. men om ex D7100 efter några månader landar på ca 9000 kr så kanske man kan ta 13000 kr för en D400
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men var hamnar vi då i prishierarkin hamnar man då. Blir rätt snäva gränsdragningar. men om ex D7100 efter några månader landar på ca 9000 kr så kanske man kan ta 13000 kr för en D400
Då Nikon nu saknar en snabb DX sportkamera med hög bps och en dedicerad AF processor mm så skulle jag tro att det inte vore osannolikt att en D400/9000 skulle hamna i en prisklass som en D4 light - 15-20.000:- - men vad vet jag. Bildkvalitet i all ära men för vissa skulle säkert sportprestanda vara viktigare. Ta t ex valet mellan 400/2,8 och 300/2,8 - en avsevärd skillnad i pris och vikt - här skulle en D400/9000 som fungerade som en D4 med DX sensor ha en plats. Flera fotografer var lite bekymrade då D3 ersatte D2x (även kanske D2H) p g a att brännviddsförlängningen försvann. D7100 skiljer en del i hanteringen från D4. D3 och D300 var väldigt snarlika i hanteringen för att underlätta att ha D300 som andrakamera.
Fast frågan är om de inte dödar efterfrågan på sin egen kamera om de inte lanserar den väldigt snabbt i så fall. Många som har haft D90/D7000/D300/D300s har länge suktat efter en ny kamera och kommer köpa D7100 så fort de kan. Vilket innebär att de inte kommer köpa nästa, åtminstone inte när den är ny och till fullpris. Jag är själv ett bra exempel, hade D400 kommit hade jag köpt den för 14-17.000, men nu kommer jag nog köpa D7100 och kommer D400 om ett halvår så får den vara. Jag tror jag är hyggligt representativ för ganska många potentiella D400-kunder.
Kan ju var viss ide med D400 för D4-ägare. En högupplöst DX som dessutom är snabb. D4 har ju inte högsta upplösningen på marknaden
Det verkar som det sitter en SONY Exspeed 3 sensor i D7100..........................
jag som just har beställt en d600. borde jag skicka tillbaka den när den kommer och vänta på denna istället och satsa på något bättre objektiv? vad är den tydligaste fördelen med d600:an jämfört med denna (som verkar ha en hel del fördelar åt andra hållet inklusive priset)
jag som just har beställt en d600. borde jag skicka tillbaka den när den kommer och vänta på denna istället och satsa på något bättre objektiv? vad är den tydligaste fördelen med d600:an jämfört med denna (som verkar ha en hel del fördelar åt andra hållet inklusive priset)
Att skicka tillbaka D600 är ett dåligt beslut. D600:an är en bättre kamera. D600:an är fullformat, och DX kommer aldrig bli FX om man säger så. Med D600 får du mindre brus, bättre dynamiskt omfång, kortare skärpedjup, mera proffskänsla och STÖRRE och TYDLIGARE sökarbild (detta ska INTE underskattas!!!).
Jag har D600:an och älskar den. Skulle ALDRIG byta ut den mot NÅGON DX kamera, oavsett hur fantastisk den må vara.
Det är för övrigt intressant att den svenska Nikon-personen säger att det är ett proffshus osv, medan det på det amerikanska brevet öppnas för en D400. Jag tvivlar personligen på D400 inom överskådlig framtid, med tanke på att D300s var en liten uppdatering från D300 så har de inte kommit med en ordentligt uppdaterad DX-toppkamera på 5,5 år. Och räknar man D300s som en sådan är det fortfarande 3,5 år. Att jämföra med D200-D300-D300s där det var runt två år mellan varje kamera.
Nej, det blir nog en D7100 för mig, och kommer det en D400 i höst får Nikon skylla sig själva eftersom de kunde sålt på mig en 50% dyrare kamera med bättre tajming...
Det är för övrigt intressant att den svenska Nikon-personen säger att det är ett proffshus osv, medan det på det amerikanska brevet öppnas för en D400. Jag tvivlar personligen på D400 inom överskådlig framtid, med tanke på att D300s var en liten uppdatering från D300 så har de inte kommit med en ordentligt uppdaterad DX-toppkamera på 5,5 år. Och räknar man D300s som en sådan är det fortfarande 3,5 år. Att jämföra med D200-D300-D300s där det var runt två år mellan varje kamera.
På ett sätt är ju specarna lite proffsbetonade. men husets utformning gör det svårt att kalla det för ett proffshus. Saknar ju ex af-on knapp, är lite för litet hus för att jobba helt bekvämt med. En slutare specad för 150000 är också lite klent i mina ögon.