Artikeln i Proffsfoto handlade om huruvida objektiven ger mer med högre upplösning.
Nej, det är en allmän artikel om vilken roll sensorupplösning spelar för bildkvalitet
Man får då ställa sig frågan med X kronor att spendera - vilket ger största vinsten i detaljptergivning? Man testade mittskärpan och visade att fler mpx lönar sig. Men hur mycket lönar det sig? Objektiv har d u sämre kantskärpa än mittskärpa - högre upplösning lär påvisa detta mer. Med andra ord med stora utskrifter betraktat på nära håll (36mp räcker ju långt) torde skillnaden mellan mitt och kant bli ännu tydligare.
Ja, och?
Saken är ju att hörnen - även om de är sämre än mitten - faktiskt fortfarande blir bättre jämfört med om du använt en lägre sensorupplösning. Detta är något som många glömmer. Du har dessutom större chanser både att croppa bort hörnen och att skärpa upp och dölja optiska brister (som CA och liknande). Eller räta ut perspektiv, kompensera för distorsion osv.
Jag upplevde att artikeln inte kunde kommit till någon annan slutsats som testet var utfört - onekligen kommer fler mp ge högre detaljåtergivning än färre.
Det beror nog på att verkligheten faktiskt är så enkelspårig
Vi har även med dagens objektiv mycket att vinna med högre sensorupplösningar. Du kan utforma testerna hur du vill, resultatet blir ungefär detsamma.
Lönar det sig dock att lägga dessa pengar på huset? Hade testet bara berört rena proffsobjektiv vilket hade varit relevant för proffsfotografer - helt OK för de kan ju ändå inte köpa bättre - så varför inte uppgradera huset, men för amatörer (och amatörgluggar testades också) så är det ett val mellan hus och objektiv. Kantskärpa hade även varit relevant.
Vi testade med allt från proffsobjektiv (som 24-70/2,8) till enkla objektiv (som 35/1,8) eller gamla objektiv (som det snart 50 år gamla 105/2,5) just för att visa att det inte är objektiven som är problemet. Att vi inte testade med hörnskärpa berodde mycket på rent praktiska skäl - vi testade ju med två småbildssensorer, en aps-c-sensor och en entumssensor. Men även om vi idag upprepar ungefär samma test med säg 12, 24 och 36 Megapixels småbildssensorer blir resultatet ungefär detsamma eftersom hörnen - även om de är sämre än bildcentrum - faktiskt förbättras de med.
Visst ändras upplösning av ändrat fokusavstånd och zoom. Men om nu vinsten med en 3x ökning av pixlarna är så stor så måste ju skillnaden med 1,7x avståndet i testen ha varit mindre - annars om fördelen med fler mp förtärs så lätt som att ändra avstånd kan man ju undra om det är värt det.
Sedan är det sant att upplösning och skärpa inte är synonyma, men fler mp ger mer upplösning vilket är det man kan testa. Jag hoppas att fu inte tolkat som att jag trott att fler mp skulle ge mer skärpa. Skärpa handlar ju mycket om kontrast.
Skärpa (i den resulterande bilden) handlar om mer än upplösning och kontrast - du har faktorer som skärpedjup, skärpesläpp (dvs hur skärpedjup förändras), oskärpeteckning (som i sig är ett komplext område), ljuskvalitet (hårt släpljus, mjukt ljus osv) och en rad mer eller mindre subtila faktorer.
Jag uppskattar att du bemöter kritiken, Martin.
Det är kul när någon orkar diskutera!
Om vi kondenserar tillbaka frågan till några mer allmänna frågor och knyter tillbaka den till trådämnet (annars får jag gräl av AFE):
1) Är det någon som helst poäng med den höga upplösningen i D7100 om jag har några objektiv sedan tidigare?
- Ja, verkligen, det fungerar utmärkt med i princip alla objektiv du kan montera på en D7100. Givetvis får du mer utbyte av den höga upplösningen med bättre objektiv, men du vinner fortfarande mycket även med ganska enkal objektiv.
2) Hur stor blir den konkreta praktiska skillnaden i detaljåtergivning i mina bilder jämfört mot låt säga en D7000 (som ju "bara" har 16 megapixel?
- Det här kan låta paradoxalt efter svaret på första frågan: Men inte så mycket. Räknat som linjär upplösning (antal bildpunkter/mm i den färdiga bilden) är skillnaden mellan 16 och 24 megapixel faktiskt ganska liten. Dessutom påverkas resultatet av en hel mängd andra faktorer (utanför själva sensorern) som ofta kan göra mer skillnad, en av de mest uppenbara ofta hur stadigt man håller kameran.
3) Sista meningen i förra svaret leder till en ny fråga: kan man över huvud taget handhålla en så högupplöst kamera?
- Igen kommer det låta lite som jag säger emot mig själv, men jovisst kan man det
Vi kan ju handhålla kompaktkameror, eller hur? De har ju pixeltätheter som ofta motsvarar 150-200 megapixel i en aps-c-sensor. Saken är att alla kameror vinner enormt på att sättas på ett stativ - det oavsett om de har 6, 12, 24 eller (i framtiden) 50 eller rent av 100 megapixel. Man kan säga att en kamera med 24 megapixel är en aning mer avslöjande för dålig handhållningsteknik än en kamera med 6 eller 12 megapixel. Men skillnaden är inte så stor.